Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Simon Kachoa före och efter viktminskning.

Biggest Loser-Simons 6 tips för viktnedgång

Fakta

Simon Kachoas 6 bästa tips på hur du går ner i vikt:

1. Bestäm dig
– Det gäller att man bestämmer sig för en livsförändring och inte går ut för hårt. Det är ofta när man går ut för hårt, som man faller tillbaka i gamla vanor.

2. Ät bra mat
– Kosten är a och o. Se över din kost och ändra den, din kropp mår bättre av en bra kost, vilket resulterar i att du faktiskt vill träna (och det bli roligare!).

3. God sömn
– Att sova bra och tillräckligt är otroligt viktigt för det är när du sover som kroppen återhämtar sig.

4. Hitta ditt ”varför”
– Varför gör du det? För kärleken? För barnen? Eller för att förebygga eventuella sjukdomar? Det gäller att du hittar just ditt ”varför”.

5. Gör en plan
– Lägg upp en plan med en tydlig struktur, så du vet hur, vad och när du ska träna. När det blir tufft, stå emot och kämpa. För alla är mänskliga och gör fel. Så bara för att du gör ett misstag och äter en Snickers kanske, betyder inte det att de två föregående veckorna du tränade är bortkastade.

6. Skaffa dig viljan!
– Du måste vilja det själv. Att gå ner i vikt är inget någon annan kan göra åt dig. Det är något du själv måste vilja med hela ditt hjärta. Säg inte ”jag ska börja då eller då”. Hitta din vilja och börja nu.

Namn: Simon Kachoa
Ålder: 24 år
Bor: Västerås
Blogg: www.simonkachoa.se
Instagram: @Simonkachoa
Vill du läsa mer om Simons hälsoläger Camp 180 grader? Kanske anmäla dig själv?
Gör det på www.180gradersommar.se

Simon Kachoa vann Biggest Loser 2013 och medverkade ett år senare i Let’s Dance. Idag hjälper han människor att vända sina liv som han själv gjorde.
Här delar han med sig av sina bästa tips till dig som vill gå ner i vikt.

Första gången Simon Kachoa ställde sig på Biggest Loser-vågen stod den på nästan 180 kilo. Fyra månader senare tog han hem vinsten och blev Sveriges Biggest Loser 2013, med en viktnedgång på 83,7 kilo.
– Jag vet inte var jag hade varit idag utan Biggest Loser, säger Simon Kachoa.

 

Läs också: Ät spenatextrakt – få lättare att gå ner i vikt

Startat eget hälsoläger
Ett år efter vinsten medverkade han i TV4:s succéprogam Let’s Dance och idag har han startat hälsolägret Camp 180 grader som hjälper människor som är i samma sits som han själv fann sig i för drygt två år sedan.
– Det är som Biggest Loser men utan kamerorna, berättar han.

Läs också: Biggest Loser-PT:ns 5 bästa tips för viktminskning!

Viktigt att inte ge upp
Att gå ner i vikt är inte enkelt utan något man kämpar för. Simon Kachoa menar att det är viktigt att man gör det av de rätta anledningarna och inte för att kanske passa i ett visst klädesplagg. Nej, gör det för att förändra ditt liv och för att du själv ska må bra, menar Simon bestämt.
– Resultat är inget du får bara så där, resultat skapar man genom att gå in och göra det till hundra procent, säger han.

 

Läs också: Hemligheten bakom balanserat blodsocker och viktminskning

"Alla kan träna!"
Man behöver inte vara elitspelare, bodybuilder eller fotomodell för att kunna träna, menar han.
– Alla kan träna och äta rätt, det gäller bara att anpassa vardagen efter ditt jag. Så hitta något som passar dig. Det räcker med små saker som en promenad ibland, för du utvecklas med tiden och gör nya framsteg. Vi alla startar och avslutar någonstans.

Läs också: 9 tips för viktminskning

Av Saara Olsson Sillanpää


Fakta

Simon Kachoas 6 bästa tips på hur du går ner i vikt:

1. Bestäm dig
– Det gäller att man bestämmer sig för en livsförändring och inte går ut för hårt. Det är ofta när man går ut för hårt, som man faller tillbaka i gamla vanor.

2. Ät bra mat
– Kosten är a och o. Se över din kost och ändra den, din kropp mår bättre av en bra kost, vilket resulterar i att du faktiskt vill träna (och det bli roligare!).

3. God sömn
– Att sova bra och tillräckligt är otroligt viktigt för det är när du sover som kroppen återhämtar sig.

4. Hitta ditt ”varför”
– Varför gör du det? För kärleken? För barnen? Eller för att förebygga eventuella sjukdomar? Det gäller att du hittar just ditt ”varför”.

5. Gör en plan
– Lägg upp en plan med en tydlig struktur, så du vet hur, vad och när du ska träna. När det blir tufft, stå emot och kämpa. För alla är mänskliga och gör fel. Så bara för att du gör ett misstag och äter en Snickers kanske, betyder inte det att de två föregående veckorna du tränade är bortkastade.

6. Skaffa dig viljan!
– Du måste vilja det själv. Att gå ner i vikt är inget någon annan kan göra åt dig. Det är något du själv måste vilja med hela ditt hjärta. Säg inte ”jag ska börja då eller då”. Hitta din vilja och börja nu.

Namn: Simon Kachoa
Ålder: 24 år
Bor: Västerås
Blogg: www.simonkachoa.se
Instagram: @Simonkachoa
Vill du läsa mer om Simons hälsoläger Camp 180 grader? Kanske anmäla dig själv?
Gör det på www.180gradersommar.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

 

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

 

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.