Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hjälp vid IBS och problemmage

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

IBS är ett samlingsnamn för en orolig mage och tarm, och handlar om funktionella tarmbesvär. Det betyder att tarmens normala rörelsemönster är rubbat, vilket medför en rad problem.Vanliga symtom vid IBS är onormalt mycket gaser, oregelbunden avföring som betyder både diarré och förstoppning. Svullnad, smärta och kramper.

 

LÄS OCKSÅ: FODMAP – En effektiv kostbehandling mot IBS

Börja med maten
Med funktionell sjukdom menas att det inte finns något medicinskt fel på tarmen, det är bara funktionen som är nedsatt. Först och främst bör den som har orolig mage se över kosten.

Starka kryddor och fet mat kan öka på problemen. Alkohol och kaffe likaså. Gaser kan uppstå om du äter bönor, kål, lök och paprika samt light- och sötningsprodukter. Att äta livsmedel med fiber minskar inte smärta i magen, men däremot kan du med förstoppning bli bättre. Äter du mer fiber ska du tänka på att dricka mer vatten för att få igång magen.

Att vara fysisk aktiv är bra för tarmfunktionen och FODMAP är en behandlingsmetod som visat sig kunna lindra symtom.

LÄS OCKSÅ: “Därför är motion viktigt vid IBS”

Tarmens ekosystem
Ny forskning pekar på att en orsak till magproblem kan vara obalans i tarmens eko-system vilket försvagar tarmens skyddande barriär, och ger de klassiska IBS-symtomen. Obalansen uppstår när epitelcellerna, som skapar en barriär och skyddar tarmens yta skadas. Det kan medföra att tarmen inte är lika bra skyddad mot angrepp som kan orsaka inflammation. Dessa angrepp kan exempelvis vara sjukdomsbärande bakterier som stör tarmen.
Probiotika är nyttiga bakterier och är en del av de bakterier som finns i tarmarna. Det finns en hel del forskning som tyder på att probiotiska tillskott kan minska symtom vid IBS.  Forskningen kompliceras på grund av att de finns flera olika bakteriestammar, men däremot finns det inget som säger att probiotika skulle ha någon negativ effekt på mage-tarm.

Probiotika stödjer immunförsvaret och förbättrar hälsan genom att hålla tillbaka det vi kallar för onda bakterier i matsmältningssystem. Om vi har för mycket av de onda bakterierna så kan det orsaka sjukdom.

LÄS OCKSÅ: Så blir du vän med din IBS-mage

Studier har visat att probiotika kan:
Minskad gasbildning och uppblåsthet
Minska smärtor och ge regelbunden tömning av tarmen
Generell förbättring av IBS-symtom

 

5 probiotikatillskott:
Lactiplus IBS
bygger på Lactobacillus gasseri LA806.
Lactovitalis Pro 
bygger på Lactobacillus rhamnosus GG.
BioGaia Protectis
bygger på Lactobacillus reuteri DSM 17938.
Probi Mage bygger på Lactobacillus plantarum 299v.
Symbioplex Duo
bygger på Lactobacillus acidophilus och Bifidobacterium bifidum.

Av Inger Palm

Källor: Ökad tarmpermeabilitet och minskad barriärfunktion: Påverkar det verkligen risken för inflammation? och Tight junctions and IBS ‐ the link between epithelial permeability, low‐grade inflammation, and symptom generation? och Clinical Trial: Lactobacillus Plantarum 299v (DSM 9843) Improves Symptoms of Irritable Bowel Syndrome och Effects of Lactobacillus acidophilus and Bifidobacterium bifidum probiotics on the serum biochemical parameters, and the vitamin D and leptin receptor genes on mice colon cancer


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

 

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.