Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ulrica Norberg

Att vandra i naturen har alltid varit viktigt för Ulrica Norberg. (Foto: Linda Alfvegren.)

Vandra – för hälsa och själslig återhämtning

För Kurera förklarar yogaläraren och vandringsledaren Ulrica Norberg varför vandring är så bra både som fysisk träning och själslig återhämtning. Samt för dig som vill upptäcka och utforska dig själv, dina medmänniskor, naturen – och världen.

Ulrica Norberg har under många år varit verksam som yogalärare, författare och föreläsare. Hon bodde länge i USA där hon upptäckte yoga och zenmeditation och har rest världen runt i sitt jobb. Nästan lika många turer och svängar har hennes liv tagit, upp och ner. Hennes bok "Nomad" (Harper Life)  handlar om den läkande kraften i att vandra som ett sätt att utforska sig själv och finna balans i livet.

Många sorters vandring

Trenderna visar också att det aldrig har funnit så många olika inriktningar för vandring som nu: botaniska vandringar, matsafaris, geologiska vandringar, litterära strövtåg, pilgrimsvandringar…

 

– Jag vill i boken slå ett slag för att alla måste få hitta sitt sätt att vandra på. I marknadsföring och information om vandring har det länge sett ut på ett visst sätt i Sverige; man ska ha på sig en viss typ av kläder, skor och ryggsäck. Då tycker jag att man bygger en onödig tröskel. Istället, börja med att fundera på: vad är jag för typ av person? Vad tycker jag om? Det kan räcka med att ta på sig ett par sköna joggingbrallor och springskor, knyta åt dem bra –för god stabilitet och för att slippa blåsor som annars uppstår av friktion mellan tårna när skon sitter löst – packa ner lite fika och gå ut och mysvandra någon timme.

Vad betyder vandringen för dig?
Frihet och utrymme. Att få vara tillsammans med mig själv och processa saker. Ibland själv och ibland med andra.

LÄS OCKSÅ: Så gör du skogsutflykten rolig för hela familjen 

En släkt av nomader

Redan som barn gav sig Ulrica ofta ut på vandring med familjen som närde ett stort friluftsintresse.

– Vi var alltid ute, det finns bilder på mig som liten då jag ligger i ett blåbärsris på någon led någonstans med min familj. Jag var inte alltid eld och lågor då, men när jag blev vuxen så var tröskeln väldigt låg ut till naturen.

Ulrica Norberg har till dags dato vandrat i alla världsdelar. Hon kommer från en släkt av nomader, förfäder som utvandrat och upptäckt världen. Och hon har gått i deras fotspår – i över tio års tid har hon arrangerat vandringsresor, så kallade ”hikefulness-resor", där hon kombinerar kunskap om naturen med personlig utveckling och kreativitet, i ett sätt att använda naturen för att hitta sin hälsa.

När man är ute i naturen blir man medveten om att det finns en sådan enorm gemenskap. Träd, växter och djur…alla samarbetar ju. Om man tittar på ett träd så märker man att den både är en del av en gemenskap, men samtidigt en så stark individ – och att den individen får plats i gemenskapen. Jag tror att det smittar av sig på oss människor, att vi får ett stöd, en push och en uppmuntran av naturen i att ”var dig själv!” – men också ihop med andra.

 

LÄS OCKSÅ: Vilda växter-skola: fläder

Ulrica Norberg älskar att vandra i berg. Upplevelsen när man kommer till toppen är nästan religiös.


Bra fysisk träning

Hon betonar också de fysiska fördelarna med vandring.

–Hela kroppen tränas, både stora och små muskelgrupper, stabilitet och mobilitet. Man måste hela tiden balansera och parera på stock och sten, man bär saker och går över lång tid. Alla kroppens system får en kickback och framförallt andningen blir otroligt mycket bättre när du får andas frisk luft, och av att gå i sig.

 

 

 

 

 

 

 

LÄS OCKSÅ: Svenskarna föredrar att motionera utomhus

Fler hälsofördelar med att vandra

  • Få träningsformer är så bra som vandring för att stärka upp andningsmuskulaturen och för syresättning av cellerna. Du får ökad styrka i hjärta, lungor och muskler om du vandrar kuperat.
  • Vandring över lågland över längre tid är dock bättre för att öka förbränningen, så att ämnesomsättningen hänger med.
  • Bra för bäckenbotten, stabilitet och core, särskilt för kvinnor. Bland annat i klimakteriet och mot inkontinens med mera.
  • När du vill använda vandring som träning än mer så kan du testa "trail run", där du springer istället för att gå när du kommer till lågland, med ryggsäcken på.
  • Vandring är också jättebra förberedelse för löpning,  för att stärka upp kardiovaskulär kraft och lungkraft.

Ulricas praktiska vandringstips!

  1. Satsa på bra skor och en bra ryggsäck!
  2. Välj inte så extrema strapatser. Om du haft mycket mental stress: välj en favoritsträcka och  gå den flera gånger i veckan. Du måste inte alltid utforska nytt, det kan bli en stress i sig. Igenkänningsaspekten är bra, att du upptäcker nya saker varje gång du går samma sträcka. Men utmana dig om du känner dig stabil.
  3. Vandra med någon som är erfaren, som kan psykologin bakom vandring; när man dippar mentalt och varför och vad man kan göra åt det.
  4. Är du äldre eller rehabiliteras? Då är vandringsstavar ett bra hjälpmedel som stöd, och de aktiverar även överkroppen. Stavar är även bra för barn att stödja sig på.
  5. Vandrar du med barn, tänk på att pausa oftare. Det går inte att pusha dem för då kommer de inte vilja gå ut och vandra igen. Gör det till ett utforskande! Tänk på att blodsockret kan störtdyka med arga utbrott som följd, så fyll på förråden.
  6. Tänk på att stretcha, och gärna göra det under tiden du vad. För du blir spänd i vader och rumpa.
  7.  Packa med: Sittunderlag, fika och matsäck, morakniv eller liknande, en ”trailmix” för snabb energi bestående av blandade nötter, torkad frukt eller bär och hackad mörk choklad, kompass och kamera (men lämna din smartphone hemma om du kan).

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.