Några enkla knep för bättre sömn

Fakta

Snabbt summerat är sömnen livsviktig för att vår kropp ska fungera som den ska.
Får vi inte tillräckligt med sömn ökar risken för en rad sjukdomar.

Kuriosa
En studie från universitetet Harvard visar att den genomsnittlige människan sammanlagt förlorar elva dagar av produktivitet på grund av sömnbrist.
Källa: Expressen

Ungefär var tredje person lider av sömnsvårigheter, åtminstone då och då.
Stress är en av de vanligast bakomliggande orsakerna – 
och för att kunna sova gott är det första steget därför att försöka minimera den – tillsammans med att minska på alkohol, tobak, koffein och stillasittande.
Här får du fler tips.

Lider du av sömnproblem kan det vara ett tecken på många saker. Stress är en orsak. Skiftarbete en annan. Levnadssituation och levnadsvanor är två komponenter som så gott som alltid är involverade i den till synes kluriga ekvationen sömnproblem – och det är också här du bör titta först, och mest noggrant, efter förändringsmöjligheter för att få hjälp.
För det finns enkla, men bra, knep att prova.
Här är några av dem.

► Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

 

Näring som kan hjälpa:

Fyll på med aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet – och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns naturligt i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser.
Tryptofan finns även som tillskott.
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags, helst tillsammans med vitamin B6 och magnesium.

Orolig eller deppad? Ät extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex.
Inte minst vitamin B5 (pantotensyra), som är ett motgift mot kortisol – vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa.
Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression – och grått hår.
Tips! Köp ett bra B-vitaminkomplex så får du det du behöver.

Stressar du? Få i dig extra magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på för magnesiumbrist är vanligt. Värt att känna till är att när vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter kan ge en lång rad tillstånd, däribland migrän och muskelkramp, trötthet och håglöshet.
Låter man bristen fortgå blir konsekvenserna bli värre än så och allvarlig brist kan leda till bland annat depression och benskörhet.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium

 

Örter/rötter för bättre sömn

Passionsblomma
Lugnar centrala nervsystemet och är traditionellt använd mot nervositet, ”svaga nerver”, oro och sömnproblem.
Sömnsvårigheter och oro beror ofta på att det i hjärnan finns för lite tillgänglig GABA, ett av hjärnans viktigaste lugnande ämnen. Passionsblommans lugnande effekt sägs bero just på dess förmåga att öka mängden tillgängligt GABA. Dessutom gör den att receptorerna som tar upp GABA blir mer mottagliga.

Valeriana
Är en de mest välanvända och väldokumenterade växterna vid sömnbesvär. Flera studier visar på både snabbare insomning och en djupare sömn efter intag av rotextrakt.

Ashwagandha
Är en av världens mest kända växtbaserade adaptogena örter och används sedan tusentals år inom ayurvedan för att få bukt på sömnproblem, hög stress och utbrändhet.
Örten fungerar stärkande vid ett utmattat nervsystem och ökar kroppens förmåga till återhämtning.

Fler växter och naturliga sömnpreparat
Även tillskott som innehåller till exempel melissa eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Här följer några bra exempel på naturliga och rena preparat:
• Melissa (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana)
• Pascoflair (läkepassionsblomma)

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Andra supertips

1. Sluta surfa i sängen – eller minimera det blå ljuset
Skärmarna på mobiltelefoner, surfplattor och datorer sänder ut så kallat blått ljus som lurar kroppen att tro att det är dag, vilket i sin tur minskar produktionen av melatonin, ett hormon du behöver för att komma till ro.
Känner du ändå att du måste surfa i sängen kan appen ”F.lux” vara att rekommendera, tipsar Expressen Hälsoliv. Den filtrerar bort en del av det blåa ljuset och ersätter det istället med en röd nyans som ska efterlikna ljuset från en solnedgång.

Läs också: Sociala medier ger sämre nattsömn

2. Minska ditt intag av koffein
Så lite som en ynka kopp kaffe kan påverka nattsömnen negativt, visar forskning, och det även om den koppen dricks mitt på dagen. Är du en av de miljontals människorna som bryter ner koffein saktare än andra ökar risken för en dålig sömn ytterligare.
Kom ihåg att koffein finns i andra livsmedel än kaffe, som till exempel i viss läsk och choklad.

3. Ligg inte vrid på dig – gör något annat tills du blir trött (som att ha sex, onanera – eller be)
Innan människan började använda elektricitet för att förlänga dagens ljus var det vanligt att vi sov i två skift: ett när solen gått ner och ett under morgonens tidiga timmar. Mellan skiften ägnade man sig åt aktiviteter – som att hålla liv i elden, ha sex eller be, skriver Expressen.
På samma sätt bör du, om du vaknar och inte kan somna om, hitta på något som inte kräver att du tänder lampan – tills tröttheten infinner sig. Några förslag skulle kunna vara att stretcha, meditera, mörkervirka, ligga lite – eller onanera. För likt vid träning gör en orgasm att kortisolnivån sjunker och du får lättare att komma till ro.

► Läs också: Därför blir du friskare av orgasmer

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Snabbt summerat är sömnen livsviktig för att vår kropp ska fungera som den ska.
Får vi inte tillräckligt med sömn ökar risken för en rad sjukdomar.

Kuriosa
En studie från universitetet Harvard visar att den genomsnittlige människan sammanlagt förlorar elva dagar av produktivitet på grund av sömnbrist.
Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Träning

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt. Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt. Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem. Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.