Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

Att stress har direkt fysisk inverkan på hjärnan är något man vetat sedan länge. Hippocampus krymper och kan vara 20-25 procent mindre hos de som befunnit sig länge i ett tillstånd av kronisk stress.* Man vet också att det är vanligt med humör- och empatistörning samt rubbade fysiska funktioner som kan yttra sig som infertilitet, sömn- och matsmältningsproblem. Detta helt enkelt för att det är något kroppen prioriterar ned när den tror att vi är i fara.
– Man ska inte sova, man ska inte ha sex heller om livet ska räddas, säger Karin.

 

Karin Isberg

Karin Isberg

Öva upp ”hjärnmuskulaturen”
– Även om hjärnan inte är en muskel finns stora likheter med hur muskler fungerar säger Karin Isberg som medverkar i en uppskattad serie på kurera.se om stresshantering samt har lektioner där hon hjälper oss att komma i form mentalt.
– En tydlig likhet kan man se när det kommer till utmattning.
Karin fortsätter:
– Har du haft en kroppslig skada räcker det inte med att vila för att få tillbaka full funktionalitet i muskeln, det är precis samma sak med hjärnan.

 

För att vi bättre ska förstå vad som händer vid långvarig stress berättar Karin om det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet. Det sympatiska nervsystemet är det som är aktivt när vi är igång och när vi befinner oss i ett så kallat fight-or-flight tillstånd. Vilket vi gör vid stress och det parasympatiska är det som aktiveras när vi kopplar av och vilar.

LÄS OCKSÅ: Fem örter som hjälper vid stress och utmattning

 

”Det är aldrig kört”
Hos den som befinner sig i långvarig stress kan det gå så långt att det parasympatiska nervsystemet till slut upphör att aktiveras och vi befinner oss i ett konstant tillstånd av stress.
– Det är det som gör att man inte kan koppla av förklarar Karin. Därför fungerar det inte att säga till en utmattad person att göra ingenting. Hjärnan slutar inte stressa för det.

– Hos den som har en fungerande växelverkan mellan de två aktiveras det parasympatiska och man kopplar av, men hos den som varit stressad under lång tid fungerar inte det längre.
Vi kan motverka att detta uppstår förutsatt att vi vet vad vi ska göra för att förhindra det. Det går även att arbeta upp aktiveringen av det parasympatiska nervsystemet igen om man skulle råkat hamna där.
– Det är aldrig kört, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”

 

 

Många får inte rätt hjälp
Enligt Karin finns det fortfarande många missförstånd och bristande kunskap om vad utmattning är, vad det beror på och hur det påverkar hjärnan.
– Man kan till exempel inte vila sig återställd från en utmattning, säger Karin som berättar att hon träffar många som säger att de varit sjuka i flera år.
– Det ska inte behöva ta så lång tid att återhämta sig, då har man inte fått rätt hjälp.

Sjukgymnastik för hjärnan
Men vad är då rätt behandling och hur gör man för att motverka att man hamnar i utmattning till att börja med? Svaren är kanske inte vad de flesta väntar sig.
– En förtvinad muskel kan man stärka och en förtvinad hippocampus kan man återbygga men inte genom att vara passiv.
Karin förklarar att man behöver aktivera sin hjärna på ett sätt som är stärkande och det gör man genom att ägna sig åt aktiviteter som kräver ett visst fokus, utan att det blir för mycket intryck.
Exempel Karin nämner är yoga, dans, klättring, att baka eller att pyssla i trädgården. Det dessa aktiviteter har gemensamt är att man behöver tänka – fast inte så mycket och man behöver heller inte ta in så mycket information.

LÄS OCKSÅ: 12 kroppssignaler som kan tyda på att du borde ta det lugnt

Vila först – sedan aktivitet
Den som hamnat i utmattning kan först behöva en tid av total vila men efter ett tag kan man börja med den här typen av aktiviteter för att bygga upp sig igen.
– Utifrån den förmåga man just då har, säger Karin.
Karin återkommer till jämförelsen med skadade kroppsdelar, en logik som brukar göra att det blir lättare att förstå.
– Om du brutit benet är det logiskt att du föst måste vila och att du sedan måste träna dig stark. Du kan inte köra på med full belastning från början utan du bygger upp dig successivt, det är precis samma sak med hjärnan.

Träna förebyggande
Det fungerar även förebyggande, på samma sätt som styrketräning kan förhindra att vi får kroppsliga problem menar Karin.
– Både hjärna och kropp mår bättre av aktivitet än att inget göra men ingen mår bra av att köra stenhård fysisk träning hela dagarna.
Däremot är det bra med promenader eller att cykla i ett tempo som inte är forcerat enligt Karin.
­– Det sliter inte på kroppen utan är stärkande, samma sak med hjärnan.

Av Nina Törmark

Källa: *Uppgiften om hippocampus Sharpbrains.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

 

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".

Trädgården läkte artistens psykiska ohälsa – släpper nu bok om odling

Intervju

Vissa som mår psykiskt dåligt har självskadebeteenden eller stoppar fingrarna i halsen. Artisten och poptrubaduren Karl Martindahl stoppade fingrarna i jorden i stället. För Kurera berättar den bokaktuelle musikern om sina mörka år och om det som till slut blev hans väg tillbaka – och som numera är hans livsföljeslagare: odlingen. "Odling ger rötter i dubbel bemärkelse. En naturlig självmedicinering fanns rakt framför näsan på mig", säger han till Kurera.

Det är dags att prata om mens på jobbet!  

Kurera debatt

Lika självklart som det är att människor blir hungriga och behöver lunchraster, eller kissnödiga och behöver toaletter, bör det vara att ta hänsyn till personers menstruella behov. Därför vill organisationen Mensen - forum för menstruation, menscertifiera våra arbetsplatser.

Artros: Hur kan man behandla naturligt?

TV

Eftersom artros inte går att bota idag måste vi se på behandlingen är ett långtidsperspektiv. Därför vänder många blickarna mot naturpreparat. Och det finns många: Nypon, ingefära, gurkmeja, boswellia, omega-3.