kvinna yoga klockor

Yoga dig bort från stressen

Fakta

7 fördelar med yoga och meditation
• Ger återhämtning
• Gör dig mer avslappnad
• Hjälper dig att komma ner i varv
• Ger mer energi för att hantera stress
• Hjälper dig att bli närvarande i nuet
• Hjälper dig att komma i kontakt med ditt inre
• Lär dig släppa taget om saker och ting
 
Yogobe erbjuder Kureras läsare* 30 dagar gratis yoga och träning online genom att gå in på yogobe och ange kampanjkod KURERA18 när du skapar ditt konto.
* Detta är ett introduktionserbjudande och gäller dig  som ännu inte skapat ett konto hos Yogobe.

Är du också stressad? Denna folksjukdom undgår förmodligen inte så många. Men hur kan vi hantera stress och hur ska vi förebygga den? Yogans medvetna andning kan vara en nyckel till detta.

Försöker du få mer gjort än vad du har tid för? Pulsen ökar, du blir disträ och irriterad. Fräser åt barnen och tränger dig fram på bussen? Stress gör oss inte direkt till bättre personer. Men stress är mer än en känsla – det är en fysiologisk respons som reser genom hela din kropp. Och den är välbehövlig på kort sikt för att få extra energi eller fokus. Det är när stressresponsen aktiveras för ofta eller under för lång tid som den kan bli förödande för din hälsa menar Bianca Bark på Yogobe.

Kroppen svarar med kortisol
Kroppens svar på stress är att utsöndra hormonet kortisol som höjer energinivån och gör dig redo att försvara dig själv mot faror. Kortisolet påverkar flera av kroppens funktioner såsom immunförsvar, blodtryck och blodsocker. När stressen pågår under en längre period uppstår en höjning av kortisolet som i längden kan göra oss sjuka.
Hur vi påverkas av stress beror på hur vi är rustade att hantera den. För att bibehålla en förmåga att hantera stress är daglig återhämtning otroligt viktigt. Yoga, meditation och avslappning kan vara fantastiska verktyg för återhämtning och för att skapa balans enligt Bianca som menar att det finns studier som visar att yoga kan sänka våra kortisolnivåer.
Yogaläraren Emma Öberg förklarar det som att vårt nervsystem låser sig i ett ”på-läge” när vi stressar. Hon menar att vi kan ge kroppen ökad hållbarhet genom att växla mellan ansträngning och avslappning och på så sätt lära den att komma tillbaka till en naturlig växling mellan på och av.

 

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symptom på långvarig stress

Andningen är återhämtande
Inom yogan säger man att andningen och vårt mentala tillstånd går hand i hand och att andningen kan vara en viktig nyckel i ett liv med mindre stress. Att öva upp andningen aktiverar kroppens återhämtande funktioner och bromsar in de funktioner som triggar igång stress enligt Bianca som beskriver det så här i en artikel i Kurera:
”Andningen är också via nervsystemet kopplad till våra känslor. När du är avslappnad och lugn andas du långsamt och djupt. När du är upprörd, arg eller rädd blir andningen snabb och ytlig. Ibland när du är uppjagad, ledsen eller stressad räcker det inte att tänka ”nu vill jag vara lugn”. Om du istället andas långa djupa andetag aktiverar du den parasympatiska delen av nervsystemet och på det sättet lugnar du både kropp och sinne. Andetaget går längre ner i bröstkorgen, ned mot magen, och det är här vi kopplar på vår diafragma.”

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

3 terapeutiska tips från yogalärare Emma Öberg
1. Öppna behållaren
Om kroppen är spänd, stressad och låst på olika sätt – börja med att utöva yoga som får dig att slappna av. Det kan vara positioner som sträcker ut, öppnar upp och varvar ner.

2. Fyll på med energi
Är du avslappnad men ändå orkeslös? Fyll på med energi. Prioritera ett praktiserande med mycket andningsövningar.

3. Rikta energin dit den behövs
Är du avslappnad och känner att du har energi – börja rikta den in i de platser i kroppen som behöver stöd. Logiken är enkel: om det inte finns plats, går det inte att fylla på med energi. Finns det ingen energi går den inte att rikta. Så börja med att öppna upp och slappna av så du kan ta emot.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

7 fördelar med yoga och meditation
• Ger återhämtning
• Gör dig mer avslappnad
• Hjälper dig att komma ner i varv
• Ger mer energi för att hantera stress
• Hjälper dig att bli närvarande i nuet
• Hjälper dig att komma i kontakt med ditt inre
• Lär dig släppa taget om saker och ting
 
Yogobe erbjuder Kureras läsare* 30 dagar gratis yoga och träning online genom att gå in på yogobe och ange kampanjkod KURERA18 när du skapar ditt konto.
* Detta är ett introduktionserbjudande och gäller dig  som ännu inte skapat ett konto hos Yogobe.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.

ensamperson blickar bortåt

Relationsskolan: ”Vilka är dina hinder?”

Sex- och relationer

De som längtar efter en relation har kanske svårt att se att det finns något i dem själva som hindrar dem från att möta någon. Och som står i vägen för ett sunt och varaktigt förhållande. Men alla bär vi på olika präglingar som kan ställa till det menar relationesexperten Cornelia Södergren.