Annika Sjöö

Foto: Johnny Wohlin, TV3

Annika Sjöö: “Du är vad du tänker”

Fakta

Namn: Annika Sjöö
Ålder: 35 år
Familj: Make Mikael och en son på sex år
Bor: Göteborg
Gör: Programledare, aktuell med nya boken "Intervallträning" samt en träningskollektion

Vägen är inte alltid spikrak, varken för att hitta sitt sätt att träna och äta, eller för att skapa sin drömvardag.
Men med fokus, en positiv inställning, tankens kraft och mod att våga förändra inspirerar Annika Sjöö till att hitta rätt.
Vi tog oss ett snack med dansdrottningen som idag skriver böcker om hälsa, föreläser och är ny programledare för “Du är vad du äter”.

– Min vardag just nu är inte vad den brukar vara, säger Annika Sjöö med ett skratt.
Hon låter glad på rösten, men är egentligen ganska trött. Hennes nya roll som programledare för “Du är vad du äter” är ett drömuppdrag, men det tar på krafterna.
– De senaste tre månaderna har jag spelat in två säsonger av programmet i Stockholm. Eftersom jag bor i Göteborg och tvingas vara borta så mycket från familjen blir det ganska tufft. Jag är så familjekär.

► Läs också: Annika Sjöö: ”Mina magproblem försvann med paleo”

 

Tvekade inte att bli programledare
Hon tvekade emellertid inte när hon fick förfrågan om att ta på sig programledarrollen. Att arbeta i TV med kost och hälsa har alltid varit en dröm.
– Det har varit lärorikt, spännande och jobbigt som nya jobb alltid är. Första veckan grät jag varje kväll och längtade hem. Men nu känns det som att jag är där jag ska vara, konstaterar hon.

Vann Let’s Dance tillsammans med världens starkaste man
Att synas i TV är ingenting nytt för Annika. 2007-2009 var hon med i Let’s Dance och det sista året kammade hon hem vinsten med Magnus Samuelsson. Hon beskriver åren som både omtumlande och roliga, men att hon länge velat satsa på hälsa och kost framför dansen. Efter Let’s Dance har hon därför skrivit flera böcker om kost och träning, hon föreläser och arbetar som kostrådgivare. Snart släpper hon också en egen träningskollektion. Idag lever hon i en varierande vardag, som inte alltid varit självklar.
– Jag trodde länge att jag var en rutinmänniska. Innan Let’s Dance tog jag lärarexamen i idrott och hälsa. Jag trodde att ett nio till fem-jobb passade mig då. När vi köpte radhus kände jag det som att jag var tvungen att ha en fast tjänst. Men det visade sig vara variationen som var viktigast för mig, jag vantrivdes verkligen. Det blev en vändpunkt och jag bestämde mig för att göra min grej. Jag vill inte att varje dag ska vara den andra lik.

Let’s Dance öppnade dörrar
Annika tror på att testa olika sorters roller och våga prova sig fram i vardagen. Om man följer sin nyfikenhet hittar man till slut rätt.
– Let’s Dance öppnade dörrar för mig, men jag har också varit bra på att förvalta det och byggt vidare. Mitt råd är helt klart att man ska våga följa sina drömmar istället för att göra det som kanske förväntas. Jag tycker om att styra mina dagar själv. Jag har lärt mig att fokusera på en sak ena dagen och något annat nästa. Jag är bra på att sätta bollen i rullning, ta egna initiativ och liksom skapa jobb. Framför allt är jag stolt över att jag skapat detta yrke för mig själv.

 Läs också: Motivationsguide för bestående förändring

Tävlingsdansat i tio år
Hälsa och träning har alltid varit den röda tråden i Annikas liv. Hon beskriver sig själv som den sportiga typen när hon växte upp. Från sex års ålder spelade hon fotboll och det fick ge vika för dansen några år senare. I tio år tävlingsdansade hon och vann junior-SM i tiodans två gånger.
– Dansen var mitt liv då, den genomsyrade allt och jag älskade det. Men jag slutade när jag var 19 eftersom det är svårt att livnära sig på dans.

Hittade paleo
Istället har hon läst olika utbildningar inom kost och hälsa. Hon har gått Pauluns kostrådgivarutbildning och läst på Paleo Institute – eftersom paleokost är något hon brinner för.
– Paleokost är gluten-, mjölk- och sockerfri och har ett evolutionärt tänk. Den syftar till att äta det vi är genetiskt anpassade för. Vi har knappt förändrats genetiskt, men det har däremot vår kost. När jag upptäckte den kosten så förändrades min hälsa. Mina magproblem försvann, jag sov bättre och fick minskat sötsug. Jag äter inte paleo till hundra procent, är inte nitisk med min kost. Men till 90 procent kanske, förklarar hon.

► Läs också: Skräpmat kan eliminera ditt sug efter nyttig mat

“Fokus var att vi skulle vara smala och slanka”
Att inte vara nitisk eller för strikt menar hon är viktigt efter många år inom dansens värld. Hon är inte intresserad av det extrema.
– Danskroppsidealet för kvinnor stämmer inte alls överens med idealet som jag har idag. Som ung dansare var jag och mina vänner så rädda för styrketräning. Fokus var att vi skulle vara smala och slanka.

Hennes väg till ett sunt ideal har inte varit spikrak
Men hennes bild har ändrats under åren, särskilt efter att hon träffade sin man som arbetar som personlig tränare.
– Han fick mig att öppna ögonen för vad som egentligen är en hälsosam kropp. Men vägen till ett sunt ideal har inte varit lätt. Let’s dance gav mig jättemycket men att visa upp sig i TV så där är tufft. Man blir granskad i detalj och det är svårt att inte bli medveten om sin kropp och eventuella skavanker. Jag tyckte att det kunde vara väldigt jobbigt.
Annikas fokus skiftades från slank och smal till styrka och funktionell träning.
– Jag började fokusera på vad min kropp faktiskt klarar av att göra, snarare än hur den ska se ut. Efter graviditeten tränade jag efter min mans rekommendation och började med cross-fit. Jag fick otroliga resultat som jag aldrig fått förut.

 Läs också: Pyknogenol – ett knep som bromsar åldersrelaterad muskelförlust

“Man ska inte jämföra sitt inre med andras yttre”
Utseendehetsen vill hon arbeta bort från. Hon vill inspirera andra att röra på sig för kroppens skull, inte för utseendets.
– Folk pratar så mycket om träningshets, men jag känner att ohälsan idag är ett större problem än ”vad för mycket hälsa” är. Folk blir stressade av träningsprofiler på Instagram, men det handlar inte om vad den personen lägger ut, snarare hur mottagaren reagerar. Man ska inte jämföra sitt inre med andras yttre. Följ de konton du inspireras av, men blir du stressad så sluta följ den personen. Jag tycker att det är varje människas skyldighet att träna. Men hur mycket och vad, det måste få variera. Inget svar passar alla.

Drivs av att hjälpa andra
Det som driver Annika i nya programledarrollen, såväl som i övriga uppdrag är just möjligheten att hjälpa och inspirera andra.
– Hur man lever och äter kan vara känsloladdat. Jag går in i det med hjärta och har lärt mig bemöta människor där de är. Jag inspireras av att kunna hjälpa till med en förändring i någons liv, det är en fantastisk känsla.
Ett vanligt problem som hon stöter på är motivationen – eller snarare bristen på den. Annika förklarar att många går ut för hårt för att sen inte kunna hålla uppe viljan längre.
– Man äter massa skit under julen och sen efter nyår vill man plötsligt påbörja ett nytt liv. Man tränar hårt, utesluter godis helt. Oftast blir man sedan sjuk och får en motivationssvacka. Vi måste komma ihåg att vi inte behöver ändra allt på en och samma gång. Visst vill vi ha snabba resultat, men tålamod är väldigt viktigt för att det ska vara hållbart. Förändringar måste få ta tid.

 Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Tror på tankens kraft
Hennes egna förändringar genom livet har fått ta den tid de behövde. Ingenting löstes över en natt. Men att Annika hittat rätt, inom såväl jobb som i synen på sin egen hälsa, har att göra med var hon lägger sin energi.
– Jag har inspirerats mycket av boken The Secret. Det handlar om tankens kraft och vad man kan uppnå med den. Hjärnan kan inte skilja på verklighet och fantasi, så man ska visualisera sina drömmar som om de redan har gått i uppfyllelse.
Annika intalade sig själv om att hon skulle vinna Let’s Dance och det året gjorde hon just det. Sedan applicerade hon metoden på kärlek.
– Jag skrev små post-it-lappar och satte upp i hemmet. På dem skrev jag att jag är så glad att jag har träffat mannen i mitt liv. Strax därefter träffade jag Michael och fick riva ned lapparna i panik när han var hemma hos mig första gången, skrattar hon.

“Man blir vad man tänker”
Hon säger att det kan låta flummigt, men är egentligen ganska enkelt.
– Det handlar ju om att vi kan påverka händelseförlopp genom hur vi tänker. Det är mentala strategier som elitidrottare använt sig av i flera år. Idag läser jag inte “The Secret” aktivt eller skriver lappar, men jag har grundtänket i mig och det flödar genom allt jag gör. Man fokuserar på det man vill uppnå och förväntar sig gott. Då händer bra saker tror jag. Man blir vad man tänker.

 Läs också: 5 knep: Så kickstartar du förbränningen

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Annika Sjöö
Ålder: 35 år
Familj: Make Mikael och en son på sex år
Bor: Göteborg
Gör: Programledare, aktuell med nya boken "Intervallträning" samt en träningskollektion

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.

Nu kan jag äntligen njuta av solen!

Hud

Tuula Gunnarsson älskar solen på alla sätt. När hon för många år sedan fick soleksem så var det en katastrof. Rådet var att ha långärmat och sitta i skuggan, vilket Tuula inte ville. När hon hittade ett tillskott för pigment och solbränna, med bland annat betakaroten, kunde hon njuta av solen igen. 

“Storasyster? Nej, jag är hans mamma!”

Hud

Annette fyller snart 45 år men får ändå inte sällan frågan om hon är storasyster till sin son som är 19. Hemligheten bakom Annette Carlssons ungdomliga utseende är en kombination av bra gener, positiv livssyn och en svensk, patenterad hudkräm.