Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Naturen och att vandra i den har alltid varit viktigt för Ulrica Norberg. Foto: Linda Alfvegren.

Vandra – för hälsa och själslig återhämtning

Vandring och friluftsliv har funnits med Urica Norberg hela livet. För Kurera förklarar hon varför vandring är så bra både som fysisk träning och själslig återhämtning, och för den som vill upptäcka och utforska sig själv, sina medmänniskor, naturen – och världen.

Ulrica Norberg har under många år varit verksam som yogalärare, författare och föreläsare. Hon bodde länge i USA där hon upptäckte yoga och zenmeditation och har rest världen runt i sitt jobb. Nästan lika många turer och svängar har hennes liv tagit, upp och ner. Nu är hon aktuell med boken "Nomad" (Harper Life) som handlar om den läkande kraften i att vandra som ett sätt att utforska sig själv och finna balans i livet.

Trenderna visar också att det aldrig har funnit så många olika inriktningar för vandring som nu: botaniska vandringar, matsafaris, geologiska vandringar, litterära strövtåg, pilgrimsvandringar…

 

–Jag vill i boken slå ett slag för att alla måste få hitta sitt sätt att vandra på. I marknadsföring och information om vandring har det länge sett ut på ett visst sätt i Sverige; man ska ha på sig en viss typ av kläder, skor och ryggsäck. Då tycker jag att man bygger en onödig tröskel. Istället, börja med att fundera på: vad är jag för typ av person? Vad tycker jag om? Det kan räcka med att ta på sig ett par sköna joggingbrallor och springskor, knyta åt dem bra –för god stabilitet och för att slippa blåsor som annars uppstår av friktion mellan tårna när skon sitter löst – packa ner lite fika och gå ut och mysvandra någon timme.

Vad betyder vandringen för dig?
Frihet och utrymme. Att få vara tillsammans med mig själv och processa saker. Ibland själv och ibland med andra.

LÄS OCKSÅ: Så gör du skogsutflykten rolig för hela familjen 

Vandrat i alla världsdelar
Redan som barn gav sig Ulrica ofta ut på vandring med familjen som närde ett stort friluftsintresse.

– Vi var alltid ute, det finns bilder på mig som liten då jag ligger i ett blåbärsris på någon led någonstans med min familj. Jag var inte alltid eld och lågor då, men när jag blev vuxen så var tröskeln väldigt låg ut till naturen.

 

En släkt av nomader
Ulrica Norberg har till dags dato vandrat i alla världsdelar. Hon kommer från en släkt av nomader, förfäder som utvandrat och upptäckt världen. Och hon har gått i deras fotspår – i över tio års tid har hon arrangerat vandringsresor, så kallade ”hikefulness-resor", där hon kombinerar kunskap om naturen med personlig utveckling och kreativitet, i ett sätt att använda naturen för att hitta sin hälsa.

När man är ute i naturen blir man medveten om det finns en sådan enorm gemenskap. Träd, växter och djur…alla samarbetar ju. Om man tittar på ett träd så märker man att den både är en del av en gemenskap, men samtidigt en så stark individ – och att den individen får plats i gemenskapen. Jag tror att det smittar av sig på oss människor, att vi får ett stöd, en push och en uppmuntran av naturen i att ”var dig själv!”, men också ihop med andra.

LÄS OCKSÅ: Vilda växter-skola: fläder

Ulrica Norberg älskar att vandra i berg, upplevelsen när man kommer till toppen är nästan religiös.

 

Bra fysisk träning
Hon betonar också de fysiska fördelarna med vandring.

–Hela kroppen tränas, både stora och små muskelgrupper, stabilitet och mobilitet. Man måste hela tiden balansera och parera på stock och sten, man bär saker och går över lång tid. Alla kroppens system får en kickback och framförallt andningen blir otroligt mycket bättre när du får andas frisk luft, och av att gå i sig.

 

 

 

 

 

 

LÄS OCKSÅ: Svenskarna föredrar att motionera utomhus

Fler hälsofördelar med att vandra

  • Få träningsformer är så bra som vandring för att stärka upp andningsmuskulaturen, och för syresättning av cellerna. Du får ökad styrka i hjärta, lungor och muskler om du vandrar kuperat.
  • Vandring över lågland över längre tid är dock bättre för att öka förbränningen, så att ämnesomsättningen hänger med.
  • Bra för bäckenbotten, stabilitet och core, särskilt för kvinnor. Bland annat i klimakteriet och mot inkontinens med mera.
  • När du vill använda vandring som träning än mer så kan du testa "trail run", där du springer istället för att gå när du kommer till lågland, med ryggsäcken på.
  • Vandring är också jättebra förberedelse för löpning,  för att stärka upp kardiovaskulär kraft och lungkraft.

Ulricas praktiska tips:

  1. Satsa på bra skor och en bra ryggsäck!
  2. Välj inte så extrema strapatser. Om du haft mycket mental stress: välj en favoritsträcka och  gå den flera gånger i veckan. Du måste inte alltid utforska nytt, det kan bli en stress i sig. Igenkänningsaspekten är bra, att du upptäcker nya saker varje gång du går samma sträcka. Men utmana dig om du känner dig stabil.
  3. Vandra med någon som är erfaren, som kan psykologin bakom vandring; när man dippar mentalt och varför och vad man kan göra åt det.
  4. Är du äldre eller rehabiliteras? Då är vandringsstavar ett bra hjälpmedel som stöd, och de aktiverar även överkroppen. Stavar är även bra för barn att stödja sig på.
  5. Vandrar du med barn, tänk på att pausa oftare. Det går inte att pusha dem för då kommer de inte vilja gå ut och vandra igen. Gör det till ett utforskande! Tänk på att blodsockret kan störtdyka med arga utbrott som följd, så fyll på förråden.
  6. Tänk på att stretcha, och gärna göra det under tiden du vad. För du blir spänd i vader och rumpa.
  7.  Packa med: Sittunderlag, fika och matsäck, morakniv eller liknande, en ”trailmix” för snabb energi bestående av blandade nötter, torkad frukt eller bär och hackad mörk choklad, kompass och kamera (men lämna din smartphone hemma om du kan).

Av Carolina Eriksson

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 5: Tävla och vinn ett julpaket från Organics by Sara som är ekologisk hudvård. Christmas Gift Set är ett kit med ekologisk ansiktsvård som innehåller rengöring, ansiktsvatten och ansiktsolja. Huden får en näringsboost med nyttiga vitaminer och oljor. 

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

 

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.