Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Så här några dagar in på det nya året kanske du planerat att skaffa nytt gymkort, tänker att du ska ta trapporna istället för hiss och rulltrappa, funderar på att ta en sväng förbi en kompis istället för att sjunka ner i soffan framför teven. Den här känslan av optimism infaller vanligtvis i samband med nyår.

Beständighet ger bättre självkänsla

Forskare vid Pennsylvania universitet har i studier kunnat visa att vi både blir mer målmedvetna och motiverade när vi upplever någon form av gränsdragning mellan det som väntar och det som varit. Den här upplevelsen gör att vi har överseende från de gånger vi misslyckats. Det här fenomenet kallas för ”Fresh start effect”.

 

– Vissa tidpunkter på året skapar en känsla av nystart. Det kan vara en måndag, första dagen av en ny månad, vår födelsedag eller i samband med terminsstarten. Under de här perioderna drar vi gärna ett streck över forna tillkortakommanden, vi får också ett stärkt självförtroende när det gäller vår förmåga att lyckas etablera nya vanor, berättar Katherine Milkman för Svenska Dagbladet.

LÄS OCKSÅ: Experten: ”10 bästa tipsen för att tappa i vikt och bygga muskler”

Nystartseffekten avtar

Dessa slutsatser drar forskarna när de summerat tre olika studier. I en studie analyserades 70 000 ”personliga kontrakt” på en webbplats där man kunde skriva ner mål på ett avtalsliknande sätt. I det två andra studierna tittade forskarna på svängningarna i antalet Google-sökningar på ordet diet. Och man tittade också på hur besöken på flera olika gym varierade över tid.

– Vi observerade samma beteendemönster hos en bredd av människor med olika intressen. Oavsett vad vi vill börja med, väljer vi ett startdatum som står för inledningen till en ny period snarare än en slumpvis dag som inte representerar något särskilt, säger Katherine Milkman.

Tyvärr verkade det inte som nystartseffekten verkade spela någon avgörande roll om vi lyckades med att förändra våra vanor på lång sikt. Motivation var den motor som gav kraft att sätta igång, men sen gäller det gamla vanliga, nämligen att jobba hårt och disciplinera sig för att fortsätta med de goda vanorna.

LÄS OCKSÅ: Så minskar du stressen – med bättre planering!

Enkla vanor är lättare att hålla

Det finns flera saker som sätter stopp för att vi ska nå mål våra. Drivkraften kan vara för låg, bristande stöd från omgivningen kan var en faktor, att vi glömmer och gärna skjuter upp det som är jobbigt är andra orsaker. Och kanske är det vi önskar och drömmer bara väldigt svårt att genomföra.

 

Men hur gör man då för att inte få fler havererade träningsprojekt eller att nya matvanor går åt skogen? Ja, för det första så ska du inte ställa för hårda krav på dig själv. Börja inte träna på gymmet fem dagar i veckan för att sedan tröttna efter någon månad eller ännu värre – skada dig. Börja mjukt, smyg in förändringen och låt det bli en del av din vardag. Att starta långsamt kan vara att kliva in på gymmet en dag i veckan, för det fungerar i princip alltid och sedan köra några övningar i hemma 15-20 minuter de andra dagarna i veckan. Öka sedan på i takt med vad du hinner – mer gympass, promenader och så vidare.

LÄS OCKSÅ: Motivationsguide för bestående förändring

Lättare med dagliga rutiner

Ungefär hälften av allt vi gör en vanlig dag är sådant vi faktiskt inte alls reflekterar över. När vi vaknar på morgonen sätter vi kanske först på kaffebryggaren, vilket kan vara en signal om att det är dags att plocka fram frukosten ur kylskåpet, och så vidare. Vi har alla olika procedurer eller ritualer som vi följer varje dag och det kan vara klokt att skapa rutin av en god vana. Att till exempel bestämma sig för att ha en påse nötter i väskan på väg hem som nödkost om du blir hungrig istället för att stanna till vid kiosken och köpa godis. Hur lång tid det tar att innan ett beteende blir en vana beror på svårighetsgraden och hur ofta man upprepar det nya. Det är betydligt lättare att få till en daglig rutin och en enkel daglig rutin som sedan kan utökas, än något som ska göras mer sällan. Prova så får du se.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.