Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Illustrerad bild på personer i grupp med olika egenskaper.

Vilken beteendetyp är du på jobbet? Skaffa koll här

Händelsehoppare, mejlnarkoman eller skjutauppare?
Vilken typ är du?
I boken "Sluta stressa på jobbet" beskriver de två planeringsexperterna Helén Vedlé och Rune Nilsson sju olika typer på arbetsplatsen.
Här får du både koll och guidning.

 

De sju olika beteendetyperna - vem är du?

  1. Händelsehopparen
    Händelsehopparen är styrd av yttre signaler som får dig att ändra arbetsuppgift. Det kan vara telefonsamtal, e-post, en kollega eller en besökare. Händelsehopparen får problem att slutföra uppgifter som kräver koncentration.
    LÄS OCKSÅ: Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”
  2. Snuttaren
    Snuttaren styrs av både yttre och inre signaler. Du hoppar från olika uppgifter utan att avsluta och känner dig mycket splittrad. Du mår inte så bra och orkar inte ta tag i arbetet. Du är frustrerad och jobbar lite här och lite där, gärna med enkla och roliga uppgifter.
    Tips på vägen!
    Bestäm hur händelsestyrd du vill/bör vara. Avsluta om möjligt en arbetsuppgift innan du påbörjar en ny. Besluta hur många gånger om dagen du ska läsa och arbeta med mejlen, eller kolla mobilen exempelvis.
  1. Mejlnarkomanen
    Mejlnarkomanen är stressad och öppnar ett nytt mejl så fort det plingar till. Du läser alltid mejlen, är uppkopplad mot arbetsmejlen i mobilen och läser det första du gör på morgonen och det sista du gör på kvällen. Du får ingen egentlig avkoppling från jobbet men får ändå svårt att slutföra uppgifter som kräver lite tid och koncentration.
    Tips på vägen!
    Stäng av aviseringar att ett mejl har kommit. Vänta med att läsa e-posten när det börja ramla in mejl på morgonen. Gör istället dagens viktigaste uppgift först. Prenumerera bara på nyhetsbrev du har tid att läsa.
    LÄS OCKSÅ: Så återhämtar du dig – på arbetstid
  1. Skjutaupparen
    Skjutaupparen förhalar en viktig uppgift till sista stund. Du säger ofta att du jobbar bättre med kniven mot strupen, men kvaliteten blir oftast inte så bra som den kunde bli och uppgifterna ger negativ energi när de blir liggande på hög. Om du får en brådskande uppgift, eller blir sjuk, precis till deadline så blir det väldigt negativa konsekvenser.
    Tips på vägen!
    Besluta om du ska göra uppgiften och i så fall när. Boka ny tid om du inte hinner klart. Förhala inte nya uppgifter som kommer in.
  1. Tidsoptimisten
    Tidsoptimisten vill att det ska gå fort och smidigt. Du behöver oftast jäkta och stressa. Du kommer försent till mötet och räknar inte med avbrott eller problem.
    Tips på vägen!
    Tidsstudera dig själv under några veckor – hur lång tid tar olika uppgifter? Reservera tid i kalendern för uppgifter som tar mer än två timmar. Ta till lite bufferttider mellan möten. Undvik händelsestörningar.
    LÄS OCKSÅ: Vanligt med psykisk ohälsa på grund av jobbet
  1. Behagaren
    Behagaren vill vara omtyckt och du låter gärna andras behov gå före dina egna. Du har svårt att säga nej. Du tycker att man ska hjälpa varandra, sprida glädje och vara till lags. Du tar på dig andras uppgifter även om du har fullt upp med dina egna.
  2. Arbetsälskaren
    Arbetsälskaren tycker att jobbet är otroligt roligt. Du får positiv feedback och fina resultat. Du låter dig bli uppslukad av jobbet och det är en stor del av ditt liv. Risken är att du brinner så för ditt jobb att du blir utbränd.
    Tips på vägen!
    Har du för mycket att göra måste uppgifter tas bort. Tala med någon som hjälper dig att se lösningar. Ha tydliga, nedskrivna mål - de gör det lättare att prioritera och sätta en rimlig nivå på ambitionen. Säg nej – ett nej till en sak är oftast ett ja till något du prioriterar.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.