Leende blond tjej sitter på sandstrand i randig tröja

13 vetenskapligt uppbackade sätt att gå ner i vikt

Det räcker med en extra tight deadline för att hälsosamma vanor plötsligt ska gå upp i rök. Att gå ner i vikt på ett hälsosamt och långsiktigt hållbart sätt kan upplevas svårt. Men  ingenting är omöjligt.
Här är 13 vetenskapligt uppbackade sätt som hjälper dig att komma i brallorna igen.

Genom att göra små förändringar varje dag hellre än att göra många stora och drastiska förändringar på en gång kommer du att lyckas. Med hjälp av hälsosajten Greatist.com har vi samlat ihop några av våra favorittips för viktminskning för att du ska kunna applicera dem i just din vardag.

13 vetenskapliga knep för viktminskning:

Blått porslin

Foto: Steven Bulhoes

 

1. Skaffa – och ät från – blått porslin
Forskning menar att vi bör undvika tallrikar som matchar maten – som till exempel en vit tallrik tillsammans med pastarätten fettuccini Alfredo. Tallriken ska alltså hellre ”missmatcha”, det vill säga skapa en större kontrast till maten.
Färgen blå uppges till exempel fungera som en effektiv aptitdämpare. Detta på grund av att blå är den minst tilldragande kontrastfärgen till de flesta livsmedel och maträtter.
Ett litet men potentiellt användbart knep – värt att lägga på minnet.

2. Ät frukost – och glöm inte mellanmålen!
Att skippa mellanmålen när man vill åstadkomma viktminskning är inte så smart eftersom lägre kalorikonsumtion snarare saktar ner ämnesomsättningen.
Genom att hoppa över måltider, inte frukost och mellanmål, till förmån för större mål mat sent på kvällen kan leda till oönskade effekter (som till exempel fördröjd insulinutsöndring) , vilka även kan önska risken för diabetes. Läs mer här och här. Risken är också större att vi senare på dagen bäljar i oss mer än vi annars skulle gjort av sådant som är mindre bra ur viktsynpunkt – som till exempel fyra, fem portioner potatismos.
Se till att äta en ordentlig portion frukost med mycket protein.

Kvinna i blått förkläde håller fram tallrik

Laga egen mat – från grunden.

3. Laga mat!
Att laga egen mat tar faktiskt inte så lång tid som vissa tror. Ta dig en titt i Kureras receptbank och inspireras. Gör även dina egna nyttigare snacks till TV-soffan, så slipper du farliga fetter, vitt socker och en massa tillsatser.
Om du äter ute så kom ihåg att restauranger ofta använder större tallrikar än de vi har hemma och att studier visar att större portioner nästan alltid resulterar i större energiintag, oavsett om det är en så kallad ”doggy bag” involverad. Läs mer härhär och här.

4. Rensa – och möblera om – i skåpen!
Genom att ägna lite tid åt att gå igenom och slänga bort skräpmat hemma (i sann Anna-Skipper-anda) kan du kickstarta ditt nya liv och slipper lockas av osunda frestelser. Placera de allra nyttigaste ingredienserna, som till exempel fullkorn, bönor och nötter, längst fram på hyllan. Man vet att bara synen, och doften, av mat kan sätta igång begäret och öka hungern (särskilt sant för skräpmat) .

Tallrik med fint upplagd mat portion mindre på vit duk bredvid glas med rött vin

Servera maten med restaurangstil.

5. Servera maten med restaurangstil
Även om storleken på tallrikar blivit allt större det senaste årtusendet innebär det inte att du behöver fylla upp tallriken till 100 procent. Servera istället sådana där ”fina”, mindre portioner som de brukar servera på riktigt dyra restauranger. Servera med fördel även  på mindre tallrikar eftersom dessa kan få oss att känna oss mer mätta.

6. Ställ inte fram allt på bordet
Istället för att ställa fram brödet, grytan eller pajen på bordet – lämna det/den borta på spisen eller köksbänken, där du inte lika lätt kan sträcka dig efter mer. Eller ännu hellre: placera den där du inte alls kan se den. Forskning visar att vi är mindre benägna att ta om när vi inte kan se maten. Läs mer här och här.
När du ätit upp gör du bäst i att vänta några minuter innan du bestämmer dig för huruvida det är dags att hämta en andra, och kanske till och med en tredje, omgång. Bara genom att göra en sådan liten förändring kan du minska ditt matintag rejält.

Åsna som visar tänderna och tuggar hö

Tugga lååångsamt…

7. Tugga långsamt
Att äta långsamt kan kännas som det går stick i stäv med den inre rytmen efter en hektisk jobbdag men – det kan betala sig att sakta ner tuggandet: Ju snabbare vi äter, desto mindre tid har koppen att hinna registrera att den är mätt. Läs mer härhärhär och här. Så sakta ner!

8. Ät (hälsosamt) fett
Ät hälsosamt enomättat och fleromättat från avokado, olivolja, nötter, fröer, fisk och kokosnöt. När fett kombineras med fiber förstärks fettets möjligheter att ge mättnadskänsla.

9. Ät mer fiber
Genom att äta mycket grönsaker och fiber håller vi oss mätta längre. Läs mer här.

En TV modell 1970-tal flyger genom luften mot blå himmel

Foto: Volker Stock

10. Stäng av TV:n (eller släng ut den)
Att äta medan du tittar på TV kopplas till dåliga matval och överätande.
Sluta genast.

11. Håll kyl och frys välfyllda
Lägg manken till och se till att alltid ha en frys fylld med hälsosamma grönsaker och proteiner (som fisk, kyckling, tofu). Ha även gärna mycket bär (som inte är så kolhydratrika), färsk frukt samt både färska och frusna grönsaker hemma.
Kom ihåg att det ofta är tidsbrist som gör att vi fuskar. Har vi bara hälsosamma ingredienser hemma är chansen större att vi lagar något med det istället för att äta ute eller fuska med hel- och halvfabrikat.

Flera röda chilifrukter utstavar ordet HOT med versaler

Heta kryddor ökar förbränningen.

12. Använd heta kryddor 
Heta kryddor som cayennepeppar kan inte bara dra igång din ämnesomsättning men också ta bort sug efter fet, sött och salt mat. Läs mer här. Vissa studier föreslår till och med att heta kryddor kan öka fettets oxidation, det vill säga gör så att kroppen lättare kan använda fettet som bränsle. Läs mer här och här. Så varför inte ha på lite het krydda på dina ägg eller lite hot sauce i din wok?

Grönsaker i glasform

Grönsaker, grönsaker, grönsaker…

13. Smyg in fler grönsaker  överallt
Att öka sin konsumtion av grönsaker har visat sig vara ett bra sätt att skydda sig från övervikt. Lägg till grönsaker i en omelett istället för att slänga på massor av ost till exempel. Använd grönsaker i bakverk, (fullkorns)pastarätter, grytor och till och med gröt. Genom att lägga till lite grönsaksaction i en rätt eller ett mellanmål ökar man på fibermängden, vilket hjälper oss bli mätta snabbare.

Värt att notera…
Det är viktigt att komma ihåg att bara för att en viktminskningsmetod fungerar för någon betyder inte det att den fungerar för alla (även om den är vetenskapligt uppbackad).  Kom ihåg att oavsett om det gäller att dricka mer vatten eller att från och med nu enbart äta från blå tallrikar måste du hitta ditt sätt!
Kör hårt – och lycka till!

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Banan och jordnötssmörgåsar i form av roliga gubbar

Livsmedelsverket gör tre klargöranden om kost

Kost

Med anledning av att det, under ett panelsamtal om mat och hälsa på källkritikens dag den 13 mars (som går att se på nätet), förekom påståenden som var felaktiga eller saknade vetenskaplig grund har Livsmedelsverket i ett pressmeddelande gått ut med några klargöranden gällande kostråd. Klargöranden handlar om jordnötter till spädbarn, kopplingarna mellan god hälsa och stort intag av frukt och grönt samt mellan rött kött och ohälsa.

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.

Anders Axelsson

Värken i fingerlederna botades med norsk fiskolja!

Värk

Anders Axelsson hade så ont fingerlederna att han inte kunde öppna mikrovågsugnen. Efter läkarbesök där psoriasisartrit misstänktes letade Anders själv efter lösningar och hittade ett tips att omega-3 från en speciell norsk fiskolja skulle kunna hjälpa honom. Vilket det gjorde!