Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Illustrerad bild på personer i grupp med olika egenskaper.

Vilken beteendetyp är du på jobbet? Skaffa koll här

Händelsehoppare, mejlnarkoman eller skjutauppare?
Vilken typ är du?
I boken "Sluta stressa på jobbet" beskriver de två planeringsexperterna Helén Vedlé och Rune Nilsson sju olika typer på arbetsplatsen.
Här får du både koll och guidning.

 

De sju olika beteendetyperna - vem är du?

  1. Händelsehopparen
    Händelsehopparen är styrd av yttre signaler som får dig att ändra arbetsuppgift. Det kan vara telefonsamtal, e-post, en kollega eller en besökare. Händelsehopparen får problem att slutföra uppgifter som kräver koncentration.
    LÄS OCKSÅ: Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”
  2. Snuttaren
    Snuttaren styrs av både yttre och inre signaler. Du hoppar från olika uppgifter utan att avsluta och känner dig mycket splittrad. Du mår inte så bra och orkar inte ta tag i arbetet. Du är frustrerad och jobbar lite här och lite där, gärna med enkla och roliga uppgifter.
    Tips på vägen!
    Bestäm hur händelsestyrd du vill/bör vara. Avsluta om möjligt en arbetsuppgift innan du påbörjar en ny. Besluta hur många gånger om dagen du ska läsa och arbeta med mejlen, eller kolla mobilen exempelvis.
  1. Mejlnarkomanen
    Mejlnarkomanen är stressad och öppnar ett nytt mejl så fort det plingar till. Du läser alltid mejlen, är uppkopplad mot arbetsmejlen i mobilen och läser det första du gör på morgonen och det sista du gör på kvällen. Du får ingen egentlig avkoppling från jobbet men får ändå svårt att slutföra uppgifter som kräver lite tid och koncentration.
    Tips på vägen!
    Stäng av aviseringar att ett mejl har kommit. Vänta med att läsa e-posten när det börja ramla in mejl på morgonen. Gör istället dagens viktigaste uppgift först. Prenumerera bara på nyhetsbrev du har tid att läsa.
    LÄS OCKSÅ: Så återhämtar du dig – på arbetstid
  1. Skjutaupparen
    Skjutaupparen förhalar en viktig uppgift till sista stund. Du säger ofta att du jobbar bättre med kniven mot strupen, men kvaliteten blir oftast inte så bra som den kunde bli och uppgifterna ger negativ energi när de blir liggande på hög. Om du får en brådskande uppgift, eller blir sjuk, precis till deadline så blir det väldigt negativa konsekvenser.
    Tips på vägen!
    Besluta om du ska göra uppgiften och i så fall när. Boka ny tid om du inte hinner klart. Förhala inte nya uppgifter som kommer in.
  1. Tidsoptimisten
    Tidsoptimisten vill att det ska gå fort och smidigt. Du behöver oftast jäkta och stressa. Du kommer försent till mötet och räknar inte med avbrott eller problem.
    Tips på vägen!
    Tidsstudera dig själv under några veckor – hur lång tid tar olika uppgifter? Reservera tid i kalendern för uppgifter som tar mer än två timmar. Ta till lite bufferttider mellan möten. Undvik händelsestörningar.
    LÄS OCKSÅ: Vanligt med psykisk ohälsa på grund av jobbet
  1. Behagaren
    Behagaren vill vara omtyckt och du låter gärna andras behov gå före dina egna. Du har svårt att säga nej. Du tycker att man ska hjälpa varandra, sprida glädje och vara till lags. Du tar på dig andras uppgifter även om du har fullt upp med dina egna.
  2. Arbetsälskaren
    Arbetsälskaren tycker att jobbet är otroligt roligt. Du får positiv feedback och fina resultat. Du låter dig bli uppslukad av jobbet och det är en stor del av ditt liv. Risken är att du brinner så för ditt jobb att du blir utbränd.
    Tips på vägen!
    Har du för mycket att göra måste uppgifter tas bort. Tala med någon som hjälper dig att se lösningar. Ha tydliga, nedskrivna mål - de gör det lättare att prioritera och sätta en rimlig nivå på ambitionen. Säg nej – ett nej till en sak är oftast ett ja till något du prioriterar.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!