Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Annika Kvist

Foto: Kjell B Persson

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret – övriga kollegor var ute och vågsurfade.
Det väckte något till liv inom henne. Det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.
Läs hennes krönika om insikterna som förändrade hennes inställning till arbete och livet i stort.

För ungefär 20 år sedan bodde jag i Santa Monica i USA. Jag glömmer aldrig min första arbetsdag. Jag kom i god tid till kontoret, uppklädd, lite småstressad men samtidigt också förväntansfull inför mötet med mina nya kollegor. När jag ringde på dörren, öppnade min nya chef och förklarade att han var ensam där, eftersom övriga kollegor hade beslutat sig för att börja dagen på stranden med surfing. Förutsättningarna för vågsurfing var nämligen så bra just den morgonen.

LÄS OCKSÅ: Få bättre mental hälsa naturligt

Där och då väcktes något till liv inom mig – det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut. Jag började fundera och reflektera över min vardag och mina prioriteringar.
Jag hade själv varit och nosat på den berömda väggen med klassiska stressymptom såsom tryck över bröstet, sömnproblem, oro och ångest. Jag hade just börjat ett nytt roligt jobb, det tredje barnet skulle skolas in på förskolan och de andra barnens aktiviteter fyllde helgerna med matcher, cuper och träningar och jag var dessutom klassförälder i två av barnens klasser. Utöver det nya arbetet och ett familjepussel som hette duga, har jag alltid haft svårt att säga nej till roliga saker. Man skulle kunna säga att jag levt enligt principen, FOMO, fear of missing out, i hela mitt liv - på gott och ont. Det jag missade var att lyssna inåt, ta hand om mig själv med bra vanor och ta höjd för att lägga in stunder för återhämtning.

 

LÄS OCKSÅ: 10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Efter några veckors reflektion på mitt nya jobb fick jag en stark ingivelse om att lägga om min livsstil, bli mer hållbar med nya rutiner i vardagen. Jag ville hitta en långsiktighet med rätt prioriteringar, energi, ork och glädje att leva i vardagen.
I takt med att jag kom in i L.A-livet anpassade jag mig också mer till den lokala livsstilen. Jag började surfa, klä mig i sköna surftröjor och tog dagarna som lite mer som de kom och släppte på kontrollen i vardagen.
Ända sedan dess har jag funderat över mina prioriteringar i livet och hur jag ska kunna leva det där livet i en vardag i Sverige. Mina funderingar, erfarenheter och diskussioner har med tiden resulterat i fyra nycklar.

LÄS OCKSÅ: ”Låt inte telefonen sluka för mycket av din dyrbara tid”

Den första nyckeln är mindfulness, vilket innebär en strävan efter att vara mer mentalt närvarande. Det är svårt till en början, då vi idag har många olika yttre attribut som stör vårt fokus, där våra smartphones är den största boven i dramat. Jag brukar roa mig med att inte ta upp min smartphone på tunnelbanan och räkna hur många i vagnen som gör som jag. Det är en minoritet som tittar upp, och tittar vi på varandra så kan vi dessutom riskera att upplevas som märkliga.

Den andra nyckeln handlar om mat. Min filosofi kring mat är att hålla det enkelt. Hjärnan och kroppen behöver näring, såsom kolhydrater, proteiner, fetter men också vitaminer och mineraler. Om du väljer att se kroppen som en kär vän, eller en hundvalp som du vill ta hand om, så kommer du automatiskt ge den näringsrik mat med bra råvaror och du kommer äta lagom mycket. För vem vill bjuda hem sina vänner på middag med dåliga råvaror, processad mat med mycket socker och överdrivet stora portioner, där gästerna känner sig illamående och illa till mods när de lämnar? Personligen älskar jag medelhavskost för att den är god och får mig att må riktigt bra. Det är nog olivoljan, kryddorna, nötterna, de naturliga mejeriprodukterna, osten och alla goda färgstarka grönsakerna som gör att jag fullkomligt älskar maten.

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

Den tredje nyckeln handlar om motion och strävan efter att bli en mer rörlig person. Det är inte de som tränat hårdast på gymmet som är friskat och lever längst. Det är de som har rört på sig mest med långa promenader, lugnare löpturer, gärna i sällskap med andra. Jag siktar på 10 000 steg om dagen, det får mig att må bra och hjälper mig att hålla en bra balans. Min bästa transportvän har blivit cykeln. Den gör att jag slipper tänka på tidtabeller och köer och det blir enklare att estimera tiden att ta sig från punkt A till B. Passar mig bra som är en tidsoptimist.

LÄS OCKSÅ: Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

Sist men inte minst är den fjärde nyckeln målsättningar. Kanske den viktigaste av alla. Jag brukar boka en tid med mig själv ibland och reflektera inåt för att ställa några frågor som hjälper mig att skapa rätt prioriteringar. Det är frågor såsom: Är jag snäll mot mig själv och belönar jag mig själv när jag gjort något bra? Vårdar jag mina relationer i livet på bästa sätt och tillför jag dem näring? Gör jag rätt saker, det vill säga känner jag en passion i det jag gör om dagarna och är jag på rätt väg för framtiden? Att hitta sitt syfte skapar en meningsfull vardag och på något vis en osynlig kraft i det du tar dig för om dagarna. Det är de små enkla sakerna i livet som gör oss lyckliga. Så varför inte fokusera på dem?

 

Förutom nycklarna anammar jag idag mer JOMO i vardagen, joy of missing out, det vill vågar jag numera tacka nej till saker och lyssna inåt. Mellan varven tar jag pauser för att återhämta mig, och titt som tätt gör jag en digital detox och stänger ner sociala medier för att istället fokusera på det jag har i mitt liv, det vill säga min familj och mina nära vänner, som betyder väldigt mycket för mig. Det gör att jag faktiskt kan njuta av vardagen mer.

Det viktigaste av allt är att jag inte längre skuldbelägger mig själv utan försöker ha förståelse för helheten och att jag försöker så gott jag kan. Livet ska ju vara roligt och härligt.

Av Annika Kvist, yogalärare, kostrådgivare och aktuell med boken ”Healthy happy living”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.



Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar på svullen vad

Svullna vader? Det här kan det bero på

Hälsa

Ödem eller vätskeansamlingar i ben och framförallt vader är vanligt på sommaren om det blir riktigt varmt. Men svullnad kan bero på flera saker. Ibland kan det var helt ofarligt, men det kan också var precis tvärtom. Här får du några tips på hur du kan bli av med svullnad.

Collage: solkrämer för ansiktet + ung kvinna i solhatt som smörjer in ansiktet

Skönhetspanelen testar: Ansiktskräm med solskydd 

Hud

Huden i ansiktet utsätts extra mycket för solens strålar under sommaren. Utöver en solhatt är en riktigt bra solkräm för ansiktet ett nödvändigt skydd. Vi letar efter en miljö- och hälsovänlig produkt som låter oss njuta av sommaren med lite godare samvete. Vilken är vår solklara vinnare? 

Lemonadglas på rad

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Drycker och smoothies

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab" där hon hjälper cancerdrabbade tillbaka till livet, med hjälp av god och hälsosam mat. Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker, fulla av näringsämnen, vitaminer och skyddande ämnen för ditt immunförsvar.

 

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

 

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

 

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

 

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

 

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.