Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

LÄS OCKSÅ: Strålande hy – så lyckas du!

Fuktbomb Dr Sannas, Ansiktsmist 100 ml, 249 kronor

Ansiktsmist_sanna ehdinHuden behöver extra fukt och en ansiktsmist i handväskan är ett smart och smidigt sätt att göra det. Inte minst är misten användbar nu när du kanske kommer sitta framför datorn på jobbet igen. Dr Sannas ansiktsmist är en naturlig återfuktare som vårdar och ger huden lyster direkt. Den består av björkvatten och olivlövsextrakt. Bäst av allt: Du kan spreja den på ansiktet under dagen, trots att du har makeup. Den främjar hudens barriärfunktion och är både lugnande och stärkande.

HårkontrollLÄS OCKSÅ: Därför behöver du kisel

Hårkontroll 120 tabletter, 199 kronor

Boosta håret inifrån. Både huden och håret behöver extra näring i form av C, E och B-vitaminer (framförallt biotin) samt zink, selen och omega-3-fetter. Kisel är också bra att tillsätta för extra vitalitet och spänst.

 

C-vitamin främjar kollagenbildningen och både C och E-vitamin skyddar hudens celler från att brytas ner när huden utsätts för solens strålar.
Ett tillskott speciellt framtaget för att ge bättre hårkvalitet är Hårkontroll som innehåller biotin, zink och selen men också andra vitaminer, mineraler och extrakt av bambu och hirs.

LÄS OCKSÅ: Arganolja – skönhetsknepet som alla talar om

Oljeinpackning Better You, Argan olja 30 ml, 109 kronor

arganoljaGör en inpackning för håret – en kur 1-2 gånger i veckan under en månad är lagom. Använd arganolja som en vanlig inpackning. Massera in den i torrt hår och låt den sedan sitta i under cirka 15– 20 minuter.

Tvätta ur den med ett milt schampo som inte är uttorkande och avsluta med ett balsam som är återfuktande. När håret har torkat kan du massera in arganoljan i topparna.

Kroppslotion_sanna ehdinLÄS OCKSÅ: Mirakelörten lavendel har många användningsområden

Dr Sannas, Kroppslotion 150 ml, 199 kronor

Dr Sannas bodylotion återställer balansen i huden efter sommarens sol och salta bad. Den innehåller olika fettsyror och bakterier som hjälper och återfuktar hudens barriär. Den innehåller även lavendel som har lugnade egenskaper – och är väldigt dryg.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du ha avokado på huden

 Rosenserien, Carrot Oil 30 ml, 345 kronorCarrot oil rosenserien

Om du vill boosta både huden och humöret lite extra så är Rosenseriens morotsolja med karoten och avokadoolja ett hett tips.

 

Avokadoolja är den olja som går längst ner i huden och denna olja ger en fantastisk lyster. Den är också rik på E-vitamin från vetegroddar. Använd med fördel före din nattkräm till kvällen. Du kommer att vakna med ett glow!

 

CoQ10LÄS OCKSÅ: Så motverkar du att huden åldras i förtid

Terranova, CoQ10 100mg Complex 50 kapslar, 381 kronor

Coenzym Q10 är mest känt för att ge energi och gynna hjärthälsan. Det många inte vet är att Q10 också skyddar huden mot rynkor och åldrande.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.