2016 – utsett till baljväxternas år!

Fakta

Baljväxter - som bönor, ärtor och linser är väldigt näringsrika och innehåller både gott om vitaminer och mineraler.
Det innehåller även nyttiga fibrer och många baljväxter är - till skillnad mot vad många tror - faktiskt mycket rika på protein, i vissa fall upp till 25-30 procent av torrvikten. ​

FN:s generalförsamling har deklarerat 2016 till internationella året för baljväxten. Grunden för beslutet uppges vara FN:s önskan att världen ska uppmärksamma baljväxternas roll som hållbart, säkert och näringsrikt livsmedel.

Baljväxter är klimatsmarta, förbättrar kroppens värden och kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Bland annat.
Med detta i åtanken är det inte svårt att förstå FN:s, för vissa kanske något förvånande, beslut att utropa vårt nya år till baljväxternas.

► Läs också: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

 

"Hållbar livsmedelsproduktion inriktad på livsmedelssäkerhet och näring"
Enligt resolution 68/231 som antagits av generalförsamlingen vill FN rikta världens uppmärksamhet mot "den roll baljväxter spelar som en del av en hållbar livsmedelsproduktion inriktad på livsmedelssäkerhet och näring". FN ser även ett behov av att höja allmänhetens medvetande om de näringsmässiga fördelarna med baljväxter", uppger Vegokoll.se.
"Det tycker vi är ett fantastiskt fint initiativ och hoppas att inspirerar flera att testa mer vegansk mat!" skriver de vidare.

► Läs också – Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

Ett bra alternativ till kött
Baljväxter har många fördelar, inte minst näringsmässigt och miljömässigt.  Några fördelar är att utsläppen är låga vid odling och de höga proteininnehållet gör att de kan fungera som ett bra alternativ till kött. Baljväxter som är närproducerade är de mest klimatsmarta. Importerade kan även de vara resurssnåla men ha då i åtanke att de färska oftast transporteras med flyg.

Vill du vara extra klimatsmart?
Vill du vara maxat klimatsmart så odla själv - eller satsa på torkade baljväxter. De håller mycket längre och fraktas med mer resurssnåla transportmedel.

► Läs också: Vegetarian eller vegan? Här är näringen du behöver mer av

 

Exempel på medlemmar av baljväxtfamiljen

 

Gröna ärtor: rika på protein, mineralerna järn och mangan samt vitamin C, A, K, och B6 - som är bra för kroppens cirkulationssystem.
Kikärtor: innehåller både proteiner, mineraler samt folat, en form av B-vitamin som behövs i små mängder för att bilda nya celler och röda blodkroppar och som kvinnor som vill bli gravida rekommenderas äta mer 400 mikrogram av (folsyra heter vitaminet som kosttillskott) folsyra.
Sojabönor: innehåller lika mycket proteiner som kött, samt viktiga vitaminer och mineraler. Sojabönan innehåller fytoöstrogener, som har hormonreglerande egenskaper och sägs kunna lindra PMS och klimakteriebesvär.
Mungbönor: full av fiber och protein och går att använda i både sallader, soppor och grytor - eller att göra pasta av. Bönan är även populär att grodda och blir då rik på både C- och E-vitamin.
Röda linser: högt innehåll av protein och kostfiber. Den behöver inte blötläggas innan användning och är populär i matiga soppor, grytor och sallader.
Gröna linser: högt protein och kostfiberinnehåll. Precis som röda linser är de lättkokta och används precis som den röda linsen till soppor, grytor och röror. De går även bra att ha i pajer. Groddar man dem blir de dessutom fulla av C-vitamin.
Gula linser: högt protein- och kostfiberinnehåll. Går att koka men blir godast om den blötläggs innan. Innehåller olika typer av B-vitamin samt fosfor, järn och magnesium.
Jordnötter: till mångas stora förvåning inte någon nöt utan en baljväxt. Rik på protein och antioxidanten resveratol, som sägs förebygga Alzheimers sjukdom.
Bockhornsklöver: en ört som används främst i indisk och thailändsk matkultur. Det sägs att om man äter fröna vidgas även de minsta blodkärlen i kroppen så att det blir bättre tillförsel av näringsämnen.
Carob: utvinns ur carobträdets bönskidor. Carobpulver kan användas som ett alternativ till kakaopulver, har en mjuk, rund smak och är naturligt söt. Med sina 0,67 procent fett är den ett lättare alternativ till kakao som har en fetthalt på cirka 50 procent. Rikt på mineralet kalcium som motverkar benskörhet. Inom folkmedicin har Carobpulvret länge använts för sin lugnande effekt på oroliga magar.
Lakritsrot: Används bland annat till godis. Användes till en början som ett läkemedel på grund av en rad olika medicinska effekter. Den är bland annat slemlösande, inflammationsdämpande, hostdämpande, milt laxerande, ökar salivproduktion och sägs vara läkande vid magsår.

► Läs också: Krönikan: Jag är emot och för kosttillskott

Av Linda Sandberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Baljväxter - som bönor, ärtor och linser är väldigt näringsrika och innehåller både gott om vitaminer och mineraler.
Det innehåller även nyttiga fibrer och många baljväxter är - till skillnad mot vad många tror - faktiskt mycket rika på protein, i vissa fall upp till 25-30 procent av torrvikten. ​

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

 

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

 

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.