Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kureras nya bloggare Caroline Norbelie

Kureras nya bloggare Caroline Norbelie

Från sönderstressad – till stresscoach

Caroline Norbelie

Ålder: 43
Bor: Bromma
Gör: Stresscoach och anordnar yoga- och vandringsresor till Deia, Mallorca. Driver Prestationspodden, och nu också bloggare på Kurera, här kan du läsa bloggen.
Familj: Min man Martin, Lucas 10 år, Mathilda 6 år och Frallan (min katt).
Så mår jag bra: Jag älskar mötet med människor. Det är det som gör mig lycklig. Jag mår bra när jag hinner med min träning. Och när jag har rutiner och hinner med både jobb och fritid. Samtidigt så finns det inget bättre än att resa. Speciellt till Deia Mallorca. Där älskar jag att vandra och bada.

När utmattningen var ett faktum växlade Caroline Norbelie spår - från stress i reklambranschen till att bli stresscoach.
Nu strävar hon att vara det bollplank hon själv behövde.

Hon visste egentligen långt tidigare att reklambranschen inte var för henne. Men det var när Caroline Norbelie fick en ansiktsförlamning och andra utmattningssymtpom som hon insåg att hon inte levde det liv hon ville leva.
– Jag vantrivdes på jobbet och i samma veva fick jag mitt första barn som knappt sov någonting – det här mattade ut mig, något jag kände en skam över.

LÄS OCKSÅ: Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Behöver ett bollplank
Caroline sökte efter ett nytt jobb och gick tillslut till en coach för att få rådgivning. Snart kom hon fram till att hon själv ville jobba som coach och hjälpa andra människor.
– Ofta är det svårt att se något utifrån när man själv är mitt inne i det, då behöver man ett bollplank.
Caroline gick en kurs och är nu sedan tre år tillbaka holistisk coach - för ett helhetsperspektiv är viktigt för henne. Utan det ena fungerar inte det andra. Och genom att träna på något sätt varje dag, genom yoga, meditation eller styrketräning, håller hon sina egna stressnivåer i schack.
– Välmående för mig består av flera delar såsom relationer, kost, karriär och träning. Alla delar måste fungera om man ska må bra.
Som coach stöter Caroline på många som är i samma situation som hon själv var i för något år sedan - de vill skapa en förändring och göra något annat i sitt liv. Det kan handla om en förändring i relationen eller att de vill byta jobb.
– Idag driver självförverkligandet på oss, på gott och på ont. Så det handlar inte alltid bara om förändring. Många gånger kan det vara att få någon att uppskatta och gilla det man faktiskt har.

 

LÄS OCKSÅ: 9 tecken på att du är på väg in i väggen

Läskigt med prestation
Caroline driver också Prestationspodden, som handlar om stress, prestation och personlig utveckling. Och just prestation är något hon har jobbat med. Förut kändes det läskigt men idag vet hon att när hon presterar utifrån sig själv så kommer det gå bra.
– Det är när man står på fel arena och försöker prestera som det ofta blir jobbigt och känns som ett tvång.
Caroline är också ny bloggare på Kurera. Här kommer hon skriva om stress, stresshantering och ge tips och råd om hur du kan leva med mindre stress och må bra.
– Några saker som minskar stressen markant är när man slutar jämföra sig och riktar sitt fokus mer mot sitt eget liv, att man gör det man själv tycker om och inte följer andras viljor.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Tid att blicka inåt
Det finns risk för att stressrelaterade sjukdomar och utbrändhet kommer skjuta i höjden på grund av corona i takt med att den finansiella krisen slår till, tror Caroline. Samtidigt finns nu också tid att blicka inåt.
– Här har arbetsplatser en unik möjlighet att lyfta upp frågan högre upp på agendan och jobba mer preventivt med stressrelaterade frågor, genom att väva in stresshantering och personlig utveckling som en del av verksamheten.

Av Tina Harr


Caroline Norbelie

Ålder: 43
Bor: Bromma
Gör: Stresscoach och anordnar yoga- och vandringsresor till Deia, Mallorca. Driver Prestationspodden, och nu också bloggare på Kurera, här kan du läsa bloggen.
Familj: Min man Martin, Lucas 10 år, Mathilda 6 år och Frallan (min katt).
Så mår jag bra: Jag älskar mötet med människor. Det är det som gör mig lycklig. Jag mår bra när jag hinner med min träning. Och när jag har rutiner och hinner med både jobb och fritid. Samtidigt så finns det inget bättre än att resa. Speciellt till Deia Mallorca. Där älskar jag att vandra och bada.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.