Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Fakta: Vad är en afterdrop?

Effekten som infaller direkt efter ett kallbad när du huttrar kan vara del av fenomenet som kallas för ”afterdrop”, som är något som alla kallbadare upplever mer eller mindre.  Afterdrop innebär att den inre kroppstemperaturen sjunker ned till 35 grader eller ännu lägre under och/eller efter badet. Det börjar oftast med att du huttrar, och att det sedan avtar gradvis. Huttrandet är ett sätt för kroppen att snabbt öka på värmeprocessen och innebär att i stort sett alla muskler krampar med snabb frekvens, vilket ökar kroppens energiförbrukning och kan göra dig trött.

En okontrollerad afterdrop kan leda till så kallad hypotermi – ett ovanligt men allvarligt tillstånd av nedkylning till under 35 grader, som kännetecknas av bland annat kraftigt ofrivilligt huttrande, yrsel,  illamående, tystnad samt sämre kontroll av tal och muskler. (Källa: Kallbad.nu)

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

Säsongen för kallbad är här på allvar med en badtemperatur på mellan 0-10 grader. Och att bada kallt kan ha flera hälsofördelar. Men det gäller att komma förbi den inledande "kamp- eller flyktreaktionen" i kylan och få kontroll på andningen för att nå de positiva hälsofördelarna.

 

Kallbad ska bland annat…

  • Öka blodcirkulationen i kroppen.
  •  Stärka immunförsvaret.
  • Minska smärta.
  • Göra oss piggare och gladare tack vare de endorfiner som frigörs.
  •  Träna upp din andning.
  • Öka din viljestyrka och mental styrka.

Dessutom får du en härlig och unik naturupplevelse av att uppleva hav och sjö även vintertid.

LÄS OCKSÅ: Därför är kalla bad bra för hälsan

Checklista för vinterbadet

Är du erfaren kallbadare vet du säkert redan hur du gör för att undvika de risker som ändå existerar med att bli nedkyld. Men om du ska prova för första gången eller är en ”glad amatör” som inte har läst på så mycket så kan en checklista vara bra.

Generellt kan man säga att träning ger färdighet, precis som inom andra områden. Att kallbada regelbundet är bra för att vänja sig och acklimatisera kroppen till kylan. Regelbundna kalla bad ökar de positiva hälsoeffekterna samtidigt som de skyddar dig mot en för snabb nedkylning, som i värsta fall kan leda till så kallad hypotermi, alltså kraftig nedkylning till en kroppstemperatur på under 35 grader celcius.

Välj gärna en badplats med stege så att du enkelt kan kliva upp och ner ur vattnet, och helst i lä från vinden. Självklart ska du heller inte vinterbada med alkohol i kroppen, eller narkotiska preparat.

Här har vi samlat fler goda råd, från sajten Kallblad.nu och Per Tjernström, livräddare och svensk mästare i vintersim, samt äventyraren och fridykaren Annelie Pompe som även hon är en erfaren kallbadsentusiast.

 

LÄS OCKSÅ: Lisen Sundgrens nybörjarguide till skogsbad

10 tips för ett säkert kallbad

  1. Har du aldrig provat kallbad tidigare? Vänj dig genom att duscha kallt hemma och växla mellan varmt och kallt för att “träna upp” blodkärlen. Och framförallt: har du högt blodtryck eller hjärtsjukdomar – prata med din läkare innan du börjar bada och var försiktig. Detsamma gäller om det finns kända hjärtåkommor eller aneurysm i släkten.
  2. Kallbada regelbundet, cirka 2-3 gånger per vecka. Det acklimatiserar kroppen till kylan.
  3. Ha mössa på dig och helst även badskor och vantar, för att hålla huvud, händer och fötter varma.
  4. Ta med dig din mobiltelefon och ha 112-appen installerad.
  5. Doppa hela kroppen upp till nacken i vattnet för att få igång kroppens egen värmealstring. Doppa däremot inte huvudet om du inte är en van att bada kallt

LÄS OCKSÅ: Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

  1. När du kliver ned i det kalla vattnet är det vanligt att få en "andningsblockering". Stanna i vattnet så pass länge så att du får kontroll på andningen och “kamp eller flykt-känslan” som infinner sig. Fokusera bara på att andas lugnt, ner i magen. Men pressa dig inte och ha koll på tiden. 2–3 minuter kan räcka. Du ska inte stanna i vattnet för länge även om det känns skönt efter en stund.
  2. Bada inte ensam! Gör det tillsammans med vänner och ha uppsikt över varandra!
  3. Efter badet: Kom i lä snabbt och klä av dig dina blöta badkläder. Det är viktigt för att stoppa nedkylningen. Lägg fram handduk och torra, varma kläder redan innan du kliver i vattnet, så att det går enkelt att byta om efter badet.
  4. Ha gärna med dig något varmt att dricka efter badet, så får du hjälp att bli varm inifrån.
  5. Promenera gärna till och från badet, det får upp den inre kroppstemperaturen både före och efter badet

Mentala tips när du tar ditt kallbad (från Annelie Pompe):

  • Tveka inte, när du väl bestämt dig. Ta ett steg i taget ner i vattnet.
  • Andas djupt och långsamt och håll emot luften på utandningen. Då går det lättare att slappna av.
  • Njut av en härligt pirrande känsla på huden och den nya energin du får efter badet.

Av Carolina Eriksson



Fakta: Vad är en afterdrop?

Effekten som infaller direkt efter ett kallbad när du huttrar kan vara del av fenomenet som kallas för ”afterdrop”, som är något som alla kallbadare upplever mer eller mindre.  Afterdrop innebär att den inre kroppstemperaturen sjunker ned till 35 grader eller ännu lägre under och/eller efter badet. Det börjar oftast med att du huttrar, och att det sedan avtar gradvis. Huttrandet är ett sätt för kroppen att snabbt öka på värmeprocessen och innebär att i stort sett alla muskler krampar med snabb frekvens, vilket ökar kroppens energiförbrukning och kan göra dig trött.

En okontrollerad afterdrop kan leda till så kallad hypotermi – ett ovanligt men allvarligt tillstånd av nedkylning till under 35 grader, som kännetecknas av bland annat kraftigt ofrivilligt huttrande, yrsel,  illamående, tystnad samt sämre kontroll av tal och muskler. (Källa: Kallbad.nu)

Visste du....

... att det enligt kallbadsexperten Per Tjernström är bra att värma upp kroppen inifrån innan badet, men helst inte genom bastu då det oftast gör att man är varmast på utsidan.

När vi vinterbadar suger nämligen det kalla vattnet ur värmen från kroppen och det kyler snabbt ner blodomloppet. Kroppens fokus är då på att bevara värme runt de vitala delarna i kroppen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Jordgubbstårta

Härlig försommartårta i raw foodstil

Raw food

Den här härliga jordgubbstårtan passar fint att förgylla Mors dag eller Kristi himmelfärd med. Eller varför inte nationaldagen? En hälsosammare raw food-version av den klassiska svenska jordgubbstårtan: glutenfri, sockerfri och mjölkfri.

Ett par vilar

9 tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Annika Kvist och Viktoria Tindberg

Gladare, piggare och lättare med växtbaserad kost

Kost

Hälsosam, växtbaserad mat ska vara enkel att laga och framför allt njutbar. Det menar författarna till boken ”Healthy happy food”. Genom att äta mer växtbaserat blir du piggare, gladare, får mer lyster i huden, blir lättare i kroppen – och ökar chansen att leva ett långt friskt liv. 

Enkel hjälp vid IBS och problemmage

Mage

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en europeisk studie där Umeå universitet deltagit.

 

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

 

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

 

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!