Omega 3 bidrar till att sänka höga blodfetter

Behandling med omega-3 minskar triglyceriderna med 20-30 procent och har effekt för de flesta som behöver behandling för höga triglyceridhalter, enligt American Heart Association.

Efter att ha gjort en översyn av resultaten av 17 kliniska studier av höga triglyceridnivåer har forskare dragit slutsatsen att behandling med fyra gram dagligen av receptbelagd omega-3 är ett effektivt och säkert sätt att sänka höga kolesterolvärden.

 

Vanligt med förhöjda blodfetter bland amerikaner
Förhöjda triglycerider är relativt vanligt bland den amerikanska befolkningen och ett växande problem på grund av den ökade förekomsten av fetma och diabetes. Båda dessa tillstånd höjer triglyceridnivåerna. Cirka 25 procent av alla vuxna har en triglyceridnivå över 150 mg / dL, vilket ses som ett gränsvärde.

LÄS OCKSÅ: Vad du bör veta om blodfetter

Kan ge förträngning av artärerna
Triglycerider är fetter som cirkulerar i blodet. Vissa studier har visat att förhöjda halter av triglycerider – över 200 mg/dl – kan leda till förträngning av artärerna vilket bidrar till att öka risken för hjärtattack och stroke. Har man väldigt höga nivåer av triglycerider kan det även orsaka pankreatit – inflammation i bukspottkörteln.

LÄS OCKSÅ: Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Varnar för att behandla själv
Dock varnas för att försöka behandla höga triglycerider på egen hand genom att ta receptfritt tillskott med omega-3, då innehållet inte regleras av myndigheter. Tidigare har American Heart Association gått ut med att det saknas vetenskapligt stöd för att rekommendera allmänheten att ta tillskott av omega-3 för att förhindra hjärtsjukdom.

Receptbelagda omega-3 läkemedel
I USA finns två receptbelagda omega-3-fettsyramediciner tillgängliga. Den ena kombinerar två typer av fettsyror, EPA och DHA. Den andra innehåller endast EPA. Den effektiva dosen för receptbelagd omega-3 är fyra gram per dag som ska intas i samband med måltid. Hittills har FDA enbart godkänt behandling med receptbelagda omega-3 vid mycket höga triglyceridnivåer.

 

LÄS OCKSÅ: Diabetiker? Ersätt kött med baljväxter – förbättra dina värden

Behandla med livsstil först
En hälsosam livsstil med regelbunden fysisk aktivitet, viktminsking, att undvika socker och raffinerade kolhydrater samt att begränsa alkohol och välja sunda fetter kan bidra till att minska triglyceriderna. Det är också viktigt att behandla typ 2-diabetes, hypotyreos och fetma som kan bidra till höga triglyceridnivåer innan man tar till medicinering enligt American Heart Association som även rekommenderar att man äter fet fisk som lax, makrill eller sill minst två gånger i veckan

Vid analysen av aktuella vetenskapliga data fann en rådgivande panel
• För de flesta personer med höga triglycerider (200 till 499 mg / dL) kan receptdoser av omega-3-fettsyror med läkemedel med antingen EPA + DHA eller EPA enbart minska triglyceriden med 20 till 30 procent.
• Till skillnad från vanlig uppfattning ökar inte den formel som innehåller både EPA och DHA den "dåliga" formen av kolesterol (LDL-C) bland de flesta med höga triglyceridnivåer (200-499 mg / dL). Men när läkemedlet ges till personer med mycket höga triglyceridnivåer vid 500 mg / dL eller mer, kan LDL-C öka.
• Panelen konstaterade att de receptbelagda omega-3-läkemedlen är effektiva för att minska triglyceridnivåerna även för de som är satta på statinbehandling.
• I en ny stor studie som heter REDUCE-IT fann forskare att endast EPA-läkemedlet kombinerat med statinmedicinering resulterade i en minskning med 25 procent av de hjärtkärlsjukdomar som hjärtattack, stroke och kardiovaskulär död bland personer med hög triglycerider.

Av redaktionen

Källa: Science Daily

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.