Yoga dig bort från stressen | Kurera.se

Yoga dig bort från stressen

Fakta

7 fördelar med yoga och meditation
• Ger återhämtning
• Gör dig mer avslappnad
• Hjälper dig att komma ner i varv
• Ger mer energi för att hantera stress
• Hjälper dig att bli närvarande i nuet
• Hjälper dig att komma i kontakt med ditt inre
• Lär dig släppa taget om saker och ting
 
Yogobe erbjuder Kureras läsare* 30 dagar gratis yoga och träning online genom att gå in på yogobe och ange kampanjkod KURERA18 när du skapar ditt konto.
* Detta är ett introduktionserbjudande och gäller dig  som ännu inte skapat ett konto hos Yogobe.

Är du också stressad? Denna folksjukdom undgår förmodligen inte så många. Men hur kan vi hantera stress och hur ska vi förebygga den? Yogans medvetna andning kan vara en nyckel till detta.

Försöker du få mer gjort än vad du har tid för? Pulsen ökar, du blir disträ och irriterad. Fräser åt barnen och tränger dig fram på bussen? Stress gör oss inte direkt till bättre personer. Men stress är mer än en känsla – det är en fysiologisk respons som reser genom hela din kropp. Och den är välbehövlig på kort sikt för att få extra energi eller fokus. Det är när stressresponsen aktiveras för ofta eller under för lång tid som den kan bli förödande för din hälsa menar Bianca Bark på Yogobe.

Kroppen svarar med kortisol
Kroppens svar på stress är att utsöndra hormonet kortisol som höjer energinivån och gör dig redo att försvara dig själv mot faror. Kortisolet påverkar flera av kroppens funktioner såsom immunförsvar, blodtryck och blodsocker. När stressen pågår under en längre period uppstår en höjning av kortisolet som i längden kan göra oss sjuka.
Hur vi påverkas av stress beror på hur vi är rustade att hantera den. För att bibehålla en förmåga att hantera stress är daglig återhämtning otroligt viktigt. Yoga, meditation och avslappning kan vara fantastiska verktyg för återhämtning och för att skapa balans enligt Bianca som menar att det finns studier som visar att yoga kan sänka våra kortisolnivåer.
Yogaläraren Emma Öberg förklarar det som att vårt nervsystem låser sig i ett ”på-läge” när vi stressar. Hon menar att vi kan ge kroppen ökad hållbarhet genom att växla mellan ansträngning och avslappning och på så sätt lära den att komma tillbaka till en naturlig växling mellan på och av.

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symptom på långvarig stress

Andningen är återhämtande
Inom yogan säger man att andningen och vårt mentala tillstånd går hand i hand och att andningen kan vara en viktig nyckel i ett liv med mindre stress. Att öva upp andningen aktiverar kroppens återhämtande funktioner och bromsar in de funktioner som triggar igång stress enligt Bianca som beskriver det så här i en artikel i Kurera:
"Andningen är också via nervsystemet kopplad till våra känslor. När du är avslappnad och lugn andas du långsamt och djupt. När du är upprörd, arg eller rädd blir andningen snabb och ytlig. Ibland när du är uppjagad, ledsen eller stressad räcker det inte att tänka ”nu vill jag vara lugn”. Om du istället andas långa djupa andetag aktiverar du den parasympatiska delen av nervsystemet och på det sättet lugnar du både kropp och sinne. Andetaget går längre ner i bröstkorgen, ned mot magen, och det är här vi kopplar på vår diafragma."

 

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

3 terapeutiska tips från yogalärare Emma Öberg
1. Öppna behållaren
Om kroppen är spänd, stressad och låst på olika sätt – börja med att utöva yoga som får dig att slappna av. Det kan vara positioner som sträcker ut, öppnar upp och varvar ner.

2. Fyll på med energi
Är du avslappnad men ändå orkeslös? Fyll på med energi. Prioritera ett praktiserande med mycket andningsövningar.

3. Rikta energin dit den behövs
Är du avslappnad och känner att du har energi – börja rikta den in i de platser i kroppen som behöver stöd. Logiken är enkel: om det inte finns plats, går det inte att fylla på med energi. Finns det ingen energi går den inte att rikta. Så börja med att öppna upp och slappna av så du kan ta emot.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

7 fördelar med yoga och meditation
• Ger återhämtning
• Gör dig mer avslappnad
• Hjälper dig att komma ner i varv
• Ger mer energi för att hantera stress
• Hjälper dig att bli närvarande i nuet
• Hjälper dig att komma i kontakt med ditt inre
• Lär dig släppa taget om saker och ting
 
Yogobe erbjuder Kureras läsare* 30 dagar gratis yoga och träning online genom att gå in på yogobe och ange kampanjkod KURERA18 när du skapar ditt konto.
* Detta är ett introduktionserbjudande och gäller dig  som ännu inte skapat ett konto hos Yogobe.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

 

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.