Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Stephanie Sifvert

Johanna Bjurström: Jag älskar hudvård!

Johanna Bjurström

Ålder: 43 år.
Yrke: Hudterapeut och homeopat, driver Holisitc Health Academy.
Bor: I Stockholm.
Familj: Maken Fredrik Bjurström och barnen Natalie och William.

Johanna Bjurström är hudterapeut och Kureras expert på naturlig hudvård Hon driver också utbildning för hudterapeuter som vill vidareutbilda sig inom naturlig hudvård med helhetssyn. Passionen för jobbet kommer av hennes egna erfarenheter av svår akne – och missade modelljobb på grund av problemen med huden.

Akne som inte alltid lät sig kamoufleras – och en knäskada som saboterade fotbollskarriären. Där har ni drivkrafterna bakom Johanna Bjurströms beslut att utbilda sig inom naturlig hudvård och helhetssyn kring hälsa, näring och hud.

Under åren som modell blev hon expert på att kamouflera blemmor och ojämnheter i huden när hon gick och sökte jobb.

– Jag kunde hålla på i timmar, säger Johanna och berättar om ångesten det medförde.

Ändå funkade det inte alltid, och det hände att hon gick miste om jobb på grund av hudproblemen. 

Hon var också fotbollsspelare och hade siktet inställt på en karriär som fotbollsproffs – tills hon råkade ut för en komplicerad skada som grusade drömmen.

LÄS OCKSÅ: Carina lär oss mer om naturlig hudvård

Läka sig själv
Dessa båda erfarenheter ledde Johanna in på den stig hon följer än idag. Hon utbildade sig till hudterapeut med en längtan och förhoppning att kunna läka sig själv. Och knäskadan gav henne en vink om att allt inte stod rätt till i kroppen. Så småningom utbildade hon sig även inom funktionsmedicin, näringslära och homeopati för att förstå och komma till rätta med problem, som hon skulle komma fram till hade orsakats av bland annat tungmetallförgiftning och födoämnesintoleranser.

 

Som hudterapeut mötte hon många klienter med hudproblem som de trodde var kopplade till olika livsmedel. Johanna hade inte hade fått lära sig något om sambandet mellan kost och hud på sin utbildning, där fokus låg på utsidan. Men genom att lyssna på sina klienter lärde sig Johanna mer om såväl deras som sina egna hudproblem. Mjölk hade hon redan märkt av att hon inte tålde så bra, men med tiden förstod hon allt mer om vad som orsakade de olika hudproblemen. Insikterna triggade Johanna att lära mer, och hon var i valet och kvalet om hon skulle utbilda sig till läkare, men förtroendet för läkarkåren hade fått sig en törn i samband med knäskadan. Hon valde istället att fördjupa sig i homeopati.

– Det var en kund som berättade att hon gick hos en homeopat.

Johanna blev nyfiken och slog i telefonkatalogen – detta var före googles tid – och hittade en hon fick praktisera hos.

– Efter det tänkte jag att ”det här vill jag bli”.

Sagt och gjort, Johanna utbildade sig till homeopat samtidigt som hon drev hudvårdsklinik i Göteborg. Många skulle kanske nöjt sig med att gå på behandling, men Johanna ville utvecklas och började även så smått använda sina nyfunna kunskaper på sina klienter.

– Många hade problem med näringsbrister, säger Johanna.

Med den ökande kunskapen började Johanna få större förståelse för vad som låg bakom hennes egna besvär och hur det kom sig att hennes knä kunde ta så mycket stryk i samband med skadan. Hon spårade det slutligen till allt det amalgam som användes när hennes tänder lagades när hon var barn. Det rörde sig om många fyllningar och ju mer hon läste på desto mer förstod hon nödvändigheten av att byta ut dem.

– Efter det mådde jag mycket bättre.

Successivt har Johanna fått pusselbit efter pusselbit som hjälpt henne läka sig själv och samtidigt bli bättre på att ta hand om sina kunder. För hon fortsatte som hudterapeut, det ville hon inte överge, istället inkluderade hon det hon lärt sig i sin praktik.

– Jag älskar ju det här med hudvård, det är så många som har problem och mycket av självkänslan sitter där, säger Johanna som vill hjälpa andra som tampas med liknande problem som hennes egna. 

 

LÄS OCKSÅ: Johanna har koll på både ut- och insidan

Sprider sin kunskap
Nästa steg var att byta till naturliga hudvårdsprodukter. Det saknades länge bra märken att jobba med och Johanna hade blivit hårt drillad att använda effektiva salongsprodukter när hon utbildade sig till hudterapeut.

– Det var ingen som talade om kemikalier och hormonstörande ämnen i hudvård på den tiden.

Så det dröjde innan hon med kritisk blick granskade innehållsförteckningen på de produkter hon använde, men ju mer hon lärde sig, ju mer förstod hon att flera av ingredienserna kunde ha negativ inverkan på både henne själv och kunderna.

– Det var ganska skrämmande, säger hon om insikten att de menstruella besvär hon led av kunde hänga ihop med ämnen hon exponerades för hela dagarna på sin klinik.

– Idag är jag glad att jag har förstått det.

När det började komma mer naturliga och ekologiska märken gick Johanna så småningom över och idag rekommenderar hon aldrig någon att använda den sortens produkter hon tidigare arbetade med.

– Nu lär jag mina elever att det är lika viktigt vad du stoppar i dig som vad du stryker på huden.

LÄS OCKSÅ: Ex-modellen Mette Picaut tar priset för naturlig hudvård

Mer känslighet
Johanna fokuserar numera helt på att sprida sin kunskap vidare till andra i sina utbildningar Hälso- och livsstilsterapeut och Advanced skin therapist, och har hittills utbildat närmare 300 elever.

 

På Kurera har Johanna hjälpt läsarna att ställa om till grönare hudvård och är även expert och svarar på läsarfrågor. 

– Det är så roligt för jag får frågor från medvetna människor som även frågar om vad de kan göra inifrån, säger Johanna om Kureras läsare.

Frågeställarna förstår att insidan och utsidan hänger ihop och vill inte bara veta vilken kräm de ska använda, berättar Johanna som gläds över att intresset för hälsa och naturlig hudvård ökar.

Johanna tipsar gärna om vad som är bra att tänka på när det gäller kosten för att undvika problem med huden.

– Inflammationsbildande kost som mejeriprodukter, men också gluten och socker kan ställa till det, säger hon och påminner om att mjölkpulver döljer sig i många livsmedel och kan ställa till oreda. Men viktigast är att undvika är det man är överkänslig mot.

– Tyvärr ser vi mer känslighet idag, något Johanna bland annat kopplar till en utarmad tarmflora.

Vad är det då som gör mest nytta?

– Alla grönsaker, bra fetter är också viktigt att få i sig.

Satsa på att äta så mycket grönt det bara går tipsar Johanna som dock understryker att man för den sakens skull inte måste bli vegan.

Av Nina Törmark


Johanna Bjurström

Ålder: 43 år.
Yrke: Hudterapeut och homeopat, driver Holisitc Health Academy.
Bor: I Stockholm.
Familj: Maken Fredrik Bjurström och barnen Natalie och William.

Fem saker som får mig att må bra!

1: Stretchar 
När jag vaknar varje morgon så stretchar jag igenom hela kroppen, vilket gör mig smidig och mjuk. Sedan går jag iväg och tränar på gymmet eller kör yoga hemma. När vädret tillåter älskar jag att springa längs vattnet där jag bor.

2: Äter Grönt 
Jag är vegan och väljer även bort vete, soja och ris samt potatis. Jag mår väldigt bra av att äta näringsrik kost med mycket grönt och min hud och kropp är tacksam för mitt val.

3: Känner min kropp
Jag tar inte tillskott varje dag, men känner väldigt lätt vad min kropp behöver för näring och när. Det jag får ta extra av emellanåt brukar vara D, B, järn och omega -3. Annars får jag i mig väldigt bra med näring. Jag brukar även tillsätta adaptogener genom olika superfoods för att maxa min näring. När jag vill boosta huden extra mycket tar jag bland annat Q10, kisel, MSM och C-vitaminer.

4: Mediterar
Jag mediterar och djupandas varje dag för att komma ner i varv. Jag är entreprenör och brinner för att hjälpa andra med deras hud och hälsa genom mina utbildningar och program, vilket gör att jag behöver tanka mig själv med energi först för att kunna hjälpa fler. 

5: Ren hudvård
Min hudvårdsrutin är enkel men ändå väldigt effektiv. Jag använder bara ekologiska produkter och rengör huden med en mild och en skonsam rengöring. Därefter lägger jag ett serum för extra fukt på natten och en lättare kräm på dagen. Jag tycker om att ha en egen spa-kväll med mild peeling och mask och gör även en inpackning i håret en gång i veckan. Jag känner efter hur huden är efter årstid och ger den det den behöver. Boostar jag min hud inifrån så behöver jag inte lika mycket på utsidan, men huden behöver även näring från utsidan och viktigt som sagt att det är rena, naturliga och ekologiska produkter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.