Yoga dig bort från stressen

Fakta

7 fördelar med yoga och meditation
• Ger återhämtning
• Gör dig mer avslappnad
• Hjälper dig att komma ner i varv
• Ger mer energi för att hantera stress
• Hjälper dig att bli närvarande i nuet
• Hjälper dig att komma i kontakt med ditt inre
• Lär dig släppa taget om saker och ting
 
Yogobe erbjuder Kureras läsare* 30 dagar gratis yoga och träning online genom att gå in på yogobe och ange kampanjkod KURERA18 när du skapar ditt konto.
* Detta är ett introduktionserbjudande och gäller dig  som ännu inte skapat ett konto hos Yogobe.

Är du också stressad? Denna folksjukdom undgår förmodligen inte så många. Men hur kan vi hantera stress och hur ska vi förebygga den? Yogans medvetna andning kan vara en nyckel till detta.

Försöker du få mer gjort än vad du har tid för? Pulsen ökar, du blir disträ och irriterad. Fräser åt barnen och tränger dig fram på bussen? Stress gör oss inte direkt till bättre personer. Men stress är mer än en känsla – det är en fysiologisk respons som reser genom hela din kropp. Och den är välbehövlig på kort sikt för att få extra energi eller fokus. Det är när stressresponsen aktiveras för ofta eller under för lång tid som den kan bli förödande för din hälsa menar Bianca Bark på Yogobe.

Kroppen svarar med kortisol
Kroppens svar på stress är att utsöndra hormonet kortisol som höjer energinivån och gör dig redo att försvara dig själv mot faror. Kortisolet påverkar flera av kroppens funktioner såsom immunförsvar, blodtryck och blodsocker. När stressen pågår under en längre period uppstår en höjning av kortisolet som i längden kan göra oss sjuka.
Hur vi påverkas av stress beror på hur vi är rustade att hantera den. För att bibehålla en förmåga att hantera stress är daglig återhämtning otroligt viktigt. Yoga, meditation och avslappning kan vara fantastiska verktyg för återhämtning och för att skapa balans enligt Bianca som menar att det finns studier som visar att yoga kan sänka våra kortisolnivåer.
Yogaläraren Emma Öberg förklarar det som att vårt nervsystem låser sig i ett ”på-läge” när vi stressar. Hon menar att vi kan ge kroppen ökad hållbarhet genom att växla mellan ansträngning och avslappning och på så sätt lära den att komma tillbaka till en naturlig växling mellan på och av.

 

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symptom på långvarig stress

Andningen är återhämtande
Inom yogan säger man att andningen och vårt mentala tillstånd går hand i hand och att andningen kan vara en viktig nyckel i ett liv med mindre stress. Att öva upp andningen aktiverar kroppens återhämtande funktioner och bromsar in de funktioner som triggar igång stress enligt Bianca som beskriver det så här i en artikel i Kurera:
“Andningen är också via nervsystemet kopplad till våra känslor. När du är avslappnad och lugn andas du långsamt och djupt. När du är upprörd, arg eller rädd blir andningen snabb och ytlig. Ibland när du är uppjagad, ledsen eller stressad räcker det inte att tänka ”nu vill jag vara lugn”. Om du istället andas långa djupa andetag aktiverar du den parasympatiska delen av nervsystemet och på det sättet lugnar du både kropp och sinne. Andetaget går längre ner i bröstkorgen, ned mot magen, och det är här vi kopplar på vår diafragma.”

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

3 terapeutiska tips från yogalärare Emma Öberg
1. Öppna behållaren
Om kroppen är spänd, stressad och låst på olika sätt – börja med att utöva yoga som får dig att slappna av. Det kan vara positioner som sträcker ut, öppnar upp och varvar ner.

2. Fyll på med energi
Är du avslappnad men ändå orkeslös? Fyll på med energi. Prioritera ett praktiserande med mycket andningsövningar.

3. Rikta energin dit den behövs
Är du avslappnad och känner att du har energi – börja rikta den in i de platser i kroppen som behöver stöd. Logiken är enkel: om det inte finns plats, går det inte att fylla på med energi. Finns det ingen energi går den inte att rikta. Så börja med att öppna upp och slappna av så du kan ta emot.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

7 fördelar med yoga och meditation
• Ger återhämtning
• Gör dig mer avslappnad
• Hjälper dig att komma ner i varv
• Ger mer energi för att hantera stress
• Hjälper dig att bli närvarande i nuet
• Hjälper dig att komma i kontakt med ditt inre
• Lär dig släppa taget om saker och ting
 
Yogobe erbjuder Kureras läsare* 30 dagar gratis yoga och träning online genom att gå in på yogobe och ange kampanjkod KURERA18 när du skapar ditt konto.
* Detta är ett introduktionserbjudande och gäller dig  som ännu inte skapat ett konto hos Yogobe.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.