Omega-3 effektivt vid problem med hjärta och kärl

Fakta

Studier på omega-3
I studien GISSIPrevenzione, som utfördes 1999, deltog 11 323 personer som nyligen hade drabbats av en hjärtinfarkt. De fick näringstillskott bestående av ett gram fiskolja under drygt tre år. Gruppen som åt fiskoljan reducerade risken för hjärtinfarkt med 44 procent och risken för kardiovaskulära dödsfall med 30 procent.
I studien DART som genomfördes 1989 fick 2033 män som nyligen drabbats av hjärtinfarkt äta mycket fet fisk eller fiskoljekapslar. Efter två år hade dödligheten minskat med 20 procent.
Flera studier på omega-3-tillskottet Pikasol Forte har utförts på Aalborg Hospital i Danmark. De visar bland annat att de testade personerna fick sänkt blodtryck, samt sänkta triglyceridnivåer efter endast sex veckor.

Pikasol
Pikasol Forte Original är ett näringstillskott med högkoncentrerade omega-3-fettsyror, främst EPA och DHA. Fiskoljan utvinns ur vild djuphavsfisk, som ansjovis och sardiner, från Stilla havet utanför Chile och Peru.
Dessa fisksorter ger en bra omega-3-olja då de är rika på DHA och EPA.
Pikasol kommer från kontrollerade anläggningar som certifierings-
organet ITP i Peru och IMARPE, marina forskningsinstitut i Peru godkänt.
Fiskoljan är noga kontrollerad och testas under processen till färdig kapsel. Det finns 15 kontrollpunkter för att garantera omega-3-innehållet samt renhet. 3 500 prover per år analyseras för att förhindra härskning och mätningarna visar mycket låga nivåer av oxidation. Det rekommenderas att man äter fet fisk flera gånger i veckan för att få i sig omega-3.

Forskningen på omega-3 har tydligt uppvisat goda effekter på hjärt- och kärlhälsa. Men nyare studier visar förvirrande resultat och effekten tycks ha minskat med åren. Ändå rekommenderas man att äta fet fisk eller näringstillskott för att få i sig det viktiga fettet. Här får du veta varför.

Redan på 70-talet kunde man se att omega-3-fettsyror möjligen kunde ge en god effekt på hjärta och kärl. Danska forskare konstaterade att eskimåer hade lägre triglycerid- och kolesterolvärden än danskar. Eskimåerna hade även höga halter av omega-3 i sitt blod, tack vare sin fiskrika diet, samt kost bestående av val och säl. Sedan dess har forskningen pekat åt ett och samma håll – att ja, omega-3 påverkar vår hjärt- och kärlhälsa på ett positivt sätt.

Läs också: Omega-3 mot inflammation

 

Effekt vid hjärta- och kärlsjukdom
De senaste årens studier visar emellertid något förvirrade resultat och effekten av omega-3 tycks minska.
– De första studierna visade att omega-3 reducerar risken för hjärtinfarkt. Effekten av omega-3 har emellertid försvunnit med åren och det beror på att den traditionella behandlingen med medicin har blivit bättre. Omega-3-effekten drunknar i effekten av de andra läkemedlen, förklarar Professor Jan Palmblad, professor emeritus vid Karolinska institutet.
Omega-3 har med andra ord svårt att konkurrera i fråga om effektivitet när någon samtidigt behandlas med vanlig medicin. Men den låga effekten kompenseras till viss del av dess låga risk.
– Har omega-3 effekt vid hjärt- och kärlsjukdom? Svaret är ja, det är bevisat. Men det är högst beroende av vad man ger patienten i övrigt, ju mer läkemedel desto mer minskar effekten. Det är alltså bäst att äta omega-3 i förebyggande syfte, om man tittar på just hjärta och kärl.

Läs också: D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre

Fisk eller näringstillskott
De flesta fettsyror som kroppen behöver kan bildas från kolhydrater och protein. Undantaget är vissa omega-3- och omega-6-fettsyror, som vi måste få i oss via maten. Fet fisk, eller oljig fisk som kanske är en bättre beskrivning, innehåller rikligt med omega-3. Jan Palmblad tycker att ett intag av fisk tre till fyra gånger i veckan tillgodoser behovet.
– Men om man inte äter fisk så är näringstillskott ett utmärkt alternativ. Man kan ju även fundera över om det är något annat i en riklig fiskdiet som ger en positiv effekt på hjärta och kärl. Kanske handlar det också om att vi byter ut rött kött mot vitt några dagar i veckan? Det är en intressant aspekt.

Läs också: Samband mellan barns sömnkvalitet och omega-3

Makrill, lax och sill
Mängden omega-3 i fisk varierar med årstid och vattentemperatur. Huruvida fisken är vildfångad eller odlad är också av betydelse. Fisk som odlas föds till stor del upp på vegetabiliskt foder, vilket medför att odlad fisk innehåller mer omega-6 och mindre omega-3 än vildfångad fisk av samma art. Idag är mer än 95 procent av den lax som äts i Sverige odlad lax från Norge. Den fisk som innehåller mest omega-3 är makrill, lax, sill och regnbågsforell. För framställning av fiskolja används just dessa feta fiskar.

Vegetabilisk omega-3
Omega-3 förekommer också i alger, rapsolja, linfröolja och valnötter, men då i sin grundform alfalinolensyra, ALA, som vid god näringsstatus och tillgång till enzymer kan konverteras till de aktiva omega-3-formerna EPA och DHA. Man beräknar att cirka 5-15 procent av den ALA kroppen tillförs konverteras.

Läs också: Tillskott av omega-3 kan hjälpa barn med ADD och ADHD

Sänker blodtryck och blodfetter
Något som omega-3 har visat sig förebygga är plötslig hjärtdöd. Det har även visat sig vara positivt i fråga om hjärtinfarkt, samt att det sänker blodtrycket och blodfetterna.
– Omega-3 är kanske allra starkast i fråga om inflammatoriska sjukdomar och därför är det effektivt vid åderförkalkning, eftersom det i grunden är just en inflammatorisk sjukdom. Det är svårt att få den processen att gå tillbaka, men däremot är omega-3 effektivt för att förhindra dess uppkomst, förklarar Palmblad.
Ett varningens ord vill professorn emellertid dela med sig av.
– Omega-3 är inte ett allmänt smörjmedel, det liknar mer ett läkemedel. Man lever inte längre bara för att man får i sig gott om omega-3, framförallt inte om du vid sidan om både super och röker. Det ska ses som ett bra komplement till en i övrigt hälsosam livsstil.

Läs också: Sänkt blodtryck med hälsokost

Hjärtinfarkt
Hjärtat är en muskel som pumpar ut syrerikt blod till kroppens alla organ, men hjärtat behöver även själv syrerikt blod för att jobba. Det är kranskärlen, som ligger på hjärtats utsida, som försörjer hjärtat med blod.
Det kan bildas åderförfettning/åderförkalkning i kranskärlen – det är förträngningar som bildas under längre tid av inlagrat fett och bindväv. Förträngningarna kan ibland proppa igen hela eller delar av kärlen vilket gör att blodet inte kommer fram.
En hjärtinfarkt beror oftast på att en blodpropp har bildats och täppt till hjärtats kranskärl så att blodet inte kan passera. Detta ger syrebrist i den del av hjärtat som skulle ha tagit emot blodet från detta kärl. En skada kan uppkomma som gör att hjärtat inte orkar arbeta lika bra som förut. Hjärtinfarkt kan vara en livshotande sjukdom och kräver omedelbar vård.

Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

Riskfaktorer
Risken att få hjärtinfakt ökar om man röker, har högt blodtryck, diabetes och högt kolesterol, stressar, är stillasittande och inte motionerar. Bra kostvanor och regelbunden motion kan motverka risken för hjärtinfarkt.

Symtom

  • Bröstsmärta som kan stråla ut i armarna.
  • Obehagskänsla i bröstet som kan stråla upp mot halsen, käkarna och skuldrorna.
  • Illamående, andnöd, kallsvett och ångest.

 

Läs också: 5 goda vanor som kan skydda mot hjärtinfarkt

Av Emma V Larsson

Fakta

Studier på omega-3
I studien GISSIPrevenzione, som utfördes 1999, deltog 11 323 personer som nyligen hade drabbats av en hjärtinfarkt. De fick näringstillskott bestående av ett gram fiskolja under drygt tre år. Gruppen som åt fiskoljan reducerade risken för hjärtinfarkt med 44 procent och risken för kardiovaskulära dödsfall med 30 procent.
I studien DART som genomfördes 1989 fick 2033 män som nyligen drabbats av hjärtinfarkt äta mycket fet fisk eller fiskoljekapslar. Efter två år hade dödligheten minskat med 20 procent.
Flera studier på omega-3-tillskottet Pikasol Forte har utförts på Aalborg Hospital i Danmark. De visar bland annat att de testade personerna fick sänkt blodtryck, samt sänkta triglyceridnivåer efter endast sex veckor.

Pikasol
Pikasol Forte Original är ett näringstillskott med högkoncentrerade omega-3-fettsyror, främst EPA och DHA. Fiskoljan utvinns ur vild djuphavsfisk, som ansjovis och sardiner, från Stilla havet utanför Chile och Peru.
Dessa fisksorter ger en bra omega-3-olja då de är rika på DHA och EPA.
Pikasol kommer från kontrollerade anläggningar som certifierings-
organet ITP i Peru och IMARPE, marina forskningsinstitut i Peru godkänt.
Fiskoljan är noga kontrollerad och testas under processen till färdig kapsel. Det finns 15 kontrollpunkter för att garantera omega-3-innehållet samt renhet. 3 500 prover per år analyseras för att förhindra härskning och mätningarna visar mycket låga nivåer av oxidation. Det rekommenderas att man äter fet fisk flera gånger i veckan för att få i sig omega-3.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.