Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kalla bad – en quick fix som funkar

Fakta

Linda Ahlgren
Gör: Entreprenör inom träning och hälsa. Driver träningsstudio och jobbar med att lyfta fram modern pilatesträning i Sverige.
Bor: Göteborg
Tränar: Pilates, Yoga och löpning. Tränar just nu inför New York City Marathon.

Linda Vagnelind
Gör: Konstnär och inspiratör. Hon inspirerar olika team till ökad motivation genom workshops och jobbar ofta i större sammanhang som projektledare inom inredning och konst.
Bor: Göteborg
Tränar: Älskar att klättra och hennes passion för träning har alltid varit stor.

Aktuella: Med boken"Kalla bad" som ges ut på Bonnier fakta.

Foto Linda Vagnelind

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Vattnet är tusen nålar som tränger in i min hud och samtidigt kramar om. Det kalla tar andan ur mig. Kroppen vill omedelbart fly, så är den konstruerad. Men också – medan adrenalinet rusar genom ådrorna händer det hundratals andra processer i kroppens skrymslen och vrår. Små processer, som kan ge stora effekter. Just i detta nu stiger blodtrycket, blodkärlen drar ihop sig, huden stramas till. Allt annat försvinner, kvar finns bara min kropp – och det kalla vintervattnet. Total närvaro. Kroppen stänger ner allt som inte behövs i stunden för att kunna hantera kylan. Allt annat får vänta. På ett kort ögonblick är jag pigg, klartänkt och full av energi.

"En perfekt start på dagen"
Allt detta är en av många anledningar till att Linda Ahlgren och Linda Vagnelind har skrivit en hel bok om kalla bad. Kroppens omedelbara respons, vattnets effekt mentalt och fysiskt, direkt och över en längre tid.
– Att bada kallt är en quick fix som fungerar på riktigt, säger de i mun.

 

I deras bok ”Kalla Bad” möter du knastrande snö, sjöar, mörka skogstjärnar och stormiga hav. För författarna handlar kalla bad om energikickar och lyckokänslor, om hälsoeffekterna som följer med badet.
– Ett kallt bad är en perfekt start på dagen. Det ger energi och bättre humör. Vi märker stor skillnad de dagar vi badar. Jag blir mer effektiv på jobbet och gladare, berättar Vagnelind.

LÄS OCKSÅ: En tur i skogen minskar stress

Mindre värk och stress
De direkta effekterna är starka, men följderna av regelbundna kalla bad är än mer påtagliga. Direkt när man kliver upp ur iskallt vatten sänks blodtrycket. Med regelbundet kallbadande kan blodtrycket sänkas över tid. Kalla bad kan ge mindre värk och smärta samt minskad stress. Det kan minska risken för och symptomen på bland annat ångestsyndrom, diabetes, migrän, hyperaktivitetsstörning och andningssjukdomar. Studier visar att effekten stärks ju oftare du badar. Flera saker påverkar – som ens hälsostatus, hur kallt vattnet är och hur länge man exponeras för det. Men gemensamt för alla kalla bad är att en kort exponering för kyla påverkar oss positivt under en längre period.
– Man har i forskning sett att kontinuerliga kalla bad påverkar vårt immunförsvar positivt. Det är också tydligt att det kan förbättra stresstillstånd, förklarar Ahlgren.

I en fyra månader lång studie på vinterbadare kunde man se att det allmänna välbefinnandet förbättrades markant för alla deltagare. Spänningar, trötthet, nedstämdhet, dåligt minne och dåligt humör minskade väsentligt. Efter fyra månader kände vinterbadarna sig mer energiska, aktiva och livliga än kontrollgruppen som inte badat kallt. Även kalla duschar har visat sig lindra depressiva symptom.

LÄS OCKSÅ: “Därför valde jag att flytta ut i skogen”

Storheten ligger i enkelheten
Linda Vagnelind och Linda Ahlgren badar själva flera gånger i veckan. Favoritbadet sker i en isvak omgiven av snö. De vill inte ha någon bastu i närheten, det ska vara rått och explosivt.
– När det är extremt kallt och blåsigt väder blir effekten extra stark. Man känner sig så levande, kicken blir enorm.

 

De två kollegorna är också vänner och grannar. Tidiga höst- och vintermorgnar möts de för att bada tillsammans innan jobbet, i Göteborg är vattnet alltid nära. Vid något tillfälle, mitt i ”swimmers high” konstaterade de att kalla bad är för bra för att inte dela med sig av. Idén till en bok kom och på den vägen är det. Med en kamera och ivriga anteckningar började de dokumentera sina kalla bad. De vill inspirera andra att hitta kalla vatten och våga bada, poängterar att storheten ligger i enkelheten – det kostar ingenting men effekten är enorm. I boken lockar de med vackra bilder och svar på frågor om hur, varför och när. Vad behöver man? Får man doppa huvudet? Och hur blir man snabbast varm igen?

Stor naturupplevelse
Förutom den omedelbara effekten är miljön runt omkring det viktiga, enligt Linda och Linda. Det är inte bara det kalla badet som ger oss kicken och hälsofördelarna, utan även naturen.
– Man kommer ut året runt, möter naturen i alla väder och årstider. Naturen är magisk och naturupplevelser som dessa ger en förståelse för att vi måste ta hand om den. Miljön är en stor del av badet och effekten varierar med naturen runt omkring. Ett bad i ett stormigt hav har en uppiggande inverkan medan ett bad i en stilla sjö är mer lugnande. Ett dopp i en djup tjärn ger extra närhet till naturen.

LÄS OCKSÅ: Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

En nyttig form av stress
De berättar att man går utanför sin komfortzon och hittar ett lugn i det som egentligen inte är bekvämt, något som är viktigt om man gillar äventyr – men också om man gillar hälsa. Det kalla vattnet blir en nyttig form av stress och så småningom blir man mer stresstålig. I studier har man sett att människor som badar kallt ofta har mer brun fettvävnad än andra.
– Brunt fett hjälper till att reglera kroppsvärmen, vilket gör att regelbundna vinterbadare lättare acklimatiserar sig till temperaturförändringar. Då fryser man exempelvis mindre under vintern, säger Vagnelind.

Bruna fettceller förbränner också kalorier, vilket skapar värme och ökar förbränningen Beroende hur länge vi utsätts för kylan kan vår förbränning både öka och minska som ett resultat.

 

Vänj kroppen på hösten
Förutom hälsoeffekter och naturupplevelser är det den sociala biten som författarna vill belysa. De tipsar om att man ska bada kallt med vänner, familj och kollegor. Ett jobbmöte i isvaken kan leda till oanad kreativitet. Om inte annat är det bra med sällskap ur säkerhetssynpunkt.
För att börja bada kallt ska man förbereda sig. Om man är orolig för kylan kan man ha en termos med het dryck redo, använda handskar och strumpor i neopren eller bada där det finns en bastu.
– Börja bada på hösten så vänjer du kroppen vid den sjunkande temperaturen. Du kan också komplettera med kalla duschar, då du kan reglera temperaturen själv.

Andningen är nyckeln
Om man vill stanna längre i vattnet så är det den lugna andningen som är nyckeln. I boken presenteras en rad andningsövningar som hjälper kroppen hantera sin flyktreaktion.
– Ett tips är att uppmärksamma sin andning och på så vis får man en medveten närvaro. Ta djupa och lugna andetag. Du ska behålla din viloandning i badet. Du flyr inte kylan, du landar i den och accepterar.

En oerhört effektiv mental träning som kan påverka många plan i livet.
Boken Kalla bad kommer ut i slutet av november och dagen efter den här intervjun går den i tryck. Linda och Linda spritter av glädje inför det. Hur de ska fira? Med ett riktigt kallt bad tidigt imorgon bitti. Såklart.
– Det är vi värda.

Av Emma V Larsson 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Linda Ahlgren
Gör: Entreprenör inom träning och hälsa. Driver träningsstudio och jobbar med att lyfta fram modern pilatesträning i Sverige.
Bor: Göteborg
Tränar: Pilates, Yoga och löpning. Tränar just nu inför New York City Marathon.

Linda Vagnelind
Gör: Konstnär och inspiratör. Hon inspirerar olika team till ökad motivation genom workshops och jobbar ofta i större sammanhang som projektledare inom inredning och konst.
Bor: Göteborg
Tränar: Älskar att klättra och hennes passion för träning har alltid varit stor.

Aktuella: Med boken"Kalla bad" som ges ut på Bonnier fakta.

Foto Linda Vagnelind

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

 

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

 

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en ny europeisk studie där Umeå universitet deltagit.