Annons
Annons

Influencern Emma Sundh: ”Orimligt att en t-shirt kostar samma som en cappuccino”

Med nätverket Klimatklubben når Emma och de andra initiativtagarna en ansenlig skara miljömedvetna och engagerade följare. Nu följer de upp succén med boken ”Gör skillnad: Från klimatångest till handlingskraft” som visar hur man steg för steg kan leva ett mer hållbart liv.

Redaktionen

19 september, 2019
Influencern Emma Sundh: ”Orimligt att en t-shirt kostar samma som en cappuccino”
Dela inlägget

Med nätverket Klimatklubben når Emma Sundh och de andra initiativtagarna en ansenlig skara miljömedvetna och engagerade följare. Nu följer de upp succén med boken ”Gör skillnad: Från klimatångest till handlingskraft” som visar hur man steg för steg kan leva ett mer hållbart liv.

Emma Sundh är modejournalist, stylist och bloggare med fokus på hållbar livsstil, tillsammans med journalistkollegan Maria Soxbo och designern Johanna Nilsson startade hon härom året Klimatklubben för att få ett större genomslag.
– Vi ville göra något mer, använda vår makt och vårt utrymme till att skapa förändring. Så vi startade Klimatklubben och nätverket växte i rasande takt. Klimatklubben erbjuder en möjlighet att hitta likasinnade, dela med sig av smarta tips och att tillsammans dryfta problem och lösningar.
– I dag engagerar vi över 30 000 på Instagram och 17 000 på Facebook.
Och i höst är trion aktuell med boken ”Gör skillnad: Från klimatångest till handlingskraft” som ges ut av Norstedts förlag.

Uppvuxen på landet
Emma Sundh är uppvuxen långt ute på landet med engagerade föräldrar. I barndomshemmet var återbruk en självklarhet, istället för att konsumera nytt.
– Min mamma odlade hemma, undvek gifter och lärde mig om naturens kretslopp.
Så hållbarhetstänket är något Emma Sundh fått med sig hemifrån. Även om hon medger att hon gått igenom en period av revolter, när hon använt sköljmedel, överkonsumerat och flugit kors och tvärs har hon till slut kommit fram till att hennes mamma hade rätt.
– Jag har vetat vad som varit dåligt för miljö och klimat, men det är först på senare år som jag har förstått och som det har sjunkit in och jag tillåtit mig att våga tänka på alternativen.
Närheten till naturen påminner om vad vi har att förlora tror Emma Sundh som vill att hennes barn ska kunna uppleva allt det som hon själv haft ynnesten att få uppleva, och ha en skälig framtid.
– Om de ska få det så måste jag jobba för det, för det är inte självskrivet.

LÄS OCKSÅ: Både miljö- och modenörd? Så klär du dig grönare!

Har fått en ny syn på sig själv
Successivt har Emma Sundh hittat tillbaka till en mer hållbar livsstil.
– Tidigare flög jag kanske en gång om året och var en kött-och-potatis-person. Numera har jag helt slutat flyga och äter vegetariskt till 99 procent. Det var lättare än jag trodde att ställa om just de bitarna, säger Emma som nu ser det som en utmaning att ta tåget till Paris och äta efter säsong, dessutom har hon fått en ny syn på sig själv på kuppen.
– Jag trodde att min person var satt i sten och att jag inte gillade förändringar, men jag har insett att jag är en mer öppen människa än jag trott.

Konsumerar nästan inget nytt längre
Numera konsumerar Emma Sundh i stort sett ingeting nytt.
– Eller ytterst få saker, för jag har insett att det mesta redan finns begagnat eller går att laga. Det kräver lite tålamod, tid och jakt efter rätt folk, men genom det lär jag mig också att planera bättre.
Hon har också lärt sig stilla behovet att få saker på en gång.
– Ja, jag har blivit bra på att hantera min inre treåring, säger hon och skrattar:
Nästa steg är att halvera bilåkandet – något hon siktar på att göra till nästa år.
– Och året efter det ska jag halvera det ytterligare. Vissa saker är ganska enkla när jag tänker på det, men jag, liksom alla andra, styrs och påverkas av samma normer. Men de vill jag ändra.

LÄS OCKSÅ: Vad är vad? Guide till 7 hållbara material i klädbutiken

Ser positivt på modebranschens möjlighet att ställa om
Emma har arbetat på bland annat tidningarna Veckorevyn och Damernas värld som reporter och trendredaktör. Modebranschen bidrar starkt till rovdriften på naturens resurser. Idag kommer det flera kollektioner per år än någonsin tidigare, det är pre-spring, spring/summer, pre-fall och sedan fall-kolletioner. Därefter kommer en christmas och en holiday-kollektion, och som om det inte vore nog: en resort-kollektion som vi kan bära när vi åker till värmen mitt i vintern berättar Emma Sundh. Stockholms modevecka meddelade nyligen att årets upplaga ställs in, något hon ser som något positivt.
– Jag tycker att det är fantastiskt att Stockholms modevecka går i bräschen för att ställa om. Det är en typ av normförskjutning för hela modebranschen – världen över. När det gäller trender och mode, så måste vi börja tänka mer långsiktigt och också förstå att det är fullständigt orimligt att en T-shirt kan kosta lika mycket som en cappuccino. Någon har alltid fått betala det verkliga priset och det är inte vi här i Sverige, förklarar hon.

Mode som skaver
– Mode ska vara kul och kännas bra och rätt.
Men Emma Sundh ställer sig tveksam till om det verkligen är möjligt när ny-konsumtionen tär så mycket på miljö och klimat, och vi vet om att de som producerat just den där billiga T-shirten är de som får betala priset i form av bristande hälsa och knappt med mat på bordet. Här menar hon att såväl vi som konsumenter, som företagen och makthavarna måste tänka om.
– Dels så kan vi konsumenter använda vår plånbok som makt, men sedan måste det löna sig att laga och ta hand om det vi redan har. Istället för att företag säljer sju plagg kanske de ska sälja samma plagg sju gånger – genom att tillhandahålla service som tar hand om plagget. Sedan måste vi fundera över vilka normer vi styrs av och förmedlar. Tonvis av kläder lämnas till välgörenhet VARJE dag för att vi tröttnat på dem. Är det verkligen så vi ska behandla kläder?, frågar sig Emma.

LÄS OCKSÅ: Klädberget växer! Miljöboven ingen tänkte på

Har du några tips hur kan man göra mode mer hållbart från branschens håll?
– De är säkert lösningen på spåren själva, men återbruk i kombination av en hållbar produktion är väl en del av lösningen. Det är långt från en lätt ekvation, och en del företag har en längre resa att göra än andra till att bli hållbara. Sedan måste vi se mode mer långsiktigt och slå ner på takten. I dag matas vi med flera kollektioner per år, och butiker tar in nya plagg varje vecka.

Små förändringar kan ha stor effekt
Vi kan påverka makthavare och företag genom att höja våra röster, men också genom att testa våra utsläpp via exempelvis klimatkalkylatorn tipsar Emma Sundh. Utifrån det kan man sedan göra uppe en plan för hur man ska minska sina utsläpp.
– Och prata om det. Vi människor är flockdjur. Vi gör som alla andra gör, så genom att prata om klimatet, diskutera lösningar och fundera på vad du kan göra för att minska dina utsläpp är superviktigt.
Vi behöver också bli bättre på att hjälpas åt menar hon och tipsar om att låna, laga och dela med oss.
– Det kan gälla allt från bilen, borrmaskinen till att låna en skvätt mjölk av grannen istället att ta bilen till affären.

Av Nina Törmark

Annons
Fakta

Fakta

Namn: Emma Sundh
Ålder: 36 år
Gör: Journalist, stylist, författare och bloggare
Familj: Man och två barn
Bor: I Midsommarkransen i Stockholm.
Aktuell med: Boken ”Gör skillnad” på Norstedts förlag hösten 2019. Hennes tidigare böcker är ”Vintageparty” och ”Vintage-frisyrer”.
Klimatklubben finns på Facebook och Instagram, Hennes blogg heter Emmas vintage.

Annons
Annons