Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sju val som får er kärlek att hålla

De flesta av oss vet hur underbart det är att vara nykär. Man lever i ett rus och i en bubbla. Livet känns lätt och glatt.
Det är när den fasen tar slut som verkligheten börjar - och vare sig man tror det eller ej - kommer perioder då förhållandet prövas.
Sajten MindBodyGreen tipsar om sju val du bör göra för att kärleken ska hålla.

Ta dig en titt på nedan punkter och fundera på om det är något du kan bli bättre på. Har du inte dålig självinsikt lär ditt svar vara ja...
Frågan är: Kommer du göra det om krävs för att få det att fungera eller kommer du att ge upp när det blir svårt? 

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Valen som får kärleken att hålla

 

1. Valet att prioritera kärleken - alltid
Kärlek är inte fjärilar i magen. Kärlek är ett val du gör varje dag, i varje ny situation. Det handlar om att aktivt välja kärleken trots hinder och saker runt omkring.
När du väljer att jobba för att hålla din relation stark och hälsosam, väljer du kärlek. Kom ihåg: I alla förhållanden finns brister - och svårigheter kommer att uppstå. Det är då det gäller att stanna kvar och kämpa - för du vet hur fantastiskt det är när det är bra.

 

Läs också: 10 saker att tänka på om den du lever med har ADHD

2. Valet att (i alla fall då och då) sätta din partners behov i första hand
Ibland kan det vara svårt att sätta andra personer först. Men något som får kärleken att hålla kan ibland vara en dos självuppoffring.
Det betyder absolut inte att du ska låta någon köra över dig, men det kan däremot betyda det mesta annat. Från att ge bort den sista chokladbiten eller stanna hemma med din partner istället för att gå ut med dina vänner när denne haft en dålig dag. Ibland är inget annat väl vettigt än just att sätta din partners behov i första hand vettigt.

► Läs också: Singel? Lukta dig till kärleken

3. Valet att vara tydlig 
När konflikter och bråk uppstår är det viktigt att kunna prata med varandra - och behålla en god ton.  Men innan ni tar tag i problemen, ta en minut för er själv och bara andas ut.
Försöker man prata med varandra under tiden man är upprörd är det lätt att små saker, som annars skulle kunna lösas snabbt bara växer och blir stora. Ungefär som att prata vett med ett litet barn när det inte ätit eller sovit.

4. Valet att sträva efter att förbättra dig själv
När du är den bästa versionen av dig själv mår du som bäst. Vilket betyder att din relation mår bra när du mår bra. För när du växer, växer även din relation.
Så sträva alltid efter att vara den bästa versionen av dig själv. Då kommer ditt förhållande att växa med dig.

 

► Läs också: Välkommen Eva Rusz – ny relationsexpert på Kurera

5. Valet att göra sexlivet hett du bara kan
Det sexliv som en gång var så passionerat och hett förvandlas inte sällan till ett mer rutinmässigt ligg någon gång i veckan (om ens det). Åtminstone för många.
Var närvarande, gör positiva små förändringar och öka medvetenheten kring din egen sexualitet. Detta kommer att bidra till att du blir en bättre sexpartner. För sex handlar om att släppa taget och leva i stunden.
Kom ihåg: Sex är (för de flesta) en viktig del i ett förhållande - och sexlivet kan nästan alltid bli bättre. Så hitta nya saker att testa och ert sexliv kommer att bli både hetare och starkare.

Läs också: Därför blir du friskare av orgasmer

6. Gör valet att behålla din hälsa
Du vill ju välja kärleken varje dag... Hur ska du hinna tänker du? Men att välja kärlek varje dag betyder inte att du behöver välja bort andra saker.
Tyvärr händer det allt för ofta att antingen den ena eller båda två väljer bort sig själva i ett förhållande. Fortsätt att ta hand om dig själv när det kommer till utseende och så kallad egenvård. Om inte kan det resultera i en mängd andra problem.  Och inte minst: Kom ihåg att nyckeln till energi och självförtroende är att upprätthålla din hälsa.

 

► Läs också: Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!

7. Gör valet att hitta ett jobb du älskar
Fortsätter du jobba på en arbetsplats som du inte trivs på är det lätt att du tar med dig den ångesten och stressen hem. Känner du igen dig i den teorin? Då kan du förändra det nu! För det finns andra jobb och många möjligheter, så låt inte ett arbete (hur viktigt du än upplever det när du är mitt i det) förstöra din relation.

► Läs också: 11 saker att komma ihåg om du älskar någon med ångest

Av Saara Olsson Sillanpää


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

 

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

 

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

 

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.