10 frågor om hy och hudkräm

I skönhetshyllorna vimlar det av olika krämer, oljor och serum. Men vad ska man egentligen ha alla produkter till?  Vad är det för skillnad på natt- och dagkräm? Emma Bergqvist som är hudvårdsexperten på Weleda svarar på frågor om hudkrämer.

1. Varför ska man använda en speciell rengöringslotion för ansiktet?
– Man kan ha samma rengöringslotion för kroppen som för ansiktet om man just har en rengöringslotion och inte en tvättkräm eller tvål som löddrar. En specifik rengöringslotion är mildare än vad våra kroppsprodukter är. Huden i ansiktet är tunnare och känsligare än den hud vi har på kroppen. Vanlig tvål innehåller uttorkande syntetiska tensider. Dessa tensider är bra på att tvätta bort fett och smuts men de tvättar även bort det fett som huden behöver ha kvar för att må bra och inte bli torr. Dessutom rubbas pH-balansen i huden och vår skyddsbarriär bryts ner om vi använder för stark rengöring.

► Läs också: Vad har du i ditt badrumsskåp?

2. Varför ska man använda en ögonkräm?
– Vill man reducera svullnad, mörka ringar eller rynkor är det bra att också behandla den tunna huden runt ögonen. Att välja just en ögonkräm är bra då sammansättningen i krämen vårdar den tunna och känsliga huden runt ögonen på bästa sätt. Dessutom är doftämnena också anpassade för att inte irritera ögonen.

 

► Läs också: Hudterapeuten om naturlig hudvård

3. Varför kan man inte ha samma hudkräm i ansiktet som till resten av kroppen?
– Sammansättning av oljor, extrakt och eteriska oljor är specifikt inriktade på ansikte eller kropp. Doften är ofta lite starkare på en kroppsprodukt jämfört med en kräm för ansiktet. Ansiktsprodukterna stimulerar ofta cellförnyelse och ger mycket fukt, vilket reducerar rynkor. Huden på kroppen är grövre och behöver inte de exklusiva ingredienser som ofta finns i en ansiktskräm.

4. Vad är det för skillnad på en dag- och nattkräm?
– Vanligtvis så är dagkrämen tunnare och baseras på innehåll som skyddar huden mot det vi utsätter den för under dagen. En nattkräm innehåller mer näring som huden kan ”äta” av på natten.

► Läs också: Så får du fin hy med blommor

5. Vad gör ett ansiktsvatten?
Ett ansiktsvatten återställer pH-balansen i huden efter rengöringen och förbereder därmed huden på bästa sätt för att kunna ta emot maten, det vill säga krämen, serumet eller oljan.

 

6. Ska man undvika ansiktskrämer med olja om man har fet hy?
– Nej, snarare tvärtom! Man brukar säga att fett motverkar fett. Om man har en överproduktion av talg i huden så kan den lugnas om man istället tillför en vegetabilisk olja utifrån.

7. Måste man ha produkter från samma serie eller kan man blanda?
– Så länge man håller sig till helt naturliga och ekologiska produkter så kan man blanda mellan serier om man är medveten om att effekten kanske inte blir lika stor som om man håller sig till samma serie, lite beroende på vad man vill uppnå med sin hudvård.

► Läs också: Naturlig hudvård med blommor!

8. Ska man eller ska man inte peela huden?
– Det råder delade meningar om det. Huden är vår skyddsbarriär som är där av en anledning men om man vill peela huden så ska man använda en mycket mild peeling. Har man en mycket torr hud som är som ett ”skal” på huden så kan man lättare få ner krämerna om man först har peelat huden.

9. Vad skiljer naturlig hudvård från konventionell?
– Många saker. Men enkelt sagt så innehåller naturlig hudvård innehåll från naturen som är så lite bearbetade som möjligt. Konventionell hudvård baseras på mineralolja och syntetiska innehåll.

 

13 frågor om hy och hudkräm

Emma Berqvist.

1o. Hur blir man av med mörka ringar och påsar under ögonen?
– Mörka ringar och påsar under ögonen kan bero på trötthet, järnbrist, obalans i njurarna men det är också ärftligt. Använd en naturlig och ekologisk ögonkräm som är avsedd för påsar och mörka ringar.

► Läs också: "Män och hudvård är inte längre skilda världar"

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.