Annons
Annons

Så viktigt tycker vi att innehållet i våra hudvårdsprodukter är

Svenskarna har i dag blivit allt mer medvetna om vikten att kontrollera vad de konsumerar. Giftfritt, närproducerat och ekologiskt är nyckelord för den kunniga konsumenten. När Hälsobarometern frågade svensken om hudprodukter svarade fyra av tio att de har för vana att ta reda på vad deras hudvårdsprodukter innehåller.

Inger Palm

3 augusti, 2020
Så viktigt tycker vi att innehållet i våra hudvårdsprodukter är
Dela inlägget

Svenskarna har i dag blivit allt mer medvetna om vikten att kontrollera vad de konsumerar. Giftfritt, närproducerat och ekologiskt är nyckelord för den kunniga konsumenten. När Hälsobarometern frågade svensken om hudprodukter svarade fyra av tio att de har för vana att ta reda på vad deras hudvårdsprodukter innehåller.

Den gröna trenden sprider sig allt mer. Vi svenskar har blivit duktiga på att sopsortera, att handla ekologiska och närproducerade matvaror. Vi är också bra på att handla återvunna möbler och kläder.

Även i valet av hudvårdsprodukter sprider sig medvetandet om vad vi smörjer på vår kropp. Huden är vårt största organ och påverkas av allt vi smörjer på den. Har du ett öppet sår ska du vara extra försiktig.

LÄS OCKSÅ: Carina lär oss mer om naturlig hudvård

Påverkar miljön negativt
Innehållet i hudvårdsprodukter påverkar inte bara ens yttre utan kan påverka miljön, vilket är ytterligare en anledning att läsa innehållsförteckningen på produkter man köper.

Det kommer ut stora mängder kemikalier i våra vatten om vi använder starka schampon och duschprodukter. Där i våra sjöar syns effekten av hormonstörande ämnen genom att det påverkar fortplantningsförmågan hos fiskar och andra vattenlevande organismer.

Hälsobarometern 2020 visade att 39 procent kollar upp vad deras hudvårdsprodukter innehåller. Men även om alla inte alltid ser över innehållet så uppger många att de tycker det är viktigt att hålla sig informerad.

Intresset för vad hudvårdsprodukterna innehåller är högre bland kvinnor än män. Elva procent fler kvinnor svarar att de tycker det är viktigt vad produkterna innehåller.

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Yngre spendera mer
På marknaden i dag finns allt fler veganska och ekologiska produkter. Den mest engagerade åldersgruppen är de yngre mellan 18–30 år.

Undersökningen visar att vi vanligtvis spenderar 51–200 kronor varje månad på hudvård. Det uppger en tredjedel, och där de som i störst utsträckning svarar detta är i de mellan 51 och 65 år.

Det är vanligare att de i den yngre åldersgruppen köper lite dyrare produkter. Närmare två av tio svenskar mellan 18 och 40 år menar att de lägger runt 400 kronor varje månad på hudvård.

Av Inger Palm

Om undersökningen: Hälsobarometern 2020 är baserad på̊ en undersökning genomförd av IPSOS Norm på̊ uppdrag av Life. Undersökningen genomfördes i mars 2020 i form av en webbenkät. Totalt har 4 663 personer i Sverige, Norge och Finland mellan 18 och 65 år deltagit i undersökningen. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt i samtliga länder med en signifikansnivå på 95 procent.

Annons
Annons