hannah sjöberg grön omställning

Hannah tipsar om näringen som stöttar huden och hälsan

Fakta

Namn: Hannah Sjöstörm
Gör:
Journalist och författare som driver sajten naturligtsnygg.se.
Sommarens skönhetstips: Unna dig en ansiktsmist eftersom huden blir ganska torr i solen.
Aktuell med: Boken "Hello glow".

Krämer och behandlingar i all ära men det är minst lika viktigt vad du gör på insidan. Hannah Sjöström som driver sajten “Naturligt snygg” och nyligen kom ut med boken “Glow” tipsar om vad man kan göra för huden på insidan.

Hannah Sjöström bjuder på några tips ur sin bok “Glow” om vilken näring som det kan vara bra att ta extra av för att hålla huden frisk och få den att stråla.

• A-vitamin reglerar cellernas tillväxt och kan minska linjer och torr hud. Kan också hjälpa aknebenägen hud.
• B6 + B12 bygger DNA och skyddar huden mot cellskador och uttorkning.
• B5 + B7 (biotin) brukar gillas av hår och naglar och används mot håravfall, sköra naglar och hudbesvär som till exempel eksem.
• C-vitamin är den viktigaste vitaminet för vår hud. Den jobbar på flera fronter samtidigt, bekämpar fria radikaler – otroligt viktigt när huden är i solen – och hjälper till att producera kollagen, reparera hudstrukturen och kan bidra till att bleka pigmentfläckar.

 

LÄS OCKSÅ: Naturligt snygga Hannah: “Det är inte svårt att få huden att stråla”

• D-vitamin hjälper till att bygga kollagen och att slåss mot akne och rynkor. Svårt att få i sig tillräcklig mängd via kosten, men bildas i huden när vi är i solen.
• E-vitamin skyddar cellväggarna från skadliga fria radikaler och bidrar till immunförsvaret.
• Kisel är ett spårämne som är viktigt för uppbyggnaden av keratin som finns i hår och naglar.
•  K-vitamin hjälper till att bygga elastin och att läka blåmärken.

LÄS OCKSÅ: God munhygien – en angelägenhet för hela kroppen

hello glow omslag• Kollagen, ett fiberprotein som består av olika aminosyror. Hjälper till att bygga upp hud, ben och bindväv samt håller huden mjuk och elastisk. Mängden kollagen i huden minskar med åldern. Kollagen kan inte bildas utan C-vitamin.
• Magnesium behövs vid produktionen av protein men är också viktigt för cellerna och musklerna.
• Omega 3-fettsyror är viktigt för cellerna och hjälper till att stärka hudbarriären. Hjälper också till att bygga kollagen och elastin.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

• Probiotika är levande bakteriekulturer som kan bidra till ett friskt matsmältningssystem och sänka pH-värdet i magen och sägs stimulera nedbrytningen av laktos.
• Selen är en kraftig antioxidant som stärker immunförsvaret och förstärker upptaget av E-vitamin. Den stärker hjärtat och musklerna.
• Zink har visat sig vara bra på att reparera skadad hud. Zink påskyndar, tillsammans med vitamin C, sårläkning. Flera studier visar att aknehud kan bli hjälpt av zink.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Hannah Sjöstörm
Gör:
Journalist och författare som driver sajten naturligtsnygg.se.
Sommarens skönhetstips: Unna dig en ansiktsmist eftersom huden blir ganska torr i solen.
Aktuell med: Boken "Hello glow".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.