Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Annika Kvist

Foto: Kjell B Persson

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret – övriga kollegor var ute och vågsurfade.
Det väckte något till liv inom henne. Det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.
Läs hennes krönika om insikterna som förändrade hennes inställning till arbete och livet i stort.

För ungefär 20 år sedan bodde jag i Santa Monica i USA. Jag glömmer aldrig min första arbetsdag. Jag kom i god tid till kontoret, uppklädd, lite småstressad men samtidigt också förväntansfull inför mötet med mina nya kollegor. När jag ringde på dörren, öppnade min nya chef och förklarade att han var ensam där, eftersom övriga kollegor hade beslutat sig för att börja dagen på stranden med surfing. Förutsättningarna för vågsurfing var nämligen så bra just den morgonen.

LÄS OCKSÅ: Få bättre mental hälsa naturligt

Där och då väcktes något till liv inom mig – det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut. Jag började fundera och reflektera över min vardag och mina prioriteringar.
Jag hade själv varit och nosat på den berömda väggen med klassiska stressymptom såsom tryck över bröstet, sömnproblem, oro och ångest. Jag hade just börjat ett nytt roligt jobb, det tredje barnet skulle skolas in på förskolan och de andra barnens aktiviteter fyllde helgerna med matcher, cuper och träningar och jag var dessutom klassförälder i två av barnens klasser. Utöver det nya arbetet och ett familjepussel som hette duga, har jag alltid haft svårt att säga nej till roliga saker. Man skulle kunna säga att jag levt enligt principen, FOMO, fear of missing out, i hela mitt liv - på gott och ont. Det jag missade var att lyssna inåt, ta hand om mig själv med bra vanor och ta höjd för att lägga in stunder för återhämtning.

 

LÄS OCKSÅ: 10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Efter några veckors reflektion på mitt nya jobb fick jag en stark ingivelse om att lägga om min livsstil, bli mer hållbar med nya rutiner i vardagen. Jag ville hitta en långsiktighet med rätt prioriteringar, energi, ork och glädje att leva i vardagen.
I takt med att jag kom in i L.A-livet anpassade jag mig också mer till den lokala livsstilen. Jag började surfa, klä mig i sköna surftröjor och tog dagarna som lite mer som de kom och släppte på kontrollen i vardagen.
Ända sedan dess har jag funderat över mina prioriteringar i livet och hur jag ska kunna leva det där livet i en vardag i Sverige. Mina funderingar, erfarenheter och diskussioner har med tiden resulterat i fyra nycklar.

LÄS OCKSÅ: ”Låt inte telefonen sluka för mycket av din dyrbara tid”

Den första nyckeln är mindfulness, vilket innebär en strävan efter att vara mer mentalt närvarande. Det är svårt till en början, då vi idag har många olika yttre attribut som stör vårt fokus, där våra smartphones är den största boven i dramat. Jag brukar roa mig med att inte ta upp min smartphone på tunnelbanan och räkna hur många i vagnen som gör som jag. Det är en minoritet som tittar upp, och tittar vi på varandra så kan vi dessutom riskera att upplevas som märkliga.

Den andra nyckeln handlar om mat. Min filosofi kring mat är att hålla det enkelt. Hjärnan och kroppen behöver näring, såsom kolhydrater, proteiner, fetter men också vitaminer och mineraler. Om du väljer att se kroppen som en kär vän, eller en hundvalp som du vill ta hand om, så kommer du automatiskt ge den näringsrik mat med bra råvaror och du kommer äta lagom mycket. För vem vill bjuda hem sina vänner på middag med dåliga råvaror, processad mat med mycket socker och överdrivet stora portioner, där gästerna känner sig illamående och illa till mods när de lämnar? Personligen älskar jag medelhavskost för att den är god och får mig att må riktigt bra. Det är nog olivoljan, kryddorna, nötterna, de naturliga mejeriprodukterna, osten och alla goda färgstarka grönsakerna som gör att jag fullkomligt älskar maten.

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

Den tredje nyckeln handlar om motion och strävan efter att bli en mer rörlig person. Det är inte de som tränat hårdast på gymmet som är friskat och lever längst. Det är de som har rört på sig mest med långa promenader, lugnare löpturer, gärna i sällskap med andra. Jag siktar på 10 000 steg om dagen, det får mig att må bra och hjälper mig att hålla en bra balans. Min bästa transportvän har blivit cykeln. Den gör att jag slipper tänka på tidtabeller och köer och det blir enklare att estimera tiden att ta sig från punkt A till B. Passar mig bra som är en tidsoptimist.

LÄS OCKSÅ: Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

Sist men inte minst är den fjärde nyckeln målsättningar. Kanske den viktigaste av alla. Jag brukar boka en tid med mig själv ibland och reflektera inåt för att ställa några frågor som hjälper mig att skapa rätt prioriteringar. Det är frågor såsom: Är jag snäll mot mig själv och belönar jag mig själv när jag gjort något bra? Vårdar jag mina relationer i livet på bästa sätt och tillför jag dem näring? Gör jag rätt saker, det vill säga känner jag en passion i det jag gör om dagarna och är jag på rätt väg för framtiden? Att hitta sitt syfte skapar en meningsfull vardag och på något vis en osynlig kraft i det du tar dig för om dagarna. Det är de små enkla sakerna i livet som gör oss lyckliga. Så varför inte fokusera på dem?

 

Förutom nycklarna anammar jag idag mer JOMO i vardagen, joy of missing out, det vill vågar jag numera tacka nej till saker och lyssna inåt. Mellan varven tar jag pauser för att återhämta mig, och titt som tätt gör jag en digital detox och stänger ner sociala medier för att istället fokusera på det jag har i mitt liv, det vill säga min familj och mina nära vänner, som betyder väldigt mycket för mig. Det gör att jag faktiskt kan njuta av vardagen mer.

Det viktigaste av allt är att jag inte längre skuldbelägger mig själv utan försöker ha förståelse för helheten och att jag försöker så gott jag kan. Livet ska ju vara roligt och härligt.

Av Annika Kvist, yogalärare, kostrådgivare och aktuell med boken ”Healthy happy living”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Annika Kvist

Gör: Hälsoinspiratör, yogalärare, föreläsare och författare. Aktuell med sin första bok "Healthy happy living".
Ålder: 48
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och tre barn samt en hundvalp.
Så mår jag bra: När jag lägger in stunder för reflektion och återhämtning i vardagen och har en bra balans mellan arbete, familj och vänner. Jag trivs bäst med att vara tillsammans med vänner i någon aktivitet utomhus eller på någon spännande resa och upptäcka världen tillsammans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.