Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Ärtor har många fina hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt  proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

Många tror att ärtan är en grönsak. Men ärtorna tillhör familjen Fabaceae, vilket är en grupp baljväxter. Även om vi pratar om ärtor som en grönsak, är ärtor faktiskt baljväxter, inte grönsaker.

Ärtor en bra källa till näringsämnen med flera hälsofördelar och en imponerande näringsprofil. De innehåller nästan alla viktiga vitaminer och mineraler som vi behöver för att stötta viktiga processer i kroppen, för att inte tala om ett högt fiberinnehåll. Men den mest anmärkningsvärda egenskapen hos ärtor är troligen dess höga proteinhalt, vilket gör den till en riktigt bra källa till växtprotein.

 

LÄS OCKSÅ: Grodda ärtor och lägg i en värmande gryta

Inflammationsdämpande
Denna höga nivå av protein i ärtor har flera fördelar. Det förbättrar benhälsan och muskelstyrkan och har en roll i hälsosam vikthantering genom att aptiten kontrolleras. Tillsammans med den höga fiberhalten bidrar ärtprotein till att hålla aptiten under kontroll. Detta sker genom att nivåerna av aptitreducerande hormoner som leptin, minskar matbehovet.

Ärtor består även av fenoliska föreningar. Det är naturliga antioxidanter som kan vara effektiva mot inflammation.

LÄS OCKSÅ: Kvinnliga veganer visar bättre uthållighet än icke veganer

Ärtor som prebiotika
Den höga fiberhalten i ärtor fungerar som näring åt de goda bakterierna i tarmen och bidrar till att bibehålla tillväxten av dessa, vilket förhindrar att de ohälsosamma bakterierna förökar sig. Ärtor innehåller också en mängd mineraler som kalcium, magnesium och kalium, som stödjer hanteringen av hälsosamma blodtrycksnivåer.

Dessutom innehåller gröna ärtor karotenoider, flavonoider och vitamin C, som alla har visat sig vara bra för vår kardiovaskulär hälsa då dessa ämnen har en cellskyddande förmåga. Ärtor har även egenskaper som kan bidra till att undvika blodsockertoppar.  Ärtor ett lågt GI och mat med lågt GI har visat sig vara till hjälp vid blodsockerreglering.

Av Inger Palm

Källa: Holistic


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.