Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

en man och en kvinna sitter nära ihop och äter

Vitaminer kan minska risken för Parkinson

En studie gjord vid Karolinska institutet och universitet i Milano-Biocca visade att risken att utveckla Parkinsons sjukdom kan vara lägre hos personer som äter mycket C- och E-vitamin i sin kost.

Vid Parkinsons sjukdom, som tillhör de neurologiska sjukdomarna, angrips de nervceller i hjärnan som producerar dopamin. Det är en signalsubstans om har betydelse för rörelseförmågan.

Den som fått Parkinsons kommer att få en allt sämre balans, och till slut tappa förmågan att gå. Även talet påverkas.

I studien där svenska och italienska forskare följde 41 058 vuxna i Sverige under en genomsnittsperiod på 18 år, kunde man se att antioxidanter kan motverka de processer i hjärnan som orsakar förlusten av dopamin.

 

Framförallt visade det sig att de som äter mycket C- och E-vitamin i sin kost uppnådde denna effekt. C-vitaminer finns ibland annat apelsiner, broccoli, blomkål och jordgubbar. E-vitamin hittar man i mat som grönkål, mandlar, jordnötter, spenat och pumpa.

LÄS OCKSÅ: Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

465 fick Parkinsons
Essi Hantikainen, forskare vid University Milano-Bicocca i Italien, och studiens förstaförfattare säger i ett pressmeddelande:

– Att förbättra kosten är ett välkänt sätt att förbättra den allmänna hälsan. I vår studie fann vi vad som verkar vara ett samband mellan intaget av C-vitamin och E-vitamin och en 32 procent lägre risk för Parkinsons sjukdom, och vi fann att sambandet kan vara ännu starkare vid ett högt intag av både C-vitamin och E-vitamin.

De som deltog i studien fick rapportera allt från längd och vikt till fysisk aktivitet och sedan ombads de skriva upp vad de ätit och hur mycket det ätit under ett helt år. Även om deltagarna tagit olika kosttillskott så räknade forskarna inte detta då helheten av information ansågs otillräcklig.

 

Forskarna delade sedan in försökspersonerna i tre olika grupper. De med högst vitaminintag, de med måttligt intag och de som tog minst. Av de 41 058 personerna som deltog fick 465 personer Parkinsons sjukdom.

LÄS OCKSÅ: Bekämpningsmedel ökar risken för Parkinsons sjukdom

Lovande forskning
Av de som fick i sig tillräcklig med C-vitamin fick 64 personer av 100 000 Parkinsons i gruppen med högst intag, jämfört med en på 132 fall i gruppen med lägst intag.

Personerna i den grupp som intog mest C-vitamin hade 32 procent lägre risk att få Parkinsons sjukdom än de i den grupp som konsumerade minst C-vitamin.

När det gällde intaget av E-vitamin var resultaten väldigt lika. Där såg forskarna att 67 per 100 000 personer i den gruppen med störst intag, jämfört med 110 fall i gruppen med minst intag.

 

Individerna som fick i sig mest E-vitamin via kosten, hade 32 procent lägre risk att få Parkinsons sjukdom än deltagarna i gruppen med minst intag.

Ylva Trolle Lagerros som är forskare vid institutionen för medicin vid Karolinska Institutet, och en av författarna i studien säger:

– Möjligheten att kunna förebygga och minska risken för att få Parkinsons sjukdom via kosten är uppmuntrande nyheter. Nu behövs mer forskning om vilka exakta mängder av C- och E-vitamin som kan ha den önskvärda effekten för olika individer.

Av Inger Palm

Källa: Karolinska Institutet

Här kan du läsa studien: Dietary antioxidants and the risk of Parkinson Disease


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.