Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Annika Kvist

Foto: Kjell B Persson

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret – övriga kollegor var ute och vågsurfade.
Det väckte något till liv inom henne. Det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.
Läs hennes krönika om insikterna som förändrade hennes inställning till arbete och livet i stort.

För ungefär 20 år sedan bodde jag i Santa Monica i USA. Jag glömmer aldrig min första arbetsdag. Jag kom i god tid till kontoret, uppklädd, lite småstressad men samtidigt också förväntansfull inför mötet med mina nya kollegor. När jag ringde på dörren, öppnade min nya chef och förklarade att han var ensam där, eftersom övriga kollegor hade beslutat sig för att börja dagen på stranden med surfing. Förutsättningarna för vågsurfing var nämligen så bra just den morgonen.

LÄS OCKSÅ: Få bättre mental hälsa naturligt

Där och då väcktes något till liv inom mig – det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut. Jag började fundera och reflektera över min vardag och mina prioriteringar.
Jag hade själv varit och nosat på den berömda väggen med klassiska stressymptom såsom tryck över bröstet, sömnproblem, oro och ångest. Jag hade just börjat ett nytt roligt jobb, det tredje barnet skulle skolas in på förskolan och de andra barnens aktiviteter fyllde helgerna med matcher, cuper och träningar och jag var dessutom klassförälder i två av barnens klasser. Utöver det nya arbetet och ett familjepussel som hette duga, har jag alltid haft svårt att säga nej till roliga saker. Man skulle kunna säga att jag levt enligt principen, FOMO, fear of missing out, i hela mitt liv - på gott och ont. Det jag missade var att lyssna inåt, ta hand om mig själv med bra vanor och ta höjd för att lägga in stunder för återhämtning.

 

LÄS OCKSÅ: 10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Efter några veckors reflektion på mitt nya jobb fick jag en stark ingivelse om att lägga om min livsstil, bli mer hållbar med nya rutiner i vardagen. Jag ville hitta en långsiktighet med rätt prioriteringar, energi, ork och glädje att leva i vardagen.
I takt med att jag kom in i L.A-livet anpassade jag mig också mer till den lokala livsstilen. Jag började surfa, klä mig i sköna surftröjor och tog dagarna som lite mer som de kom och släppte på kontrollen i vardagen.
Ända sedan dess har jag funderat över mina prioriteringar i livet och hur jag ska kunna leva det där livet i en vardag i Sverige. Mina funderingar, erfarenheter och diskussioner har med tiden resulterat i fyra nycklar.

LÄS OCKSÅ: ”Låt inte telefonen sluka för mycket av din dyrbara tid”

Den första nyckeln är mindfulness, vilket innebär en strävan efter att vara mer mentalt närvarande. Det är svårt till en början, då vi idag har många olika yttre attribut som stör vårt fokus, där våra smartphones är den största boven i dramat. Jag brukar roa mig med att inte ta upp min smartphone på tunnelbanan och räkna hur många i vagnen som gör som jag. Det är en minoritet som tittar upp, och tittar vi på varandra så kan vi dessutom riskera att upplevas som märkliga.

Den andra nyckeln handlar om mat. Min filosofi kring mat är att hålla det enkelt. Hjärnan och kroppen behöver näring, såsom kolhydrater, proteiner, fetter men också vitaminer och mineraler. Om du väljer att se kroppen som en kär vän, eller en hundvalp som du vill ta hand om, så kommer du automatiskt ge den näringsrik mat med bra råvaror och du kommer äta lagom mycket. För vem vill bjuda hem sina vänner på middag med dåliga råvaror, processad mat med mycket socker och överdrivet stora portioner, där gästerna känner sig illamående och illa till mods när de lämnar? Personligen älskar jag medelhavskost för att den är god och får mig att må riktigt bra. Det är nog olivoljan, kryddorna, nötterna, de naturliga mejeriprodukterna, osten och alla goda färgstarka grönsakerna som gör att jag fullkomligt älskar maten.

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

Den tredje nyckeln handlar om motion och strävan efter att bli en mer rörlig person. Det är inte de som tränat hårdast på gymmet som är friskat och lever längst. Det är de som har rört på sig mest med långa promenader, lugnare löpturer, gärna i sällskap med andra. Jag siktar på 10 000 steg om dagen, det får mig att må bra och hjälper mig att hålla en bra balans. Min bästa transportvän har blivit cykeln. Den gör att jag slipper tänka på tidtabeller och köer och det blir enklare att estimera tiden att ta sig från punkt A till B. Passar mig bra som är en tidsoptimist.

LÄS OCKSÅ: Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

Sist men inte minst är den fjärde nyckeln målsättningar. Kanske den viktigaste av alla. Jag brukar boka en tid med mig själv ibland och reflektera inåt för att ställa några frågor som hjälper mig att skapa rätt prioriteringar. Det är frågor såsom: Är jag snäll mot mig själv och belönar jag mig själv när jag gjort något bra? Vårdar jag mina relationer i livet på bästa sätt och tillför jag dem näring? Gör jag rätt saker, det vill säga känner jag en passion i det jag gör om dagarna och är jag på rätt väg för framtiden? Att hitta sitt syfte skapar en meningsfull vardag och på något vis en osynlig kraft i det du tar dig för om dagarna. Det är de små enkla sakerna i livet som gör oss lyckliga. Så varför inte fokusera på dem?

 

Förutom nycklarna anammar jag idag mer JOMO i vardagen, joy of missing out, det vill vågar jag numera tacka nej till saker och lyssna inåt. Mellan varven tar jag pauser för att återhämta mig, och titt som tätt gör jag en digital detox och stänger ner sociala medier för att istället fokusera på det jag har i mitt liv, det vill säga min familj och mina nära vänner, som betyder väldigt mycket för mig. Det gör att jag faktiskt kan njuta av vardagen mer.

Det viktigaste av allt är att jag inte längre skuldbelägger mig själv utan försöker ha förståelse för helheten och att jag försöker så gott jag kan. Livet ska ju vara roligt och härligt.

Av Annika Kvist, yogalärare, kostrådgivare och aktuell med boken ”Healthy happy living”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

 

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!