Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen

Psst...

Är du chokladberoende? Prova att äta mer magnesium! Då brukar suget ofta lindras.

Tänk att man blir lika tagen på sängen varje år. Plötsligt är sommaren bara där liksom – och är man redo? Nej, oftast inte upplever många.
Men än är det några 
veckor kvar till semester och tid finns att toppa beachformen en smula, för den som vill.
Här har du de mest effektiva tipsen för hur du ska leva under de närmaste veckorna för att få formtoppningen att gå undan – så mycket det bara går.

Många vill gå ner några kilo men vet inte hur. Inspirationen – och därmed motivationen – saknas. Nåväl, inte längre.
Läs det här – och kör sedan igång!

16 knep som skyndar på formen

 

 

Ät frukost – så lär sig din kropp mer om hunger!
Alltför många människor har blivit vana att inte äta frukost – som är så viktigt.
Genom att äta frukost varje dag kommer du faktiskt att vakna upp hungrig. Det är en bra sak eftersom det innebär att din kropp förväntar sig mat och därmed redan har startat din ämnesomsättning.

► Läs också: Här är de 9 olika typerna av hunger

Ät mindre! 
Att äta mindre är det absolut mest effektiva sättet att uppnå viktminskning (medan träning är det absolut snabbaste sättet att bli hälsosam). Men att svälta sig fungerar inte, det leder bara till jojo-effekt.

Lägg till fem minuters rörelse per dag! 
Som lätt blir till tio, femton – eller trettio minuters rörelse av bara farten när du väl är igång. Många som inte rör på sig tillräckligt har problem just med att ta sig för nämligen. Men om du tänker att det bara är max fem minuter som krävs av dig är det lättare. Plus – är fem minuter allt du får till kommer du att bli förvånad över hur långt det räcker. Faktum är att det räcker med tre minuter! Läs bara nedan länk.

► Läs också: Träna högintensivt! 3 minuter lika effektivt som en timmes jogg

Styrketräna!
Den som sa att det inte finns några genvägar till viktminskning hade fel. Det gör det. Genvägen stavas muskler. Skaffar du dig sådana kan du sedan låta dem jobba – och förbränna fett – medan du gör annat, till exempel sover.

Ät mer grönsaker!
Låt tallriken bestå av 50 procent grönsaker. Grönsaker är kalorisnåla (vilket gör att du kan äta mycket!), fiberrika och skyddar mot övervikt, visar studie. De hjälper oss även att hålla oss mätta, visar en annan studie.

Drick mer vatten!
Byt definitivt ut ALL annan eventuell måltidsdryck mot vatten. Detta gäller inte minst juicen, läsken – och alkoholen.
Vatten förbättrar ditt energiupptag, ökar din förbränning och minskar dina hungerkänslor.

 Läs också: 10 anledningar till att starta dagen med citronvatten

Skippa alkoholen!
Många som klagar på att de inte går ner i vikt är lite för förtjusta i alkohol och tänker inte på att det där extra glas vinet ger dig nästan lika många kalorier som att äta en extra måltid. Klart att du inte går ner i vikt – snarare upp!

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Undvik blodsockertoppar!
Att lyckas hålla ett jämnare blodsocker kan vara avgörande för din viktminskning. Vid blodsockertoppar utsöndrar kroppen nämligen insulin för att dämpa toppen och insulin är kroppens mest fettbildande hormon. Så – ät mat regelbundet, småät inte och håll nere livsmedel med hög sötma.
Du kan även ta hjälp av blodsockerreglerande tillskott. Fråga på hälsobutiken.

► Läs också: Alfa liponsyra gynnsamt för blodsockret

Ät krom!
Krom är bra för insulinkänsligheten, hjälper till att hålla blodsockret i balans – vilket effektivt minskar sötsug. Mineralet bidrar även till en normal fett-, protein- och kolhydratomsättning. Undvik brist, det kan störa omsättningen av glukos och fett och dessutom leda till flera tillstånd som ingår i det metabola syndromet.
Fråga om ett kromtillskott på hälsobutik eller apotek. Två exempel är Fitness Caps och Bio-Chrom.

► Läs också: Därför behöver vi krom

Ät mer zink – särskilt om du är man!
Även zink är ett viktigt mineral för att celler ska kunna ta emot glukos och insulin i sina receptorer. Zink minskar även ditt sötsug.
Är du man kommer du att märka störst effekt – och på flera plan – eftersom zink effektivt boostar ditt testosteron, vilket behövs för viktminskning och muskelbyggande (och potens). Zinkbrist om du är man, (och därmed östrogenöverskott) är en mycket trolig anledning till varför du har “gravidmage”, svårt att bygga muskler och är allmänt lönnfet (och en underpresterare i sänghalmen).

Öka ditt naturliga testosteron!
Testosteron är nödvändigt för både kvinnor och män när det gäller förmågan att bygga muskler och bränna fett. Brist är inte ovanligt dock. Får du bukt på den kommer du kanske plötsligt att upptäcka att du inte hade så där sugig förbränning trots allt! Det vore väl rätt härligt va? Och du, det är inte så svårt att förändra den saken heller. Läs mer i nedan länk.

► Läs också: 12 sätt att öka ditt testosteron – helt naturligt

Ät mer fett!
Fett mättar mer än en måltid rik på kolhydrater – och är du mätt längre minskar suget att småäta skräpmat och sötsaker. (Dessutom får du ett jämnare humör!)
Det ska dock vara nyttigt fett! Till exempel ekologiskt kokosfett, som lindrar sötsug, tål höga temperaturer och dessutom sägs vara ett effektivt ämnesomsättningsknep och genväg (som inte är en senväg) till att bränna fett. Läs mer i nedan länk.

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

Äppelcidervinäger – finns även i tablettform! 
Häll på din sallad eller i ditt vatten. Finns även som kapslar i hälsokostbutiker, vilket nog en del föredrar.
Äppelcidervinäger boostar ämnesomsättningen och sägs bidra till att maten tas upp långsammare i tarmsystemet, vilket gör att kroppen inte kan lagra fett lika lätt. Det ger även ett jämnare blodsocker och dämpar aptit och sötsug.

Ät spenat!
Och framförallt spenatpulver med hög mängd thylakoider, ett ämne i denna folatrika gröna bladgrönsak som minskar sötsug och främjar viktminskning.
Finns i hälsobutiker.

► Läs också: Professorn: ”Thylakoider är knepet som dämpar ditt sötsug”

Ät inte efter klockan 19.00!
På natten när du fastar bildar din kropp ketoner, vilket innebär att du hamnar i mild ketos. Ketos betyder att kroppen bryter ner fettceller för att utvinna energi (detta görs dock bara under kortare fasta. Vid fasta längre än 60 timmar börjar däremot kroppen att äta från musklerna istället för från fettcellerna för att få energi).
Under en kortare fasta är insulinnivån låg, vilket är bra eftersom insulinet annars bidrar till att kroppen börjar att lagra in fett. Se punkten om blodsockertoppar.
Även tillväxthormonernas nivåer i kroppen ökar när insulinnivåerna är låga, vilket gynnar kroppens möjlighet att bygga muskler.

Sov – och helst minst 7 timmar!
Natten är vår mest effektiva tid för förbränning, i alla fall om vi sköter korten rätt. På natten går kroppen in i ketos, vilket är när den bränner som mest fett. Äter du för sent påverkas denna funktion negativt. Dessutom får dina organ jobba med matsmältningsprocessen och din sömn får inte samma kvalitet.
Plus vi äter nyttigare när vi är utvilade. Vid trötthet tenderar kroppen att bli mer sötsugen samt sukta efter snabba kolhydrater som pasta och bröd eftersom den är desperat efter snabb energi – när den egentligen bara behöver vila.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Psst...

Är du chokladberoende? Prova att äta mer magnesium! Då brukar suget ofta lindras.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.

test_serum

Kureras skönhetspanel testar: Serum

Hud

Serum är dyrbara droppar som kan göra små underverk för huden. Kureras hudvårdspanel har låtit känslan i huden tala när den testat sig igenom sex ganska olika serum – och i hård konkurrens hittat en favorit.

Ny metod underlättar upptäckten av KOL

Forskning

En ny studie har resulterat i en förbättrad diagnosmetod för kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Förhoppningen är att metoden, som har både praktiska och ekonomiska fördelar jämfört med spirometri, snabbt ska komma ut på marknaden.

Knapriga mandelvåfflor till vardag och fest

Recept

Våfflor kan ätas både med söta och salta tillbehör. Denna glutenfria variant är baserad på mandelmjöl och glutenfritt havre och kan ätas till såväl frukost och lunch som till dessert. Njut med hallonsylt, äppelmos eller varför inte en matig hummus. 

Beröring ger bättre sömn

Hälsa

Beröring och god sömn – hänger det ihop? Ja, säger forskningen, främst på grund av kroppens eget må bra-hormon oxytocin. Har du ingen att ligga sked med kan ett varmt bad eller ett tungt täcke funka.