Foto: Foto Friberg

Gunnar Johansson: Nu är sömnen både bättre och djupare

Fakta

Gunnar Johansson
Bor: Västerås
Ålder: Fyller 81 år i september
Familj: Fru och tre barn
Gör: Pensionerad försäljare
Intressen: Idrott

Åttioårige Gunnar Johansson från Västerås upplevde att han sov allt sämre på nätterna.
En dag läste han i en broschyr om en särskild madrass som kunde vara bra för sömnen. På ren ingivelse provade han.
Nu sover han inte en natt utan magnetmadrassen.

Gunnar Johansson har arbetat som försäljare innan han vid 62-års ålder valde att gå i pension. När han arbetade hade han aldrig problem varken med att somna eller att sova hela nätterna.
‒ När jag slutade jobba fick jag en annan sömnrytm och problemen med att sova har kommit efter hand, säger han.

Han menar att åldern till viss del har att göra med att sömnen blir sämre. Att det är på grund av den han vaknar ganska ofta. Det viktiga är bara att lyckas somna om. Han minns den där dagen när han satt vid köksbordet och bläddrade i en broschyr. Han hamnade vid en sida om Velloflex magnetmadrasser som kunde verka positivt för sömnen. Det lät för bra för att inte provas tyckte han och vips så hade han köpt sig en magnetmadrass.
‒ Det var ju det att jag tyckte att jag sov så dåligt så jag ville prova något för att få bättre sömn, säger Gunnar Johansson.

 

En magnetmadrass är en bäddmadrass med flera små magneter inbyggda. Den statiska magnetismen från dem, skapade av elektriska laddningar i rörelse, kan hjälpa mot sömnproblem men också mot värk. Under antiken användes magneter för att lindra och läka olika besvär. Ingen vet säkert, för det finns inga vetenskapliga belägg för att magneter hjälper, men man tror att magneterna ökar blodcirkulationen och cellernas ämnesomsättning och därigenom till exempel lindrar smärta.

Läs också: Ny forskning: Mer sömn ger högre lön

Sover längre stunder
Gunnar Johansson kommer inte ihåg exakt när han fick hem sin magnetmadrass men han har haft den som ständig följeslagare i åtminstone tre år.
‒ Det tog inte lång tid innan jag märkte stor skillnad på sömnen. Jag har den varje natt och sover längre stunder, säger han.

Rent allmänt tycker han att sömnen blivit mycket bättre sedan han provade Velloflex magnetmadrass.
‒ Jag sover mycket bekvämare. Madrassen ger någon slags vibration för kroppen som är väldigt behaglig, säger han.

Undviker sömntabletter
Med tiden har han hittat andra sätt som också hjälper honom med sömnen. Han kan till exempel inte äta för sent på kvällen för då sover han dåligt direkt. Han försöker att röra på sig varje dag. Minst en promenad om dagen blir det och när sommaren kommer ger han sig ut på olika cykelturer också. Han har provat insomningstabletter någon gång men dem gillar han inte.
‒ Jag försöker att undvika sömntabletter, jag blir bara trött dagen efter, säger han.

Han rekommenderar många gånger hellre magnetmadrassen för dem som har svårt att sova.
‒ Jag kan inte lova att någon annan blir hjälpt men jag har verkligen blivit det. Bland annat somnar jag om mycket snabbare om jag vaknar på natten nu när jag har madrassen, säger han.

Något annat han kommit på och som han försöker undvika, är att sova mitt på dagen. Gör han det får han svårt att somna på kvällen sedan.
‒ Jag försöker ju låta bli men ibland är det lätt att somna vid tv:n, säger han.

Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Sover bättre när det är svalt
Gunnar Johanssons fru Gunvor har också märkt att Gunnar sover bättre med magnetmadrassen. Hon upplever att han sover betydligt djupare. Hon har förstås lånat madrassen några gånger och provat att sova på den hon också.
‒ Men hon tyckte att det blev alldeles för varmt att sova på den, säger Gunnar Johansson.

Själv har han inte samma bekymmer då han sover på nedervåningen där det är betydligt svalare än högre upp i huset där hans fru sover. Han kan inte sova om det är för varmt i rummet.
‒ Nej, det måste vara kallt i rummet för att jag ska kunna sova, säger han.

Gunnars nästa steg är att införskaffa sig en Velloflex magnetkudde eftersom den ska kunna lindra smärta också.
‒ Jag brukar få ont i nacken, så jag skulle vilja prova en kudde för att se om den kan hjälpa, säger Gunnar Johansson.

Av Ylva Hideng

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Gunnar Johansson
Bor: Västerås
Ålder: Fyller 81 år i september
Familj: Fru och tre barn
Gör: Pensionerad försäljare
Intressen: Idrott

Sömnbehoven skiljer sig åt

Vi ägnar ungefär en tredjedel av livet åt att sova. Störningar av sömnen är något man bör ta på största allvar. Dessa störningar kan komma i flera olika former som till exempel insomningsproblem, täta uppvaknanden, problem med att somna om och med att vakna för tidigt. Hur mycket sömn varje individ behöver är olika från person till person men de flesta vuxna sover mellan sex och nio timmar per natt.

Förutom mängden sömn är det viktigt att det blir bra kvalité på de timmar man sover, utan störningsmoment.

Att undvika stress är bra för att få en god sömn. En skön säng och ett tyst och svalt rum att sova i är något annat som är bra. Det är effektivt att gå och lägga sig och gå upp ungefär samma tid varje dag så att sömnen hittar en bra rytm. Undvika koffein, nikotin och alkohol har visat sig bra för sömnen. Motion och bra matvanor verkar också positivt på sömnen medan stress och oro däremot kan göra att man får svårt att komma till ro och somna.

Att gå igenom dagens händelser och bekymmer innan kvällen kan vara skönt. Att skriva ner vad man planerar att göra dagen efter kan vara effektivt för att slippa ligga och grubbla över det innan man somnar.

Om man ändå har svårt att somna, eller svårt att sova en hel natt, kan man vända sig till sin vårdcentral för att få hjälp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.