Sanna Ehdin utomhus i vit klänning

Foto: Jens C Hilner

Därför ska du äta gurkmeja

Fakta

Gurkmeja:
Gurkmeja (Curcuma longa) är en flerårig tropisk ört med kraftig jordstam, och den ingår i familjen ingefärsväxter. Gurkmeja härstammar från tropiska delar av Asien, finns fler än 30 Curcumin varianter (Ziniberaceae) och den odlas bland annat i Indien, i Kina och på Java. Den torkade jordstammen används både för att färga växter och bakverk. Den är billig och ofarlig för människan även i stora mängder.

Gurkmeja finns rikligt i det indiska köket via curryn. En genomsnittlig indier äter 80–200 milligram om dagen medan man i Nepal äter cirka 1,5 gram om dagen.

Den aktiva delen i gurkmeja är curcuminoider och bisabolane-type sesquiterpenes.

Gurkmejan består till fem procent av curcumin, det pigment som ger den gula färgen och motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en central, inflammatorisk signalmolekyl. Curcumin hämmar också så kallade cox-2-gener och förhindrar på det sättet att inflammationsproteinet cox-2 bildas (cyclooxygenase-2). Det hämmar inflammatoriska mediatorer som NF-kappaB, lipooxygenase (LOX), and inducerbar kväveoxid syntas (iNOS).

Gurkmejan förhindrar angiogenes, vilket innebär bildning av blodkärl hos tumörer – vilket är en kritisk process för att tumörens tillväxt och metastasering.
Källa: Sanna Ehdin Anandala

Namn: Sanna (Ehdin) Anandala
Ålder: 53 år
Bor: Perth, Australien och Sverige
Familj: Ja, men bor själv.
Sysselsättning: Författare och föreläsare
Aktuell med: Boken nya ”Självläkande människan” och romanen ”Guldburen” i pocket samt med en föreläsningsturné.
Har fullt upp med för tillfället: Just nu editerar jag den översatta ”The Golden Cage”, som snart släpps som e-bok, samt editerar den engelska översättningen av ”the new Self-Healing Human" som kommer att gå globalt.
Och med mina sociala mediasidor där jag når uppemot 200 000 personer varje vecka.

Gurkmeja har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor. En av örtens främsta förespråkare är hälsoprofilen Sanna Ehdin Anandala.
– Gurkmejans effekt är lika stark som – eller till och med starkare än – antiinflammatorisk medicin, säger hon till Kurera.

Författaren och föreläsaren Sanna Edhin anser att gurkmeja är en av de mest spännande örter som finns. Kurera blev nyfikna och tog sig en pratstund om ämnet.

Varför ska man äta gurkmeja?
– Därför att det är en av de starkaste antiinflammatoriska ämnena som finns! Gurkmeja är en av de mest spännande örter som finns eftersom det finns närmare 7 000 vetenskapliga studier publicerade på den aktiva ingrediensen curcumin. Den har flera läkande egenskaper och är en mycket kraftig antioxidant som är tio gånger starkare än vitaminer.

 

Läs också: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Rekommendationen en matsked per dag
För att få effekt menar Sanna Ehdin att man ska ta en rågad matsked per dag. 
– Det är rekommenderad dos enligt forskningslitteraturen. Det ger en stark och naturlig läkande effekt, säger hon.
Man har känt till örtens fördelar länge berättar hon. 
 Gurkmejan har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor, samt den är så vanligt förekommande i det indiska köket att de givetvis vet om dess hälsofördelar.

Rensar bort plack i hjärnan, kan förhindra Alzheimerz och förebygga tumörer
Gurkmeja kan användas för att förstärka effekten andra vitaminer, berättar hon.
– Studier har visat att det förstärker effekten av vitamin E. Vitamin D3 och gurkmeja agerar synergistiskt för att förhindra Alzheimers till exempel. Det stärker makrofagernas effekt i hjärnan, vilket rensar och tar bort plack i hjärnan, säger Sanna Ehdin.
– Gurkmejan förhindrar angiogenes, vilket innebär bildning av blodkärl hos tumörer – vilket är en kritisk process för att tumörens tillväxt och metastasering.

► Läs också: Gurkmeja gav effekt mot Alzheimers

Bör tas tillsammans med vitamin D3 och vitamin K2
Man behöver 5 000 till 7 000 IU av vitamin D3 eller rejält mycket sol för att komma upp i denna skyddande effekt. Det finns också spännande kombinationer för den som är intresserad, berättar hon.
– Det allra bästa är att kombinera gurkmeja med både vitamin D3 och Vitamin K2. Vitamin K2 i sig skyddar mot benskörhet och blockeringar i blodkärlen.
Tillskott som är bra att ta oavsett även utan gurkmeja, menar hon.
–Vitamin K är nödvändigt för blodets koagulering och förhindrar blödningar, är stärkande för levern och blodkärlens väggar, viktigt för en stark benstomme. En frisk tarmflora tillverkar vitamin K. Vitamin D i sin tur förbättrar upptag, transport och användning av kalcium och fosfor, vilket är viktigt för ben- och tandbildning, upprätthåller ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag, viktigt för sköldkörteln och blodets koagulering.

Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

”Spelar ingen roll om gurkmeja upphettas”
Hon rekommenderar att man tar minst en till två teskedar gurkmeja per dag.
– Man kan blanda det var som och det spelar ingen roll om det upphettas. Jag äter gärna rå gurkmejarot. MEN när man mixar det ska man tillsätta peppar, eller svart peppar därför det ökar absorptionen betydligt.
Den aktiva ingrediensen av svartpeppar, piperin, ökar nämligen absorptionen och biotillgängligheten av kurkumin.
– Piperin är känt för att hämma glukoronisering i lever och tarm, och det ökar curcumins biotillgängligheten med 2000 procent, säger hon.

”Gör guldmjölk – eller använd i matlagning”
Det härligt guldgula pulvret är också en av de viktiga IFD-kryddorna i den nya inflammationsdämpande power-maten. Eftersom alla de numera vanliga kroniska sjukdomarna är just inflammatoriska, är detta oerhört viktigt, berättar Sanna Edhin och tipsar om så kallad guldmjölk.
– Blanda gärna gurkmejan med mandelmjölk, kokosmjölk eller annan mjölk för det tar bort den skarpa smaken. Givetvis kan det användas i all matlagning och även upphettas utan att förlora dess effekt.

Läs också: IFD-kost – för att minska inflammation i kroppen

Ökar på växtöstrogenet
Gurkmejan består till fem procent av curcumin, det pigment som ger den gula färgen och motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en central, inflammatorisk signalmolekyl. Curcumin hämmar också vissa processer och förhindrar därmed att inflammationsproteinet vilket hämmar inflammatoriska mediatorer.
– Curcumin mångfaldigar även de naturliga växtöstrogenernas verkan och bör därför ätas tillsammans med fermenterade sojaprodukter som miso eller tempeh.

Äter själv gurkmeja varje dag
Sanna själv tar varje dag en egen specialblandning som hon kallar Sannas Guckmeja för att vara säker på att få i sig gurkmejan.
– Jag har tagit detta i flera år nu. Många har använt denna blandning och beskrivit mycket goda resultat mot ledvärk, inflammation, smärta etcetera.
I början av 2015 kommer Sannas Guckmeja att finnas färdigblandad att köpa.

Gurkmeja har en rad nyttiga, positiva och potentierande effekter på hela kroppen. 

Gurkmeja…
* minskar inflammationen på cellulär nivå.
* stärker och förbättrar matsmältningen.
* stödjer hälsosam leverfunktion och detox.
* är renande för blodet.
* ger skydd mot arteroskleros.
* ökar ledernas flexibilitet och minskar svullnaden hos människor med ledgångsreumatism.
* ökar insulinkänsligheten och reglerar blodsockernivån.
* skyddar levern mot gifter och stödjer hälsosam leverfunktion.
* blockerar bildningen av AGE-komplex, Advanced Glycation end-producs, vilka skadar vävnader såsom diabetisk retinopati, blindhet, grå starr, Parkinson och Alzheimer.
* Det sänker det inflammations-relaterade kolesterolet LDL med 43 procent, men ökar det goda HDL kolesterolet med 50 procent.
* förhindrar kostinducerad fettlever.
* förhindrar övervikt genom att minska blodflödet till fettceller.
* Gurkmeja innehåller curcumin som motverkar och reverserar (läker) bland annat cancer, artrit och Alzheimerz. Laboratorieförsök har visat hejda tillväxten av bland annat bröstcancer, lungcancer, hudcancer och prostatacancer. I studier togs upp till åtta gram curcumin dagligen till cancerpatienter utan att få några negativa sidoeffekter.
* Japanska forskare visade nyligen i en studie en klar symtomförbättring hos Alzheimerpatienter med två kapslar tillskott under ett års tid. Två grava fall kunde till och med känna igen familjemedlemmarna i slutet av studien.
Källa: Sanna Ehdin Anandala

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Gurkmeja:
Gurkmeja (Curcuma longa) är en flerårig tropisk ört med kraftig jordstam, och den ingår i familjen ingefärsväxter. Gurkmeja härstammar från tropiska delar av Asien, finns fler än 30 Curcumin varianter (Ziniberaceae) och den odlas bland annat i Indien, i Kina och på Java. Den torkade jordstammen används både för att färga växter och bakverk. Den är billig och ofarlig för människan även i stora mängder.

Gurkmeja finns rikligt i det indiska köket via curryn. En genomsnittlig indier äter 80–200 milligram om dagen medan man i Nepal äter cirka 1,5 gram om dagen.

Den aktiva delen i gurkmeja är curcuminoider och bisabolane-type sesquiterpenes.

Gurkmejan består till fem procent av curcumin, det pigment som ger den gula färgen och motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en central, inflammatorisk signalmolekyl. Curcumin hämmar också så kallade cox-2-gener och förhindrar på det sättet att inflammationsproteinet cox-2 bildas (cyclooxygenase-2). Det hämmar inflammatoriska mediatorer som NF-kappaB, lipooxygenase (LOX), and inducerbar kväveoxid syntas (iNOS).

Gurkmejan förhindrar angiogenes, vilket innebär bildning av blodkärl hos tumörer – vilket är en kritisk process för att tumörens tillväxt och metastasering.
Källa: Sanna Ehdin Anandala

Namn: Sanna (Ehdin) Anandala
Ålder: 53 år
Bor: Perth, Australien och Sverige
Familj: Ja, men bor själv.
Sysselsättning: Författare och föreläsare
Aktuell med: Boken nya ”Självläkande människan” och romanen ”Guldburen” i pocket samt med en föreläsningsturné.
Har fullt upp med för tillfället: Just nu editerar jag den översatta ”The Golden Cage”, som snart släpps som e-bok, samt editerar den engelska översättningen av ”the new Self-Healing Human" som kommer att gå globalt.
Och med mina sociala mediasidor där jag når uppemot 200 000 personer varje vecka.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.