Annons
Annons

Allt fler väljer ett naturligare alternativ framför läkemedel

Allt fler vänder sig till naturliga produkter före läkemedel för att få bukt med hälsoproblem och åkommor. Det visar ny försäljningsstatistik från branschföreningen Svensk Egenvård. Men Sverige ligger fortfarande långt efter sina grannländer Finland och Norge. "En norsk genomsnittskonsument spenderar dubbelt så mycket på egenvård som en svensk", säger Svensk Egenvårds vd Mats Nilsson.

Redaktionen

15 maj, 2015
Allt fler väljer ett naturligare alternativ framför läkemedel
Dela inlägget

Allt fler vänder sig till naturliga produkter före läkemedel för att få bukt med hälsoproblem och åkommor. Det visar ny försäljningsstatistik från branschföreningen Svensk Egenvård.
Men Sverige ligger fortfarande långt efter sina grannländer Finland och Norge.
– En norsk genomsnittskonsument spenderar dubbelt så mycket på egenvård som en svensk, säger Svensk Egenvårds vd Mats Nilsson.

De senaste fem åren har branschen för egenvårdsprodukter och kosttillskott vuxit med 27 procent. Det visar siffrorna från branschföreningen Svensk Egenvårds försäljningsstatistik över kosttillskott för 2014.

Läs också: ”Kosttillskott en väg till bättre hälsa”

Stadig tillväxt för hälsokost över hela Europa
Sedan förra året har branschen till exempel ökat med 3,2 procent, vilket är en stadig tillväxttakt. Men svenskarna ökning är ingenting om man jämför med grannländerna där branschen är på enorm framfart.
Det går framåt för naturliga preparat och egenvårdsprodukter i hela Europa, visar rapporten.
Den europeiska egenvårdsmarknaden upplevde, generellt sett, en god tillväxt under 2014 och prognosen är att utvecklingen kommer att fortsätta framöver.

Läs också: Så får apotek kunderna att hämta ut mer receptbelagt

Allt fler väljer hälsokost framför läkemedel
Mats Nilsson, vd Svensk Egenvård.

Omega 3-produkter nära dubbelt så stort i Norge och Finland
I Sverige såldes det fiskolja och omega‐3‐6‐9‐produkter för 423 miljoner under förra året. I Norge och Finland spenderas vardera nästan dubbelt så mycket i absoluta tal som i Sverige på just dessa produkter. Detta trots att både Finland och Norges respektive befolkningar är nästan hälften så stora som Sveriges.

Genomsnittskonsumtion i Norden
Genomsnittskonsumtionen av egenvårdsprodukter per person – alla åldersgrupper medräknande – i de nordiska länderna: Danmark 327 SEK, Sverige 473 SEK, Finland 744 SEK och Norge 957 SEK.
– Den svenska marknaden är avsevärt mindre än de i Norge och Finland. En norsk genomsnittskonsument spenderar dubbelt så mycket på egenvård som en svensk. Det är inte bara på den traditionella fiskoljan man kan se skillnaden. Det gäller även i branschen som helhet. Även i Finland spenderar man avsevärt mer på kosttillskott än i Sverige, säger Mats Nilsson.

Läs också: Politiker uppmanas: ”Ge barn gratis D-vitamin istället för gratis läkemedel!”

Viktigt med kvalitet
Men svenskarna är oerhört noga med att välja produkter utifrån ett kvalitetstänk, menar Mats Nilsson.
– Statistiken visar tydligt att svenska konsumenter väljer att handla sina kosttillskott av välkända och trygga företag.

Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Annons