Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fiskolja bästa fettet för tarmfloran

Fakta

Tarmfloran är de mikroorganismer som normalt förekommer i tarmkanalen. Magsaftens saltsyra och enzymer dödar flertalet mikrober och hindrar att de slår sig ner i magsäcken.
Flera hundra olika bakteriearter har definierats i tarmfloran. Bakterietätheten är avsevärt större i tjocktarmen än i tunntarmen.
Anaeroba arter (som inte kräver syre) av laktobaciller är dominerande, men även kolibakterier och enterokocker är representerade, liksom svampsläktet Candida.
Källa: Nationalencyklopedin

Ny forskning: Omega-3-fettsyror ÄR bästa fettet för vår tarmflora!
Vilken i sin tur påverkar din vikt positivt, minskar din inflammationsgrad och förbättrar din sockeromsättning. 

Det finns många anledningar till att fiskolja, det vill säga omega-3-fettsyror. Det har till exempel visat sig effektivt minska koncentrationssvårigheter och ADHD-besvär.

► Läs också: Tillskott av omega-3 kan hjälpa barn med ADD och ADHD

 

Skydd mot viktökning
Dessutom visar en ny studie nu att just omega-3-fettsyror även verkar väldigt gynnsamt för miljön i mag-tarmkanalen. Något som i sin tur bidrar till ökat skydd mot bland annat viktökning.
Mättat fett gör däremot det motsatta - och ökar risken för både diabetes och inflammationer.

Studerat ämnesomsättning och tarmflora hos möss
Det visar ny studie från Sahlgrenska akademin på Göteborgs universitet som övervakat ämnesomsättningen och tarmfloran hos möss som givits foder med samma energi- och fiberinnehåll – men däremot baserat på två olika typer av fett.
Studien har nyligen publicerats i Cell Metabolism.

► Läs också: Så boostar du din ämnesomsättning – med mat

Öppnar för möjlighet att skräddarsy kostråd med hänsyn till tarmflora
Enligt professor Fredrik Bäckhed vid Sahlgrenska akademin visar resultaten att en kost med nyttiga fetter som kombineras med en viss sorts bakterier kan minska risken för att drabbas av sjukdomar som har med ämnesomsättningen att göra.
– Det öppnar också för möjligheten att skräddarsy kostråd med hänsyn till den enskilda individens egen tarmflora, säger han till TT.

 

Skydd mot fetma och inflammationer
Fiskolja ger en tarmflora som skyddar mot bland annat inflammationer och viktökning. Mättat fett, som till exempel ister, utvecklar tvärtom skadliga bakterier vilka istället ökar risken för såväl diabetes och inflammationer i tarmen.

► Läs också: Omega-3 mot inflammation

Förbättrad sockeromsättning
Studien visar att de möss som gått på fiskoljediet fick ökad förekomst av så kallat nyttiga bakterier, vilka bland annat tenderar att reducera viktökning och förbättra sockeromsättning.
De möss som istället fått ister fick däremot ökad tillväxt av en bakterie som snarare riskerar att orsaka tarminflammationer och ökad insulinresistens.

► Läs också: "Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?”

 

Omega-3 och tarmflora hör ihop
När tarmbakterier från "fiskoljegruppen" i ett uppföljande experiment transplanterades till dem som matats med ister – och vice versa – kunde forskarna också se att tarmfloran och mössens hälsa på nytt förändrades.
– Det var förvånande att effekten var så märkbar. Ister och fiskolja tycks skapa helt olika bakteriefloror, trots att fodret som mössen fick hade samma energiinnehåll och samma mängd kostfiber, fortsätter Fredrik Bäckhed.
– Därför är det viktigt att förstå hur den mat vi äter reagerar med tarmfloran och vilka bakterier som utvecklas.

► Läs också - Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Nu ska det forskas på fiber
Planer finns för fortsatta studier också på människor. Forskarna vill se hur människan påverkas av kostprodukter. Först ut är forskning på hur människor reagerar på olika typer av fibrer.

Av Isabelle G Hedander



Fakta

Tarmfloran är de mikroorganismer som normalt förekommer i tarmkanalen. Magsaftens saltsyra och enzymer dödar flertalet mikrober och hindrar att de slår sig ner i magsäcken.
Flera hundra olika bakteriearter har definierats i tarmfloran. Bakterietätheten är avsevärt större i tjocktarmen än i tunntarmen.
Anaeroba arter (som inte kräver syre) av laktobaciller är dominerande, men även kolibakterier och enterokocker är representerade, liksom svampsläktet Candida.
Källa: Nationalencyklopedin

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

 

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

 

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

 

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

Kvinna med långt hår bakifrån på sommaräng

Så skyddar du sommarhåret naturligt

Naturlig hälsa

Under sommaren utsätter vi håret för både sol, salta och klorfyllda bad och friska vindar på havet. Allt detta sliter på håret. Här delar den gröna frisörmästaren Maria Hellström  med sig av sina bästa tips för ett naturligt friskt, starkt och vackert hår – utan skadliga gifter och kemikalier.