Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fredrik Ölander

Foto: Jan Lipka

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Omega-3

Moderfettsyran i omega-3-familjen heter alfa-linolensyra. Moderfettsyra är medellånga fettsyror som till viss del kan omvandlas till längre fettsyror i kroppen. De vanligaste långa omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA).

Omega-3-fett finns i:

Fet fisk som lax, makrill, sill och
sardiner (innehåller EPA och DHA)

Vissa alger (innehåller EPA och DHA)

Rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja

Valnötter

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare.
– Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

När en inflammation uppkommit i tarmen och kanske funnits där ett tag finns det flera varningssignaler som berättar att något är fel. Förstoppning, diarré och ont i magen är ofta de första tecknen på att tarmen är i obalans.
Ständig trötthet och en känsla av att tankarna befinner sig i en dimma är andra symtom.
– Det är vanligt med hudreaktioner på kinderna och runt näsan när tarmen inte mår bra. Eksem och svullen buk hör ihop med obalanser i kroppen som kan vara en inflammation, säger Fredrik Ölander.

LÄS OCKSÅ: Probiotika och prebiotika för en glad och balanserad mage

Bakomliggande orsaker till ohälsa
Om man är uppmärksam på kroppens signaler så märker man ganska snabbt att något är fel.
- I dag är det vanligt att man inte orkar eller hinner känna efter, men så fort man tar tag i problemet och tarmen fungerar bättre brukar symtomen lindras och ibland upphör de helt, säger Fredrik Ölander.
Han arbetar som funktionsmedicinsk terapeut och hans jobb är att ta reda på de bakomliggande orsakerna till ohälsa och sjukdom. Det kan vara allt från en icke fungerande mage, ett trauma eller stress, brist på sömn och motion eller näring till en analys av vad i en persons livsstil som gett upphov till ohälsan, där det ingår att ställa frågor om hur arbetet och ens nära relationer fungerar, allt för att få en tydlig bild om bakgrunden till problemen.

 

LÄS OCKSÅ: Sju frågor om fett, fisk och fiskolja

Antiinflammatoriska fettsyror
– Kroppen är stark och ung fram tills vi kommer i 40-årsåldern, sedan börjar vi producera mindre av vissa ämnen och då kan vi inte slarva på samma sätt som när vi var yngre, säger Fredrik Ölander.
Då är det extra viktigt att äta en näringsrik kost för att bibehålla hälsan. Vi bär alla på olika sjukdomsalstrande gener, men genom en hälsosam livsstil kan vi undvika att aktivera dem. Vi föds med olika förutsättningar, och har olika svagheter och styrkor. Vissa av oss bär på flera sämre gener som förutom brist på näring kan aktiveras av faktorer som långvarig stress och miljögifter.
– Jag tror att om vi har en sund livsstil, lagar närproducerad och ekologisk mat från grunden som innehåller tillräckligt med antioxidanter och som verkar antiinflammatoriskt i kroppen så håller vi oss också friskare, fortsätter han.
Men idag räcker oftast inte maten till för att tillgodose alla våra näringsbehov och då kan olika tillskott behövas i perioder för att stötta, framförallt om vi inte mår bra, menar Fredrik Ölander.
– Min ambition är att hjälpa människor att leva klokt så att de förblir friska fram till den dagen då de somnar in.

Kroppen och hjärnan byggs delvis upp av omega-3-fettsyror. Den fettsyran kan kroppen inte bilda själv och är därför livsnödvändig att få i sig via maten vi äter. Västerländsk mat innehåller dock allt mindre omega-3, bland annat därför att vi äter mindre fisk och att den odlade fisken inte har lika stora mängder omega-3 som den vildfångade.
– Naturlig fiskolja är en av byggstenarna till våra cellmembran och bidrar till att ge dem rätt egenskaper. Omega-3-fetter påverkar nivån av inflammationer i kroppen och det finns flera studier som visar att fettsyrorna är bra vid inflammatoriska tillstånd i tarmen.

LÄS OCKSÅ: Omega-3 effektivt vid problem med hjärta och kärl

Härsknar inte i kroppen
– Att ta ett tillskott av omega-3 kan göra dig friskare – men det är viktigt att välja en omega-3-produkt av hög kvalitet, säger Fredrik Ölander som delar mottagning med läkare. Om hans klienter kommer med problem som feber, blod i avföringen och diarré som inte vill gå över, så skickar han dem till en av sina läkarkollegor. Då kan nämligen finnas en bakomliggande sjukdom som förutom kostbehandling och vissa tillskott behöver läkemedelsbehandling.

I dag vet man att många sjukdomar har sitt ursprung i inflammationer. Naturlig fiskolja i form av omega-3 (EPA och DHA), bildar ämnen som dämpar inflammationer och om man kan få i sig tillräckligt av denna fettsyra kan man också förebygga sjukdomar. De så kallade tysta, låggradiga inflammationerna, som inte gör så mycket väsen av sig och som till en början bara ger sig till känna i magen som knip, uppkördhet och trög eller lös mage har förstås riktigt bra förutsättningar att helt upphöra med hjälp av ett omega-3-tillskott i kombination med mat som magen mår bra av.

 

LÄS OCKSÅ: Fredrik Paulún: “Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Stabil fiskolja
Fet fisk som sardiner och makrill innehåller över 50 olika fettsyror som var och en har betydelse för kroppens organ. Exakt hur de fungerar vet man ännu inte, trots 70 års forskning. Men vad man vet är att om fiskoljor härsknar och fiskens naturliga antioxidanter går förlorade, så blir resultatet en olja med sämre effekt.

Skillnaderna mellan olika omega-3-tillskott kan därför variera stort, bland annat beroende på vilken fisk som används, hur oljan framställs och hur sammansättningen av den är. Fiskoljans kvalitet och stabilitet har alltså stor betydelse för den långsiktiga hälsan.

Eskimo-3 Pure ett bra exempel på en stabil fiskolja med hög kvalitet. Det tog forskare i Uppsala tio år att hitta ett sätt att framställa en omega-3-olja som inte härsknade i kroppen, utan höll sig stabil innan den lämnade kroppen.

 

Av Inger Palm

Länkar till studier:
Host- and Microbe-Dependent Dietary Lipid Metabolism in the Control of Allergy, Inflammation, and Immunity

Impact of Omega-3 Fatty Acids on the Gut Microbiota

Emerging roles of metabolites of ω3 and ω6 essential fatty acids in the control of intestinal inflammation

 


Omega-3

Moderfettsyran i omega-3-familjen heter alfa-linolensyra. Moderfettsyra är medellånga fettsyror som till viss del kan omvandlas till längre fettsyror i kroppen. De vanligaste långa omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA).

Omega-3-fett finns i:

Fet fisk som lax, makrill, sill och
sardiner (innehåller EPA och DHA)

Vissa alger (innehåller EPA och DHA)

Rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja

Valnötter

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.