Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fiskolja bästa fettet för tarmfloran

Fakta

Tarmfloran är de mikroorganismer som normalt förekommer i tarmkanalen. Magsaftens saltsyra och enzymer dödar flertalet mikrober och hindrar att de slår sig ner i magsäcken.
Flera hundra olika bakteriearter har definierats i tarmfloran. Bakterietätheten är avsevärt större i tjocktarmen än i tunntarmen.
Anaeroba arter (som inte kräver syre) av laktobaciller är dominerande, men även kolibakterier och enterokocker är representerade, liksom svampsläktet Candida.
Källa: Nationalencyklopedin

Ny forskning: Omega-3-fettsyror ÄR bästa fettet för vår tarmflora!
Vilken i sin tur påverkar din vikt positivt, minskar din inflammationsgrad och förbättrar din sockeromsättning. 

Det finns många anledningar till att fiskolja, det vill säga omega-3-fettsyror. Det har till exempel visat sig effektivt minska koncentrationssvårigheter och ADHD-besvär.

► Läs också: Tillskott av omega-3 kan hjälpa barn med ADD och ADHD

 

Skydd mot viktökning
Dessutom visar en ny studie nu att just omega-3-fettsyror även verkar väldigt gynnsamt för miljön i mag-tarmkanalen. Något som i sin tur bidrar till ökat skydd mot bland annat viktökning.
Mättat fett gör däremot det motsatta - och ökar risken för både diabetes och inflammationer.

Studerat ämnesomsättning och tarmflora hos möss
Det visar ny studie från Sahlgrenska akademin på Göteborgs universitet som övervakat ämnesomsättningen och tarmfloran hos möss som givits foder med samma energi- och fiberinnehåll – men däremot baserat på två olika typer av fett.
Studien har nyligen publicerats i Cell Metabolism.

► Läs också: Så boostar du din ämnesomsättning – med mat

Öppnar för möjlighet att skräddarsy kostråd med hänsyn till tarmflora
Enligt professor Fredrik Bäckhed vid Sahlgrenska akademin visar resultaten att en kost med nyttiga fetter som kombineras med en viss sorts bakterier kan minska risken för att drabbas av sjukdomar som har med ämnesomsättningen att göra.
– Det öppnar också för möjligheten att skräddarsy kostråd med hänsyn till den enskilda individens egen tarmflora, säger han till TT.

 

Skydd mot fetma och inflammationer
Fiskolja ger en tarmflora som skyddar mot bland annat inflammationer och viktökning. Mättat fett, som till exempel ister, utvecklar tvärtom skadliga bakterier vilka istället ökar risken för såväl diabetes och inflammationer i tarmen.

► Läs också: Omega-3 mot inflammation

Förbättrad sockeromsättning
Studien visar att de möss som gått på fiskoljediet fick ökad förekomst av så kallat nyttiga bakterier, vilka bland annat tenderar att reducera viktökning och förbättra sockeromsättning.
De möss som istället fått ister fick däremot ökad tillväxt av en bakterie som snarare riskerar att orsaka tarminflammationer och ökad insulinresistens.

► Läs också: "Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?”

 

Omega-3 och tarmflora hör ihop
När tarmbakterier från "fiskoljegruppen" i ett uppföljande experiment transplanterades till dem som matats med ister – och vice versa – kunde forskarna också se att tarmfloran och mössens hälsa på nytt förändrades.
– Det var förvånande att effekten var så märkbar. Ister och fiskolja tycks skapa helt olika bakteriefloror, trots att fodret som mössen fick hade samma energiinnehåll och samma mängd kostfiber, fortsätter Fredrik Bäckhed.
– Därför är det viktigt att förstå hur den mat vi äter reagerar med tarmfloran och vilka bakterier som utvecklas.

► Läs också - Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Nu ska det forskas på fiber
Planer finns för fortsatta studier också på människor. Forskarna vill se hur människan påverkas av kostprodukter. Först ut är forskning på hur människor reagerar på olika typer av fibrer.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Tarmfloran är de mikroorganismer som normalt förekommer i tarmkanalen. Magsaftens saltsyra och enzymer dödar flertalet mikrober och hindrar att de slår sig ner i magsäcken.
Flera hundra olika bakteriearter har definierats i tarmfloran. Bakterietätheten är avsevärt större i tjocktarmen än i tunntarmen.
Anaeroba arter (som inte kräver syre) av laktobaciller är dominerande, men även kolibakterier och enterokocker är representerade, liksom svampsläktet Candida.
Källa: Nationalencyklopedin

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.