Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen | Kurera.se

Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen

Psst...

Är du chokladberoende? Prova att äta mer magnesium! Då brukar suget ofta lindras.

Tänk att man blir lika tagen på sängen varje år. Plötsligt är sommaren bara där liksom – och är man redo? Nej, oftast inte upplever många.
Men än är det några 
veckor kvar till semester och tid finns att toppa beachformen en smula, för den som vill.
Här har du de mest effektiva tipsen för hur du ska leva under de närmaste veckorna för att få formtoppningen att gå undan – så mycket det bara går.

Många vill gå ner några kilo men vet inte hur. Inspirationen – och därmed motivationen – saknas. Nåväl, inte längre.
Läs det här – och kör sedan igång!

16 knep som skyndar på formen

 

Ät frukost – så lär sig din kropp mer om hunger!
Alltför många människor har blivit vana att inte äta frukost – som är så viktigt.
Genom att äta frukost varje dag kommer du faktiskt att vakna upp hungrig. Det är en bra sak eftersom det innebär att din kropp förväntar sig mat och därmed redan har startat din ämnesomsättning.

► Läs också: Här är de 9 olika typerna av hunger

Ät mindre! 
Att äta mindre är det absolut mest effektiva sättet att uppnå viktminskning (medan träning är det absolut snabbaste sättet att bli hälsosam). Men att svälta sig fungerar inte, det leder bara till jojo-effekt.

 

Lägg till fem minuters rörelse per dag! 
Som lätt blir till tio, femton – eller trettio minuters rörelse av bara farten när du väl är igång. Många som inte rör på sig tillräckligt har problem just med att ta sig för nämligen. Men om du tänker att det bara är max fem minuter som krävs av dig är det lättare. Plus – är fem minuter allt du får till kommer du att bli förvånad över hur långt det räcker. Faktum är att det räcker med tre minuter! Läs bara nedan länk.

► Läs också: Träna högintensivt! 3 minuter lika effektivt som en timmes jogg

Styrketräna!
Den som sa att det inte finns några genvägar till viktminskning hade fel. Det gör det. Genvägen stavas muskler. Skaffar du dig sådana kan du sedan låta dem jobba – och förbränna fett – medan du gör annat, till exempel sover.

Ät mer grönsaker!
Låt tallriken bestå av 50 procent grönsaker. Grönsaker är kalorisnåla (vilket gör att du kan äta mycket!), fiberrika och skyddar mot övervikt, visar studie. De hjälper oss även att hålla oss mätta, visar en annan studie.

Drick mer vatten!
Byt definitivt ut ALL annan eventuell måltidsdryck mot vatten. Detta gäller inte minst juicen, läsken – och alkoholen.
Vatten förbättrar ditt energiupptag, ökar din förbränning och minskar dina hungerkänslor.

 Läs också: 10 anledningar till att starta dagen med citronvatten

Skippa alkoholen!
Många som klagar på att de inte går ner i vikt är lite för förtjusta i alkohol och tänker inte på att det där extra glas vinet ger dig nästan lika många kalorier som att äta en extra måltid. Klart att du inte går ner i vikt – snarare upp!

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

 

Undvik blodsockertoppar!
Att lyckas hålla ett jämnare blodsocker kan vara avgörande för din viktminskning. Vid blodsockertoppar utsöndrar kroppen nämligen insulin för att dämpa toppen och insulin är kroppens mest fettbildande hormon. Så – ät mat regelbundet, småät inte och håll nere livsmedel med hög sötma.
Du kan även ta hjälp av blodsockerreglerande tillskott. Fråga på hälsobutiken.

► Läs också: Alfa liponsyra gynnsamt för blodsockret

Ät krom!
Krom är bra för insulinkänsligheten, hjälper till att hålla blodsockret i balans – vilket effektivt minskar sötsug. Mineralet bidrar även till en normal fett-, protein- och kolhydratomsättning. Undvik brist, det kan störa omsättningen av glukos och fett och dessutom leda till flera tillstånd som ingår i det metabola syndromet.
Fråga om ett kromtillskott på hälsobutik eller apotek. Två exempel är Fitness Caps och Bio-Chrom.

► Läs också: Därför behöver vi krom

Ät mer zink – särskilt om du är man!
Även zink är ett viktigt mineral för att celler ska kunna ta emot glukos och insulin i sina receptorer. Zink minskar även ditt sötsug.
Är du man kommer du att märka störst effekt - och på flera plan - eftersom zink effektivt boostar ditt testosteron, vilket behövs för viktminskning och muskelbyggande (och potens). Zinkbrist om du är man, (och därmed östrogenöverskott) är en mycket trolig anledning till varför du har "gravidmage", svårt att bygga muskler och är allmänt lönnfet (och en underpresterare i sänghalmen).

Öka ditt naturliga testosteron!
Testosteron är nödvändigt för både kvinnor och män när det gäller förmågan att bygga muskler och bränna fett. Brist är inte ovanligt dock. Får du bukt på den kommer du kanske plötsligt att upptäcka att du inte hade så där sugig förbränning trots allt! Det vore väl rätt härligt va? Och du, det är inte så svårt att förändra den saken heller. Läs mer i nedan länk.

► Läs också: 12 sätt att öka ditt testosteron – helt naturligt

Ät mer fett!
Fett mättar mer än en måltid rik på kolhydrater – och är du mätt längre minskar suget att småäta skräpmat och sötsaker. (Dessutom får du ett jämnare humör!)
Det ska dock vara nyttigt fett! Till exempel ekologiskt kokosfett, som lindrar sötsug, tål höga temperaturer och dessutom sägs vara ett effektivt ämnesomsättningsknep och genväg (som inte är en senväg) till att bränna fett. Läs mer i nedan länk.

 

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

Äppelcidervinäger – finns även i tablettform! 
Häll på din sallad eller i ditt vatten. Finns även som kapslar i hälsokostbutiker, vilket nog en del föredrar.
Äppelcidervinäger boostar ämnesomsättningen och sägs bidra till att maten tas upp långsammare i tarmsystemet, vilket gör att kroppen inte kan lagra fett lika lätt. Det ger även ett jämnare blodsocker och dämpar aptit och sötsug.

Ät spenat!
Och framförallt spenatpulver med hög mängd thylakoider, ett ämne i denna folatrika gröna bladgrönsak som minskar sötsug och främjar viktminskning.
Finns i hälsobutiker.

► Läs också: Professorn: ”Thylakoider är knepet som dämpar ditt sötsug”

Ät inte efter klockan 19.00!
På natten när du fastar bildar din kropp ketoner, vilket innebär att du hamnar i mild ketos. Ketos betyder att kroppen bryter ner fettceller för att utvinna energi (detta görs dock bara under kortare fasta. Vid fasta längre än 60 timmar börjar däremot kroppen att äta från musklerna istället för från fettcellerna för att få energi).
Under en kortare fasta är insulinnivån låg, vilket är bra eftersom insulinet annars bidrar till att kroppen börjar att lagra in fett. Se punkten om blodsockertoppar.
Även tillväxthormonernas nivåer i kroppen ökar när insulinnivåerna är låga, vilket gynnar kroppens möjlighet att bygga muskler.

Sov – och helst minst 7 timmar!
Natten är vår mest effektiva tid för förbränning, i alla fall om vi sköter korten rätt. På natten går kroppen in i ketos, vilket är när den bränner som mest fett. Äter du för sent påverkas denna funktion negativt. Dessutom får dina organ jobba med matsmältningsprocessen och din sömn får inte samma kvalitet.
Plus vi äter nyttigare när vi är utvilade. Vid trötthet tenderar kroppen att bli mer sötsugen samt sukta efter snabba kolhydrater som pasta och bröd eftersom den är desperat efter snabb energi – när den egentligen bara behöver vila.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Psst...

Är du chokladberoende? Prova att äta mer magnesium! Då brukar suget ofta lindras.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

 

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

 

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

 

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

 

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.