Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Anneli Hildonen

Knipschema! Så här kniper du dig till ett tightare underliv

Fakta

Visste du att...
Karin Björkegren Jones, ihop med Tena, har gjort drygt 20 knipfilmer?
De är gratis att titta på och du hittar dem här: Träna underlivet - Knip med Karin Björkegren Jones

Urininkontinens
Besvär med urininkontinens är vanligare hos kvinnor än män. Det beror på att graviditeter och förlossningar många gånger försvagar vävnaden i området kring urinröret. Problemen kan även uppkomma vid vissa neurologiska sjukdomar.
Vid ansträngningsinkontinens läcker det urin när man anstränger sig som när man springer, hoppar, hostar eller nyser. Om man istället upplever att besvären kommer när man blir akut kissnödig och inte hinner till toaletten kallas det trängningsinkontinens. Ofta är det en blandning av de två varianterna som ger urinläckage.
Källa: Vårdguiden

Urinläckage är betydligt vanligare än många vet. Förr eller senare uppges var tredje kvinna i Sverige drabbas - och problemen kommer ofta i samband med graviditet.
Vad många däremot inte vet är att problemen till stor del helt kan undvikas. Hemligheten är enkel - och stavas knip. 
Här får du ett knip-program baserat på tre grundövningar.

Karin Björkegren Jones har skrivit boken ”Knip för bättre hälsa”. Hon menar att det aldrig är försent att börja träna sina bäckenbottenmuskler. Och fördelarna man får på köpet är många, bland annat ett bättre sexliv - och bättre hållning.
Läs hela Kureras intervju med Karin här.

Tre övningar för den knipintresserade

I boken "Knip för bättre hälsa” får du tips från experter inom olika områden. Boken innehåller knipråd och mängder med praktiska övningar.
Här är tre av dem.

 

Läs också: Isländsk kvanne lindrar besvär vid överaktiv blåsa

1. Hitta knipet!

Hitta knipet!

Sitt på en stol med fötterna stadigt i golvet. Lät händerna vila på låren. Sträck på ryggen, lyft i bröstet och behåll en naturlig svank.Flytta tyngdpunkten så att du växelvis sitter över anus, och över urinröret.
Försök vara avslappnad i rumpan och aktivera de inre musklerna i det område där du lägger tyngdpunkten.

 

2. Träna styrka, uthållighet och snabbhet

Träna styrka, uthållighet och snabbhetLägg dig på rygg med fötter och underben på stolen. Slappna av i magmusklerna, benen och fötterna. Lägg gärna händerna längst ner på magen för att känna om du kan slappna av i magen. Öva på knipen nedan. Se till att andas lugnt under hela övningen.

Styrkeknipet
För att träna styrkan kniper man så hårt man orkar i cirka fem sekunder, vilar i fem sekunder och upprepar ett par gånger. Bra för att förebygga inkontinens.

 

Uthållighetsknipet
För att träna uthållighet kniper man hälften så hårt men istället så länge man kan. Bra för att slippa urinläckage vid en tids ansträngning.

Snabbhetsknipet
För att träna snabbhet kniper man kortare tid, tre sekunder, och upprepar cirka sju till tio gånger. Bra för att slippa urinläckage vid hosta och nysning.

Läs också: En bra hållning bevarar vår hälsa

3. Halvbrygga i tre varianter

Halvbrygga i tre varianter

Enkel: Lägg dig på rygg och böj knäna. Sätt fötterna höftbrett isär. Koppla på knipet och lyft bäckenet uppåt. Behåll knipet.

 

Lite svårare: Sträck från position ett ut benet, bort från dig, med pekande fot. Andas och håll knipet i fem-tio andetag. Kom på utandning ner och byt ben. Repetera ett par gånger.

Svår: I sista övningen sträcker du benet rakt upp, fortfarande i position ett. Tappa inte höften utan håll höfterna parallella. Håll fem-tio andetag och byt ben. Repetera ett par gånger.

Vill du skriva ut övningarna? 
Här hittar du dem som pdf.

Av Malin Duvstedt

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Visste du att...
Karin Björkegren Jones, ihop med Tena, har gjort drygt 20 knipfilmer?
De är gratis att titta på och du hittar dem här: Träna underlivet - Knip med Karin Björkegren Jones

Urininkontinens
Besvär med urininkontinens är vanligare hos kvinnor än män. Det beror på att graviditeter och förlossningar många gånger försvagar vävnaden i området kring urinröret. Problemen kan även uppkomma vid vissa neurologiska sjukdomar.
Vid ansträngningsinkontinens läcker det urin när man anstränger sig som när man springer, hoppar, hostar eller nyser. Om man istället upplever att besvären kommer när man blir akut kissnödig och inte hinner till toaletten kallas det trängningsinkontinens. Ofta är det en blandning av de två varianterna som ger urinläckage.
Källa: Vårdguiden

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.