Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

Att stress har direkt fysisk inverkan på hjärnan är något man vetat sedan länge. Hippocampus krymper och kan vara 20-25 procent mindre hos de som befunnit sig länge i ett tillstånd av kronisk stress.* Man vet också att det är vanligt med humör- och empatistörning samt rubbade fysiska funktioner som kan yttra sig som infertilitet, sömn- och matsmältningsproblem. Detta helt enkelt för att det är något kroppen prioriterar ned när den tror att vi är i fara.
– Man ska inte sova, man ska inte ha sex heller om livet ska räddas, säger Karin.

Karin Isberg

Karin Isberg

Öva upp ”hjärnmuskulaturen”
– Även om hjärnan inte är en muskel finns stora likheter med hur muskler fungerar säger Karin Isberg som medverkar i en uppskattad serie på kurera.se om stresshantering samt har lektioner där hon hjälper oss att komma i form mentalt.
– En tydlig likhet kan man se när det kommer till utmattning.
Karin fortsätter:
– Har du haft en kroppslig skada räcker det inte med att vila för att få tillbaka full funktionalitet i muskeln, det är precis samma sak med hjärnan.

 

För att vi bättre ska förstå vad som händer vid långvarig stress berättar Karin om det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet. Det sympatiska nervsystemet är det som är aktivt när vi är igång och när vi befinner oss i ett så kallat fight-or-flight tillstånd. Vilket vi gör vid stress och det parasympatiska är det som aktiveras när vi kopplar av och vilar.

LÄS OCKSÅ: Fem örter som hjälper vid stress och utmattning

”Det är aldrig kört”
Hos den som befinner sig i långvarig stress kan det gå så långt att det parasympatiska nervsystemet till slut upphör att aktiveras och vi befinner oss i ett konstant tillstånd av stress.
– Det är det som gör att man inte kan koppla av förklarar Karin. Därför fungerar det inte att säga till en utmattad person att göra ingenting. Hjärnan slutar inte stressa för det.

– Hos den som har en fungerande växelverkan mellan de två aktiveras det parasympatiska och man kopplar av, men hos den som varit stressad under lång tid fungerar inte det längre.
Vi kan motverka att detta uppstår förutsatt att vi vet vad vi ska göra för att förhindra det. Det går även att arbeta upp aktiveringen av det parasympatiska nervsystemet igen om man skulle råkat hamna där.
– Det är aldrig kört, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”

Många får inte rätt hjälp
Enligt Karin finns det fortfarande många missförstånd och bristande kunskap om vad utmattning är, vad det beror på och hur det påverkar hjärnan.
– Man kan till exempel inte vila sig återställd från en utmattning, säger Karin som berättar att hon träffar många som säger att de varit sjuka i flera år.
– Det ska inte behöva ta så lång tid att återhämta sig, då har man inte fått rätt hjälp.

Sjukgymnastik för hjärnan
Men vad är då rätt behandling och hur gör man för att motverka att man hamnar i utmattning till att börja med? Svaren är kanske inte vad de flesta väntar sig.
– En förtvinad muskel kan man stärka och en förtvinad hippocampus kan man återbygga men inte genom att vara passiv.
Karin förklarar att man behöver aktivera sin hjärna på ett sätt som är stärkande och det gör man genom att ägna sig åt aktiviteter som kräver ett visst fokus, utan att det blir för mycket intryck.
Exempel Karin nämner är yoga, dans, klättring, att baka eller att pyssla i trädgården. Det dessa aktiviteter har gemensamt är att man behöver tänka – fast inte så mycket och man behöver heller inte ta in så mycket information.

 

LÄS OCKSÅ: 12 kroppssignaler som kan tyda på att du borde ta det lugnt

Vila först – sedan aktivitet
Den som hamnat i utmattning kan först behöva en tid av total vila men efter ett tag kan man börja med den här typen av aktiviteter för att bygga upp sig igen.
– Utifrån den förmåga man just då har, säger Karin.
Karin återkommer till jämförelsen med skadade kroppsdelar, en logik som brukar göra att det blir lättare att förstå.
– Om du brutit benet är det logiskt att du föst måste vila och att du sedan måste träna dig stark. Du kan inte köra på med full belastning från början utan du bygger upp dig successivt, det är precis samma sak med hjärnan.

Träna förebyggande
Det fungerar även förebyggande, på samma sätt som styrketräning kan förhindra att vi får kroppsliga problem menar Karin.
– Både hjärna och kropp mår bättre av aktivitet än att inget göra men ingen mår bra av att köra stenhård fysisk träning hela dagarna.
Däremot är det bra med promenader eller att cykla i ett tempo som inte är forcerat enligt Karin.
­– Det sliter inte på kroppen utan är stärkande, samma sak med hjärnan.

Av Nina Törmark

Källa: *Uppgiften om hippocampus Sharpbrains.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.