Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Naturen och att vandra i den har alltid varit viktigt för Ulrica Norberg. Foto: Linda Alfvegren.

Vandra – för hälsa och själslig återhämtning

Vandring och friluftsliv har funnits med Urica Norberg hela livet. För Kurera förklarar hon varför vandring är så bra både som fysisk träning och själslig återhämtning, och för den som vill upptäcka och utforska sig själv, sina medmänniskor, naturen – och världen.

Ulrica Norberg har under många år varit verksam som yogalärare, författare och föreläsare. Hon bodde länge i USA där hon upptäckte yoga och zenmeditation och har rest världen runt i sitt jobb. Nästan lika många turer och svängar har hennes liv tagit, upp och ner. Nu är hon aktuell med boken "Nomad" (Harper Life) som handlar om den läkande kraften i att vandra som ett sätt att utforska sig själv och finna balans i livet.

Trenderna visar också att det aldrig har funnit så många olika inriktningar för vandring som nu: botaniska vandringar, matsafaris, geologiska vandringar, litterära strövtåg, pilgrimsvandringar…

 

–Jag vill i boken slå ett slag för att alla måste få hitta sitt sätt att vandra på. I marknadsföring och information om vandring har det länge sett ut på ett visst sätt i Sverige; man ska ha på sig en viss typ av kläder, skor och ryggsäck. Då tycker jag att man bygger en onödig tröskel. Istället, börja med att fundera på: vad är jag för typ av person? Vad tycker jag om? Det kan räcka med att ta på sig ett par sköna joggingbrallor och springskor, knyta åt dem bra –för god stabilitet och för att slippa blåsor som annars uppstår av friktion mellan tårna när skon sitter löst – packa ner lite fika och gå ut och mysvandra någon timme.

Vad betyder vandringen för dig?
Frihet och utrymme. Att få vara tillsammans med mig själv och processa saker. Ibland själv och ibland med andra.

LÄS OCKSÅ: Så gör du skogsutflykten rolig för hela familjen 

Vandrat i alla världsdelar
Redan som barn gav sig Ulrica ofta ut på vandring med familjen som närde ett stort friluftsintresse.

– Vi var alltid ute, det finns bilder på mig som liten då jag ligger i ett blåbärsris på någon led någonstans med min familj. Jag var inte alltid eld och lågor då, men när jag blev vuxen så var tröskeln väldigt låg ut till naturen.

 

En släkt av nomader
Ulrica Norberg har till dags dato vandrat i alla världsdelar. Hon kommer från en släkt av nomader, förfäder som utvandrat och upptäckt världen. Och hon har gått i deras fotspår – i över tio års tid har hon arrangerat vandringsresor, så kallade ”hikefulness-resor", där hon kombinerar kunskap om naturen med personlig utveckling och kreativitet, i ett sätt att använda naturen för att hitta sin hälsa.

När man är ute i naturen blir man medveten om det finns en sådan enorm gemenskap. Träd, växter och djur…alla samarbetar ju. Om man tittar på ett träd så märker man att den både är en del av en gemenskap, men samtidigt en så stark individ – och att den individen får plats i gemenskapen. Jag tror att det smittar av sig på oss människor, att vi får ett stöd, en push och en uppmuntran av naturen i att ”var dig själv!”, men också ihop med andra.

LÄS OCKSÅ: Vilda växter-skola: fläder

Ulrica Norberg älskar att vandra i berg, upplevelsen när man kommer till toppen är nästan religiös.

 

Bra fysisk träning
Hon betonar också de fysiska fördelarna med vandring.

–Hela kroppen tränas, både stora och små muskelgrupper, stabilitet och mobilitet. Man måste hela tiden balansera och parera på stock och sten, man bär saker och går över lång tid. Alla kroppens system får en kickback och framförallt andningen blir otroligt mycket bättre när du får andas frisk luft, och av att gå i sig.

 

 

 

 

 

 

LÄS OCKSÅ: Svenskarna föredrar att motionera utomhus

Fler hälsofördelar med att vandra

  • Få träningsformer är så bra som vandring för att stärka upp andningsmuskulaturen, och för syresättning av cellerna. Du får ökad styrka i hjärta, lungor och muskler om du vandrar kuperat.
  • Vandring över lågland över längre tid är dock bättre för att öka förbränningen, så att ämnesomsättningen hänger med.
  • Bra för bäckenbotten, stabilitet och core, särskilt för kvinnor. Bland annat i klimakteriet och mot inkontinens med mera.
  • När du vill använda vandring som träning än mer så kan du testa "trail run", där du springer istället för att gå när du kommer till lågland, med ryggsäcken på.
  • Vandring är också jättebra förberedelse för löpning,  för att stärka upp kardiovaskulär kraft och lungkraft.

Ulricas praktiska tips:

  1. Satsa på bra skor och en bra ryggsäck!
  2. Välj inte så extrema strapatser. Om du haft mycket mental stress: välj en favoritsträcka och  gå den flera gånger i veckan. Du måste inte alltid utforska nytt, det kan bli en stress i sig. Igenkänningsaspekten är bra, att du upptäcker nya saker varje gång du går samma sträcka. Men utmana dig om du känner dig stabil.
  3. Vandra med någon som är erfaren, som kan psykologin bakom vandring; när man dippar mentalt och varför och vad man kan göra åt det.
  4. Är du äldre eller rehabiliteras? Då är vandringsstavar ett bra hjälpmedel som stöd, och de aktiverar även överkroppen. Stavar är även bra för barn att stödja sig på.
  5. Vandrar du med barn, tänk på att pausa oftare. Det går inte att pusha dem för då kommer de inte vilja gå ut och vandra igen. Gör det till ett utforskande! Tänk på att blodsockret kan störtdyka med arga utbrott som följd, så fyll på förråden.
  6. Tänk på att stretcha, och gärna göra det under tiden du vad. För du blir spänd i vader och rumpa.
  7.  Packa med: Sittunderlag, fika och matsäck, morakniv eller liknande, en ”trailmix” för snabb energi bestående av blandade nötter, torkad frukt eller bär och hackad mörk choklad, kompass och kamera (men lämna din smartphone hemma om du kan).

Av Carolina Eriksson

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.