Annika Kvist

Foto: Kjell B Persson

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret – övriga kollegor var ute och vågsurfade.
Det väckte något till liv inom henne. Det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.
Läs hennes krönika om insikterna som förändrade hennes inställning till arbete och livet i stort.

För ungefär 20 år sedan bodde jag i Santa Monica i USA. Jag glömmer aldrig min första arbetsdag. Jag kom i god tid till kontoret, uppklädd, lite småstressad men samtidigt också förväntansfull inför mötet med mina nya kollegor. När jag ringde på dörren, öppnade min nya chef och förklarade att han var ensam där, eftersom övriga kollegor hade beslutat sig för att börja dagen på stranden med surfing. Förutsättningarna för vågsurfing var nämligen så bra just den morgonen.

LÄS OCKSÅ: Få bättre mental hälsa naturligt

Där och då väcktes något till liv inom mig – det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut. Jag började fundera och reflektera över min vardag och mina prioriteringar.
Jag hade själv varit och nosat på den berömda väggen med klassiska stressymptom såsom tryck över bröstet, sömnproblem, oro och ångest. Jag hade just börjat ett nytt roligt jobb, det tredje barnet skulle skolas in på förskolan och de andra barnens aktiviteter fyllde helgerna med matcher, cuper och träningar och jag var dessutom klassförälder i två av barnens klasser. Utöver det nya arbetet och ett familjepussel som hette duga, har jag alltid haft svårt att säga nej till roliga saker. Man skulle kunna säga att jag levt enligt principen, FOMO, fear of missing out, i hela mitt liv - på gott och ont. Det jag missade var att lyssna inåt, ta hand om mig själv med bra vanor och ta höjd för att lägga in stunder för återhämtning.

 

LÄS OCKSÅ: 10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Efter några veckors reflektion på mitt nya jobb fick jag en stark ingivelse om att lägga om min livsstil, bli mer hållbar med nya rutiner i vardagen. Jag ville hitta en långsiktighet med rätt prioriteringar, energi, ork och glädje att leva i vardagen.
I takt med att jag kom in i L.A-livet anpassade jag mig också mer till den lokala livsstilen. Jag började surfa, klä mig i sköna surftröjor och tog dagarna som lite mer som de kom och släppte på kontrollen i vardagen.
Ända sedan dess har jag funderat över mina prioriteringar i livet och hur jag ska kunna leva det där livet i en vardag i Sverige. Mina funderingar, erfarenheter och diskussioner har med tiden resulterat i fyra nycklar.

LÄS OCKSÅ: ”Låt inte telefonen sluka för mycket av din dyrbara tid”

Den första nyckeln är mindfulness, vilket innebär en strävan efter att vara mer mentalt närvarande. Det är svårt till en början, då vi idag har många olika yttre attribut som stör vårt fokus, där våra smartphones är den största boven i dramat. Jag brukar roa mig med att inte ta upp min smartphone på tunnelbanan och räkna hur många i vagnen som gör som jag. Det är en minoritet som tittar upp, och tittar vi på varandra så kan vi dessutom riskera att upplevas som märkliga.

Den andra nyckeln handlar om mat. Min filosofi kring mat är att hålla det enkelt. Hjärnan och kroppen behöver näring, såsom kolhydrater, proteiner, fetter men också vitaminer och mineraler. Om du väljer att se kroppen som en kär vän, eller en hundvalp som du vill ta hand om, så kommer du automatiskt ge den näringsrik mat med bra råvaror och du kommer äta lagom mycket. För vem vill bjuda hem sina vänner på middag med dåliga råvaror, processad mat med mycket socker och överdrivet stora portioner, där gästerna känner sig illamående och illa till mods när de lämnar? Personligen älskar jag medelhavskost för att den är god och får mig att må riktigt bra. Det är nog olivoljan, kryddorna, nötterna, de naturliga mejeriprodukterna, osten och alla goda färgstarka grönsakerna som gör att jag fullkomligt älskar maten.

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

Den tredje nyckeln handlar om motion och strävan efter att bli en mer rörlig person. Det är inte de som tränat hårdast på gymmet som är friskat och lever längst. Det är de som har rört på sig mest med långa promenader, lugnare löpturer, gärna i sällskap med andra. Jag siktar på 10 000 steg om dagen, det får mig att må bra och hjälper mig att hålla en bra balans. Min bästa transportvän har blivit cykeln. Den gör att jag slipper tänka på tidtabeller och köer och det blir enklare att estimera tiden att ta sig från punkt A till B. Passar mig bra som är en tidsoptimist.

LÄS OCKSÅ: Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

Sist men inte minst är den fjärde nyckeln målsättningar. Kanske den viktigaste av alla. Jag brukar boka en tid med mig själv ibland och reflektera inåt för att ställa några frågor som hjälper mig att skapa rätt prioriteringar. Det är frågor såsom: Är jag snäll mot mig själv och belönar jag mig själv när jag gjort något bra? Vårdar jag mina relationer i livet på bästa sätt och tillför jag dem näring? Gör jag rätt saker, det vill säga känner jag en passion i det jag gör om dagarna och är jag på rätt väg för framtiden? Att hitta sitt syfte skapar en meningsfull vardag och på något vis en osynlig kraft i det du tar dig för om dagarna. Det är de små enkla sakerna i livet som gör oss lyckliga. Så varför inte fokusera på dem?

 

Förutom nycklarna anammar jag idag mer JOMO i vardagen, joy of missing out, det vill vågar jag numera tacka nej till saker och lyssna inåt. Mellan varven tar jag pauser för att återhämta mig, och titt som tätt gör jag en digital detox och stänger ner sociala medier för att istället fokusera på det jag har i mitt liv, det vill säga min familj och mina nära vänner, som betyder väldigt mycket för mig. Det gör att jag faktiskt kan njuta av vardagen mer.

Det viktigaste av allt är att jag inte längre skuldbelägger mig själv utan försöker ha förståelse för helheten och att jag försöker så gott jag kan. Livet ska ju vara roligt och härligt.

Av Annika Kvist, yogalärare, kostrådgivare och aktuell med boken ”Healthy happy living”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

 

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

 

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.