Malin

Hon vill göra ADHD coolt

Fakta

6 sätt att underlätta vardagen för någon med ADHD
Det finns många sätt man kan underlätta för personer med ADHD, berättar Malin och tipsar om några saker som familj, vänner och arbetskollegor bör känna till.
– Den här frågan är komplex och man har pratat om det här länge, men här är några snabba och viktiga tips när det gäller bemötande och förhållningssätt som ofta underlättar en ADHD-persons vardag:

1. • Lågaffektivt bemötande om personen hamnar i affekt
2. • Tydliga instruktioner vad gäller förväntningar
3. • Scheman, gärna visuella och inte (enbart) i skrift
4. • Påminnelser och alarm för att passa tider och inte distraheras av annat
5. • Kalender för planering och struktur
6. • Att ha överseende med att de exekutiva funktionerna inte alltid fungerar som för så kallat NT-folk, det vill säga normtypiska.

Namn: Malin Roca Ahlgren
Ålder: 43 år
Bor: Stockholm.
Familj: Man och två halvstora barn.
Sysselsättning: Leg. lärare med specialpedagogkompetens inom ADHD, skribent och författare. Hon har bland annat skrivit boken "Coolt med ADHD" och "Jag har ADHD", "Vad är det med Lisa?" (om ångest), "Hypersjälar" (om adhd och autism), några bilderböcker samt romanen "Stadsfjäril: Barcelona noir".
Aktuell med: Boken "Julias superkrafter" (om asperger/högfungerande autism) som släpptes till påsk 2017. Även en om mobbning kommer ut nästa år.
Upptagen med: Håller på att skriva en faktabaserad tjockis-bok för unga och vuxna baserad på intervjuer om stressrelaterad ohälsa och utmattningsproblematiken - är nu i slutskedet och letar förlag.
3 saker som få vet Malin Roca Ahlgren:
1. Att hon varje fredag har disco hemma med mannen och kidsen.
2. Att hon var med i ett projekt på UR som tonåring, då de alla var nakna i olika vanliga vardagsscener med syftet att få bort kropps-skammen bland unga.
3. Att hon ofta ritar av folk i sin omgivning och skriver små historier om dem utan deras vetskap. Ibland lägger hon in dem i sina böcker.
Malin på sociala medier:
Hemsida: Malinrocaahlgren.com
Facebook: MRA Words - textproduktion
Instagram: @mrawords

Malin Roca Ahlgren fick ett barn med ADHD. Sedan fick hon ett till. Som förälder till två barn med en så kallad NPF-diagnos har hon insett vilken stigmatisering som råder kring denna typ av funktionsnedsättningar.
– Så många har missuppfattningar om att ADHD är någonting det inte är. Samhället glömmer alldeles för lätt bort, eller känner inte till, att ADHD är så himla många bra saker också, säger hon till Kurera.

Malin Roca Ahlgren är lärare med specialpedagogkompetens inom ADHD och de senaste åren har hon formligen öst ur sig böcker om diagnoser. Handlar det inte om autism handlar det om utmattningssyndrom, ångest. Inte sällan handlar det dock om ADHD, som blivit lite av Malins speciella nisch.

Läs också: Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

 

Vill bryta stigmatiseringen
Ofta är hennes böcker fiktionböcker där huvudpersonen har en NPF-diagnos (neuropsykiatriskt funktionshinder). Bland annat har hon skrivit böckerna ”Coolt med ADHD” och ”Jag har ADHD” som båda handlar om elvaåriga Alice som har ADHD och är tänkta att vara stöd för barn, föräldrar och lärare.

”Många tror ADHD är något det inte är”
Hon berättar att hon med sina böcker vill bidra till att bryta den stigmatisering som råder gällande olika diagnoser, nedsättningar och psykisk ohälsa överlag.
– Så många har missuppfattningar om att ADHD är någonting det inte är. Det finns så mycket okunskap. Samhället glömmer alldeles för lätt bort, eller känner inte till, att ADHD är så himla många bra saker också. Jag vill förmedla kunskap på ett tilltalande sätt som når ut, berättar hon och fortsätter:
– Och ett bra sätt att göra det på, tror jag, är genom skönlitterära figurer. Eller att lyfta fram riktiga personer, antingen kända eller väldigt kunniga, med hög igenkänningsfaktor och på ett positivt sätt genom att belysa just de positiva sidorna och styrkorna i diagnoserna.

Läs också: Vanligt med näringsbrist hos energibarn

”Vill bidra till en mer accepterande omgivning”
Malin Roca Ahlgren brinner för att ADHD ska slippa sin stämpel som en diagnos som mestadels innebär problem och personer som är lata eller bråkiga, vilket annars är två av många vanliga – negativa – missuppfattningar.
– Jag vill normalisera och bidra till en mer accepterande omgivning för dessa personer, och kanske allra mest för de små och de unga, just därför att det fortfarande är tabu att prata om NPF (neuropsykiatriska funktionshinder. Reds anm.), fast det har blivit aningen bättre. Men det ska inte vara något att skämmas för.

På senaste tiden har många kända personer valt att gå ut offentligt med sina diagnoser, till exempel Petter, Kristin Kaspersen, Caroline Giertz, Justin Timberlake och Viktor Frisk. Malin Roca Ahlgren skulle önska att ännu fler vågade göra det.
– Att kändisar “kommer ut” är toppen. De är redan förebilder och har fans, så det är ett väldigt effektivt sätt att normalisera och få bort skammen.

Läs också: 10 saker att tänka på om den du lever med har ADHD

Många styrkor med ADHD
”Himla dampbarn” eller ”lat och lyssnar dåligt” eller ”klassens bråkstake som vägrar sitta still, inte lyssnar och som förstör för de andra”. Det är tre omdömen barn med ADHD till slut börjar att identifiera sig med, efter att ha hört omnämningarna tillräckligt mycket.
För allt för ofta fokuseras det på de negativa aspekterna av ADHD, trots att det finns många fördelar, menar Malin. Kanske till och med fler än vad det finns nackdelar.
– Det beror ofta på okunskap. Det finns många styrkor med ADHD. Några är till exempel: stor kreativitet, förmåga att tänka utanför boxen, driv, energi, idérikedom, initiativtagande och snabbhet.

► Läs också: Ny forskning: Paracetamol ökar risken för ADHD

”Viktigt få bort skammen”
Dessa styrkor lyfter hon också fram med sin skönlitterära figur Alice i sina två första böcker.
– Jag anser att det är viktigt att fokusera på det för barnens skull, för att få bort skammen, den negativa stämpeln som finns och för att bana en lättare väg för dem i ett mer öppet och tolerant samhälle. Med kunskap kan man rasera fördomar och rädslor för det som känns annorlunda.

Skriver om tjejer med ADHD
De vanligaste negativa uppfattningarna om ADHD är att det nästan uteslutande rör sig om en stökig kille som inte kan sitta still, berättar Malin Roca Ahlgren. Det är helt fel, menar hon, och valde därför att skriva sina böcker om tjejer.
– Hittills har det blivit fyra böcker.

Läs också: Forskning: Tillskott med fiskolja hjälper barn med ADHD

Låg tolerans i samhället – på grund av okunskap och skam
Hon säger att hon tror att det tas för lite hänsyn till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ute i samhället, både i skolans värld och i arbetslivet. Och att det, återigen, beror mycket på okunskap och att det fortfarande är så sammankopplat med skam.
– Jag kan bara säga vad jag tror men jag anar ju att det är så vad gäller arbetsplatser. Jag tror inte att det skulle vara en självklarhet att vid en intervju nämna att man har ADHD, och så borde det inte vara. Jag tror att det behövs mer kunskap, framförallt om de otroliga styrkor som dessa personer besitter, även de med AST (autismspektrumtillstånd), säger hon och fortsätter:
– Hur tråkig skulle inte världen vara utan dessa nytänkande kreativa normbrytande idésprutor?
– När det gäller skolan kan jag däremot svara säkert på att dessa unga människor, generellt, inte får tillräckligt med stöd där, vilket de har rätt till och de skulle behöva. Tyvärr är det fortfarande så.

► Läs också: Forskning: Brist på empati beror på tillståndet alexitymi – inte autism

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

6 sätt att underlätta vardagen för någon med ADHD
Det finns många sätt man kan underlätta för personer med ADHD, berättar Malin och tipsar om några saker som familj, vänner och arbetskollegor bör känna till.
– Den här frågan är komplex och man har pratat om det här länge, men här är några snabba och viktiga tips när det gäller bemötande och förhållningssätt som ofta underlättar en ADHD-persons vardag:

1. • Lågaffektivt bemötande om personen hamnar i affekt
2. • Tydliga instruktioner vad gäller förväntningar
3. • Scheman, gärna visuella och inte (enbart) i skrift
4. • Påminnelser och alarm för att passa tider och inte distraheras av annat
5. • Kalender för planering och struktur
6. • Att ha överseende med att de exekutiva funktionerna inte alltid fungerar som för så kallat NT-folk, det vill säga normtypiska.

Namn: Malin Roca Ahlgren
Ålder: 43 år
Bor: Stockholm.
Familj: Man och två halvstora barn.
Sysselsättning: Leg. lärare med specialpedagogkompetens inom ADHD, skribent och författare. Hon har bland annat skrivit boken "Coolt med ADHD" och "Jag har ADHD", "Vad är det med Lisa?" (om ångest), "Hypersjälar" (om adhd och autism), några bilderböcker samt romanen "Stadsfjäril: Barcelona noir".
Aktuell med: Boken "Julias superkrafter" (om asperger/högfungerande autism) som släpptes till påsk 2017. Även en om mobbning kommer ut nästa år.
Upptagen med: Håller på att skriva en faktabaserad tjockis-bok för unga och vuxna baserad på intervjuer om stressrelaterad ohälsa och utmattningsproblematiken - är nu i slutskedet och letar förlag.
3 saker som få vet Malin Roca Ahlgren:
1. Att hon varje fredag har disco hemma med mannen och kidsen.
2. Att hon var med i ett projekt på UR som tonåring, då de alla var nakna i olika vanliga vardagsscener med syftet att få bort kropps-skammen bland unga.
3. Att hon ofta ritar av folk i sin omgivning och skriver små historier om dem utan deras vetskap. Ibland lägger hon in dem i sina böcker.
Malin på sociala medier:
Hemsida: Malinrocaahlgren.com
Facebook: MRA Words - textproduktion
Instagram: @mrawords

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.