Har du skaffat dig ovanor? Så här får du vanorna att bli beständiga

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter semestern när vi är utvilade. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Så här i augusti när hösten knackar på dörren kanske du skaffat nytt gymkort, börjat ta trapporna istället för hiss och rulltrappa, tar en sväng förbi en kompis istället för att sjunka ner i soffan framför teven. Den här känslan av optimism infaller vanligtvis efter semestern och i samband med nyår.

Läs också: Så håller du dina nyårslöften

 

Beständighet ger bättre självkänsla
Forskare vid Pennsylvania universitet har i studier kunnat visa att vi både blir mer målmedvetna och motiverade när vi upplever någon form av gränsdragning mellan det som väntar och det som varit. Den här upplevelsen gör att vi har överseende från de gånger vi misslyckats. Det här fenomenet kallas för ”Fresh start effect”.
– Vissa tidpunkter på året skapar en känsla av nystart. Det kan vara en måndag, första dagen av en ny månad, vår födelsedag eller i samband med terminsstarten. Under de här perioderna drar vi gärna ett streck över forna tillkortakommanden, vi får också ett stärkt självförtroende när det gäller vår förmåga att lyckas etablera nya vanor, berättar Katherine Milkman för Svenska Dagbladet.

Läs också: Experten: ”10 bästa tipsen för att tappa i vikt och bygga muskler”

Nystartseffekten avtar
Dessa slutsatser drar forskarna när de summerat tre olika studier. I en studie analyserades 70 000 ”personliga kontrakt” på en webbplats där man kunde skriva ner mål på ett avtalsliknande sätt. I det två andra studierna tittade forskarna på svängningarna i antalet Google-sökningar på ordet diet. Och man tittade också på hur besöken på flera olika gym varierade över tid.
– Vi observerade samma beteendemönster hos en bredd av människor med olika intressen. Oavsett vad vi vill börja med, väljer vi ett startdatum som står för inledningen till en ny period snarare än en slumpvis dag som inte representerar något särskilt, säger Katherine Milkman.
Tyvärr verkade det inte som nystartseffekten verkade spela någon avgörande roll om vi lyckades med att förändra våra vanor på lång sikt. Motivation var den motor som gav kraft att sätta igång, men sen gäller det gamla vanliga, nämligen att jobba hårt och disciplinera sig för att fortsätta med de goda vanorna.

Läs också: Så minskar du stressen – med bättre planering!

Enkla vanor är lättare att hålla
Det finns flera saker som sätter stopp för att vi ska nå mål våra. Drivkraften kan vara för låg, bristande stöd från omgivningen kan var en faktor, att vi glömmer och gärna skjuter upp det som är jobbigt är andra orsaker. Och kanske är det vi önskar och drömmer bara väldigt svårt att genomföra.
Men hur gör man då för att inte få fler havererade träningsprojekt eller att nya matvanor går åt skogen? Ja, för det första så ska du inte ställa för hårda krav på dig själv. Börja inte träna på gymmet fem dagar i veckan för att sedan tröttna efter någon månad eller ännu värre – skada dig. Börja mjukt, smyg in förändringen och låt det bli en del av din vardag. Att starta långsamt kan vara att kliva in på gymmet en dag i veckan, för det fungerar i princip alltid och sedan köra några övningar i hemma 15-20 minuter de andra dagarna i veckan. Öka sedan på i takt med vad du hinner – mer gympass, promenader och så vidare.

Läs också: Motivationsguide för bestående förändring

Lättare med dagliga rutiner
Ungefär hälften av allt vi gör en vanlig dag är sådant vi faktiskt inte alls reflekterar över. När vi vaknar på morgonen sätter vi kanske först på kaffebryggaren, vilket kan vara en signal om att det är dags att plocka fram frukosten ur kylskåpet, och så vidare. Vi har alla olika procedurer eller ritualer som vi följer varje dag och det kan vara klokt att skapa rutin av en god vana. Att till exempel bestämma sig för att ha en påse nötter i väskan på väg hem som nödkost om du blir hungrig istället för att stanna på kiosken och köpa godis. Hur lång tid det tar att innan ett beteende blir en vana beror på svårighetsgraden och hur ofta man upprepar det nya. Det är betydligt lättare att få till en daglig rutin och en enkel daglig rutin som sedan kan utökas, än något som ska göras mer sällan. Prova så får du se.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.

kvinna tittar på gråa hår

Ny studie: Därför får vissa grått hår för tidigt

Forskning

Forskare tror sig ha hittat en förklaring till varför vissa blir gråhåriga tidigare än andra, de har nämligen upptäckt att en gen som reglerar hårfärgen även styr immunförsvaret något som lett dem att tro att infektioner kan bidra att skynda på processen hos de med anlag för att bli gråhåriga tid