Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du vanorna att bli beständiga

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter semestern när vi är utvilade. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Så här i augusti när hösten knackar på dörren kanske du skaffat nytt gymkort, börjat ta trapporna istället för hiss och rulltrappa, tar en sväng förbi en kompis istället för att sjunka ner i soffan framför teven. Den här känslan av optimism infaller vanligtvis efter semestern och i samband med nyår.

Läs också: Så håller du dina nyårslöften

 

Beständighet ger bättre självkänsla
Forskare vid Pennsylvania universitet har i studier kunnat visa att vi både blir mer målmedvetna och motiverade när vi upplever någon form av gränsdragning mellan det som väntar och det som varit. Den här upplevelsen gör att vi har överseende från de gånger vi misslyckats. Det här fenomenet kallas för ”Fresh start effect”.
– Vissa tidpunkter på året skapar en känsla av nystart. Det kan vara en måndag, första dagen av en ny månad, vår födelsedag eller i samband med terminsstarten. Under de här perioderna drar vi gärna ett streck över forna tillkortakommanden, vi får också ett stärkt självförtroende när det gäller vår förmåga att lyckas etablera nya vanor, berättar Katherine Milkman för Svenska Dagbladet.

Läs också: Experten: ”10 bästa tipsen för att tappa i vikt och bygga muskler”

Nystartseffekten avtar
Dessa slutsatser drar forskarna när de summerat tre olika studier. I en studie analyserades 70 000 ”personliga kontrakt” på en webbplats där man kunde skriva ner mål på ett avtalsliknande sätt. I det två andra studierna tittade forskarna på svängningarna i antalet Google-sökningar på ordet diet. Och man tittade också på hur besöken på flera olika gym varierade över tid.
– Vi observerade samma beteendemönster hos en bredd av människor med olika intressen. Oavsett vad vi vill börja med, väljer vi ett startdatum som står för inledningen till en ny period snarare än en slumpvis dag som inte representerar något särskilt, säger Katherine Milkman.
Tyvärr verkade det inte som nystartseffekten verkade spela någon avgörande roll om vi lyckades med att förändra våra vanor på lång sikt. Motivation var den motor som gav kraft att sätta igång, men sen gäller det gamla vanliga, nämligen att jobba hårt och disciplinera sig för att fortsätta med de goda vanorna.

Läs också: Så minskar du stressen – med bättre planering!

Enkla vanor är lättare att hålla
Det finns flera saker som sätter stopp för att vi ska nå mål våra. Drivkraften kan vara för låg, bristande stöd från omgivningen kan var en faktor, att vi glömmer och gärna skjuter upp det som är jobbigt är andra orsaker. Och kanske är det vi önskar och drömmer bara väldigt svårt att genomföra.
Men hur gör man då för att inte få fler havererade träningsprojekt eller att nya matvanor går åt skogen? Ja, för det första så ska du inte ställa för hårda krav på dig själv. Börja inte träna på gymmet fem dagar i veckan för att sedan tröttna efter någon månad eller ännu värre – skada dig. Börja mjukt, smyg in förändringen och låt det bli en del av din vardag. Att starta långsamt kan vara att kliva in på gymmet en dag i veckan, för det fungerar i princip alltid och sedan köra några övningar i hemma 15-20 minuter de andra dagarna i veckan. Öka sedan på i takt med vad du hinner – mer gympass, promenader och så vidare.

 

Läs också: Motivationsguide för bestående förändring

Lättare med dagliga rutiner
Ungefär hälften av allt vi gör en vanlig dag är sådant vi faktiskt inte alls reflekterar över. När vi vaknar på morgonen sätter vi kanske först på kaffebryggaren, vilket kan vara en signal om att det är dags att plocka fram frukosten ur kylskåpet, och så vidare. Vi har alla olika procedurer eller ritualer som vi följer varje dag och det kan vara klokt att skapa rutin av en god vana. Att till exempel bestämma sig för att ha en påse nötter i väskan på väg hem som nödkost om du blir hungrig istället för att stanna på kiosken och köpa godis. Hur lång tid det tar att innan ett beteende blir en vana beror på svårighetsgraden och hur ofta man upprepar det nya. Det är betydligt lättare att få till en daglig rutin och en enkel daglig rutin som sedan kan utökas, än något som ska göras mer sällan. Prova så får du se.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.