Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Guide: Så tar du hand om svampen

Fakta

Svamp är ett populärt livsmedel, inte minst på hösten. Dock finns det myter som säger att svamp inte innehåller någon direkt näring - men det är just en myt.
Svamp är tvärtom väldigt nyttigt.

Mot benskörhet och höjda blodfetter
Svamp är till exempel den vegetabilier som innehåller allra mest D-vitamin och i japanska studier har man sett en positiv effekt på benskörhet vid intag av svamp. I studier på shiitakesvamp noterades vid intag även en sänkning av förhöjda blodfetter.

Vitamin- och mineralrik
Till exempel kantareller innehåller D-, C- och B-vitaminer, kalium och zink. Hundra gram kantareller ger dig 50 procent av RDI av D-vitamin.

Perfekt info för dig som älskar svamp men som kanske plockat för sällan för att ha blivit någon svampexpert.
Vad som är vad får du fortfarande klura ut själv men här en liten guide för hur du bäst tar tillvara svamp - och tips om hur du, med hjälp av restaurangernas fuskknep, kan få svampen rensad rekordfort. 

Det är Metros matskribent Jonas Cramby som sammanställt denna eminenta lilla "så gör du-guide". Han inleder dessutom guiden väldigt roligt, och för många säkert väldigt träffande:
"Så du har plockat en hel korg med kantareller, tagit en bild på dem, valt filter, lagt ut på Instagram och fått över 20 likes men nu då? Hur tar man egentligen hand om svampen på bästa sätt? Här följer en grundkurs."

 

► Läs också: Nyttigheter i skördetid: 10 goda livsmedel som hör hösten till

Förvaring
Har du grovrensat i skogen samt kollat att svampen är fri från eventuella larv- och insektsattacker klarar sig ofta kantareller upp till en vecka i kylen innan de måste ätas - eller tas till vara på annat sätt. För att förhindra att de skrumpnar eller ruttnar är det smartaste sättet att förvara dem i en öppen papperspåse.
Denna info gäller dock inte svamp som är känsligare, till exempel soppar, som måste rensas och tillagas tämligen omgående.

Rensning
Många menar att man absolut aldrig ska skölja svamp - och visst, skriver Cramby ironiskt, kan det kanske vara avkopplande att sitta en hel helg vid köksbordet och pilla bort mossa och barr med en liten borste (utan att få tuppjuck en endaste gång), men är det en fast svamp som kantarell och den redan är fuktig av att ha hängt med mossan i skogen hela dagen så kvittar det om man "fuskar" och sköljer av det värsta skräpet.
Det finns till och med ett listigt restaurangknep, avslöjar han, för den som rensa en massa kantareller snabbt. Det lyder: lägg svampen i en skål, pudra med vetemjöl, täck sedan med kallt vatten, rör runt, häll av och skölj sedan bort mjölet. Resultatet? Helt ren svamp.

► Läs också: Tio anledningar att äta mer blåbär

Tillagning
Det kallas att man förväller svamp, vilket är en sanning med modifikation, menar Jonas Cramby. Vad som egentligen sker är att man kokar bort/in all den vätska som svamparna sugit i sig efter att ha vistats i ruskigt svenskt höstväder.
En förvällning går till på följande sätt: Stek svampen (oftast kantareller) utan fett och salt på låg värme tills de vattnar sig. Vänta sedan tills allt vatten kokat in. Frestas inte att hälla av vattnet, mycket av smaken finns nämligen här.
När svampen börjar bli torr ska man höja värmen, tillsätta smör, salt (samt eventuellt finhackad lök, rekommenderar Cramby) och fortsätter sedan steka svampen tills den blivit lite småknaprig. Är svampen lite torrare vänder man först runt dem i en het och torr stekpanna, tillsätter sedan smör och lök och steker dem snabbt.
Medan många vid rensning skär svampen i två halvor för att kolla larvangrepp rekommenderar matskribenten istället att man gärna ska använda hela, små svampar eftersom dessa håller formen bättre.

 

För dig som vill spara svampen
Då och då händer det att man har svampturen med sig och hittar mer än vad kan ätas på en vecka. Då kan det vara en bra idé att spara undan spara undan lite till en annan gång.
För att spara svampen finns tre val: Frysa, torka eller lägga in.
Kantarellen är den vanligaste plocksvampen och här är infrysning den vanligaste, och enklaste, metoden enligt Cramby. Då är det bara att hacka upp, koka bort vätskan utan salt och matfett och sedan frysa in i portionspåsar. Klart.
Svampar som trattkantareller och Karljohan är däremot perfekta att torka, menar matskribenten, något som han menar inte bara är en metod utan ett livsstilsval. Detta eftersom man efter rensning lägger ut alla svamp på utbredda tidningar över hela lägenheten, och där ska de ligga ett tag, tills de är torra och skrumpna.
Att välja att pickla svampen kräver kanske lite mer matlagningsintresse, resonerar han, men menar att man å andra sidan kommer att ha snabb och bekväm tillgång till smörgåskondiment hela vintern, vilket han menar höjer livskvalitén...

Tips på vad du ska göra med svampen
...efter att du plockat och tagit om hand om den? Här följer fyra goda recept med svamp:
• Pizza med svamp, päron och chevreost
• Höstiga polenta-snittar med svamp och honungsslungade äpplen
Tony Irvings kantarellgryta
• Mias kantarellmacka gjord på snabb-bröd utan mjölk och gluten

Av Isabelle G Hedander

Källa: Metro

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Svamp är ett populärt livsmedel, inte minst på hösten. Dock finns det myter som säger att svamp inte innehåller någon direkt näring - men det är just en myt.
Svamp är tvärtom väldigt nyttigt.

Mot benskörhet och höjda blodfetter
Svamp är till exempel den vegetabilier som innehåller allra mest D-vitamin och i japanska studier har man sett en positiv effekt på benskörhet vid intag av svamp. I studier på shiitakesvamp noterades vid intag även en sänkning av förhöjda blodfetter.

Vitamin- och mineralrik
Till exempel kantareller innehåller D-, C- och B-vitaminer, kalium och zink. Hundra gram kantareller ger dig 50 procent av RDI av D-vitamin.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?