Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Det pratas mycket om kortisol som något dåligt, men faktum är kortisol i lagom dos är både viktigt och nödvändigt.  Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon som frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Dessa resurser behöver kroppen för att vara i en aktiv och positiv fas.

Vid för hög stress jobbar binjurarna för högtryck och om stressen pågått en längre tid kan binjurarna bli så utmattade att de inte kan producera tillräckligt med kortisol när vi ska stiga upp på morgonen. Det gör att det kan bli svårt att komma upp ur sängen. Binjureutmattning är en form av utmattningssyndrom.

 

LÄS OCKSÅ: Stress en allvarlig risk för hjärt- och kärlsjukdom

Kortisolnivåer på rätt nivå
Men det positiva är att när binjurarna fått jobba hårt på grund av hög stress och det plötsligt blir helt lugnt återhämtar sig kroppen efter tre till fyra dagars ordentligt vila.

Händer det något som triggar igång stressen igen så uppstår samma problem. Om man inte lär sig att ta det lugnare minskar tröskeln för stress, vilket gör att utmattningen inträffar snabbare nästa gång. För hög kortisolnivå är skadligt och ger trötthet, minskad muskelmassa, störd nattsömn, ökad aptit och minskad sexlust. Därför är det viktigt att hålla sin kortisolnivå på rätt nivå och i balans hela dygnet.

1: Vad är det första kännetecknet på stress?
– Hjärtat börjar slå fortare, musklerna blir spända. Samtidigt höjs smärttröskeln i kroppen vilket gör att det tar tid innan de negativa effekterna av stress blir påtagligt. När kroppen ständigt går på högvarv så koncentreras energin främst på prestation.

2: Om stressen fortsätter, vad händer då?
– Den som har ett konstant påslag av stresshormoner får skadar på nervcellerna i hjärnan. Kronisk stress gör nervcellerna undernärda och de krymper vilket är förklaringen till varför humör och beteende förändras. Blodet blir trögflytande för att vi inte ska förblöda, ämnesomsättningen blir störd vilket ofta resulterar i viktuppgång. Förhöjda blodfetter, högt blodtryck, bukfetma och insulinresistens är några symtom som förknippas med långvarig stress. Nattsömnen blir lidande.

 

3: Vad händer med en person som sover dåligt under längre tid?
– Sju-åtta timmars sömn per natt är normalt och är vad kroppen kräver för återhämtning och reparation. Under sömnen bearbetas dagliga intryck och när hjärnan vilar sker inlagringen av nyvunnen kunskap i våra hjärnor. Under sömnen aktiveras kroppens immunsystem. Den som sover för lite eller oroligt blir lättare förkyld och får svårt att koncentrera sig samt att minnet börjar svikta. Sömnbrist ger oro och ångest och ofta viktuppgång. Ångest ger rastlöshet, irritation och du kan få ett obehagligt tryck över bröstet. Mår du så här dåligt måste du bryta det här tillstånd annars riskerar du att bli allvarligt sjuk.

4: Är stress bara skadligt?
– Nej, om kroppen ges tillfälle att återhämta sig kan akut stress vara en positiv kraft som gör att vi klarar av svåra utmaningar. Men om vi ofta reagerar med kraftig stress, även när det inte behövs så kan stress vara skadligt. Utan återhämtning försämrar stressen prestationsförmågan. Om kroppen ständigt står i beredskapsläge hamnar kroppen i obalans. En sådan konstant anspänning sliter hårt.

5: Hur gör jag för att somna snabbare?
– När kroppen fungerar som den ska så ska den normala halten kortisol vara nästan obefintlig vid sänggående för att kroppen ska kunna varva ner. Det gör det lättare att somna. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar så stiger halten av kortisol kraftigt. Det sköter sig själv och det gör att du känner dig alert när du vaknat. Om stressen har varit för hög under dagen eller om du fått för lite sömn så leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får kroppen och nervsystemet inte tillräckligt med tid för att reparera och bygga upp sig igen, ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt mycket.

5 bra knep att minska stress

1: Lär dig att slappna av. Att meditera och stilla tankarna 15-20 minuter varje dag säker stressen i både hjärnan och kroppen.

 

2: Ha goda marginaler. Något som driver på stressen är när du är sen till jobbet eller till andra möten. Lär dig att ha goda marginaler så slipper du hjärtklappning och höga kortisolnivåer.

3: Se över dina matvanor. Bra näringsrik mat ger kroppen resurser att handskas med stress.

4: Träna eller ät inte för sent på kvällen. Du har aktiverat kroppen och det tar längre tid för kortisolet att komman ner på nästan nollnivå. Undvik kaffe och alkohol om du har svårt att sova. Tänk på att 3,5 timme efter att du druckit kaffe hindras sömnhormonet melatonin att utsöndras.

5: Extra tillskott. Ett rogivande te kan vara lika effektivt på dagen som på kvällen. Extra magnesium ger ro för både kropp och själ. Adaptogener som rosenrot, rysk rot och ashwaganda dämpar stress samtidigt som de ger energi.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.