Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Håll tätt med app i telefonen

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

Det är vanligt bland kvinnor att drabbas av ansträngningsinkontinens, det vill säga urinläckage i samband med hosta, nysning eller fysisk aktivitet. Men de flesta söker aldrig hjälp inom vården för detta.

Vid Umeå universitet har man därför utvecklat en app som hjälpmedel för urininkontinens. Appen Tät fungerar på så sätt att den ger dig instruktioner på bäckenbottenövningar, livsstilsråd och den information om inkontinens du behöver. Den för statistik och den har en påminnelsefunktion.

Ina Asklund, som är doktorand vid Umeå universitet och distriktsläkare i Krokom i Jämtland, ville ta reda på hur gravida kvinnor och nyförlösta upplevde appen. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och fick svara på en rad frågor.

 

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Så påverkas livet vid inkontinens

Enkel att använda
Det gjorde också en studie som pågick under tre månader där 123 kvinnor deltog. Forskarna fann att de som använde appen Tät fick färre urinläckage och mindre inkontinenssymtom. De rapporterade en förbättrad livskvalitet efter tre månader jämfört med en kontrollgrupp. Kvinnorna blev 92 procent bättre och 56 procent blev mycket eller väldigt mycket bättre.

– En app finns alltid nära till hands och gör det enklare att få till träning av bäckenbotten i vardagen. Utöver att användas för egen behandling av ansträngningsinkontinens, tänker jag att appen kan användas i kombination med andra behandlingar för inkontinens inom vården. Kvinnor som vill bäckenbottenträna för att förebygga inkontinens under graviditeten kan också ha användning för appen, säger Ina Asklund.

När kvinnorna utvärderade appen uppgav de att bland annat att den var ett effektivt hjälpmedel för att kunna genomföra ett bäckenbottenträningsprogram, att den alltid vara nära till hands gjorde det enklare och att illustrationerna i appen ökade förståelsen för hur de skulle genomföra övningarna. Även påminnelsefunktionen var viktig för att komma ihåg träningen.

Källa: Umeå universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.