Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mörkhårig kvinna äter pizza

Varför blir vi beroende av skitmat?

Skitmat

Jacob Gudiol definierar skitmat så här:
”Termen skitmat refererar till högprocessad mat som oftast produceras av stora världsomspännande företag. Dessa produkter är skapade från delar av bra råvaror så som de billiga resterna från köttprodukter, billiga ingredienser så som raffinerad stärkelse, socker, fett och olja, konserveringsmedel, samt andra tillsatser. Produkterna är utformade för att vara väldigt aptitliga och för att lura kroppens hunger och mättnadskänslor. Många av dessa produkter, även om de är lagliga, är i själva verket dåliga plagiat tillverkade för att se ut som, och smaka som, hälsosam mat. De är formulerade och förpackade för att ha en lång hållbarhet och för att eliminera behovet av tillagning eller preparering. De kan konsumeras varsomhelst, omedelbart eller väldigt fort. ”

Varför blir vi bara fetare? Vi frågade skribenten och bloggaren Jacob Gudiol som har skrivit boken ”Skitmat”. Här berättar han varför vi äter mat som vi vet är dålig för oss, hur den påverkar oss och varför vi aldrig blir mätta på den.

Fetma anses av många vara den nya folksjukdomen, trots hälsotrenden som råder. Sett till BMI ska 50 procent av befolkningen vara överviktiga idag. Det är en skrämmande utveckling, som Jacob Gudiol tycker vi måste stoppa – men det kommer inte bli lätt. Därför skrev han boken ”Skitmat”.
– Det är enormt viktigt att dessa fakta når folk. Idag finns det inga långsiktiga studier som visar på metoder som fungerar för att folk inte ska gå upp i vikt. Men det finns massor av studier som visar på metoder för att folk ska gå upp i vikt, och undviker du dessa är chansen större att inte du går upp i vikt, förklarar han.
Han säger att bland de som inte är överviktiga i Sverige är ungdomar överrepresenterade.
– Många av dem har bara inte blivit överviktiga ännu. Övervikten smyger sig på med åldern idag.

Läs också: Ät röd kost – lev ett längre och smalare liv

 

Problemet finns i miljön
I boken beskriver Jacob Gudiol studier och undersökningar på övervikt och olika dieter. Han menar att det stora problemet inte ligger i brist på självkontroll, utan i miljön som vi lever i.
– Naturligtvis har eget ansvar en betydande roll, men om vi fortsätter att säga att alla bara måste ta mer eget ansvar kommer det inte hända något med övervikten. Vi måste börja förändra miljön. Dålig mat får alltför mycket utrymme i reklam, media och på tv. Om 50 procent inte klarar av att säga nej, att ta eget ansvar, då måste vi börja fundera kring om det är rimligt att fortsätta att lägga allt ansvar på individer istället för att vi som samhälle försöker agera.

Högbelönande mat
All mat är belönande, det är därför vi äter av den. Problemet är för mycket högbelönande mat, menar Jacob Gudiol. Det finns mat idag som är lockande, som gör att vi drivs att äta trots att vi inte är hungriga, eller så äter vi för mycket när vi är hungriga.
– Det tillverkas mat som är svår att stå emot, framförallt om du är trött och stressad. Maten är också allt för tillgänglig. Förr i tiden kanske du fick chans att äta lite tårta en gång i veckan. Då behövde du bara vara disciplinerad en gång. Nu erbjuds man ofta vardagsfika två till tre gånger om dagen.
– Har man tackat nej till kaka på förmiddagen är det enkelt att man unnar sig till slut på eftermiddagen. Vår självkontroll räcker inte till i den miljön vi lever i.
Han demonstrerar med ett exempel på hur belöning från maten kan fungera. Tänk dig att något i din miljö förändras som innebär mer belöning. Kanske har din lokala takeaway-restaurang börjat använda mer socker och fett i maten. Det gör att du får i dig mer energi vid varje måltid eller att du går dit oftare.
– En ökad belöning kommer du vilja ha mer av. Ditt driv att äta ökar och du går upp i vikt.

skribenten och bloggaren Jacob Gudiol

Skribenten och bloggaren Jacob Gudiol.

”Gör en plan”
Det går att undvika fällan genom att göra en slags plan.
– Om man vet att man ska utsätta sig för att handla när man är hungrig bör man göra en plan. Man kan välja en omväg i butiken för att inte gå förbi godiset. Det kommer kännas som om man nästan dumförklarar sig själv, men det kan vara värt det, berättar han.
Annars är det viktigaste att ändra matvanorna till det bättre. Tänk mer bra råvaror och mindre processad mat, laga mat från grunden och var skeptisk till reklam. Gudiol säger att du till och med kan sänka ljudet på tv:n när reklamen går på.
– Det finns en anledning till varför man betalar en miljon i sekunden för att synas under reklamen på Super Bowl. Det lönar sig för livsmedelsföretaget, vi påverkas alla av reklam.
Lösningen är emellertid inte att ta bort matens belöning helt och hållet, utan att minska den så att kroppen hittar en balans. Målet är att hitta tillbaka till en nivå där kroppen är i homeostas, det vill säga att kroppen själv kan reglera hungern efter sitt energibehov.

Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

 

Cafeteriadieten
En förlängning på problemet är att vi idag har så många valmöjligheter. Studier visar att ju fler val, desto mer äter vi.
– Orsaken är något som kallas för sensorisk specifik mättnad. Det innebär att vi snabbt tröttnar på maten om den inte stimulerar så många smaker och sinnen. Du blir helt enkelt mättare på mindre kalorier om du endast äter bröd, jämfört med om du äter bröd med smör och ost. Ju fler val och större variation i smaker, desto mer kommer du äta.
En stor variation i smak, tillsammans med stora mängder tillsatt socker och fett är högbelönande mat och anses vara anledningen till att den så kallade cafeteria-dieten är den som visats sig vara mest framgångsrik i försök att göra djur feta. Råttor som åt en kalasdiet bestående av kakor, ost, chokladmjölk och salami gick upp i vikt mer än tre gånger så fort som råttor med vanlig mat. Dieten har också testats på människor som fritt fick äta sig mätta på cafeteria-mat. De hade tjugo rätter att välja på och allt var färdigproducerat och köpt i en vanlig mataffär. Resultatet blev att deltagarna dubblade sitt kaloriintag på en vecka och de gick upp 2, 3 kilo i snitt.
– Cafeteriadieten gör oss överviktiga på grund av dess belönande effekt. Effekten av den maten är helt enkelt att du väldigt lätt äter mer kalorier än vad du behöver. Risken att du kommer äta något trots att du egentligen inte är hungrig, och trots att din kropp inte är i behov av fler kalorier, är väldigt hög, avslutar Jacob Gudiol.

Läs också: Skräpmat kan eliminera ditt sug efter nyttig mat

Av Emma V Larsson


Skitmat

Jacob Gudiol definierar skitmat så här:
”Termen skitmat refererar till högprocessad mat som oftast produceras av stora världsomspännande företag. Dessa produkter är skapade från delar av bra råvaror så som de billiga resterna från köttprodukter, billiga ingredienser så som raffinerad stärkelse, socker, fett och olja, konserveringsmedel, samt andra tillsatser. Produkterna är utformade för att vara väldigt aptitliga och för att lura kroppens hunger och mättnadskänslor. Många av dessa produkter, även om de är lagliga, är i själva verket dåliga plagiat tillverkade för att se ut som, och smaka som, hälsosam mat. De är formulerade och förpackade för att ha en lång hållbarhet och för att eliminera behovet av tillagning eller preparering. De kan konsumeras varsomhelst, omedelbart eller väldigt fort. ”

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.