Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

överviktig man med stor mage, linne och ölglas

40 det nya 60 – när det gäller vår befolknings kroppsvikt

Vår befolkning blir allt fetare – men allra fetast är männen.
Dagens 40-åringar väger betydligt mer och har högre BMI än dagens 60-åringar gjorde när de var lika gamla. 
Det visar siffror från Västerbottens hälsoundersökning.

Vi blir allt mer överviktiga och ökningen sker i en dramatisk takt, konstaterar Västerbottens hälsoundersökning, VHU, som pågått sedan 1990. Hittills har 120 000 personer deltagit vid 40, 50 och 60 års ålder. Och skillnaderna mellan generationerna är stora, visar undersökningen.

► Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt

 

"Övervikt redan vid 40 års ålder"
Margareta Norberg är docent i allmänmedicin och epidemiologi vid Umeå universitet och koordinator för VHU.
– I dag har man mycket övervikt redan vid 40 års ålder. Det händer mycket redan i tidig ålder, säger hon till Aftonbladet.

Högt snitt-BMI för män och kvinnor
Mellan åren 1991 och 2015 ökade mäns BMI (Body Mass Index) med i snitt två enheter medan BMI hos kvinnor ökade med "bara" 1,4 enheter. Och snittet för mäns BMI är högre generellt. I snitt ligger män på  27,4 och kvinnor på 26,3 BMI-enheter. Man brukar säga att gränsen för övervikt går vid 25.

► Läs också: Ny forskning: Kött har samma effekt som socker på vikten

Unga män störst
Undersökningen visar att BMI-kurvans utveckling är betydligt brantare för 40-åringarna än 60-åringarna - och särskilt syns generationsskillnaderna hos männen.
Dagens 40-åriga män är större och har högre BMI än vad 60-åriga män hade 1991, alltså när de var i samma ålder.
Skillnaderna mellan olika kvinnogenerationer är inte lika stora.

 

"Stora konsekvenser för folkhälsan"
Fetma och övervikt ökar risken för en mängd allvarliga och även livshotande sjukdomar, som typ 2-diabetes, hjärtkärlsjukdomar och cancer.
– På befolkningsnivå får det här mycket stora konsekvenser för folkhälsan, säger Margareta Norberg.
Och utvecklingen är inte specifik för Västerbotten. Det ser likartat ut i hela landet, berättar Margareta Norberg för Aftonbladet.

Utbildningsnivå och inkomst avgörande
Men – det finns en komponent som verkar vara lika med ett lägre BMI och en bättre vikt, över hela landet: Socioekonomiska förhållanden, det vill säga saker utbildningsnivå och inkomst.
Ju kortare utbildning och lägre inkomst desto högre BMI.

► Läs också: Utbildning – en viktig faktor bakom livslängd

 

Rör oss för lite och äter sämre
Varför vi blir tyngre med åren har att göra med levnadsvanor, berättar Margareta Norberg.
–Förut ökade man inte i vikt med åren på det viset som man gör i dag, säger hon och berättar att det till störst del beror på hur mycket vi rör på oss och vad vi äter.
– Man tar in mer energi än man förbrukar. Det går så smygande att det knappt märks. Det är små saker som bidrar. De kan röra sig om en halv bulle extra per dag.

"Behövs också samhällsförändringar och åtgärder på samhällsnivå"
Råden för att försöka undvika viktuppgång lyder likt följande:
Rör dig dagligen. En rask promenad på 30 minuter kan räcka. Fysisk aktivitet påverkar insulinkänsligheten, men effekten varar bara ett dygn.
Låt bli tobak och undvik långvarigt stillasittande, ät hälsosamt enligt Livsmedelsverkets rekommendationer.
– Men det är inte bara individens ansvar. Det behövs också samhällsförändringar och åtgärder på samhällsnivå, så att det blir lättare att göra de hälsosamma valen. Det är det absolut viktigaste, säger Margareta Norberg till Aftonbladet.

 Läs också: Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!