Guide: Så tar du hand om svampen

Fakta

Svamp är ett populärt livsmedel, inte minst på hösten. Dock finns det myter som säger att svamp inte innehåller någon direkt näring - men det är just en myt.
Svamp är tvärtom väldigt nyttigt.

Mot benskörhet och höjda blodfetter
Svamp är till exempel den vegetabilier som innehåller allra mest D-vitamin och i japanska studier har man sett en positiv effekt på benskörhet vid intag av svamp. I studier på shiitakesvamp noterades vid intag även en sänkning av förhöjda blodfetter.

Vitamin- och mineralrik
Till exempel kantareller innehåller D-, C- och B-vitaminer, kalium och zink. Hundra gram kantareller ger dig 50 procent av RDI av D-vitamin.

Perfekt info för dig som älskar svamp men som kanske plockat för sällan för att ha blivit någon svampexpert.
Vad som är vad får du fortfarande klura ut själv men här en liten guide för hur du bäst tar tillvara svamp – och tips om hur du, med hjälp av restaurangernas fuskknep, kan få svampen rensad rekordfort. 

Det är Metros matskribent Jonas Cramby som sammanställt denna eminenta lilla ”så gör du-guide”. Han inleder dessutom guiden väldigt roligt, och för många säkert väldigt träffande:
”Så du har plockat en hel korg med kantareller, tagit en bild på dem, valt filter, lagt ut på Instagram och fått över 20 likes men nu då? Hur tar man egentligen hand om svampen på bästa sätt? Här följer en grundkurs.”

► Läs också: Nyttigheter i skördetid: 10 goda livsmedel som hör hösten till

 

Förvaring
Har du grovrensat i skogen samt kollat att svampen är fri från eventuella larv- och insektsattacker klarar sig ofta kantareller upp till en vecka i kylen innan de måste ätas – eller tas till vara på annat sätt. För att förhindra att de skrumpnar eller ruttnar är det smartaste sättet att förvara dem i en öppen papperspåse.
Denna info gäller dock inte svamp som är känsligare, till exempel soppar, som måste rensas och tillagas tämligen omgående.

Rensning
Många menar att man absolut aldrig ska skölja svamp – och visst, skriver Cramby ironiskt, kan det kanske vara avkopplande att sitta en hel helg vid köksbordet och pilla bort mossa och barr med en liten borste (utan att få tuppjuck en endaste gång), men är det en fast svamp som kantarell och den redan är fuktig av att ha hängt med mossan i skogen hela dagen så kvittar det om man ”fuskar” och sköljer av det värsta skräpet.
Det finns till och med ett listigt restaurangknep, avslöjar han, för den som rensa en massa kantareller snabbt. Det lyder: lägg svampen i en skål, pudra med vetemjöl, täck sedan med kallt vatten, rör runt, häll av och skölj sedan bort mjölet. Resultatet? Helt ren svamp.

► Läs också: Tio anledningar att äta mer blåbär

Tillagning
Det kallas att man förväller svamp, vilket är en sanning med modifikation, menar Jonas Cramby. Vad som egentligen sker är att man kokar bort/in all den vätska som svamparna sugit i sig efter att ha vistats i ruskigt svenskt höstväder.
En förvällning går till på följande sätt: Stek svampen (oftast kantareller) utan fett och salt på låg värme tills de vattnar sig. Vänta sedan tills allt vatten kokat in. Frestas inte att hälla av vattnet, mycket av smaken finns nämligen här.
När svampen börjar bli torr ska man höja värmen, tillsätta smör, salt (samt eventuellt finhackad lök, rekommenderar Cramby) och fortsätter sedan steka svampen tills den blivit lite småknaprig. Är svampen lite torrare vänder man först runt dem i en het och torr stekpanna, tillsätter sedan smör och lök och steker dem snabbt.
Medan många vid rensning skär svampen i två halvor för att kolla larvangrepp rekommenderar matskribenten istället att man gärna ska använda hela, små svampar eftersom dessa håller formen bättre.

För dig som vill spara svampen
Då och då händer det att man har svampturen med sig och hittar mer än vad kan ätas på en vecka. Då kan det vara en bra idé att spara undan spara undan lite till en annan gång.
För att spara svampen finns tre val: Frysa, torka eller lägga in.
Kantarellen är den vanligaste plocksvampen och här är infrysning den vanligaste, och enklaste, metoden enligt Cramby. Då är det bara att hacka upp, koka bort vätskan utan salt och matfett och sedan frysa in i portionspåsar. Klart.
Svampar som trattkantareller och Karljohan är däremot perfekta att torka, menar matskribenten, något som han menar inte bara är en metod utan ett livsstilsval. Detta eftersom man efter rensning lägger ut alla svamp på utbredda tidningar över hela lägenheten, och där ska de ligga ett tag, tills de är torra och skrumpna.
Att välja att pickla svampen kräver kanske lite mer matlagningsintresse, resonerar han, men menar att man å andra sidan kommer att ha snabb och bekväm tillgång till smörgåskondiment hela vintern, vilket han menar höjer livskvalitén…

Tips på vad du ska göra med svampen
…efter att du plockat och tagit om hand om den? Här följer fyra goda recept med svamp:
• Pizza med svamp, päron och chevreost
• Höstiga polenta-snittar med svamp och honungsslungade äpplen
Tony Irvings kantarellgryta
• Mias kantarellmacka gjord på snabb-bröd utan mjölk och gluten

Av Isabelle G Hedander

Källa: Metro

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

Fakta

Svamp är ett populärt livsmedel, inte minst på hösten. Dock finns det myter som säger att svamp inte innehåller någon direkt näring - men det är just en myt.
Svamp är tvärtom väldigt nyttigt.

Mot benskörhet och höjda blodfetter
Svamp är till exempel den vegetabilier som innehåller allra mest D-vitamin och i japanska studier har man sett en positiv effekt på benskörhet vid intag av svamp. I studier på shiitakesvamp noterades vid intag även en sänkning av förhöjda blodfetter.

Vitamin- och mineralrik
Till exempel kantareller innehåller D-, C- och B-vitaminer, kalium och zink. Hundra gram kantareller ger dig 50 procent av RDI av D-vitamin.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.