mage i balans

Coachens 5 tips – så får du tillbaka magen i balans

Semestern är över – och så även det konstanta unnandet, småätandet och godsakerna.
Här är hälsocoachens bästa tips hur du kommer tillbaka i gängorna och får balans på din semestermage.

På semestern är det många som unnar sig för mycket av det goda – och kanske till och med en hel del som man vanligtvis aldrig äter som socker, alkohol och mjölkprodukter.

Det är inte heller ovanligt att vända på dygnet och äta både senare och generösare middagar än vanligt.
Inget som magen jublar över direkt, enligt hälsocoachen Victoria Carinci.
– Magen mår bra av lagom mängd mat, att få vila ordentligt mellan måltiderna samt av att inte behöva gå och lägga sig proppmätt, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Reningsjobbet utförs inte optimalt
För det är efter cirka 3-4 timmar som magens viktiga reningsprocesser startar igång. Småäter man hela tiden, startar den inte igång som den ska och reningsjobbet utförs inte optimalt vilket kan ställa till problem, poängterar Victoria Carinci.

Victoria Carinci

Hälsocoachen Victoria Carinci Foto: Mattias In de Betou

LÄS OCKSÅ: 17 fakta och forskning om goda bakterier

Återgå till vardagsrutinerna
Ett effektivt sätt att få magen i balans efter semestern är att snabbt återgå till sina vanliga vardagsrutiner genom att skippa småätande, äta ordentligt vid frukost, lunch och middag och däremellan låta magen vila.
– Ta bort sådant som du inte mår bra av och kom tillbaka till den kost du vet får dig att må bra så snart som möjligt, säger hon.

Här är Victoria Carincis bästa tips för att få magen i balans igen.

Drick vatten

Hjälp till att flusha igenom matsmältningssystemet genom att dricka mycket vatten! Drick cirka två liter om dagen.

Ta gärna hjälp av en app för att hålla koll på att du får i dig rätt mängd och blir påmind om att dricka under dagens lopp. Det är väldigt vanligt att helt enkelt glömma att dricka.

En annan bra sak med appen är att du kan ställa in så att du blir påmind att dricka majoriteten av dagens vattenranson i början av dagen. Så att du inte klunkar igen det du glömt sent på kvällen: och således stör nattsömnen med toabesök. Jag brukar tipsa om gratis-appen Daily Water.

LÄS OCKSÅ: Lilla probiotikaskolan: Lär dig mer om bakterierna som styr hälsan

Ladda med probiotika

Stötta matsmältningen lite extra nu när du snabbt vill komma i balans igen: probiotika och matsmältningsenzymer är bra för det. Glutamin är en aminosyra som finns som pulver och kan blandas med vatten.

 

Det är riktigt bra för att stötta överarbetade tarmslemhinneceller.

Tugga maten ordentligt

Kom också ihåg att tugga maten riktigt ordentligt. Det är första steget till god matsmältning! Och lätt att glömma nu när man är tillbaka på jobbet och är tidspressad under lunchrasten.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Rör på dig!

Rörelse är också super för att stötta matsmältning och tarmperistaltiken och kanske har det blivit lite för lite av den varan på semestern. Kom igång med träningen igen, och magen kommer att tacka dig.

Tänk på att det inte behöver vara tuffa träningspass; vardagsrörelse gills också och promenader är toppen för god magfunktion.

LÄS OCKSÅ: Sju steg till bättre matsmältning och frisk tarm

Sätt upp en tidsgräns

Känns det tufft? Börja med att säga till dig själv att du ska göra detta under två veckor. Det känns mer överkomligt.

När du väl blir påmind om hur skönt det är med en lugn och fin mage, så är chansen stor att du fortsätter av bara farten!

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.