Foto: Anneli Hildonen

Knipschema! Så här kniper du dig till ett tightare underliv

Fakta

Visste du att...
Karin Björkegren Jones, ihop med Tena, har gjort drygt 20 knipfilmer?
De är gratis att titta på och du hittar dem här: Träna underlivet - Knip med Karin Björkegren Jones

Urininkontinens
Besvär med urininkontinens är vanligare hos kvinnor än män. Det beror på att graviditeter och förlossningar många gånger försvagar vävnaden i området kring urinröret. Problemen kan även uppkomma vid vissa neurologiska sjukdomar.
Vid ansträngningsinkontinens läcker det urin när man anstränger sig som när man springer, hoppar, hostar eller nyser. Om man istället upplever att besvären kommer när man blir akut kissnödig och inte hinner till toaletten kallas det trängningsinkontinens. Ofta är det en blandning av de två varianterna som ger urinläckage.
Källa: Vårdguiden

Urinläckage är betydligt vanligare än många vet. Förr eller senare uppges var tredje kvinna i Sverige drabbas - och problemen kommer ofta i samband med graviditet.
Vad många däremot inte vet är att problemen till stor del helt kan undvikas. Hemligheten är enkel - och stavas knip. 
Här får du ett knip-program baserat på tre grundövningar.

Karin Björkegren Jones har skrivit boken ”Knip för bättre hälsa”. Hon menar att det aldrig är försent att börja träna sina bäckenbottenmuskler. Och fördelarna man får på köpet är många, bland annat ett bättre sexliv - och bättre hållning.
Läs hela Kureras intervju med Karin här.

Tre övningar för den knipintresserade

I boken "Knip för bättre hälsa” får du tips från experter inom olika områden. Boken innehåller knipråd och mängder med praktiska övningar.
Här är tre av dem.

 

Läs också: Isländsk kvanne lindrar besvär vid överaktiv blåsa

1. Hitta knipet!

Hitta knipet!

Sitt på en stol med fötterna stadigt i golvet. Lät händerna vila på låren. Sträck på ryggen, lyft i bröstet och behåll en naturlig svank.Flytta tyngdpunkten så att du växelvis sitter över anus, och över urinröret.
Försök vara avslappnad i rumpan och aktivera de inre musklerna i det område där du lägger tyngdpunkten.

 

2. Träna styrka, uthållighet och snabbhet

Träna styrka, uthållighet och snabbhetLägg dig på rygg med fötter och underben på stolen. Slappna av i magmusklerna, benen och fötterna. Lägg gärna händerna längst ner på magen för att känna om du kan slappna av i magen. Öva på knipen nedan. Se till att andas lugnt under hela övningen.

Styrkeknipet
För att träna styrkan kniper man så hårt man orkar i cirka fem sekunder, vilar i fem sekunder och upprepar ett par gånger. Bra för att förebygga inkontinens.

 

Uthållighetsknipet
För att träna uthållighet kniper man hälften så hårt men istället så länge man kan. Bra för att slippa urinläckage vid en tids ansträngning.

Snabbhetsknipet
För att träna snabbhet kniper man kortare tid, tre sekunder, och upprepar cirka sju till tio gånger. Bra för att slippa urinläckage vid hosta och nysning.

Läs också: En bra hållning bevarar vår hälsa

3. Halvbrygga i tre varianter

Halvbrygga i tre varianter

Enkel: Lägg dig på rygg och böj knäna. Sätt fötterna höftbrett isär. Koppla på knipet och lyft bäckenet uppåt. Behåll knipet.

 

Lite svårare: Sträck från position ett ut benet, bort från dig, med pekande fot. Andas och håll knipet i fem-tio andetag. Kom på utandning ner och byt ben. Repetera ett par gånger.

Svår: I sista övningen sträcker du benet rakt upp, fortfarande i position ett. Tappa inte höften utan håll höfterna parallella. Håll fem-tio andetag och byt ben. Repetera ett par gånger.

Vill du skriva ut övningarna? 
Här hittar du dem som pdf.

Av Malin Duvstedt

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Visste du att...
Karin Björkegren Jones, ihop med Tena, har gjort drygt 20 knipfilmer?
De är gratis att titta på och du hittar dem här: Träna underlivet - Knip med Karin Björkegren Jones

Urininkontinens
Besvär med urininkontinens är vanligare hos kvinnor än män. Det beror på att graviditeter och förlossningar många gånger försvagar vävnaden i området kring urinröret. Problemen kan även uppkomma vid vissa neurologiska sjukdomar.
Vid ansträngningsinkontinens läcker det urin när man anstränger sig som när man springer, hoppar, hostar eller nyser. Om man istället upplever att besvären kommer när man blir akut kissnödig och inte hinner till toaletten kallas det trängningsinkontinens. Ofta är det en blandning av de två varianterna som ger urinläckage.
Källa: Vårdguiden

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning