Simon Kachoa före och efter viktminskning.

Biggest Loser-Simons 6 tips för viktnedgång

Fakta

Simon Kachoas 6 bästa tips på hur du går ner i vikt:

1. Bestäm dig
– Det gäller att man bestämmer sig för en livsförändring och inte går ut för hårt. Det är ofta när man går ut för hårt, som man faller tillbaka i gamla vanor.

2. Ät bra mat
– Kosten är a och o. Se över din kost och ändra den, din kropp mår bättre av en bra kost, vilket resulterar i att du faktiskt vill träna (och det bli roligare!).

3. God sömn
– Att sova bra och tillräckligt är otroligt viktigt för det är när du sover som kroppen återhämtar sig.

4. Hitta ditt ”varför”
– Varför gör du det? För kärleken? För barnen? Eller för att förebygga eventuella sjukdomar? Det gäller att du hittar just ditt ”varför”.

5. Gör en plan
– Lägg upp en plan med en tydlig struktur, så du vet hur, vad och när du ska träna. När det blir tufft, stå emot och kämpa. För alla är mänskliga och gör fel. Så bara för att du gör ett misstag och äter en Snickers kanske, betyder inte det att de två föregående veckorna du tränade är bortkastade.

6. Skaffa dig viljan!
– Du måste vilja det själv. Att gå ner i vikt är inget någon annan kan göra åt dig. Det är något du själv måste vilja med hela ditt hjärta. Säg inte ”jag ska börja då eller då”. Hitta din vilja och börja nu.

Namn: Simon Kachoa
Ålder: 24 år
Bor: Västerås
Blogg: www.simonkachoa.se
Instagram: @Simonkachoa
Vill du läsa mer om Simons hälsoläger Camp 180 grader? Kanske anmäla dig själv?
Gör det på www.180gradersommar.se

Simon Kachoa vann Biggest Loser 2013 och medverkade ett år senare i Let’s Dance. Idag hjälper han människor att vända sina liv som han själv gjorde.
Här delar han med sig av sina bästa tips till dig som vill gå ner i vikt.

Första gången Simon Kachoa ställde sig på Biggest Loser-vågen stod den på nästan 180 kilo. Fyra månader senare tog han hem vinsten och blev Sveriges Biggest Loser 2013, med en viktnedgång på 83,7 kilo.
– Jag vet inte var jag hade varit idag utan Biggest Loser, säger Simon Kachoa.

Läs också: Ät spenatextrakt – få lättare att gå ner i vikt

 

Startat eget hälsoläger
Ett år efter vinsten medverkade han i TV4:s succéprogam Let’s Dance och idag har han startat hälsolägret Camp 180 grader som hjälper människor som är i samma sits som han själv fann sig i för drygt två år sedan.
– Det är som Biggest Loser men utan kamerorna, berättar han.

Läs också: Biggest Loser-PT:ns 5 bästa tips för viktminskning!

Viktigt att inte ge upp
Att gå ner i vikt är inte enkelt utan något man kämpar för. Simon Kachoa menar att det är viktigt att man gör det av de rätta anledningarna och inte för att kanske passa i ett visst klädesplagg. Nej, gör det för att förändra ditt liv och för att du själv ska må bra, menar Simon bestämt.
– Resultat är inget du får bara så där, resultat skapar man genom att gå in och göra det till hundra procent, säger han.

Läs också: Hemligheten bakom balanserat blodsocker och viktminskning

”Alla kan träna!”
Man behöver inte vara elitspelare, bodybuilder eller fotomodell för att kunna träna, menar han.
– Alla kan träna och äta rätt, det gäller bara att anpassa vardagen efter ditt jag. Så hitta något som passar dig. Det räcker med små saker som en promenad ibland, för du utvecklas med tiden och gör nya framsteg. Vi alla startar och avslutar någonstans.

Läs också: 9 tips för viktminskning

Av Saara Olsson Sillanpää

Fakta

Simon Kachoas 6 bästa tips på hur du går ner i vikt:

1. Bestäm dig
– Det gäller att man bestämmer sig för en livsförändring och inte går ut för hårt. Det är ofta när man går ut för hårt, som man faller tillbaka i gamla vanor.

2. Ät bra mat
– Kosten är a och o. Se över din kost och ändra den, din kropp mår bättre av en bra kost, vilket resulterar i att du faktiskt vill träna (och det bli roligare!).

3. God sömn
– Att sova bra och tillräckligt är otroligt viktigt för det är när du sover som kroppen återhämtar sig.

4. Hitta ditt ”varför”
– Varför gör du det? För kärleken? För barnen? Eller för att förebygga eventuella sjukdomar? Det gäller att du hittar just ditt ”varför”.

5. Gör en plan
– Lägg upp en plan med en tydlig struktur, så du vet hur, vad och när du ska träna. När det blir tufft, stå emot och kämpa. För alla är mänskliga och gör fel. Så bara för att du gör ett misstag och äter en Snickers kanske, betyder inte det att de två föregående veckorna du tränade är bortkastade.

6. Skaffa dig viljan!
– Du måste vilja det själv. Att gå ner i vikt är inget någon annan kan göra åt dig. Det är något du själv måste vilja med hela ditt hjärta. Säg inte ”jag ska börja då eller då”. Hitta din vilja och börja nu.

Namn: Simon Kachoa
Ålder: 24 år
Bor: Västerås
Blogg: www.simonkachoa.se
Instagram: @Simonkachoa
Vill du läsa mer om Simons hälsoläger Camp 180 grader? Kanske anmäla dig själv?
Gör det på www.180gradersommar.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.