Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Blomstermandala DIY pyssel

Oktobermandala från boken "Hannas blommor & blad", som är uppbyggd av ringblommor och den japanska lönnens näsor tillsammans med torkat gräs.

DIY – Gör din egen blomstermandala

Utmana din kreativitet och kom ner i varv genom att göra en blomstermandala.
Här instruerar mönsterdesignern Hanna Wendelbo hur du går tillväga - steg för steg.

Har du hört talas om en mandala? Det är en geometrisk form som förekommer både i buddhism och hinduism. Mandala-begreppet finns dock representerat i många religioner och kulturer och varierar i både utseende och funktion. Själva skapandet av en mandala ses som ett hjälpmedel för meditation.

LÄS OCKSÅ: Kreativt skapande minskar stress visar forskning

Plocka sönder blommorna
Men du behöver vare sig vara troende eller en pysselexpert för att lyckas med en egen vacker mandala, enligt mönsterdesignern

Mönsterdesignern Hanna Wendelbo

Mönsterdesignern Hanna Wendelbo Foto: Jenny Brandt

 

Hanna Wendelbo, som bland annat formgett den välkända blomsterkransen till radioprogrammet Sommar i P1 och nu är aktuell med boken ”Hannas blommor och blad”. Genom att plocka sönder blommor och därefter lägga ut växtdelarna i dekorativa mönster, skapar du dig din egna blomstermandala.
– Vem som helst kan göra en blomstermandala. Det underlättar om det inte blåser på platsen man väljer för sin mandala för då försvinner kompositionen vid minsta vindpust. Men annars finns det inga som helst måsten eller rätt eller fel. Bara gör och låt hjärnan få vila en stund! Allt blir vansinnigt vackert på grund av det vackra materialet man jobbar med.
Själv har hon alltid fascinerats av upprepningar och mönsterbildningar.
– En blomstermandala gör jag som en del i en kreativ process där jag plockar sönder blommor och blad i deras minsta beståndsdelar för att lägga ut dem på en plan yta i ett vackert dekorativt mönster. Det var först efter ett par år med detta skapande som jag fick veta att just att göra en mandala är ett hjälpmedel för meditation.
LÄS OCKSÅ: Kraftigt minskad risk för Alzheimers sjukdom bland kulturellt aktiva

Här visar Hanna Wendelbo hur du gör din egen blomstermandala.

Såhär gör du:
Börja med att lägga ut mittpunkten: en blomma, pistill eller en liten kotte. Bygg upp axlar runt denna mittpunkt som strålar ut och som alla är likadana. Jag brukar jobba med fyra eller fem axlar, men välj det som passar din mandala.
Titta noga på bladen för att hitta dem som är ungefär likadana, i antal som är delbara med fyra eller fem, till exempel blir fyra liknande blad naturligt fyra axlar. Då söker man efter antal som är jämnt delbara med talet fyra i alla blad man letar efter, till exempel åtta eller tolv. Prova dig fram!

LÄS OCKSÅ: 7 kostråd för att boosta hjärnan

Du behöver:
Vackra blad, löv och blomblad i olika färger och storlekar. Ett svart eller vitt tygstycke.

Gör såhär:

    1. Gå ut i trädgården eller skogen (eller i parken, men då får du bara plocka från marken). Plocka blommor och blad vars färg, form och struktur du tycker om, samt fröställningar eller grenar som är spännande. Plocka inte blommor som är fridlysta!
    2. Lägg ut ett vitt eller svart tygstycke på ett bord på en helt vindstilla plats, helst inomhus vid ett fönster med gott Boken Blommor & Bladljusinsläpp.
    3. Välj ut det lilla föremål som ska utgöra mittpunkten i mandalan och placera det centrerat på duken. Mittenföremålet kan vara pistillen på en blomma, en frökapsel eller något annat runt.
    4.  Studera växtmaterialet. Vilka färger har det? Hur är texturen på växterna? När du har fått en överblick, börja försiktigt att med fingrarna lossa kronbladen från en blomma och plocka sönder den i dess olika beståndsdelar. Antagligen kommer du att hitta flera spännande formelement i växten du dissekerar.
    5. Välj ut ett antal blad som ser något sånär likadana ut och placera dem som strålar ut från mittpunkten. Utmaningen med växtmaterialet är att hela tiden hitta det antal blad och former man behöver för att få symmetri i bilden.
    6. Höstmandala

      En mandala från "Hannas blommor & blad", uppbyggd av japanska lönnblad som bas, kompletterat med gyllenlack och små kronblad från zinnia och ringblomma.

      Ta en bild när mandalan är klar. Oftast brukar man tycka att bilden som hamnar på skärmen är mycket vackrare än det man har lagt ut framför sig. Jag tror att det beror på att man fjärmar sig från resultatet; man går från själva processfasen och in i resultatfasen genom att dokumentera sitt arbete. Det kan vara intressant att fundera över frågor som: Vad händer om jag byter plats eller färg på några blad? Vad händer om jag arbetar vidare nu, trots att jag spontant tycker att det är klart? Vad händer om jag vänder några av bladen uppochner? Oftast har blad en färg på ovansidan och en annan på undersidan, något som man kan leka och laborera med.
      TIPS! Om du har hittat fina blommor och blad kan du spara dem i upp till två veckor för att använda vid ett senare tillfälle. Lägg några lager med hushållspapper i botten av en plastburk, duscha lätt med en sprejflaska och lägg blombladen ovanpå bädden av hushållspapper. Sätt på locket och förvara i kylskåpet.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!