Fredrik Ölander

Foto: Jan Lipka

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Omega-3

Moderfettsyran i omega-3-familjen heter alfa-linolensyra. Moderfettsyra är medellånga fettsyror som till viss del kan omvandlas till längre fettsyror i kroppen. De vanligaste långa omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA).

Omega-3-fett finns i:

Fet fisk som lax, makrill, sill och
sardiner (innehåller EPA och DHA)

Vissa alger (innehåller EPA och DHA)

Rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja

Valnötter

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare.
– Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

När en inflammation uppkommit i tarmen och kanske funnits där ett tag finns det flera varningssignaler som berättar att något är fel. Förstoppning, diarré och ont i magen är ofta de första tecknen på att tarmen är i obalans.
Ständig trötthet och en känsla av att tankarna befinner sig i en dimma är andra symtom.
– Det är vanligt med hudreaktioner på kinderna och runt näsan när tarmen inte mår bra. Eksem och svullen buk hör ihop med obalanser i kroppen som kan vara en inflammation, säger Fredrik Ölander.

LÄS OCKSÅ: Probiotika och prebiotika för en glad och balanserad mage

Bakomliggande orsaker till ohälsa
Om man är uppmärksam på kroppens signaler så märker man ganska snabbt att något är fel.
- I dag är det vanligt att man inte orkar eller hinner känna efter, men så fort man tar tag i problemet och tarmen fungerar bättre brukar symtomen lindras och ibland upphör de helt, säger Fredrik Ölander.
Han arbetar som funktionsmedicinsk terapeut och hans jobb är att ta reda på de bakomliggande orsakerna till ohälsa och sjukdom. Det kan vara allt från en icke fungerande mage, ett trauma eller stress, brist på sömn och motion eller näring till en analys av vad i en persons livsstil som gett upphov till ohälsan, där det ingår att ställa frågor om hur arbetet och ens nära relationer fungerar, allt för att få en tydlig bild om bakgrunden till problemen.

 

LÄS OCKSÅ: Sju frågor om fett, fisk och fiskolja

Antiinflammatoriska fettsyror
– Kroppen är stark och ung fram tills vi kommer i 40-årsåldern, sedan börjar vi producera mindre av vissa ämnen och då kan vi inte slarva på samma sätt som när vi var yngre, säger Fredrik Ölander.
Då är det extra viktigt att äta en näringsrik kost för att bibehålla hälsan. Vi bär alla på olika sjukdomsalstrande gener, men genom en hälsosam livsstil kan vi undvika att aktivera dem. Vi föds med olika förutsättningar, och har olika svagheter och styrkor. Vissa av oss bär på flera sämre gener som förutom brist på näring kan aktiveras av faktorer som långvarig stress och miljögifter.
– Jag tror att om vi har en sund livsstil, lagar närproducerad och ekologisk mat från grunden som innehåller tillräckligt med antioxidanter och som verkar antiinflammatoriskt i kroppen så håller vi oss också friskare, fortsätter han.
Men idag räcker oftast inte maten till för att tillgodose alla våra näringsbehov och då kan olika tillskott behövas i perioder för att stötta, framförallt om vi inte mår bra, menar Fredrik Ölander.
– Min ambition är att hjälpa människor att leva klokt så att de förblir friska fram till den dagen då de somnar in.

Kroppen och hjärnan byggs delvis upp av omega-3-fettsyror. Den fettsyran kan kroppen inte bilda själv och är därför livsnödvändig att få i sig via maten vi äter. Västerländsk mat innehåller dock allt mindre omega-3, bland annat därför att vi äter mindre fisk och att den odlade fisken inte har lika stora mängder omega-3 som den vildfångade.
– Naturlig fiskolja är en av byggstenarna till våra cellmembran och bidrar till att ge dem rätt egenskaper. Omega-3-fetter påverkar nivån av inflammationer i kroppen och det finns flera studier som visar att fettsyrorna är bra vid inflammatoriska tillstånd i tarmen.

LÄS OCKSÅ: Omega-3 effektivt vid problem med hjärta och kärl

Härsknar inte i kroppen
– Att ta ett tillskott av omega-3 kan göra dig friskare – men det är viktigt att välja en omega-3-produkt av hög kvalitet, säger Fredrik Ölander som delar mottagning med läkare. Om hans klienter kommer med problem som feber, blod i avföringen och diarré som inte vill gå över, så skickar han dem till en av sina läkarkollegor. Då kan nämligen finnas en bakomliggande sjukdom som förutom kostbehandling och vissa tillskott behöver läkemedelsbehandling.

I dag vet man att många sjukdomar har sitt ursprung i inflammationer. Naturlig fiskolja i form av omega-3 (EPA och DHA), bildar ämnen som dämpar inflammationer och om man kan få i sig tillräckligt av denna fettsyra kan man också förebygga sjukdomar. De så kallade tysta, låggradiga inflammationerna, som inte gör så mycket väsen av sig och som till en början bara ger sig till känna i magen som knip, uppkördhet och trög eller lös mage har förstås riktigt bra förutsättningar att helt upphöra med hjälp av ett omega-3-tillskott i kombination med mat som magen mår bra av.

 

LÄS OCKSÅ: Fredrik Paulún: “Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Stabil fiskolja
Fet fisk som sardiner och makrill innehåller över 50 olika fettsyror som var och en har betydelse för kroppens organ. Exakt hur de fungerar vet man ännu inte, trots 70 års forskning. Men vad man vet är att om fiskoljor härsknar och fiskens naturliga antioxidanter går förlorade, så blir resultatet en olja med sämre effekt.

Skillnaderna mellan olika omega-3-tillskott kan därför variera stort, bland annat beroende på vilken fisk som används, hur oljan framställs och hur sammansättningen av den är. Fiskoljans kvalitet och stabilitet har alltså stor betydelse för den långsiktiga hälsan.

Eskimo-3 Pure ett bra exempel på en stabil fiskolja med hög kvalitet. Det tog forskare i Uppsala tio år att hitta ett sätt att framställa en omega-3-olja som inte härsknade i kroppen, utan höll sig stabil innan den lämnade kroppen.

 

Av Inger Palm

Länkar till studier:
Host- and Microbe-Dependent Dietary Lipid Metabolism in the Control of Allergy, Inflammation, and Immunity

Impact of Omega-3 Fatty Acids on the Gut Microbiota

Emerging roles of metabolites of ω3 and ω6 essential fatty acids in the control of intestinal inflammation

 


Omega-3

Moderfettsyran i omega-3-familjen heter alfa-linolensyra. Moderfettsyra är medellånga fettsyror som till viss del kan omvandlas till längre fettsyror i kroppen. De vanligaste långa omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA).

Omega-3-fett finns i:

Fet fisk som lax, makrill, sill och
sardiner (innehåller EPA och DHA)

Vissa alger (innehåller EPA och DHA)

Rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja

Valnötter

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

 

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.