Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

mage i balans

Coachens 5 tips – så får du tillbaka magen i balans

Semestern är över – och så även det konstanta unnandet, småätandet och godsakerna.
Här är hälsocoachens bästa tips hur du kommer tillbaka i gängorna och får balans på din semestermage.

På semestern är det många som unnar sig för mycket av det goda – och kanske till och med en hel del som man vanligtvis aldrig äter som socker, alkohol och mjölkprodukter.

Det är inte heller ovanligt att vända på dygnet och äta både senare och generösare middagar än vanligt.
Inget som magen jublar över direkt, enligt hälsocoachen Victoria Carinci.
– Magen mår bra av lagom mängd mat, att få vila ordentligt mellan måltiderna samt av att inte behöva gå och lägga sig proppmätt, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Reningsjobbet utförs inte optimalt
För det är efter cirka 3-4 timmar som magens viktiga reningsprocesser startar igång. Småäter man hela tiden, startar den inte igång som den ska och reningsjobbet utförs inte optimalt vilket kan ställa till problem, poängterar Victoria Carinci.

Victoria Carinci

Hälsocoachen Victoria Carinci Foto: Mattias In de Betou

LÄS OCKSÅ: 17 fakta och forskning om goda bakterier

Återgå till vardagsrutinerna
Ett effektivt sätt att få magen i balans efter semestern är att snabbt återgå till sina vanliga vardagsrutiner genom att skippa småätande, äta ordentligt vid frukost, lunch och middag och däremellan låta magen vila.
– Ta bort sådant som du inte mår bra av och kom tillbaka till den kost du vet får dig att må bra så snart som möjligt, säger hon.

Här är Victoria Carincis bästa tips för att få magen i balans igen.

Drick vatten

Hjälp till att flusha igenom matsmältningssystemet genom att dricka mycket vatten! Drick cirka två liter om dagen.

Ta gärna hjälp av en app för att hålla koll på att du får i dig rätt mängd och blir påmind om att dricka under dagens lopp. Det är väldigt vanligt att helt enkelt glömma att dricka.

En annan bra sak med appen är att du kan ställa in så att du blir påmind att dricka majoriteten av dagens vattenranson i början av dagen. Så att du inte klunkar igen det du glömt sent på kvällen: och således stör nattsömnen med toabesök. Jag brukar tipsa om gratis-appen Daily Water.

LÄS OCKSÅ: Lilla probiotikaskolan: Lär dig mer om bakterierna som styr hälsan

Ladda med probiotika

Stötta matsmältningen lite extra nu när du snabbt vill komma i balans igen: probiotika och matsmältningsenzymer är bra för det. Glutamin är en aminosyra som finns som pulver och kan blandas med vatten.

 

Det är riktigt bra för att stötta överarbetade tarmslemhinneceller.

Tugga maten ordentligt

Kom också ihåg att tugga maten riktigt ordentligt. Det är första steget till god matsmältning! Och lätt att glömma nu när man är tillbaka på jobbet och är tidspressad under lunchrasten.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Rör på dig!

Rörelse är också super för att stötta matsmältning och tarmperistaltiken och kanske har det blivit lite för lite av den varan på semestern. Kom igång med träningen igen, och magen kommer att tacka dig.

Tänk på att det inte behöver vara tuffa träningspass; vardagsrörelse gills också och promenader är toppen för god magfunktion.

LÄS OCKSÅ: Sju steg till bättre matsmältning och frisk tarm

Sätt upp en tidsgräns

Känns det tufft? Börja med att säga till dig själv att du ska göra detta under två veckor. Det känns mer överkomligt.

När du väl blir påmind om hur skönt det är med en lugn och fin mage, så är chansen stor att du fortsätter av bara farten!

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.