Inom den normalt så vattenkrävande hud- och skönhetsbranschen finns ett nytt begrepp: ”waterless beauty”. Det handlar om vattenfri make up, hud- och hårvård som konkurrerar med ekologiska märken om att vara miljömedvetna – och effektiva.
I en värld där en fjärdedel av befolkningen globalt lider av vattenbrist (och fler lär det tyvärr bli), samtidigt som den genomsnittlige personen i västvärlden förbrukar ofattbara 140 liter vatten per dag, blir det ett ställningstagande för miljön att spara in på vatten.
Och det handlar inte längre bara om våra till synes små, personliga vanor; som att snåla in på duschtiden, vattna gräsmattan mer sällan eller stänga av rinnande kranar. Företag inom hud- och skönhetsbranschen har börjat förstå att vattenbesparande åtgärder är bra för planeten – och kanske även för deras eget rykte – precis som en ekologisk certifiering är för många.
Och det gör företagen rätt i, eftersom skönhetsbranschen är den mest vattenkrävande industrin näst efter jordbruket. Och planetens vattenresurser är, som vi alla vet, inte oändliga.
LÄS OCKSÅ: Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga
Sydkoreansk trend
”Waterless beauty” kallas den nya hudvårdstrenden som har sitt ursprung i Sydkorea. Det handlar om produkter för ansikte, hud, make-up och hår som helt enkelt är fria från vatten. Det låter kanske inte så dramatiskt, men faktum är att vänder du på nästan vilken produkt som helst så ser du att den första ingrediensen, och därmed den som det finns mest av i produkten, allt som oftast är ”aqua”. De flesta produkterna på marknaden idag innehåller hela 70-90 procent destillerat vatten. Det innebär i sig ett miljöproblem eftersom det krävs minst nio liter vatten i reningsprocessen för att få fram en enda liter destillerat vatten.
En anledning till att vatten är så populärt som ingrediens är förstås att det är en billig ingrediens, men också för att det har fördelar för såväl produkternas konsistens som återfuktande förmåga.
LÄS OCKSÅ: Här är de hormonstörande ämnena i vanlig hudvård och kosmetik
Oljor och vax istället för vatten
Istället för vatten finns i waterless beauty-produkter andra ingredienser, som oljor, vaxer, olika ”smör” (exempelvis sheasmör, kokosfett etc) och oljelösliga aktiva ingredienser. Men hur mycket nytta för miljön och huden/håret gör de egentligen?
Här nedan listar vi några för- och nackdelar med den vattenfria produkttrenden, för både dig och planeten.
Fördelar med vattenfria produkter:
- De är mer koncentrerade och rymmer högre nivåer av aktiva ingredienser, då de inte är utspädda med just vatten.
- Eftersom de är mer koncentrerade och potenta så räcker det att använda en mindre mängd vid varje tillfälle, och produkterna räcker därmed längre.
- Vattenfria produkter kräver färre syntetiska konserveringsmedel än vattenbaserade, eftersom bakterier gror i vatten. (Även om det oftast går att använda mer naturliga och hållbara konserveringsmedel.)
- Produkter som inte innehåller vatten är mindre till storleken och kräver därför mindre förpackningar. Det ger både lägre vikt och fraktutrymme och därmed ett lägre klimatavtryck generellt.
LÄS OCKSÅ: Näringen som får din hy att stråla
Nackdelar med vattenfria produkter:
- Att de är fria från vatten betyder inte automatiskt att de är hållbara. Om en produkt innehåller exempelvis olja istället för vatten så hänger dess klimatavtryck på att oljan i fråga är hållbart producerad. Annars kanske skillnaden i miljöpåverkan inte blir så stor i slutändan – och den vattenbaserade produkt kan de facto få ett lägre klimatavtryck.
- Att slutprodukten är vattenfri betyder inte att produktionen av den har varit det. Vatten används ofta för att driva och rengöra maskiner i tillverkningsprocessen. För att inte tala om att vatten behövs vid odling av de aktiva, växtbaserade ingredienser som används i produkten istället.
Det är med andra ord bra att kolla upp vad produkten du vill köpa faktiskt innehåller: var ingredienserna kommer från, hur de har utvunnits och odlats, samt vilka konserveringsmedel och förpackningar som används.
Källor:
Forbes
Vogue Scandinavia
Harpers Bazaar
Av Carolina Eriksson