5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Det pratas mycket om kortisol som något dåligt, men faktum är kortisol i lagom dos är både viktigt och nödvändigt.  Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon som frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Dessa resurser behöver kroppen för att vara i en aktiv och positiv fas.

Vid för hög stress jobbar binjurarna för högtryck och om stressen pågått en längre tid kan binjurarna bli så utmattade att de inte kan producera tillräckligt med kortisol när vi ska stiga upp på morgonen. Det gör att det kan bli svårt att komma upp ur sängen. Binjureutmattning är en form av utmattningssyndrom.

 

LÄS OCKSÅ: Stress en allvarlig risk för hjärt- och kärlsjukdom

Kortisolnivåer på rätt nivå
Men det positiva är att när binjurarna fått jobba hårt på grund av hög stress och det plötsligt blir helt lugnt återhämtar sig kroppen efter tre till fyra dagars ordentligt vila.

Händer det något som triggar igång stressen igen så uppstår samma problem. Om man inte lär sig att ta det lugnare minskar tröskeln för stress, vilket gör att utmattningen inträffar snabbare nästa gång. För hög kortisolnivå är skadligt och ger trötthet, minskad muskelmassa, störd nattsömn, ökad aptit och minskad sexlust. Därför är det viktigt att hålla sin kortisolnivå på rätt nivå och i balans hela dygnet.

1: Vad är det första kännetecknet på stress?
– Hjärtat börjar slå fortare, musklerna blir spända. Samtidigt höjs smärttröskeln i kroppen vilket gör att det tar tid innan de negativa effekterna av stress blir påtagligt. När kroppen ständigt går på högvarv så koncentreras energin främst på prestation.

2: Om stressen fortsätter, vad händer då?
– Den som har ett konstant påslag av stresshormoner får skadar på nervcellerna i hjärnan. Kronisk stress gör nervcellerna undernärda och de krymper vilket är förklaringen till varför humör och beteende förändras. Blodet blir trögflytande för att vi inte ska förblöda, ämnesomsättningen blir störd vilket ofta resulterar i viktuppgång. Förhöjda blodfetter, högt blodtryck, bukfetma och insulinresistens är några symtom som förknippas med långvarig stress. Nattsömnen blir lidande.

 

3: Vad händer med en person som sover dåligt under längre tid?
– Sju-åtta timmars sömn per natt är normalt och är vad kroppen kräver för återhämtning och reparation. Under sömnen bearbetas dagliga intryck och när hjärnan vilar sker inlagringen av nyvunnen kunskap i våra hjärnor. Under sömnen aktiveras kroppens immunsystem. Den som sover för lite eller oroligt blir lättare förkyld och får svårt att koncentrera sig samt att minnet börjar svikta. Sömnbrist ger oro och ångest och ofta viktuppgång. Ångest ger rastlöshet, irritation och du kan få ett obehagligt tryck över bröstet. Mår du så här dåligt måste du bryta det här tillstånd annars riskerar du att bli allvarligt sjuk.

4: Är stress bara skadligt?
– Nej, om kroppen ges tillfälle att återhämta sig kan akut stress vara en positiv kraft som gör att vi klarar av svåra utmaningar. Men om vi ofta reagerar med kraftig stress, även när det inte behövs så kan stress vara skadligt. Utan återhämtning försämrar stressen prestationsförmågan. Om kroppen ständigt står i beredskapsläge hamnar kroppen i obalans. En sådan konstant anspänning sliter hårt.

5: Hur gör jag för att somna snabbare?
– När kroppen fungerar som den ska så ska den normala halten kortisol vara nästan obefintlig vid sänggående för att kroppen ska kunna varva ner. Det gör det lättare att somna. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar så stiger halten av kortisol kraftigt. Det sköter sig själv och det gör att du känner dig alert när du vaknat. Om stressen har varit för hög under dagen eller om du fått för lite sömn så leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får kroppen och nervsystemet inte tillräckligt med tid för att reparera och bygga upp sig igen, ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt mycket.

5 bra knep att minska stress

1: Lär dig att slappna av. Att meditera och stilla tankarna 15-20 minuter varje dag säker stressen i både hjärnan och kroppen.

 

2: Ha goda marginaler. Något som driver på stressen är när du är sen till jobbet eller till andra möten. Lär dig att ha goda marginaler så slipper du hjärtklappning och höga kortisolnivåer.

3: Se över dina matvanor. Bra näringsrik mat ger kroppen resurser att handskas med stress.

4: Träna eller ät inte för sent på kvällen. Du har aktiverat kroppen och det tar längre tid för kortisolet att komman ner på nästan nollnivå. Undvik kaffe och alkohol om du har svårt att sova. Tänk på att 3,5 timme efter att du druckit kaffe hindras sömnhormonet melatonin att utsöndras.

5: Extra tillskott. Ett rogivande te kan vara lika effektivt på dagen som på kvällen. Extra magnesium ger ro för både kropp och själ. Adaptogener som rosenrot, rysk rot och ashwaganda dämpar stress samtidigt som de ger energi.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.