Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

Att stress har direkt fysisk inverkan på hjärnan är något man vetat sedan länge. Hippocampus krymper och kan vara 20-25 procent mindre hos de som befunnit sig länge i ett tillstånd av kronisk stress.* Man vet också att det är vanligt med humör- och empatistörning samt rubbade fysiska funktioner som kan yttra sig som infertilitet, sömn- och matsmältningsproblem. Detta helt enkelt för att det är något kroppen prioriterar ned när den tror att vi är i fara.
– Man ska inte sova, man ska inte ha sex heller om livet ska räddas, säger Karin.

Karin Isberg

Karin Isberg

Öva upp ”hjärnmuskulaturen”
– Även om hjärnan inte är en muskel finns stora likheter med hur muskler fungerar säger Karin Isberg som medverkar i en uppskattad serie på kurera.se om stresshantering samt har lektioner där hon hjälper oss att komma i form mentalt.
– En tydlig likhet kan man se när det kommer till utmattning.
Karin fortsätter:
– Har du haft en kroppslig skada räcker det inte med att vila för att få tillbaka full funktionalitet i muskeln, det är precis samma sak med hjärnan.

 

För att vi bättre ska förstå vad som händer vid långvarig stress berättar Karin om det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet. Det sympatiska nervsystemet är det som är aktivt när vi är igång och när vi befinner oss i ett så kallat fight-or-flight tillstånd. Vilket vi gör vid stress och det parasympatiska är det som aktiveras när vi kopplar av och vilar.

LÄS OCKSÅ: Fem örter som hjälper vid stress och utmattning

”Det är aldrig kört”
Hos den som befinner sig i långvarig stress kan det gå så långt att det parasympatiska nervsystemet till slut upphör att aktiveras och vi befinner oss i ett konstant tillstånd av stress.
– Det är det som gör att man inte kan koppla av förklarar Karin. Därför fungerar det inte att säga till en utmattad person att göra ingenting. Hjärnan slutar inte stressa för det.

– Hos den som har en fungerande växelverkan mellan de två aktiveras det parasympatiska och man kopplar av, men hos den som varit stressad under lång tid fungerar inte det längre.
Vi kan motverka att detta uppstår förutsatt att vi vet vad vi ska göra för att förhindra det. Det går även att arbeta upp aktiveringen av det parasympatiska nervsystemet igen om man skulle råkat hamna där.
– Det är aldrig kört, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”

Många får inte rätt hjälp
Enligt Karin finns det fortfarande många missförstånd och bristande kunskap om vad utmattning är, vad det beror på och hur det påverkar hjärnan.
– Man kan till exempel inte vila sig återställd från en utmattning, säger Karin som berättar att hon träffar många som säger att de varit sjuka i flera år.
– Det ska inte behöva ta så lång tid att återhämta sig, då har man inte fått rätt hjälp.

Sjukgymnastik för hjärnan
Men vad är då rätt behandling och hur gör man för att motverka att man hamnar i utmattning till att börja med? Svaren är kanske inte vad de flesta väntar sig.
– En förtvinad muskel kan man stärka och en förtvinad hippocampus kan man återbygga men inte genom att vara passiv.
Karin förklarar att man behöver aktivera sin hjärna på ett sätt som är stärkande och det gör man genom att ägna sig åt aktiviteter som kräver ett visst fokus, utan att det blir för mycket intryck.
Exempel Karin nämner är yoga, dans, klättring, att baka eller att pyssla i trädgården. Det dessa aktiviteter har gemensamt är att man behöver tänka – fast inte så mycket och man behöver heller inte ta in så mycket information.

 

LÄS OCKSÅ: 12 kroppssignaler som kan tyda på att du borde ta det lugnt

Vila först – sedan aktivitet
Den som hamnat i utmattning kan först behöva en tid av total vila men efter ett tag kan man börja med den här typen av aktiviteter för att bygga upp sig igen.
– Utifrån den förmåga man just då har, säger Karin.
Karin återkommer till jämförelsen med skadade kroppsdelar, en logik som brukar göra att det blir lättare att förstå.
– Om du brutit benet är det logiskt att du föst måste vila och att du sedan måste träna dig stark. Du kan inte köra på med full belastning från början utan du bygger upp dig successivt, det är precis samma sak med hjärnan.

Träna förebyggande
Det fungerar även förebyggande, på samma sätt som styrketräning kan förhindra att vi får kroppsliga problem menar Karin.
– Både hjärna och kropp mår bättre av aktivitet än att inget göra men ingen mår bra av att köra stenhård fysisk träning hela dagarna.
Däremot är det bra med promenader eller att cykla i ett tempo som inte är forcerat enligt Karin.
­– Det sliter inte på kroppen utan är stärkande, samma sak med hjärnan.

Av Nina Törmark

Källa: *Uppgiften om hippocampus Sharpbrains.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Närbild på händer som knäpper bh på ryggen

Därför ska du skippa bh

Hälsa

Att slänga bh:n, som på ”det glada sjuttiotalet”, eller i alla fall byta din bygel-bh mot en annan variant, kan vara en god idé för din hälsa. Det handlar om att inte stoppa upp kroppens lymfsystem. Här berättar vi mer!

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

 

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".