Blir det en vit jul i år? Om alkohol – och barns utsatthet i juletid

Fakta

Är du barn och behöver någon att prata med?
Till Bris kan den som är under 18 år ringa och prata med en kurator. Det går bra att vara anonym.

Numret är 116 111. Det är helt gratis att ringa och Bris nummer syns inte på telefonräkningen.
Du kan också välja att ringa direkt från hemsidan. Hamnar du i kö hos Bris kommer du alltid att kopplas fram till en kurator, oavsett vad klockan är.

Öppettiderna är
måndag - söndag 14 - 21 (Ons 17 - 21). Under jul och nyår har Bris öppet som vanligt.
Om 116 111 och chatten är stängd, går det alltid bra att skriva till BRIS-mejlen.

Är du över 18 år? 
För vuxna som har frågor om barn finns Bris vuxentelefon - om barn, 077-150 50 50. Mer info hittar du här.

Om bara ett par dagar startar många sin julledighet, och ser fram emot detta.
Men det är inte alla som längtar.
Barn till föräldrar som dricker till exempel.  
Enligt Folkhälsoinstitutet rör det sig om 385 000 barn. Barn som istället för förväntan känner oro och obehag.
Det vill kampanjen Vit jul ändra på. Vi med. För visst ska julen vara barnens?

Cirka 20 procent av alla barn har en förälder eller en vårdnadshavare som har hög alkoholkonsumtion. Det innebär förstås inte att alla per automatik är drabbade av sina anhörigas drickande. Men många.
En annan - betydligt lägre siffra men ändå skrämmande hög siffra - är siffran 100 000. Det är antalet barn som har föräldrar som vårdats för beroende eller missbruk.
Antalet barn och unga som möter kommande högtid med en klump i magen är många.

► Läs också: Bästa dryckestipsen för en vit jul

 

Många som känner sig otrygga
385 000 barn och unga lever i familjer där en eller två föräldrar har ett riskfyllt drickande. Många av dessa barn känner oro, inte glädje, när jullovet närmar sig.
För julen kan se väldigt olika ut för barn till föräldrar som dricker. I vissa fall är den jättebra, rolig och trygg. I andra fall är det annorlunda. Kanske har föräldrarna inte brytt sig om att pynta, köpa julklappar och göra julmat och julen blir mer en dag som alla andra. Kanske är det bara extra stimmigt och stojigt - eller lite sluddrigare på rösten? Eller så är det värre än så, hårda ord och någon som blir slagen. Kanske sitter barnet ensamt med föräldrar som ligger utslagna i soffan redan till Kalle Anka.

Vuxna förändras när de dricker
Vit jul är en kampanj initierad av nykterhetsrörelsens fyra organisationer: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, Nykterhetsrörelsens Scoutförbund och IOGT-NTO:s juniorförbund – Junis.
Enligt Vit jul upplever vartannat barn att vuxna förändras när de dricker alkohol. Och när mammas kramar plötsligt känns annorlunda, när fasters skämt blir omöjliga att förstå eller när morfar luktar så där konstigt – då står kanske inte längre julen för något som är tryggt?
► Läs också: Dricker du för mycket? Kolla här

Ta ställning för en vit jul
"När samhället stänger ned, när lamporna på fritidsgården släcks och när vaktmästaren låser porten till skolan och går på julledighet – då finns vi där. Och gör julen till barnens."
Så skriver nykterhetskampanjen Vit jul på sin hemsida och uppmanar fler att ta ställning för en vit jul - och säga nej till alkohol.
Inget barn ska behöva lida av att ha en förälder, eller annan närstående, som dricker för mycket. Eller vad tycker du?

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

 

Är du redo att göra julen till barnens?

I så fall kan du göra tre saker, två enkla och en något mer utmanande:

1. Ta ställning för en vit jul
Det absolut enklaste du kan göra bland allt julstök och julklappsshopping är att säga nej. Till alkohol. Och istället fokusera helt och hållet på det som spelar roll: Barnen.
Skriv på för en vit jul här.
2. Ge en gåva till kampanjen
Så hjälper du nykterhetsrörelsen och deras ideella att ordna flera aktiviteter och ordna en trygg miljö för de barn som kanske inte har någon annanstans att ta vägen under jul.
3. Ordna en egen jullovsaktivitet
Det är krävande, men givande. Och dessutom kul. Det kan vara allt från pepparkaksbakning till pulkarace. Har du inte tid är det enkelt att ge en gåva till någon annan som ordnar jullovsaktiviteter. Under julen 2014 nådde Vit jul 6 300 barn genom sina aktiviteter. 6 300 barn som fick känna att julen var deras, bara deras.

Källa: Vitjul.se, Folkhälsoinstitutet, Expressen.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Är du barn och behöver någon att prata med?
Till Bris kan den som är under 18 år ringa och prata med en kurator. Det går bra att vara anonym.

Numret är 116 111. Det är helt gratis att ringa och Bris nummer syns inte på telefonräkningen.
Du kan också välja att ringa direkt från hemsidan. Hamnar du i kö hos Bris kommer du alltid att kopplas fram till en kurator, oavsett vad klockan är.

Öppettiderna är
måndag - söndag 14 - 21 (Ons 17 - 21). Under jul och nyår har Bris öppet som vanligt.
Om 116 111 och chatten är stängd, går det alltid bra att skriva till BRIS-mejlen.

Är du över 18 år? 
För vuxna som har frågor om barn finns Bris vuxentelefon - om barn, 077-150 50 50. Mer info hittar du här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.