Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Koppling mellan brist på omega-3 och ökad risk för beteendeproblem

Har du en tonåring hemma som allmänt störig och obstinat? Det hör till åldern tänker du säkert, och förmodligen har du rätt. Till stor del.
Men – det kan finnas ett sätt att 
få en mer humörstabil ungdom hemma. Och då pratar vi om fiskolja, inte aga. 
Tillskott med omega-3-fettsyror verkar nämligen kunna förbättra tonårings beteende, visar en helt färsk studie.

Kan ett fiskoljepiller förbättra din tonåring beteende? Ja, det verkar så.
I en färsk studie blev studenter mindre "störiga"efter att ha tagit tillskott med omega-3.

► Läs också: Anledningar att äta fiskolja

Tre månaders intag av omega-3 gav mindre hetlevrade ungdomar
Tonåringar är ökända för att göra dåliga livsmedelsprioriteringar. De favoriserar gärna sådant som pizza, läsk och chips framför välbalanserade måltider. Att de skulle lida av viss näringsbrist förvånar nog ingen.
Den nya studien från universitetet i Oxford visar på en koppling mellan brist på omega-3 och ökad risk för beteendeproblematik.
Studien visade att tonåringar som fått tillskott under tre månader visade på ett stabilare, mindre labilt humör och ett mindre hetlevrat temperament än de som gavs placebo, enligt deras lärares beteendebedömning av dem.
Forskarna bakom studien menar att detta är den första studie som klart och tydligt visar att ett kosttillskott kan förbättra beteendet hos i övrigt friska tonåringar.

► Läs också: Nytt larm: Paracetamol gör dig känslomässigt avtrubbad

 

Kroppen kan inte själv tillverka fettsyran
En nyckelingrediens när det gäller just vårat beteende är enligt forskarna omega-3-fettsyror, vilka bland annat är nödvändiga för att bygga förbindelser mellan våra hjärnceller, något som i sin tur alltså påverkar vårt beteende.
Fet fisk är, tillsammans med kosttillskott, den främsta källan till den viktiga fettsyran omega-3.
Eftersom våra kroppar inte själva kan tillverka denna viktiga fettsyra måste vi få den genom vår kost – eller från tillskott. Och det är just tillskott som har studerats i nämnda nya studie.

Läs också: Samband mellan barns sömnkvalitet och omega-3

Tidigare forskning
Det finns sedan tidigare vissa belägg för att brist på omega-3 kan kopplas till en ökad risk för olika typer av beteendeproblem, skriver Daily Mail.
En studie i International Review of Psychiatry från 2006 menade till exempel att brist på omega-3 kan sänka nivåerna av viktiga kemikalier i hjärnan under kritiska perioder av hjärnans utveckling, vilket kan leda till problem med till exempel aggressivitet.

► Läs också: Forskning: Fiskolja hjälper barn med ADHD

Kan hjälpa vid olika typer av psykiska symtom
En annan studie, publicerad 2013 i tidskriften Expert Review of Neurotherapeutics, granskade studiens bevisningsmaterial och drog även de slutsatsen att ett dagligt multivitamintillskott innehållande omega-3 faktiskt kunde hjälpa vid flera olika typer av psykiska symtom, däribland behandling av så kallad antisocial beteendestörning.

 

► Läs också: Studie visar att empatibrist beror på tillståndet alexitymi – inte autism

"Många barn gillar inte fisk" 
Denna nya studie från Oxford-universitetet involverade 196 ungdomar vilka under 12 veckor dagligen fick antingen ett multivitamintillskott (i studien användes ett tillskott som i England heter Wellteen) eller placebo.
Studiens resultat, som publicerats i British Journal of Nutrition, visade att det bara var de ungdomar som fått kosttillskott som uppvisade ett förbättrat beteende.
– Det ideala vore om barn fick omega-3 från fisk men eftersom så många inte gillar fisk kan tillskott vara det bästa alternativet, säger Jonathan Tammam, dietist och forskare vid universitetet i Oxford, som också lett studien, till Daily Mail.

► Läs också: Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar 

Vill förändra hälsopolitiken - och tydliggöra vikten av näring för den kognitiva hälsan
Jonathan Tammam planerar nu att upprepa studien i fler skolor. Han hoppas också att med hjälp av studiens resultat kunna påverka på regeringsnivå. Att nå ut ut till dem med de nya resultaten ser han som ett viktigt första steg mot att i förlängningen kunna påverka den allmänna hälsopolitiken och tydliggöra hur "man med näring kan påverka den kognitiva hälsa och barns beteenden".

► Läs också: Vanligt med näringsbrist hos energibarn

 

Kritiken: "För kort studie och andra näringsbrister bör prioriteras"
Men inte alla håller med om viktigheten av dessa nya resultat. Vissa experter menar också att studien inte var tillräckligt lång för att resultaten ska kunna räknas som värdefulla.
Benjamin Jacobs, barnläkare vid Royal National Orthopaedic Hospital, förklarar för Daily Mail att det finns ett annat område man på regeringsnivå måste koncentrera sig på innan man gör någonting annat.

Läs också: Magnesium – för ett bra humör

Efter fem års utredning: Ny rapport betonar vikten av D-vitamintillskott
Han menar att det viktiga i nuläget är inte att komma till rätta med eventuella omega 3-brister inte är lika angeläget som att komma till rätta med andra näringsbrister hos tonåringar, såsom till exempel vitamin D, som behövs bland annat för friska ben.
– Regeringen kommer snart att släppa en rapport som tittar på vikten av D-vitamintillskott och berikade livsmedel, vilket är resultatet av fem års utredning. Eventuellt kommer de även att rekommendera att vissa livsmedel ska berikas med vitamin D, i synnerhet för barn och tonåringar, säger han.

► Läs också: Livsmedelsverket: ”D-vitaminberika fler livsmedel – och höj nivåerna!”

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.