Carina Swartz tog över hudvårdsföretaget Rosenserien vid sin mammas frånfälle, hon var då bara 22 år gammal, nyutexaminerad lärare och hade helt andra planer för livet än att gå in i familjeföretaget. När hon tog över var företaget skuldtyngt men med hårt arbete och tack vare ett ökat intresse för naturlig hudvård har vindarna vänt och nu siktar Carina på att utöka sin export.
Hennes mor Laine hade levt hälsosamt hela livet. Carina berättar att det var lökomslag som gällde i förkylningstider, levande föda, fasta och allehanda nyttigheter. Trots det fick hennes mamma levercancer, något Carina kopplar till hennes yrke – mamman var frisör.
Sålde egentillverkad kräm i salongen
Rosenserien startade 1984, det hela började med att Laine Nilsson började sälja handgjorda, naturliga krämer i sin frisersalong som en kvinna hon kände tillverkade själv. Frisörer är extremt utsatta för kemikalier och kommer på en andraplats bland utsatta yrkesgrupper, efter målare enligt Carina. Då var det ännu tuffare än vad det är idag och Laine hade själv problem med huden.
Det visade sig vara lyckat och snart bestämde sig Laine och en väninna för att satsa på att ta fram en hudvårdsserie. De reste runt i Europa och fann en tillverkare i Tyskland och en i Stockholm som kunde hjälpa dem.
– Det fanns inte så många svenska kemister som jobbade med växter och örter för 40 år sedan, säger Carina.
Hittade sin signaturingrediens
I Tyskland trillade de även på läkeväxten aloe vera, en ingrediens som kommit att bli Rosenseriens signum. När Carina tog över bestämde hon dock att hon ville ha tillverkningen på närmre håll och hittade en fabrik i Föllinge utanför Östersund som passade företagets önskemål, sedan dess sköts all produktion där.
– Jag gillar det närproducerade och ville att det skulle ligga i Sverige.
Med snart 26 år i branchen har Carina lite perspektiv.
Hur har hudvårdbranschen förändrats sedan Rosenserien startade?
– Den främsta skillnaden är att det numera finns krav på innehållsförteckning, det gjorde det inte tidigare. Den lagen kom först 1998, innan dess kunde man ha i princip vad som helst i sina produkter utan att behöva skriva ut det, berättar hon.
Rosenserien har emellertid alltid varit stolta över sina rena och naturliga ingredienser och har haft innehållsförteckning från starten.
– Sedan dröjde det ganska lång tid innan det blev trendigt med naturligt och ekologiskt. Men det är det ju idag, säger Carina som menar att marknaden fullkomligt exploderat.
– Det kommer oerhört mänga nya märken och konkurrensen har ökat något enormt, fortsätter hon.
LÄS OCKSÅ: Johanna har koll på både ut- och insidan
Varnar för greenwashing
En utveckling som även de stora, konventionella märkerna vill haka på och i takt med att konsumenten blir mer medveten börjar även de tillsätta naturliga och ekologiska ämnen i sina produkter.
– Men det handlar ju lite mer om greenwashing säger Carina.
För Rosenserien har utvecklingen istället gått från att de har behövt vara ute och informera om naturlig hudvård till att kunder kommer och efterfrågar deras produkter.
– Det är jätteroligt.
Veganskt från scratch
Något man alltid månat om är att undvika djurförsök. Laine var medlem i Samfundet mot plågsamma djurförsök från starten berättar Carina och idag är Rosenserien det fösta märket som fått organisationen Djurens rätts märkning ”100 procent vegan”, något Carina är väldigt stolt över. Hon berättar även att de är PETA-certifierade och cruelty free-märkta med Leaping bunny. Ett företag i tiden alltså, eller ska man kanske säga ett företag som tiden kommit i kapp för det har inte alltid varit en framgångssaga. När Carina tog över var företaget skuldtyngt och när hon ville låna pengar sade bankerna nej berättar hon i en tidigare intervju med Kurera. Men hon gav inte upp och nu har det alltså vänt.
LÄS OCKSÅ: Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”
Vill ut i världen
Naturlig hudvård har vind i seglen och nu siktar Carina även på att utöka sin export. Företaget har sedan tidigare en blygsam export som de hoppas ska växa till sig, särskilt i de skandinaviska länderna men hon är heller inte främmande för att satsa på nya marknader.
– Svenska produkter ligger bra till kvalitetsmässigt ute i världen. Där ser jag att det finns en stor möjlighet för oss.
Förutom att ha aloe som bas i sina produkter, något som är extremt återfuktande enligt Carina har de löst konserveringen på ett fiffigt sätt med ett självkonserverande system med växtsalter från bland annat basilika, på så sätt slipper de använda syntetsika konserveringsämnen. Något som gör att produkterna får lite kortare hållbarhet men det ser inte Carina som något problem.
Viktigt att ta fram nya produkter
Med trettiofyra år på nacken har Rosenserien byggt upp en stark trovärdighet:
– Vi har kvalitetsprodukter som har klarat alla omställningar.
Det ökande medvetandet och vegantrenden syns i försäljningssifrorna, och Carina märker trots en skarpare konkurrens av att kunderna söker sig till sådant som har bevisat sig under lång tid. Att sedan vinna priser som Swedish health awards och Beauty short list gör ju knappast saken sämre.
Carina ser framtiden an med tillförsikt och tycker det är roligt och viktigt att ta fram nya produkter särskilt som det hela tiden kommer nya råvaror att välja på, skilllnaden är stor mot för trettio år sedan.
– Då intresset ökat har det kommit mycket roligt säger Carina som berättar att de både uppdaterar och förbättrar sina gamla produkter och skapar nya.
LÄS OCKSÅ: Deo blev Årets kroppsvårdsprodukt 2017
Bara en liten del av marknaden
Trots det ökande intresset utgör naturlig hudvård inte ens en tiondel av all hudvård, hygien och kosmetik som säljs. För att ändra på det har Rosenserien gått ihop men andra hudvårdsföretag och bildat alliansen Natural organic cosmetics som bland annat årligen anordnar Organic beauty awards som lyfter fram och prisar bra produkter på marknaden. Idag är 60 företag medlemmar – tillsammans representerar de över 100 varumärken – och tillsammans hoppas de påverka marknaden och konsumenterna att ändra riktning.
– Vi ser oss inte som konkurrenter utan som kolleger.
Slutligen, hur förklarar du för den enskilde konsumenten som fortfarande inte förstår att det är dags att tänka om och göra en grön omställning?
– Jag brukar dels förklara miljöaspekten, att kemikalier är tuffa för naturen att bryta ned till skillnad från växter och örter. Men också att mycket av det som vi stryker på huden också tas upp av kroppen. Det är ett starkt argument säger Carina som är anhängare av försiktighetsprincipen och menar att varför chansa. Om det finns en risk att ingredienser är farliga är det bättre att ta det säkra före det osäkra och undvika dem, särskilt som det finns alternativ, säger Carina.
Carina blev aldrig skollärare men genom sin verksamhet kan hon nog sägas göra en stor folkbildande insats när det kommer till att informera och sprida medvetande om huvård, hälsa och miljö.
Av Nina Törmark
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!