Sanna Ehdin utomhus i vit klänning

Foto: Jens C Hilner

Därför ska du äta gurkmeja

Fakta

Gurkmeja:
Gurkmeja (Curcuma longa) är en flerårig tropisk ört med kraftig jordstam, och den ingår i familjen ingefärsväxter. Gurkmeja härstammar från tropiska delar av Asien, finns fler än 30 Curcumin varianter (Ziniberaceae) och den odlas bland annat i Indien, i Kina och på Java. Den torkade jordstammen används både för att färga växter och bakverk. Den är billig och ofarlig för människan även i stora mängder.

Gurkmeja finns rikligt i det indiska köket via curryn. En genomsnittlig indier äter 80–200 milligram om dagen medan man i Nepal äter cirka 1,5 gram om dagen.

Den aktiva delen i gurkmeja är curcuminoider och bisabolane-type sesquiterpenes.

Gurkmejan består till fem procent av curcumin, det pigment som ger den gula färgen och motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en central, inflammatorisk signalmolekyl. Curcumin hämmar också så kallade cox-2-gener och förhindrar på det sättet att inflammationsproteinet cox-2 bildas (cyclooxygenase-2). Det hämmar inflammatoriska mediatorer som NF-kappaB, lipooxygenase (LOX), and inducerbar kväveoxid syntas (iNOS).

Gurkmejan förhindrar angiogenes, vilket innebär bildning av blodkärl hos tumörer – vilket är en kritisk process för att tumörens tillväxt och metastasering.
Källa: Sanna Ehdin Anandala

Namn: Sanna (Ehdin) Anandala
Ålder: 53 år
Bor: Perth, Australien och Sverige
Familj: Ja, men bor själv.
Sysselsättning: Författare och föreläsare
Aktuell med: Boken nya ”Självläkande människan” och romanen ”Guldburen” i pocket samt med en föreläsningsturné.
Har fullt upp med för tillfället: Just nu editerar jag den översatta ”The Golden Cage”, som snart släpps som e-bok, samt editerar den engelska översättningen av ”the new Self-Healing Human" som kommer att gå globalt.
Och med mina sociala mediasidor där jag når uppemot 200 000 personer varje vecka.

Gurkmeja har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor. En av örtens främsta förespråkare är hälsoprofilen Sanna Ehdin Anandala.
– Gurkmejans effekt är lika stark som – eller till och med starkare än – antiinflammatorisk medicin, säger hon till Kurera.

Författaren och föreläsaren Sanna Edhin anser att gurkmeja är en av de mest spännande örter som finns. Kurera blev nyfikna och tog sig en pratstund om ämnet.

Varför ska man äta gurkmeja?
– Därför att det är en av de starkaste antiinflammatoriska ämnena som finns! Gurkmeja är en av de mest spännande örter som finns eftersom det finns närmare 7 000 vetenskapliga studier publicerade på den aktiva ingrediensen curcumin. Den har flera läkande egenskaper och är en mycket kraftig antioxidant som är tio gånger starkare än vitaminer.

 

Läs också: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Rekommendationen en matsked per dag
För att få effekt menar Sanna Ehdin att man ska ta en rågad matsked per dag. 
– Det är rekommenderad dos enligt forskningslitteraturen. Det ger en stark och naturlig läkande effekt, säger hon.
Man har känt till örtens fördelar länge berättar hon. 
 Gurkmejan har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor, samt den är så vanligt förekommande i det indiska köket att de givetvis vet om dess hälsofördelar.

Rensar bort plack i hjärnan, kan förhindra Alzheimerz och förebygga tumörer
Gurkmeja kan användas för att förstärka effekten andra vitaminer, berättar hon.
– Studier har visat att det förstärker effekten av vitamin E. Vitamin D3 och gurkmeja agerar synergistiskt för att förhindra Alzheimers till exempel. Det stärker makrofagernas effekt i hjärnan, vilket rensar och tar bort plack i hjärnan, säger Sanna Ehdin.
– Gurkmejan förhindrar angiogenes, vilket innebär bildning av blodkärl hos tumörer – vilket är en kritisk process för att tumörens tillväxt och metastasering.

► Läs också: Gurkmeja gav effekt mot Alzheimers

Bör tas tillsammans med vitamin D3 och vitamin K2
Man behöver 5 000 till 7 000 IU av vitamin D3 eller rejält mycket sol för att komma upp i denna skyddande effekt. Det finns också spännande kombinationer för den som är intresserad, berättar hon.
– Det allra bästa är att kombinera gurkmeja med både vitamin D3 och Vitamin K2. Vitamin K2 i sig skyddar mot benskörhet och blockeringar i blodkärlen.
Tillskott som är bra att ta oavsett även utan gurkmeja, menar hon.
–Vitamin K är nödvändigt för blodets koagulering och förhindrar blödningar, är stärkande för levern och blodkärlens väggar, viktigt för en stark benstomme. En frisk tarmflora tillverkar vitamin K. Vitamin D i sin tur förbättrar upptag, transport och användning av kalcium och fosfor, vilket är viktigt för ben- och tandbildning, upprätthåller ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag, viktigt för sköldkörteln och blodets koagulering.

Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

”Spelar ingen roll om gurkmeja upphettas”
Hon rekommenderar att man tar minst en till två teskedar gurkmeja per dag.
– Man kan blanda det var som och det spelar ingen roll om det upphettas. Jag äter gärna rå gurkmejarot. MEN när man mixar det ska man tillsätta peppar, eller svart peppar därför det ökar absorptionen betydligt.
Den aktiva ingrediensen av svartpeppar, piperin, ökar nämligen absorptionen och biotillgängligheten av kurkumin.
– Piperin är känt för att hämma glukoronisering i lever och tarm, och det ökar curcumins biotillgängligheten med 2000 procent, säger hon.

”Gör guldmjölk – eller använd i matlagning”
Det härligt guldgula pulvret är också en av de viktiga IFD-kryddorna i den nya inflammationsdämpande power-maten. Eftersom alla de numera vanliga kroniska sjukdomarna är just inflammatoriska, är detta oerhört viktigt, berättar Sanna Edhin och tipsar om så kallad guldmjölk.
– Blanda gärna gurkmejan med mandelmjölk, kokosmjölk eller annan mjölk för det tar bort den skarpa smaken. Givetvis kan det användas i all matlagning och även upphettas utan att förlora dess effekt.

Läs också: IFD-kost – för att minska inflammation i kroppen

Ökar på växtöstrogenet
Gurkmejan består till fem procent av curcumin, det pigment som ger den gula färgen och motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en central, inflammatorisk signalmolekyl. Curcumin hämmar också vissa processer och förhindrar därmed att inflammationsproteinet vilket hämmar inflammatoriska mediatorer.
– Curcumin mångfaldigar även de naturliga växtöstrogenernas verkan och bör därför ätas tillsammans med fermenterade sojaprodukter som miso eller tempeh.

Äter själv gurkmeja varje dag
Sanna själv tar varje dag en egen specialblandning som hon kallar Sannas Guckmeja för att vara säker på att få i sig gurkmejan.
– Jag har tagit detta i flera år nu. Många har använt denna blandning och beskrivit mycket goda resultat mot ledvärk, inflammation, smärta etcetera.
I början av 2015 kommer Sannas Guckmeja att finnas färdigblandad att köpa.

Gurkmeja har en rad nyttiga, positiva och potentierande effekter på hela kroppen. 

Gurkmeja…
* minskar inflammationen på cellulär nivå.
* stärker och förbättrar matsmältningen.
* stödjer hälsosam leverfunktion och detox.
* är renande för blodet.
* ger skydd mot arteroskleros.
* ökar ledernas flexibilitet och minskar svullnaden hos människor med ledgångsreumatism.
* ökar insulinkänsligheten och reglerar blodsockernivån.
* skyddar levern mot gifter och stödjer hälsosam leverfunktion.
* blockerar bildningen av AGE-komplex, Advanced Glycation end-producs, vilka skadar vävnader såsom diabetisk retinopati, blindhet, grå starr, Parkinson och Alzheimer.
* Det sänker det inflammations-relaterade kolesterolet LDL med 43 procent, men ökar det goda HDL kolesterolet med 50 procent.
* förhindrar kostinducerad fettlever.
* förhindrar övervikt genom att minska blodflödet till fettceller.
* Gurkmeja innehåller curcumin som motverkar och reverserar (läker) bland annat cancer, artrit och Alzheimerz. Laboratorieförsök har visat hejda tillväxten av bland annat bröstcancer, lungcancer, hudcancer och prostatacancer. I studier togs upp till åtta gram curcumin dagligen till cancerpatienter utan att få några negativa sidoeffekter.
* Japanska forskare visade nyligen i en studie en klar symtomförbättring hos Alzheimerpatienter med två kapslar tillskott under ett års tid. Två grava fall kunde till och med känna igen familjemedlemmarna i slutet av studien.
Källa: Sanna Ehdin Anandala

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Gurkmeja:
Gurkmeja (Curcuma longa) är en flerårig tropisk ört med kraftig jordstam, och den ingår i familjen ingefärsväxter. Gurkmeja härstammar från tropiska delar av Asien, finns fler än 30 Curcumin varianter (Ziniberaceae) och den odlas bland annat i Indien, i Kina och på Java. Den torkade jordstammen används både för att färga växter och bakverk. Den är billig och ofarlig för människan även i stora mängder.

Gurkmeja finns rikligt i det indiska köket via curryn. En genomsnittlig indier äter 80–200 milligram om dagen medan man i Nepal äter cirka 1,5 gram om dagen.

Den aktiva delen i gurkmeja är curcuminoider och bisabolane-type sesquiterpenes.

Gurkmejan består till fem procent av curcumin, det pigment som ger den gula färgen och motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en central, inflammatorisk signalmolekyl. Curcumin hämmar också så kallade cox-2-gener och förhindrar på det sättet att inflammationsproteinet cox-2 bildas (cyclooxygenase-2). Det hämmar inflammatoriska mediatorer som NF-kappaB, lipooxygenase (LOX), and inducerbar kväveoxid syntas (iNOS).

Gurkmejan förhindrar angiogenes, vilket innebär bildning av blodkärl hos tumörer – vilket är en kritisk process för att tumörens tillväxt och metastasering.
Källa: Sanna Ehdin Anandala

Namn: Sanna (Ehdin) Anandala
Ålder: 53 år
Bor: Perth, Australien och Sverige
Familj: Ja, men bor själv.
Sysselsättning: Författare och föreläsare
Aktuell med: Boken nya ”Självläkande människan” och romanen ”Guldburen” i pocket samt med en föreläsningsturné.
Har fullt upp med för tillfället: Just nu editerar jag den översatta ”The Golden Cage”, som snart släpps som e-bok, samt editerar den engelska översättningen av ”the new Self-Healing Human" som kommer att gå globalt.
Och med mina sociala mediasidor där jag når uppemot 200 000 personer varje vecka.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sjuk tjej i sängen snyter sig

Akut hjälp för dig som (trots allt) blivit sjuk

Naturlig hälsa

Du kanske har ätit dina vitaminer, tränat lagom och sovit tillräckligt – men ändå blivit sjuk? Eller kanske har du stressat mycket, övertränat, sovit lite, slarvat med näringstillförseln och därmed sänkt ditt immunförsvar och blivit sjuk? Oavsett vilket – här är åtta egenvårdstips för dig som vill lindra dina besvär och skynda på ditt tillfrisknande.

MSM – därför är det bra för leder, hud, hår och naglar

Hud

MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen organiskt svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. C-vitamin förbättrar upptaget och effekten av MSM. Här får du veta varför det svavelrika tillskottet har så god effekt på kroppens bindväv.

Kosttillskott på sked framför grönsaksdisk

På regeringens uppdrag: Nu utreds om Sverige ska införa maxgränser för vitaminer och mineraler

Naturlig hälsa

Livsmedelsverket har fått i uppdrag av regeringen att ”utreda och vid behov införa föreskrifter om maximalvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott". Men branschorganisationen Svensk Egenvård som har deltagit i dialogen med Livsmedelsverket hävdar att något sådant behov inte finns i Sverige. "Nej, vi ser inget behov av nationella maxvärden i Sverige. Den svenska lagstiftningen med producentansvar är bra och det fungerar absolut inte bättre i andra länder med maxvärden", säger VD Mats Nilsson till Kurera.

Man i läkarrock skakar hand med person i kostym

Svenska läkare får miljoner av läkemedelsföretag

Allmänt

Tiotals miljoner kronor betalades i fjol ut till läkare och annan vårdpersonal – direkt från läkemedelsföretagen. De har fått betalt för att på olika sätt samarbeta med industrin. Schweiziska läkemedelsföretaget Novartis är det bolag som har betalat ut mest till enskilda läkare. Det visar SvD:s granskning av Läkemedelsindustriföreningens nya öppna data.

Laxfilé på träbord

Förbjudet bekämpningsmedel i odlad lax (– och allt mindre omega-3)

Kost

En analys som Testfakta låtit göra av tolv olika laxprodukter visar att all testad lax innehöll det förbjudna – och potentiellt hälsofarliga – bekämpningsmedlet etoxikin, dessutom i över hälften av fallen i mängder som överskrider gränsvärdet för kött flera gånger om. Ämnet tillsätts i fiskfodret för att det inte ska explodera under transporten. En ny studie visar också att mängden nyttiga fettsyror i odlad lax har halverats de senaste tio åren.

Åsa med sin son Herbert två år

Livet som förälder till ett barn med typ 1-diabetes

Krönikan

Jag vet att det är många föräldrar som liksom oss kämpar med diabetes dygnet runt. Föräldrar som vet precis hur mycket jobb, och rädsla, det innebär. Till alla dem som har den stora lyckan att inte ha ett diabetesdrabbat barn vill jag bidra till att belysa vilken allvarlig sjukdom det är. Och om hur en vanlig dag kan se ut för oss som är föräldrar.

Vegoburgare

Tre stora företag fällda för vilseledande vegoreklam

Kost

De tre stora livsmedelsföretagen Lidl, Max och Orkla Foods har i sina reklamer kallat vissa produkter "vegetariska", trots att de innehåller både mjölk och ägg. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) anser att informationen i marknadsföringen är otillräcklig, klassar den som vilseledande - och nu fälls företagen för vegofusk.

Illustration av förändringstrappa

Motivationsguide för bestående förändring

Allmänt

Nytt år med löften om att börja ett nya hälsosamt liv. Många går ut hårt och är på gymmet varje dag, äter nyttig mat varje måltid och pressar sig själva ganska hårt. Det kan fungera för några men finns inte den riktiga viljan till förändring så återgår man ganska snabbt till sina gamla vanor. Man orkar inte hålla i sina förändringar och de blir inte bestående. Men varför är det så svårt att genomföra en förändring? Hur blir vi motiverade att förändra oss? Och går det att motivera andra till förändring? Här är Liria Ortiz motivationsguide för bestående förändring.

kvinna vid dator

Så slipper du bli sjuk!

Förkylning

Under vintermånaderna hostas det och snörvlas till höger och vänster. Men inte alla drabbas. I alla fall inte så ofta. De som har ett starkt immunförsvar klarar sig bättre – och får ett kortare sjukdomsförlopp när de väl drabbas. Vill du slippa bli sjuk? Här får du åtta tips på förebyggande hjälp som stärker immunförsvaret.

Ugnsomelett med chevré

Ugnsomelett med chèvre

Mat

Här är ett underbart recept på en ugnsomelett med getost. "Den här omeletten vill jag äta till frukost, lunch och middag - och det har jag också gjort flera gånger inom loppet av en vecka. Enkel att göra, lockande utseendemässigt och oerhört god", berättar Emma V Larsson som testat receptet som kommer från boken "Made by Marys Gröna Frukost”.

Äldre par håller handen

Vissa tarmbakterier kan ge alzheimer

Allmänt

Bakterierna i tarmen tycks spela roll för utvecklingen av Alzheimers sjukdom, enligt forskare i Lund. Upptäckten kan få stor betydelse. "Nu skulle man faktiskt kunna förhindra att folk insjuknar", säger en av forskarna bakom studien till TT.

Två hjärtan formas av fyra par händer mot solnedgångsbakgrund

Älska dig själv och bli lyckligare i dina relationer!

Sex- och relationer

Fungerar dina relationer – eller slutar de tvärtom oftast med katastrof och tandagnissel? Huruvida dina relationer fungerar eller ej beror till stor del på ditt mått av kärlek till dig själv. Det hävdar i alla fall experten Karin Isberg. "Självkärleken sätter en lägstanivå för hur mycket kärlek som vi får i våra relationer. Det bekräftelsebehov som kommer ur låg självkärlek förstör dina möjligheter att få en bra relation", berättar hon för Kurera och tipsar om fem sätt att visa självkärlek.

personal på sjukhus

Vårdpersonal vill prata näring – men saknar förutsättningar

Kost

Många sjuksköterskor och läkare inom primärvården vill prata med patienterna om vikten av näringstillförsel och hälsosamma matvanor mer än vad de gör idag. Anledningarna till att de inte gör detta idag är framför allt brist på tid och resurser, visar en ny undersökning. "Nu behöver vårdens beslutsfattare prioritera frågan och ge personalen förutsättningar. Att prata mat räddar liv", säger Anette Jansson, dietist på Livsmedelsverket.

Flicka med huvudet i händerna

Känner du dig missmodig eller mår psykiskt dåligt? Du kan ha litiumbrist

Krönikan

Att vi behöver mineralämnen som exempelvis magnesium, natrium, kalium och kalcium för vår hälsa vet nog redan många av de personer som kommer att läsa det här. Men hur många känner egentligen till mineralet litium – och hur viktigt det är för att vi ska må bra psykiskt? Då många idag förmodligen lider brist på litium borde det finnas all anledning att mineralet godkänns som kosttillskott. Förmodligen skulle det göra enorm skillnad för folkhälsan – både den fysiska och psykiska.

kollage socker majs mjölk donald trump vete

Världens matpriser högre än på länge

Allmänt

Världsmarknadspriserna på livsmedel är de högsta på två år. Bara under 2016 steg priserna med 16 procent. Socker och spannmål största anledningarna – och Donald Trump. Det rapporterar FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO.

En glad Marie-Ann på en klippa med sin hund

Det enda som hjälper Marie-Ann mot ledvärken

Värk

Redan när Marie-Ann Gustafsson var 38 år konstaterades det att hon hade artros i båda sina knän. De var helt förslitna och Marie-Ann led av värk – nästan vad hon än gjorde. "Livet var en ond cirkel. Allt gjorde ont. Jag fick mitt liv tillbaka när jag upptäckte ett kosttillskott med glykosaminoglykaner", berättar hon.

stressad och trött kvinna på jobbet

Fem örter som hjälper vid stress och utmattning

Mental hälsa

Sjukskrivningar kopplade till stress har ökat drastiskt senaste åren, värst drabbade är kvinnor. Om man känner sig stressad eller utmattad är det viktigt att ta hjälp direkt, innan det är försent. När man väl gått in i väggen kan det ta år att komma tillbaka. Här är fem adaptogena örter som verkligen kan göra skillnad.

gojibär

Mycket bekämpningsmedel i gojibär – Så här lätt slipper du undan

Kost

Gojibär är ett asiatiskt bär väldigt rikt på vitaminer och mineraler. Men – det är viktigt att känna till att bäret, liksom annan frukt och grönt, inte bara förser dig med nyttigheter. I alla fall inte om det har besprutats. Med anledning av ett test gjort av konsumenttidningen Råd & Rön där för höga halter bekämpningsmedel hittats i var tredje påse gojibär inser vi på Kurera att (ännu) en påminnelse om vikten av ekologiskt är på sin plats. Ekologiska livsmedel – inklusive gojibär – har nämligen inte besprutats med skadliga kemikalier.

Chagachailatte

Chagachailatte

Drycker och smoothies

Kryddig och värmande dryck med sprängticka och ljuvlig smak av kanel, kardemumma och vanilj. Om du störs av kryddorna när du dricker, låt dem sjunka till botten ordentligt, eller sila bort dem med en tesil.

hand naglar nagellack

De tunna och sköra naglarna är nu ett minne blott

Skönhet

Sköra, flisiga och spruckna. Gerd har alltid haft problem med sina naglar och trodde att hon hade testat allt för att stärka dem. Tills hon hittade lösningen i hälsokostbutiken. Nu behöver hon inte gömma händerna i fickorna längre. "Äntligen kan jag visa upp mina händer!" säger hon.

Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist

Krönikan

Är du infektionskänslig? Får du mycket träningsvärk? Blir du mycket behandlingsöm efter djupgående behandlande massage? Får du lätt blåmärken? Blöder du ofta näsblod? Tar det lång tid innan dina sår läker? Har du synliga blodkärl? Har du åderbråck? Har du hemorrojder? Har du blödande tandkött? Har du stela och föråldrade blodkärl? Har du högt blodtryck? Har du haft blodpropp? Har du drabbats av stroke? Har du haft hjärtinfarkt? Då är det stor risk att du har C-vitaminbrist.