Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna sitter ute och njuter av lugnet

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem tecken på stress och ännu fler lösningar.

Det pratas ofta om kortisol som något dåligt, men faktum är kortisol i lagom dos är både viktigt och nödvändigt.  Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon som frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Dessa resurser behöver kroppen för att vara i en aktiv och positiv fas.

Vid för hög stress jobbar binjurarna för högtryck och om stressen pågått en längre tid kan binjurarna bli så utmattade att de inte kan producera tillräckligt med kortisol när vi ska stiga upp på morgonen. Det gör att det kan bli svårt att komma upp ur sängen. Binjureutmattning är en form av utmattningssyndrom.

 

LÄS OCKSÅ: Stress en allvarlig risk för hjärt- och kärlsjukdom

Kortisolnivåer på rätt nivå

Men det positiva är att när binjurarna fått jobba hårt på grund av hög stress och det plötsligt blir helt lugnt återhämtar sig kroppen efter tre till fyra dagars ordentligt vila.

Händer det något som triggar igång stressen igen så uppstår samma problem. Om man inte lär sig att ta det lugnare minskar tröskeln för stress, vilket gör att utmattningen inträffar snabbare nästa gång. För hög kortisolnivå är skadligt och ger trötthet, minskad muskelmassa, störd nattsömn, ökad aptit och minskad sexlust. Därför är det viktigt att hålla sin kortisolnivå på rätt nivå och i balans hela dygnet.

1: Vad är det första kännetecknet på stress?

– Hjärtat börjar slå fortare, musklerna blir spända. Samtidigt höjs smärttröskeln i kroppen vilket gör att det tar tid innan de negativa effekterna av stress blir påtagligt. När kroppen ständigt går på högvarv så koncentreras energin främst på prestation.

2: Om stressen fortsätter, vad händer då?

– Den som har ett konstant påslag av stresshormoner får skadar på nervcellerna i hjärnan. Kronisk stress gör nervcellerna undernärda och de krymper vilket är förklaringen till varför humör och beteende förändras. Blodet blir trögflytande för att vi inte ska förblöda, ämnesomsättningen blir störd vilket ofta resulterar i viktuppgång. Förhöjda blodfetter, högt blodtryck, bukfetma och insulinresistens är några symtom som förknippas med långvarig stress. Nattsömnen blir lidande.

 

3: Vad händer med en person som sover dåligt under längre tid?

– Sju-åtta timmars sömn per natt är normalt och är vad kroppen kräver för sin återhämtning och reparation. Under sömnen bearbetas dagliga intryck och när hjärnan vilar sker inlagringen av nyvunnen kunskap i våra hjärnor. Under sömnen aktiveras kroppens immunsystem. Den som sover för lite eller oroligt blir lättare förkyld och får svårt att koncentrera sig samt att minnet börjar svikta. Sömnbrist ger oro och ångest och ofta viktuppgång. Ångest ger rastlöshet och irritation och du kan få ett obehagligt tryck över bröstet. Mår du så här dåligt måste du bryta det här tillstånd annars riskerar du att bli allvarligt sjuk.

4: Är stress bara skadligt?

– Nej, om kroppen ges tillfälle att återhämta sig kan akut stress vara en positiv kraft som gör att vi klarar av svåra utmaningar. Men om vi ofta reagerar med kraftig stress, även när det inte behövs så kan stress vara skadligt. Utan återhämtning försämrar stressen prestationsförmågan. Om kroppen ständigt står i beredskapsläge hamnar kroppen i obalans. En sådan konstant anspänning sliter hårt.

5: Hur gör jag för att somna snabbare?

– När kroppen fungerar som den ska så ska den normala halten kortisol vara nästan obefintlig vid sänggående för att kroppen ska kunna varva ner. Det gör det lättare att somna. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar så stiger halten av kortisol kraftigt. Det sköter sig själv och det gör att du känner dig alert när du vaknat. Om stressen har varit för hög under dagen eller om du fått för lite sömn så leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får kroppen och nervsystemet inte tillräckligt med tid för att reparera och bygga upp sig igen, ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt mycket.

5 bra knep att minska stress

1: Lär dig att slappna av. Att meditera och stilla tankarna 15-20 minuter varje dag säker stressen i både hjärnan och kroppen.

 

2: Ha goda marginaler. Något som driver på stressen är när du är sen till jobbet eller till andra möten. Lär dig att ha goda marginaler så slipper du hjärtklappning och höga kortisolnivåer.

3: Se över dina matvanor. Bra näringsrik mat ger kroppen resurser att handskas med stress.

4: Träna eller ät inte för sent på kvällen. Du har aktiverat kroppen och det tar längre tid för kortisolet att komman ner på nästan nollnivå. Undvik kaffe och alkohol om du har svårt att sova. Tänk på att 3,5 timme efter att du druckit kaffe hindras sömnhormonet melatonin att utsöndras. Melatonin finns också som kosttillskott.

5: Extra tillskott. Ett rogivande te kan vara lika effektivt på dagen som på kvällen. Extra magnesium ger ro för både kropp och själ. Adaptogener som rosenrot, rysk rot och ashwaganda dämpar stress samtidigt som de ger energi.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Yogagrupp sträcker ut armarna

Yogan som hjälper traumadrabbade

Mental hälsa

Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygga genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

Då bör du ta D-vitamin

Hälsa

Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

 

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

 

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.