Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kalla bad – en quick fix som funkar

Fakta

Linda Ahlgren
Gör: Entreprenör inom träning och hälsa. Driver träningsstudio och jobbar med att lyfta fram modern pilatesträning i Sverige.
Bor: Göteborg
Tränar: Pilates, Yoga och löpning. Tränar just nu inför New York City Marathon.

Linda Vagnelind
Gör: Konstnär och inspiratör. Hon inspirerar olika team till ökad motivation genom workshops och jobbar ofta i större sammanhang som projektledare inom inredning och konst.
Bor: Göteborg
Tränar: Älskar att klättra och hennes passion för träning har alltid varit stor.

Aktuella: Med boken"Kalla bad" som ges ut på Bonnier fakta.

Foto Linda Vagnelind

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Vattnet är tusen nålar som tränger in i min hud och samtidigt kramar om. Det kalla tar andan ur mig. Kroppen vill omedelbart fly, så är den konstruerad. Men också – medan adrenalinet rusar genom ådrorna händer det hundratals andra processer i kroppens skrymslen och vrår. Små processer, som kan ge stora effekter. Just i detta nu stiger blodtrycket, blodkärlen drar ihop sig, huden stramas till. Allt annat försvinner, kvar finns bara min kropp – och det kalla vintervattnet. Total närvaro. Kroppen stänger ner allt som inte behövs i stunden för att kunna hantera kylan. Allt annat får vänta. På ett kort ögonblick är jag pigg, klartänkt och full av energi.

"En perfekt start på dagen"
Allt detta är en av många anledningar till att Linda Ahlgren och Linda Vagnelind har skrivit en hel bok om kalla bad. Kroppens omedelbara respons, vattnets effekt mentalt och fysiskt, direkt och över en längre tid.
– Att bada kallt är en quick fix som fungerar på riktigt, säger de i mun.

 

I deras bok ”Kalla Bad” möter du knastrande snö, sjöar, mörka skogstjärnar och stormiga hav. För författarna handlar kalla bad om energikickar och lyckokänslor, om hälsoeffekterna som följer med badet.
– Ett kallt bad är en perfekt start på dagen. Det ger energi och bättre humör. Vi märker stor skillnad de dagar vi badar. Jag blir mer effektiv på jobbet och gladare, berättar Vagnelind.

LÄS OCKSÅ: En tur i skogen minskar stress

Mindre värk och stress
De direkta effekterna är starka, men följderna av regelbundna kalla bad är än mer påtagliga. Direkt när man kliver upp ur iskallt vatten sänks blodtrycket. Med regelbundet kallbadande kan blodtrycket sänkas över tid. Kalla bad kan ge mindre värk och smärta samt minskad stress. Det kan minska risken för och symptomen på bland annat ångestsyndrom, diabetes, migrän, hyperaktivitetsstörning och andningssjukdomar. Studier visar att effekten stärks ju oftare du badar. Flera saker påverkar – som ens hälsostatus, hur kallt vattnet är och hur länge man exponeras för det. Men gemensamt för alla kalla bad är att en kort exponering för kyla påverkar oss positivt under en längre period.
– Man har i forskning sett att kontinuerliga kalla bad påverkar vårt immunförsvar positivt. Det är också tydligt att det kan förbättra stresstillstånd, förklarar Ahlgren.

I en fyra månader lång studie på vinterbadare kunde man se att det allmänna välbefinnandet förbättrades markant för alla deltagare. Spänningar, trötthet, nedstämdhet, dåligt minne och dåligt humör minskade väsentligt. Efter fyra månader kände vinterbadarna sig mer energiska, aktiva och livliga än kontrollgruppen som inte badat kallt. Även kalla duschar har visat sig lindra depressiva symptom.

LÄS OCKSÅ: “Därför valde jag att flytta ut i skogen”

Storheten ligger i enkelheten
Linda Vagnelind och Linda Ahlgren badar själva flera gånger i veckan. Favoritbadet sker i en isvak omgiven av snö. De vill inte ha någon bastu i närheten, det ska vara rått och explosivt.
– När det är extremt kallt och blåsigt väder blir effekten extra stark. Man känner sig så levande, kicken blir enorm.

 

De två kollegorna är också vänner och grannar. Tidiga höst- och vintermorgnar möts de för att bada tillsammans innan jobbet, i Göteborg är vattnet alltid nära. Vid något tillfälle, mitt i ”swimmers high” konstaterade de att kalla bad är för bra för att inte dela med sig av. Idén till en bok kom och på den vägen är det. Med en kamera och ivriga anteckningar började de dokumentera sina kalla bad. De vill inspirera andra att hitta kalla vatten och våga bada, poängterar att storheten ligger i enkelheten – det kostar ingenting men effekten är enorm. I boken lockar de med vackra bilder och svar på frågor om hur, varför och när. Vad behöver man? Får man doppa huvudet? Och hur blir man snabbast varm igen?

Stor naturupplevelse
Förutom den omedelbara effekten är miljön runt omkring det viktiga, enligt Linda och Linda. Det är inte bara det kalla badet som ger oss kicken och hälsofördelarna, utan även naturen.
– Man kommer ut året runt, möter naturen i alla väder och årstider. Naturen är magisk och naturupplevelser som dessa ger en förståelse för att vi måste ta hand om den. Miljön är en stor del av badet och effekten varierar med naturen runt omkring. Ett bad i ett stormigt hav har en uppiggande inverkan medan ett bad i en stilla sjö är mer lugnande. Ett dopp i en djup tjärn ger extra närhet till naturen.

LÄS OCKSÅ: Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

En nyttig form av stress
De berättar att man går utanför sin komfortzon och hittar ett lugn i det som egentligen inte är bekvämt, något som är viktigt om man gillar äventyr – men också om man gillar hälsa. Det kalla vattnet blir en nyttig form av stress och så småningom blir man mer stresstålig. I studier har man sett att människor som badar kallt ofta har mer brun fettvävnad än andra.
– Brunt fett hjälper till att reglera kroppsvärmen, vilket gör att regelbundna vinterbadare lättare acklimatiserar sig till temperaturförändringar. Då fryser man exempelvis mindre under vintern, säger Vagnelind.

Bruna fettceller förbränner också kalorier, vilket skapar värme och ökar förbränningen Beroende hur länge vi utsätts för kylan kan vår förbränning både öka och minska som ett resultat.

 

Vänj kroppen på hösten
Förutom hälsoeffekter och naturupplevelser är det den sociala biten som författarna vill belysa. De tipsar om att man ska bada kallt med vänner, familj och kollegor. Ett jobbmöte i isvaken kan leda till oanad kreativitet. Om inte annat är det bra med sällskap ur säkerhetssynpunkt.
För att börja bada kallt ska man förbereda sig. Om man är orolig för kylan kan man ha en termos med het dryck redo, använda handskar och strumpor i neopren eller bada där det finns en bastu.
– Börja bada på hösten så vänjer du kroppen vid den sjunkande temperaturen. Du kan också komplettera med kalla duschar, då du kan reglera temperaturen själv.

Andningen är nyckeln
Om man vill stanna längre i vattnet så är det den lugna andningen som är nyckeln. I boken presenteras en rad andningsövningar som hjälper kroppen hantera sin flyktreaktion.
– Ett tips är att uppmärksamma sin andning och på så vis får man en medveten närvaro. Ta djupa och lugna andetag. Du ska behålla din viloandning i badet. Du flyr inte kylan, du landar i den och accepterar.

En oerhört effektiv mental träning som kan påverka många plan i livet.
Boken Kalla bad kommer ut i slutet av november och dagen efter den här intervjun går den i tryck. Linda och Linda spritter av glädje inför det. Hur de ska fira? Med ett riktigt kallt bad tidigt imorgon bitti. Såklart.
– Det är vi värda.

Av Emma V Larsson 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Linda Ahlgren
Gör: Entreprenör inom träning och hälsa. Driver träningsstudio och jobbar med att lyfta fram modern pilatesträning i Sverige.
Bor: Göteborg
Tränar: Pilates, Yoga och löpning. Tränar just nu inför New York City Marathon.

Linda Vagnelind
Gör: Konstnär och inspiratör. Hon inspirerar olika team till ökad motivation genom workshops och jobbar ofta i större sammanhang som projektledare inom inredning och konst.
Bor: Göteborg
Tränar: Älskar att klättra och hennes passion för träning har alltid varit stor.

Aktuella: Med boken"Kalla bad" som ges ut på Bonnier fakta.

Foto Linda Vagnelind

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nina Funke

Nina Gunke: “Jag måste acceptera min Alzheimers”

Intervju

Hon är känd från roller i allt från Hedebyborna till Skilda världar och har spelat på landets största teaterscener. Men för en skådespelare är minnet ett av de viktigaste redskapen – så när Nina Gunke fick Alzheimers rämnade hennes värld. Hon isolerade sig och skämdes över sin diagnos. Men inte längre. Idag jobbar hon aktivt på att acceptera sin sjukdom och vill med sin historia hjälpa andra.

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när det har gått lite tid sedan vi ätit julmaten kanske det känns som att det är dags att äta lite mindre och lite sundare. Ibland är det svårt att få in regelbundenhet och hälsosammare matvanor, men det finns bra knep för det. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, tipsar om hur vi kan hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

några personer lyfter vikter

Hoppa över din träning om du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Collage: händer som smörjer in sig och 5 handkrämer

Skönhetspanelen testar: Handkräm

Hud

Vinter och förkylningstider innebär att vi tvättar händerna extra flitigt. En riktigt bra handkräm som vårdar, mjukgör, stärker och återfuktar är ett måste. Vi har testat fem naturliga och ekologiska handkrämer. Vilken passar oss som hand i handske?

En flaska vitt vin och hand som håller för ett halvfullt vinglas

3 hälsovinster med en vit månad

Hälsa

Tillhör du de som redan har tagit, eller är sugen på att ta en ”vit månad”? Då tänker du rätt, för det finns många fördelar med att skippa drickande. Bland annat en minskad risk för hjärt-kärlsjukdom och en rad cancerformer. Dessutom kan du gå ner i vikt om du behöver det.

 

ginkgo biloba

Bladen som kan ge bättre minne

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

Ny metod att snabbt släppa svårkontrollerad ilska

Mental hälsa

Plötsliga utbrott, ilska och vrede som är svår att kontrollera – ett plötsligt sinnestillstånd som efter ett utbrott kan skapa och skuld hos den som skrikit åt någon. Men nu har forskare i Örebro hittat en kombinationsmetod som gör att arga personer kan hantera sin vrede betydligt bättre på bara en månad.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

 

kvinna hänger över printer

Därför sov svensken sämre förra året

Hälsa

Det förskrivs allt mer sömntabletter till svensken. En ny Sifo-undersökning visar att sju av tio haft svårt att sova det senaste året. Anledningen till den dåliga nattsömnen berodde ofta på konflikter i nära relationer och oro för världsläget.

Leende kvinna i mössa i vinterlandskap

Slipp torr och narig vinterhud

Hud

När vinden viner, snön piskar och det är minusgrader ute behöver vi vårda huden extra mycket. Men hur gör vi det bäst? Och i vilken ordning ska vi använda hudvårdsprodukterna, om vi har flera? Här är knepen för att slippa torr och narig vinterhy.

Två foton: Jessie Inchauspé och ägg, avokado och apelsin på tallrik

Balansera ditt blodsocker – bli friskare och piggare!

Kost

Trött, konstant sug eller hunger, hudproblem eller övervikt som vägrar ge med sig? Det kan bero på höga blodscockertoppar – vilket på sikt kan leda till ohälsa och sjukdom. Men lösningen handlar inte om tuffa dieter, utan om i vilken ordning du äter din mat och vad du gör före och efter måltiden. Det menar bokaktuella biokemisten Jessie  Inshauspé, även känd som "Glucose Goddess".

Röd linsgryta med grön chilisås

Värmande indisk linssoppa med rostade frön

Recept

Den perfekta rätten när det är kallt och regnar eller snöar ute! Indisk mat är både färgstark, hälsosam och god och denna linssoppa är inget undantag. Full med välgörande kryddor och toppad med knapriga frön och lite sting i form av en grön chilisås.

Därför ska du äta zink

Kost

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

Dags att skapa nya träningsrutiner

TRÄNING

Efter jul- och nyårshelgerna och massor av ätande känns det naturligt och lite skönt att få komma in i nya vanor. Försök komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Även din mentala hälsa mår bra av aktivitet.

kvinna tar sig i sitt knä

Ingefära och gurkmeja för värkande leder

Leder

Inom folkmedicinen har gurkmeja och ingefära använts var för sig för sina hälsobringande egenskaper vid bland annat ledvärk. Tillsammans blir de inte bara dubbelt så bra – de förstärker varandra. Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap berättar varför relativt små doser räcker för att dämpa smärta i inflammerade leder.

 

Närbild på kvinna som applicerar cerat på läpparna

Så tacklar du torra vinterläppar

Hud

Vinter innebär inte bara kyla utan även torr luft både ute och inne. Huden och inte minst läpparna kan bli extra torra – och vips är narigheten ett faktum. Så här gör du för att behålla mjuka, återfuktade läppar vintern ut!

pimpett med olja

D-vitamin och fiskolja kan motverka autoimmuna sjukdomar

Forskning

Ett dagligt intag av D-vitamin- och fiskoljetillskott kan bidra till att skydda personer, 50 år och uppåt, från att utveckla autoimmuna sjukdomar som reumatoid artrit, psoriasis, sköldkörtelsjukdomar och en inflammatorisk sjukdom som orsakar muskelsmärta och stelhet i axlar och höfter. Det visar en amerikansk studie på drygt 25 000 personer.