”Varning för vardagsmotion och andra floskler”

Fakta

Namn: Pa Sandberg
Yrke: Kroppsterapeut
Läs mer om Pa och följ hans blogg på hemsidan
PA på sociala Facebook och Instagram.

Det finns gott om floskler, svammel och tomma ord – inte minst när det kommer till träning, välmående och hälsosam livsstil. Ordet ”vardagsmotion” har glidit upp och blivit en klar värsting-kandidat. Att kalla vanlig mänsklig rörelse för träning och motion är att teoretisera våra mest grundläggande funktioner skriver kroppsterapeuten Pa Sandberg. 

Hur beskriver man färgen blå? Eller skillnaden mellan varmt och kallt? Hur känns smärta? I kroppen vet du precis. Men med ord? När vi ser någon hoppa i en isvak drar vi kanske upp axlarna och huttrar; vi vet vad kyla innebär, så vi kan känna känslan även om den drabbar någon annan. Men många av oss kan se en actionfilm där folk bli skjutna utan att reagera, vi har inga referenser till att bli skjutna. Närbilden på det blödande såret kan vi däremot relatera till.

Alla mänskliga varelser fungerar som en helhet. Minnen, tankar och känslor påverkar och påverkas av sinnesintryck, rörelse och fysisk förmåga. Inget i vår kropp fungerar var för sig. Det finns ingen uppdelning mellan kropp och själ, eller kropp och hjärna. Trots det är det utifrån det perspektivet vi försöker skapa förståelse för vår kropp, hälsa och träning. Men vi kommer aldrig att förstå hur vi mår genom att separera hjärnan från övriga kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: ”Försök inte förändra dig själv – ändra din omgivning”

När scoop-letande medier och hälsoförfattare som vill kränga böcker paketerar förenklade rön om hälsa bidrar de till att sprida budskap som tänjer på sanningen. Att hävda att träning är bra för kroppen utan att definiera vad ordet träning betyder blir tokigt. Att beskriva orden träning, motion eller fysisk aktivitet eller kort och gott att röra på sig, är lika kopplat till den egna kroppens erfarenheter som känslan av smärta. Att hävda motsatsen, att träning är skadligt, är inte svårt, för den som vill. Det finns massor av statistik på skador, slitage, smärtproblematik, men även värre åkommor och träning är kopplat till allt från ätstörningar till depression.

Nu är inte mitt syfte att påstå att träning är dåligt. Träning i sig är inte dåligt. Mitt syfte är att röra runt i alla begränsande förenklingar och se hälsa och välmående i ett lite större perspektiv. För när det kommer till hur organismen homo sapiens fungerar är forskningen både begränsad och begränsande. Begränsad, för att vår kunskap om kroppen är väldigt liten. De flesta av oss kan till exempel resa oss från en stol, men ingen har ännu lyckats förklara, än mindre mäta, hur det går till. Begränsande, för att det mätbara ligger i vetenskapens natur. Men mätbarhet kräver förenkling. Det går inte att mäta hur träning påverkar kroppen; det är alltför ospecifikt. Det går däremot att mäta ett pulsvärde mot ett annat, eller aktivitet kontra stillasittande. Men vad säger det om vad träning eller motion är?

LÄS OCKSÅ: ”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Det finns otroligt många olika sätt att träna och det finns många olika sorters kvaliteter eller anledningar att träna. Men att beskriva träning som lösningen på våra problem är att dra konstiga slutsatser. Orsaken till all västvärldens ökande ohälsotal är inte att vi tränar för lite. Orsaken är att vi alltmer slutar bete oss som de varelser vi är – homo sapiens.

Homo sapiens rör sig. I vardagen. Lagom mycket. När studier eller media beskriver ”lågintensiv träning” med att ”gå, stå eller utföra vanliga hushållssysslor” har vi tappat förankringen med vår fysiska verklighet. Att gå, stå eller utföra vanliga hushållssysslor är att vara människa, inte att träna.

Det är vår vardag och vårt sätt att leva vi behöver ändra. Att uppfostra generation efter generation med att de ska sitta fint och vara tysta och höja landets PISA-resultat, för att sedan säga att unga rör sig för lite är helt enkelt bakvänt. Inte minst eftersom kunskap, som vi nämnde, sitter i hela kroppshjärnan, inte bara som ord och siffror uppe i huvudet.

LÄS OCKSÅ: ”Gör uppror mot prestationssamhället”

”Bra för vad” är ofta en relevant fråga att ställa. Exempelvis uppmanas vi ofta att träna oss hjärnstarka, detta för att få en effektivare hjärna som tål mer stress och presterar bättre på matteprovet. Samtidigt är det just stress och ökade prestationskrav som enligt diverse vetenskapliga studier, är starkt bidragande orsaker till många problem som går allt längre ner i åldrarna. Så man kan fundera på för vems skull det är jag ska träna. Mår jag bättre av att kunna stressa mer? Landets BNP vinner möjligen på högre mattebetyg och fler ingenjörer, men är det bättre för hälsan?

Att försöka lösa hälsoproblem med träning är som att såga sig i benet, sätta på ett plåster, och sen fortsätta såga.

Homo sapiens rör på sig. Vi behöver röra på oss för att må bra. Men vi kan börja med att leva rörligt. Leka i tunnelbanetrappan, odla vår egen mat, eller åtminstone handla den själv, gå, springa, busa – allt det där som vi kunde när vi var små utan varken PT eller stretching. Att kalla vanlig mänsklig rörelse för träning och motion är att teoretisera våra mest grundläggande funktioner. Att träna – eller leka – tillsammans eller var för sig, är jättebra för den som blir glad av det. Men skippa mätandet, presterandet och det dåliga samvetet. Åtminstone om syftet bara är att må bra.

En hårt tränande TV-profil beskriver sin syn på vardagsmotion så här: ”När jag lagade mat försökte jag få in smarta små träningsövningar medan det kokade, när jag lekte med barnen kunde jag gunga dem högt och du vet, köra lite militärpress, fuska in träning i min vardag”. Det uppfattar inte jag som hälsosamt  – det uppfattar jag som ett gravt beroendebeteende.

 Av Pa Sandberg, kroppsterapeut

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Pa Sandberg
Yrke: Kroppsterapeut
Läs mer om Pa och följ hans blogg på hemsidan
PA på sociala Facebook och Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.

ensamperson blickar bortåt

Relationsskolan: ”Vilka är dina hinder?”

Sex- och relationer

De som längtar efter en relation har kanske svårt att se att det finns något i dem själva som hindrar dem från att möta någon. Och som står i vägen för ett sunt och varaktigt förhållande. Men alla bär vi på olika präglingar som kan ställa till det menar relationesexperten Cornelia Södergren.