Kvinna kysser leende man på kinden

9 tips för en lång lycklig relation

Samhället är knappast fullsmockat av förebilder eller gemensamma idealvärden när det gäller hur man lyckas ha långvariga, lyckliga förhållanden. Det mesta är vi helt enkelt förpassade till att lära oss genom "trial and error". Men det finns ändå vissa knep.
Här är nio tips för hur du kan få din relation att inte bara hålla  - utan även vara lycklig, frisk och stark längs vägen.

Alla försöker vi att lista ut det: Svaret på den ständiga frågan om hur vi ska lyckas samexistera med vår partner på det mest harmoniska och kärleksfulla sätt.
En sak är dock säker och det är att när vi är flexibla - både med oss själva och vår partner - kommunicerar vi bättre och när vi gör det kommer vi bättre överens. Det skriver sajten MindBodyGreen. Följer man dessutom nedan nio punkter kommer man ytterligare en bra bit på vägen.

1. Inse att det är omöjligt att "vinna" ett bråk
Ofta när vi är inblandade i en dispyt med vår partner kommer det ofta att handla mer om att vinna, komma med "vinnande" argument och "ha rätt" än om att hitta en lösning. Inse att ingen kommer någonsin att vinna - någonsin. Det är inte så det funkar. Målet med medveten och konstruktiv kommunikation är att skapa mer harmoni i din relation och att hitta en lösning som ni båda känner fungerar. Att älta samma idéer och lösningar om och om igen för att försöka få det att bli "rätt" kommer inte att leda till lycka.

 

2. Tänk på din partner som en förlängning av dig själv
Ofta ser vi våra nära och kära som något helt separat från oss själva. Och visst, du är du med dina underbara kvaliteter - och brister - och likaså din partner.  Men se er istället som en enhet. Förmodligen är ni bra - och dåliga - på olika saker. Tillsammans blir ni mer kompletta. Ett par som lyckas börja se sina olikheter som tillgångar har fattat grejen.

3. Var alltid öppen för möjligheten att du kan ha fel
Om din älskling har ett problem med något du sagt eller gjort finns chansen att han/hon har en poäng. Överväg åtminstone den tanken - och kom ihåg att det förmodligen finns mycket få människor som känner dig bättre än din partner. Ta därför chansen att lyssna istället för att komma med ursäkter, skylla ifrån dig eller byta samtalsämne.
Ja, det kan vara obehagligt att rannsaka sig själv - särskilt om man inte gör det så ofta - men gör det ändå. Se det som ett tillfälle att växa och lära dig mer om dig själv.

4. Var nyfiken och lyssna med ett öppet hjärta
När du utforskat möjligheten att det kanske finns något du borde jobba på, svara då din partner kärleksfullt istället för att bli arg eller gå i försvar som du kanske brukar. Säg: "Så vad du försöker säga är alltså att...?" Fråga sedan nyfiket: "Vad har du för förslag på vad jag kan förbättra?" Avsluta med orden: "Jag älskar dig och är beredd att titta lite närmare på detta."
Påminn dig själv om att det ÄR okej att ha fel. Ocn när du har det, acceptera det istället och försök jobba på dina brister.
Vi vill alla att växa, utvecklas och blomstra till vår mesta möjliga potential, eller hur? Dessutom, visar du att du är villig att acceptera dina fel - och jobba på dem - är det betydligt lättare för din partner att följa ditt exempel.

5. Lägg ner "the silent treatment"
Kort och gott: Att ge någon det som på engelska kallas "den tysta behandlingen" är värdelöst och kommer aldrig leda till lycka. Om något stör dig - tala ur skägget! Att sluta sig och hysa agg i tystnad har bara en negativ inverkan på energin i ert hem. Inget gott kan komma ur tyst behandling. Var istället öppen, ärlig, konstruktiv och skapa ett hem som är inbjudande, förlåtande och kärleksfullt.

6. Visa uppskattning/ge beröm
Även om/när ni har något otalt är det viktigt att uttrycka att du är tacksam över de saker som din partner ändå gör för dig. För något försöker han/hon nog ändå att göra. Även om det kanske inte precis det du önskat om du fått välja. Beröm är ett effektivt sätt att dra ut det bästa ur en person. Om det finns något beteende som du älskar och uppskattar hos din partner, ge honom/henne kredd för det.

7. Lär känna dina triggerpunkter
Naturligtvis kommer det alltid att finnas saker med din partner som stör dig lite. Men fundera över vad du reagerar på och varför. Fråga dig själv: "Varför bryr jag mig så mycket om just detta beteende?" och: "Vem i mitt förflutna har betett sig liknande och hur kan det höra ihop?".
Känner du bara till dina triggers kan du lära dig bemästra dina impulser. Nästa gång du känner igen en trigger och din instinkt är att reagera på samma sätt du brukar, försök då istället att göra det motsatta. Om möjligt: Se det som ett experiment och ha kul med det. Ett nytt beteende hos dig kan sätta igång motivationen hos din partner att själv förändras.

 

8. Om du vill ha något, se till att du även ger det
Ett annat sätt att säga detta är: "Var själv den förändring du vill se i din partner". Om det är något du skulle vilja se mer av från din partner - prova att ge det till honom/henne först. Du kan inte behandla din sambo/man/fru som något katten släpat in och sedan förvänta dig blommor.

9.  Lär känna ditt eget - och din partners - kärleksspråk 
Detta kan vara den viktigaste hemligheten att av dem alla. Det är det mest effektiva sättet för er båda att håller er "kärlekstank" välfylld.
Alla har vi olika sätt att uttrycka kärlek. Ibland är allt du behöver en kram, men allt din partner behöver är att prata.
Enligt boken "Kärlekens fem olika språk" är de fem stora kärleksspråken följande:

  • Kvalitetstid
  • Tjänster
  • Ord av bekräftelse
  • Fysisk kontakt
  • Att få och ge gåvor

 

Fråga dig själv vilket ditt primära kärleksspråk är, det vill säga vad DU behöver för att känna dig älskad. Ställ sedan frågan till din partner: "Vad gör jag som får dig att känna dig älskad och stöttad?" Gå inte runt och gissa.
En ledtråd är att man ofta ger det man själv behöver. Lagar din sambo alltid maten till exempel kan det bero på att hon/han själv skulle uppskatta - ja, till och med känna sig älskad - om  middagen stod på bordet när hon/han kom hem. Då är tjänster det primära kärleksspråket. Säger hon/han däremot ofta hur mycket hon/han uppskattar och älskar dig är det snarare vara ord som också får honom/henne att känna sig älskad. Och så vidare.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

 

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

 

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.

tjej med ont i magen

Så blir du vän med din IBS-mage

Kost

Stress och allergier är vanliga anledningar till en ledsen mage, men när problemen inte går över då kan det bero på något annat. Lider du av illamående, ont i magen, gaser och diarré? Då kan du ha IBS, Irritable Bowl Syndrome.

 

“Vad är det som driver denna galenskap?”

Krönikan

Är det verkligen så jädra roligt?  I den här krönikan skriver Jessica Odén Strand, ledarskapskonsult om drivkraft, stress och själens plats i arbetslivet. Hon ställer frågan vad som skulle hända om vi skulle göra ett försök att höra hemma i världen istället för att försöka äga den.