Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Annika Kvist

Foto: Kjell B Persson

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret – övriga kollegor var ute och vågsurfade.
Det väckte något till liv inom henne. Det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.
Läs hennes krönika om insikterna som förändrade hennes inställning till arbete och livet i stort.

För ungefär 20 år sedan bodde jag i Santa Monica i USA. Jag glömmer aldrig min första arbetsdag. Jag kom i god tid till kontoret, uppklädd, lite småstressad men samtidigt också förväntansfull inför mötet med mina nya kollegor. När jag ringde på dörren, öppnade min nya chef och förklarade att han var ensam där, eftersom övriga kollegor hade beslutat sig för att börja dagen på stranden med surfing. Förutsättningarna för vågsurfing var nämligen så bra just den morgonen.

LÄS OCKSÅ: Få bättre mental hälsa naturligt

Där och då väcktes något till liv inom mig – det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut. Jag började fundera och reflektera över min vardag och mina prioriteringar.
Jag hade själv varit och nosat på den berömda väggen med klassiska stressymptom såsom tryck över bröstet, sömnproblem, oro och ångest. Jag hade just börjat ett nytt roligt jobb, det tredje barnet skulle skolas in på förskolan och de andra barnens aktiviteter fyllde helgerna med matcher, cuper och träningar och jag var dessutom klassförälder i två av barnens klasser. Utöver det nya arbetet och ett familjepussel som hette duga, har jag alltid haft svårt att säga nej till roliga saker. Man skulle kunna säga att jag levt enligt principen, FOMO, fear of missing out, i hela mitt liv - på gott och ont. Det jag missade var att lyssna inåt, ta hand om mig själv med bra vanor och ta höjd för att lägga in stunder för återhämtning.

 

LÄS OCKSÅ: 10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Efter några veckors reflektion på mitt nya jobb fick jag en stark ingivelse om att lägga om min livsstil, bli mer hållbar med nya rutiner i vardagen. Jag ville hitta en långsiktighet med rätt prioriteringar, energi, ork och glädje att leva i vardagen.
I takt med att jag kom in i L.A-livet anpassade jag mig också mer till den lokala livsstilen. Jag började surfa, klä mig i sköna surftröjor och tog dagarna som lite mer som de kom och släppte på kontrollen i vardagen.
Ända sedan dess har jag funderat över mina prioriteringar i livet och hur jag ska kunna leva det där livet i en vardag i Sverige. Mina funderingar, erfarenheter och diskussioner har med tiden resulterat i fyra nycklar.

LÄS OCKSÅ: ”Låt inte telefonen sluka för mycket av din dyrbara tid”

Den första nyckeln är mindfulness, vilket innebär en strävan efter att vara mer mentalt närvarande. Det är svårt till en början, då vi idag har många olika yttre attribut som stör vårt fokus, där våra smartphones är den största boven i dramat. Jag brukar roa mig med att inte ta upp min smartphone på tunnelbanan och räkna hur många i vagnen som gör som jag. Det är en minoritet som tittar upp, och tittar vi på varandra så kan vi dessutom riskera att upplevas som märkliga.

Den andra nyckeln handlar om mat. Min filosofi kring mat är att hålla det enkelt. Hjärnan och kroppen behöver näring, såsom kolhydrater, proteiner, fetter men också vitaminer och mineraler. Om du väljer att se kroppen som en kär vän, eller en hundvalp som du vill ta hand om, så kommer du automatiskt ge den näringsrik mat med bra råvaror och du kommer äta lagom mycket. För vem vill bjuda hem sina vänner på middag med dåliga råvaror, processad mat med mycket socker och överdrivet stora portioner, där gästerna känner sig illamående och illa till mods när de lämnar? Personligen älskar jag medelhavskost för att den är god och får mig att må riktigt bra. Det är nog olivoljan, kryddorna, nötterna, de naturliga mejeriprodukterna, osten och alla goda färgstarka grönsakerna som gör att jag fullkomligt älskar maten.

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

Den tredje nyckeln handlar om motion och strävan efter att bli en mer rörlig person. Det är inte de som tränat hårdast på gymmet som är friskat och lever längst. Det är de som har rört på sig mest med långa promenader, lugnare löpturer, gärna i sällskap med andra. Jag siktar på 10 000 steg om dagen, det får mig att må bra och hjälper mig att hålla en bra balans. Min bästa transportvän har blivit cykeln. Den gör att jag slipper tänka på tidtabeller och köer och det blir enklare att estimera tiden att ta sig från punkt A till B. Passar mig bra som är en tidsoptimist.

LÄS OCKSÅ: Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

Sist men inte minst är den fjärde nyckeln målsättningar. Kanske den viktigaste av alla. Jag brukar boka en tid med mig själv ibland och reflektera inåt för att ställa några frågor som hjälper mig att skapa rätt prioriteringar. Det är frågor såsom: Är jag snäll mot mig själv och belönar jag mig själv när jag gjort något bra? Vårdar jag mina relationer i livet på bästa sätt och tillför jag dem näring? Gör jag rätt saker, det vill säga känner jag en passion i det jag gör om dagarna och är jag på rätt väg för framtiden? Att hitta sitt syfte skapar en meningsfull vardag och på något vis en osynlig kraft i det du tar dig för om dagarna. Det är de små enkla sakerna i livet som gör oss lyckliga. Så varför inte fokusera på dem?

 

Förutom nycklarna anammar jag idag mer JOMO i vardagen, joy of missing out, det vill vågar jag numera tacka nej till saker och lyssna inåt. Mellan varven tar jag pauser för att återhämta mig, och titt som tätt gör jag en digital detox och stänger ner sociala medier för att istället fokusera på det jag har i mitt liv, det vill säga min familj och mina nära vänner, som betyder väldigt mycket för mig. Det gör att jag faktiskt kan njuta av vardagen mer.

Det viktigaste av allt är att jag inte längre skuldbelägger mig själv utan försöker ha förståelse för helheten och att jag försöker så gott jag kan. Livet ska ju vara roligt och härligt.

Av Annika Kvist, yogalärare, kostrådgivare och aktuell med boken ”Healthy happy living”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.