En kopp te fin blå och grön färg på såväl kopp som te

Örter och deras användningsområden

Läkeörter finns överallt: På din gräsmatta, i dikesrenen och på den vackra ängen. 
Men –  mycket gammal kunskap om medicinalväxterna är på väg att glömmas bort i vår hektiska nutid.
Kurera påminner dig.

Cirka 40 procent av våra läkemedel kommer fortfarande från växtriket. Man ska se örttéerna som ett komplement till vitaminer, mineraler och andra kosttillskott.

  • Brännässla – antiinflammatorisk och läkande

Brännässlans blad och stjälkar är fulla av vitaminer, mineraler och närsalter, allt vad vår kropp behöver. Ett te på brännässla är blodrenande och utrensande samt en fantastisk leverantör av järn för den bleka och blodfattige. Det har även god verkan mot eksem och kroniska hudutslag och friskar upp kroppens alla organ och vävnader.
Nässeltéets egenskaper är: milt urindrivande, blodstoppande, sammandragande, stärkande, avgiftande, antiinflammatoriskt samt kan även dämpa diaréer, läka sår och att rensa ut gifter ur kroppen.

 
  • Hagtorn – för hjärthälsan

Ett te på hagtorn brukar kallas ”föda för hjärtat” och hagtorn anses vara den bästa örten när det gäller att stärka hjärtat och blodcirkulationen. Utmärkt både vid för högt eller för lågt blodtryck, vid åderförfettning men också för att reglera hjärtats slag.
Stärkande för hjärtat, blodtryckssänkande, kärlvidgande, sammandragande, cirkulationsstimulerande, bra för matsmältningen.

  • Johannesört – gör dig mer balanserad till sinnes

Ett te på johannesört gör att du ler och känner dig gladlynt samt känner dig lugn och samlad. Är bra vid nervösa besvär, svaga nerver.
Används vid lätt nedstämdhet och oro men även vid klimakteriebesvär och migrän. Bör då drickas morgon och kväll under lång tidsperiod för att ge resultat.

  • Kamomill – lindrar spänningar och mensvärk

Ett te på kamomill piggar både upp och är lugnande/sömngivande. Det är fantastiskt vid stress – och särskilt bra vid smärtsamma menstruationer.
Den milda örten lindrar spänningar och inflammationer i matsmältningssystemet och används vid smärta och kolik såväl som vid förstoppning och diarré. Används med fördel även vid influensa, förkylning samt smärta och värk.

  • Lakritsrot – perfekt för pollenallergikern

Ett te på lakritsrot ökar motståndskraften mot stress, är antiallergiskt och även slemlösande. Används med fördel vid smärtsam inflammatorisk sjukdom som artrit men även perfekt för den som har pollenallergi. Lakritsrot innehåller nämligen ett ämne, glycyrrhizin, som liknar kortison.
Har en slemlösande effekt som är bra vid hosta, astma, och luftvägsinfektioner.
Välkänd som botemedel vid halsbränna och magsår.
Även bra vid PMS och klimakteriebesvär då det får hormonerna i balans igen.

  • Luzern – underlättar amning och lindrar PMS

Ett te på luzern är bra för tarmarnas och njurarnas funktioner. Bra för dig som har reumatisk värk. Luzern är en ärtväxt, den fullvuxna växten från alfaalfafrön, och otroligt näringsrik.
Ökar mjölkproduktionen vid amning. Motverkar artrit, balanserar blodsockret, främjar matsmältningen. Är vätskedrivande och lindrar PMS-besvär.
Innehåller naturligt glukosamin och kondriotin.

  • Maskrosblad – hjälper matsmältningsbesvär och akne

Ett te på maskrosblad är bra för dig som har matsmältningsbesvär. Maskrosen är ett anspråklöst ”ogräs”, rik på kalium och magnesium som förbättrar leverns och gallans funktioner samt är en bra avgiftare och utrensare.
Eftersom maskrosens bittra smak sätter igång utsöndringen av matsmältningsenzymer och galla från levern förbättras både aptit och matsmältning samt leverns och gallans funktion samt stimulerar bukspottkörteln till att reglera blodsockret. Te på maskrosblad har en stark urindrivande effekt och är även bra att tvätta irriterad hud med, till exempel akne och eksem.
Även mot andra besvär är maskrosen till hjälp. Till exempel kan klåda, revorm och utslag lindras.

  • Maskrosrot – reglerar blodsockret och verkar blodförtunnande

Ett te på maskrosrot är blodrenande och urindrivande. Bra för dig som behöver reglera blodsockret då téet stimulerar bukspottkörteln och därmed insulinproduktionen.
Är blodrenande, svett- och urindrivande, stimulerande. Blodförtunnande vid för tjockt blod, understödjer levern och ökar produktionen av galla.

  • Mate-te, Yerba Mate – för dig med reumatism och magbesvär

Ett te på mate (Yerba Mate) är mycket välgörande för dig som har reumatism, gikt eller njurlidande. Det sägs ha stor förmåga rensa ut urinsyra och andra skadliga beståndsdelar ur kroppen. Är av släktet järnek från Sydamerika. Har använts i huskurer av indianerna sedan urminnes tider.
Tillskrivs många peciella egenskaper men verkar allra mest fördelaktigt på mage/tarmområdet.
Anses mycket värdefull för hälsan. Stärker immunsystemet, renar och avgiftar blodet, lugnar och stärker nervsystemet, motverkar trötthet, stimulerar intellektet.
Är även urindrivande och kan dämpa aptiten.

  • Persiljerot – avgiftar kroppen

Ett te på persiljerot är bra för dig som har matsmältningsbesvär eller vill avgifta kroppen.
Har tidigare använts för att ge skönhet och ungdom samt främja könsdriften.
Persiljan är full av näringsämnen, särskilt C-vitamin som stärker immunförsvaret och hjälper kroppen ta upp järn – bra vid blodbrist.
Allmänt stärkande, blodrenande, livmoderstärkande, urindrivande, matsmältningsfrämjande, nervlugnande.
Används vid gaser, kolik, menstrautionsproblem, artrit, urinvägsinfektion, utmattning, blodbrist, huvudvärk, vätskeansamling, gikt, oro, svag könsdrift, dålig andedräkt.
Undviks under graviditet och vid njurproblem.

  • Rölleka – förbättrar näringsupptaget

Te på rölleka är bra för dig som har dålig matsmältning och försämrat näringsupptag, lindrar spänningr i magen. Röllekans sammandragande egenskaper har en uttorkande effekt på kroppsvätskorna och kan därför lindra både diaree och snuva!
Drick varmt te på rölleka vid feber, förkylning och influensa och ljummet eller kallt te vid urinvägsinfektion.
Lindrar spänningar i magen. Lugnar mag- och tarmkatarr. Är antiseptisk och antiinflammatorisk.
Badda téet på sår, brännsår, åderbråck, hemorrojder och eksem. Örten stimulerar aptiten och främjar matsmältningen.
Undviks under graviditeten.

  • Anis – för hosta och luftvägsbesvär

Drick te på anis när du känner av magen eller när du börjat få hosta och luftvägsbesvär.
Den vilda anisväxten växer i länderna kring medelhavet.
Inom örtmedicinen används anisfrö vid hosta, bronkit, astma, aptitlöshet och lindrig mag/tarmkatarr. Häll en kopp kokande vatten över en tesked frö och låt stå och dra i 20 minuter. Silas och dricks varmt efter varje måltid.

  • Fänkål – vid besvärlig hosta och kolik

Drick fänkålste när du behöver lösa upp besvärlig hosta, kikhosta.
Du uppskattar en kopp fänkålste särskilt mycket om du har dålig matsmältning eller barn med kolik.
Fänkål är en vildväxande ört som uppskattas såväl i matlagning som i medicinska sammanhang.
Fänkålsfrö används för att stimulera mjölkbildningen hos ammande mödrar, som slemlösande medel vid bronkit, astma och kikhosta samt som ett milt verkande medel för barn med kolik eller dålig matsmältning.
Häll en kopp kokande vatten över 1-2 teskedar fröer, låt stå cirka 15 minuter, sila och drick vid behov en kopp flera gånger dagligen.

Av Annelie Preve


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Träning

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt. Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt. Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem. Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.