Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen

Psst...

Är du chokladberoende? Prova att äta mer magnesium! Då brukar suget ofta lindras.

Tänk att man blir lika tagen på sängen varje år. Plötsligt är sommaren bara där liksom – och är man redo? Nej, oftast inte upplever många.
Men än är det några 
veckor kvar till semester och tid finns att toppa beachformen en smula, för den som vill.
Här har du de mest effektiva tipsen för hur du ska leva under de närmaste veckorna för att få formtoppningen att gå undan – så mycket det bara går.

Många vill gå ner några kilo men vet inte hur. Inspirationen – och därmed motivationen – saknas. Nåväl, inte längre.
Läs det här – och kör sedan igång!

16 knep som skyndar på formen

 

Ät frukost – så lär sig din kropp mer om hunger!
Alltför många människor har blivit vana att inte äta frukost – som är så viktigt.
Genom att äta frukost varje dag kommer du faktiskt att vakna upp hungrig. Det är en bra sak eftersom det innebär att din kropp förväntar sig mat och därmed redan har startat din ämnesomsättning.

► Läs också: Här är de 9 olika typerna av hunger

Ät mindre! 
Att äta mindre är det absolut mest effektiva sättet att uppnå viktminskning (medan träning är det absolut snabbaste sättet att bli hälsosam). Men att svälta sig fungerar inte, det leder bara till jojo-effekt.

 

Lägg till fem minuters rörelse per dag! 
Som lätt blir till tio, femton – eller trettio minuters rörelse av bara farten när du väl är igång. Många som inte rör på sig tillräckligt har problem just med att ta sig för nämligen. Men om du tänker att det bara är max fem minuter som krävs av dig är det lättare. Plus – är fem minuter allt du får till kommer du att bli förvånad över hur långt det räcker. Faktum är att det räcker med tre minuter! Läs bara nedan länk.

► Läs också: Träna högintensivt! 3 minuter lika effektivt som en timmes jogg

Styrketräna!
Den som sa att det inte finns några genvägar till viktminskning hade fel. Det gör det. Genvägen stavas muskler. Skaffar du dig sådana kan du sedan låta dem jobba – och förbränna fett – medan du gör annat, till exempel sover.

Ät mer grönsaker!
Låt tallriken bestå av 50 procent grönsaker. Grönsaker är kalorisnåla (vilket gör att du kan äta mycket!), fiberrika och skyddar mot övervikt, visar studie. De hjälper oss även att hålla oss mätta, visar en annan studie.

Drick mer vatten!
Byt definitivt ut ALL annan eventuell måltidsdryck mot vatten. Detta gäller inte minst juicen, läsken – och alkoholen.
Vatten förbättrar ditt energiupptag, ökar din förbränning och minskar dina hungerkänslor.

 Läs också: 10 anledningar till att starta dagen med citronvatten

Skippa alkoholen!
Många som klagar på att de inte går ner i vikt är lite för förtjusta i alkohol och tänker inte på att det där extra glas vinet ger dig nästan lika många kalorier som att äta en extra måltid. Klart att du inte går ner i vikt – snarare upp!

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

 

Undvik blodsockertoppar!
Att lyckas hålla ett jämnare blodsocker kan vara avgörande för din viktminskning. Vid blodsockertoppar utsöndrar kroppen nämligen insulin för att dämpa toppen och insulin är kroppens mest fettbildande hormon. Så – ät mat regelbundet, småät inte och håll nere livsmedel med hög sötma.
Du kan även ta hjälp av blodsockerreglerande tillskott. Fråga på hälsobutiken.

► Läs också: Alfa liponsyra gynnsamt för blodsockret

Ät krom!
Krom är bra för insulinkänsligheten, hjälper till att hålla blodsockret i balans – vilket effektivt minskar sötsug. Mineralet bidrar även till en normal fett-, protein- och kolhydratomsättning. Undvik brist, det kan störa omsättningen av glukos och fett och dessutom leda till flera tillstånd som ingår i det metabola syndromet.
Fråga om ett kromtillskott på hälsobutik eller apotek. Två exempel är Fitness Caps och Bio-Chrom.

► Läs också: Därför behöver vi krom

Ät mer zink – särskilt om du är man!
Även zink är ett viktigt mineral för att celler ska kunna ta emot glukos och insulin i sina receptorer. Zink minskar även ditt sötsug.
Är du man kommer du att märka störst effekt - och på flera plan - eftersom zink effektivt boostar ditt testosteron, vilket behövs för viktminskning och muskelbyggande (och potens). Zinkbrist om du är man, (och därmed östrogenöverskott) är en mycket trolig anledning till varför du har "gravidmage", svårt att bygga muskler och är allmänt lönnfet (och en underpresterare i sänghalmen).

Öka ditt naturliga testosteron!
Testosteron är nödvändigt för både kvinnor och män när det gäller förmågan att bygga muskler och bränna fett. Brist är inte ovanligt dock. Får du bukt på den kommer du kanske plötsligt att upptäcka att du inte hade så där sugig förbränning trots allt! Det vore väl rätt härligt va? Och du, det är inte så svårt att förändra den saken heller. Läs mer i nedan länk.

► Läs också: 12 sätt att öka ditt testosteron – helt naturligt

Ät mer fett!
Fett mättar mer än en måltid rik på kolhydrater – och är du mätt längre minskar suget att småäta skräpmat och sötsaker. (Dessutom får du ett jämnare humör!)
Det ska dock vara nyttigt fett! Till exempel ekologiskt kokosfett, som lindrar sötsug, tål höga temperaturer och dessutom sägs vara ett effektivt ämnesomsättningsknep och genväg (som inte är en senväg) till att bränna fett. Läs mer i nedan länk.

 

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

Äppelcidervinäger – finns även i tablettform! 
Häll på din sallad eller i ditt vatten. Finns även som kapslar i hälsokostbutiker, vilket nog en del föredrar.
Äppelcidervinäger boostar ämnesomsättningen och sägs bidra till att maten tas upp långsammare i tarmsystemet, vilket gör att kroppen inte kan lagra fett lika lätt. Det ger även ett jämnare blodsocker och dämpar aptit och sötsug.

Ät spenat!
Och framförallt spenatpulver med hög mängd thylakoider, ett ämne i denna folatrika gröna bladgrönsak som minskar sötsug och främjar viktminskning.
Finns i hälsobutiker.

► Läs också: Professorn: ”Thylakoider är knepet som dämpar ditt sötsug”

Ät inte efter klockan 19.00!
På natten när du fastar bildar din kropp ketoner, vilket innebär att du hamnar i mild ketos. Ketos betyder att kroppen bryter ner fettceller för att utvinna energi (detta görs dock bara under kortare fasta. Vid fasta längre än 60 timmar börjar däremot kroppen att äta från musklerna istället för från fettcellerna för att få energi).
Under en kortare fasta är insulinnivån låg, vilket är bra eftersom insulinet annars bidrar till att kroppen börjar att lagra in fett. Se punkten om blodsockertoppar.
Även tillväxthormonernas nivåer i kroppen ökar när insulinnivåerna är låga, vilket gynnar kroppens möjlighet att bygga muskler.

Sov – och helst minst 7 timmar!
Natten är vår mest effektiva tid för förbränning, i alla fall om vi sköter korten rätt. På natten går kroppen in i ketos, vilket är när den bränner som mest fett. Äter du för sent påverkas denna funktion negativt. Dessutom får dina organ jobba med matsmältningsprocessen och din sömn får inte samma kvalitet.
Plus vi äter nyttigare när vi är utvilade. Vid trötthet tenderar kroppen att bli mer sötsugen samt sukta efter snabba kolhydrater som pasta och bröd eftersom den är desperat efter snabb energi – när den egentligen bara behöver vila.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Psst...

Är du chokladberoende? Prova att äta mer magnesium! Då brukar suget ofta lindras.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

 

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan