Det här visste du inte om ärtor | Kurera.se

Det här visste du inte om ärtor

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

Många tror att ärtan är en grönsak. Men ärtorna växer på plantan Pisum sativum, som tillhör familjen Fabaceae, vilket är en grupp baljväxter. Så även om de allmänt ses som grönsaker, är ärtor faktiskt baljväxter, inte grönsaker. Oavsett är ärtor en god källa till näringsämnen med flera hälsofördelar. Många äter ärtor kanske men de flesta vet kanske inte att de innehåller stora mängder vitaminer, mineraler, fibrer och protein.

Näringstäta små kulor
Ärtor har en mycket imponerande näringsprofil. De innehåller nästan alla viktiga vitaminer och mineraler som vi behöver för att stötta viktiga processer i kroppen, för att inte tala om ett högt fiberinnehåll. Men den mest anmärkningsvärda egenskapen hos ärtor är förmodligen dess höga proteinhalt, vilket gör den till en av de bästa källorna till växtbaserat protein.

 

LÄS OCKSÅ: Frukt och grönt främjar god hjärnhälsa

Rika på antiinflammatoriska ämnen
Denna höga nivå av protein i ärtor kommer med flera fördelar. Det hjälper inte bara att förbättra benhälsan och muskelstyrkan utan spelar också en roll i hälsosam vikthantering genom att kontrollera aptiten. Tillsammans med den höga fiberhalten bidrar ärtprotein till att hålla aptiten under kontroll genom att öka nivåerna av aptitreducerande hormoner som till exempel leptin, vilket minskar matbehovet. Ärtor består också av fenoliska föreningar, vilka är naturliga antioxidanter som kan vara effektiva mot inflammation.

LÄS OCKSÅ: Ny rapport: Vad vi äter är avgörande för planetens framtid

Ärtor är bra prebiotika
Den höga fiberhalten i ärtor fungerar som näring åt de goda bakterierna i tarmen och bidrar därmed till att bibehålla tillväxten av dessa, vilket förhindrar de ohälsosamma bakterierna att föröka sig. Ärtor innehåller också en mängd mineraler som kalcium, magnesium och kalium, som alla har bevisats stödja hanteringen av hälsosamma blodtrycksnivåer.

LÄS OCKSÅ: Forskare: “Ät mest av det som är nyttigt”

Bra blodsockerreglerare
Dessutom innehåller gröna ärtor karotenoider, flavonoider och vitamin C, som alla har visat sig stödja kardiovaskulär hälsa på grund av deras cellskyddande förmåga. Ärtor har även egenskaper som kan bidra till att undvika blodsockertoppar. Bland annat har ärtor ett lågt glykemiskt index (GI) och mat med lågt GI har visat sig vara till hjälp för blodsockerreglering.

Av redaktionen

Källa: Holistic


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.