Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Yoga dig bort från stressen

Fakta

7 fördelar med yoga och meditation
• Ger återhämtning
• Gör dig mer avslappnad
• Hjälper dig att komma ner i varv
• Ger mer energi för att hantera stress
• Hjälper dig att bli närvarande i nuet
• Hjälper dig att komma i kontakt med ditt inre
• Lär dig släppa taget om saker och ting
 
Yogobe erbjuder Kureras läsare* 30 dagar gratis yoga och träning online genom att gå in på yogobe och ange kampanjkod KURERA18 när du skapar ditt konto.
* Detta är ett introduktionserbjudande och gäller dig  som ännu inte skapat ett konto hos Yogobe.

Är du också stressad? Denna folksjukdom undgår förmodligen inte så många. Men hur kan vi hantera stress och hur ska vi förebygga den? Yogans medvetna andning kan vara en nyckel till detta.

Försöker du få mer gjort än vad du har tid för? Pulsen ökar, du blir disträ och irriterad. Fräser åt barnen och tränger dig fram på bussen? Stress gör oss inte direkt till bättre personer. Men stress är mer än en känsla – det är en fysiologisk respons som reser genom hela din kropp. Och den är välbehövlig på kort sikt för att få extra energi eller fokus. Det är när stressresponsen aktiveras för ofta eller under för lång tid som den kan bli förödande för din hälsa menar Bianca Bark på Yogobe.

Kroppen svarar med kortisol
Kroppens svar på stress är att utsöndra hormonet kortisol som höjer energinivån och gör dig redo att försvara dig själv mot faror. Kortisolet påverkar flera av kroppens funktioner såsom immunförsvar, blodtryck och blodsocker. När stressen pågår under en längre period uppstår en höjning av kortisolet som i längden kan göra oss sjuka.
Hur vi påverkas av stress beror på hur vi är rustade att hantera den. För att bibehålla en förmåga att hantera stress är daglig återhämtning otroligt viktigt. Yoga, meditation och avslappning kan vara fantastiska verktyg för återhämtning och för att skapa balans enligt Bianca som menar att det finns studier som visar att yoga kan sänka våra kortisolnivåer.
Yogaläraren Emma Öberg förklarar det som att vårt nervsystem låser sig i ett ”på-läge” när vi stressar. Hon menar att vi kan ge kroppen ökad hållbarhet genom att växla mellan ansträngning och avslappning och på så sätt lära den att komma tillbaka till en naturlig växling mellan på och av.

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symptom på långvarig stress

Andningen är återhämtande
Inom yogan säger man att andningen och vårt mentala tillstånd går hand i hand och att andningen kan vara en viktig nyckel i ett liv med mindre stress. Att öva upp andningen aktiverar kroppens återhämtande funktioner och bromsar in de funktioner som triggar igång stress enligt Bianca som beskriver det så här i en artikel i Kurera:
"Andningen är också via nervsystemet kopplad till våra känslor. När du är avslappnad och lugn andas du långsamt och djupt. När du är upprörd, arg eller rädd blir andningen snabb och ytlig. Ibland när du är uppjagad, ledsen eller stressad räcker det inte att tänka ”nu vill jag vara lugn”. Om du istället andas långa djupa andetag aktiverar du den parasympatiska delen av nervsystemet och på det sättet lugnar du både kropp och sinne. Andetaget går längre ner i bröstkorgen, ned mot magen, och det är här vi kopplar på vår diafragma."

 

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

3 terapeutiska tips från yogalärare Emma Öberg
1. Öppna behållaren
Om kroppen är spänd, stressad och låst på olika sätt – börja med att utöva yoga som får dig att slappna av. Det kan vara positioner som sträcker ut, öppnar upp och varvar ner.

2. Fyll på med energi
Är du avslappnad men ändå orkeslös? Fyll på med energi. Prioritera ett praktiserande med mycket andningsövningar.

3. Rikta energin dit den behövs
Är du avslappnad och känner att du har energi – börja rikta den in i de platser i kroppen som behöver stöd. Logiken är enkel: om det inte finns plats, går det inte att fylla på med energi. Finns det ingen energi går den inte att rikta. Så börja med att öppna upp och slappna av så du kan ta emot.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

7 fördelar med yoga och meditation
• Ger återhämtning
• Gör dig mer avslappnad
• Hjälper dig att komma ner i varv
• Ger mer energi för att hantera stress
• Hjälper dig att bli närvarande i nuet
• Hjälper dig att komma i kontakt med ditt inre
• Lär dig släppa taget om saker och ting
 
Yogobe erbjuder Kureras läsare* 30 dagar gratis yoga och träning online genom att gå in på yogobe och ange kampanjkod KURERA18 när du skapar ditt konto.
* Detta är ett introduktionserbjudande och gäller dig  som ännu inte skapat ett konto hos Yogobe.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Minipajer med dill, spenat och ost

Quinoapajer med dill och fetaost

Recept

Minipajer är det perfekta tilltugget till glöggbjudningen eller minglet i adventstid! De här glutenfria pajerna är både enkla att svänga ihop, goda och hälsosamma – och tillhör Food pharmacy-tjejernas favoritrecept.

kvinna framför datorn

Näringen som håller ögonen i god form

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromsas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sakta ner en åldersrelaterad synförsämring.

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 6: Tävla och vinn en härlig blandad julkorg med EKO- och veganprodukter:  God choklad, nötter, kokosolja till godisbaket, värmande teer och härlig kanel och ingefära till pepparkaksbaket samt schampo och balsam perfekt som present.

Hej då bråkig mage

Mage

För att slippa magknip, förstoppning och uppkördhet behöver du skapa förutsättningar för en sund och frisk tarmflora. Vassle är prebiotika och gynnar uppkomsten av de goda bakterierna samtidigt som de stödjer matsmältningen och underlättar tarmtömningen.

 

Liten hund som bitit sönder kudde och har bomull på huvudet

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv kan bli stressad av!) behöver du först känna igen tecknen på stress hos din hund. Här är fem tecken att ha koll på – en del mer oväntade än andra!

 

Yogagrupp sträcker ut armarna

Yogan som lindrar trauman

Mental hälsa

Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygg genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

Då bör du ta D-vitamin

Hälsa

Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

 

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

 

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.