Kemisten: "Tiden i solen viktigare än solskydd" | Kurera.se

Kemisten: “Tiden i solen viktigare än solskydd”

Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Med sommar och sol kommer alltid frågan om solskydd. Visst finns det produkter som är bättre och sämre. Men det finns en fråga som är betydligt viktigare skriver Therese Birath i denna krönika och det är: ”Hur länge kan mitt barn vara i solen?”

Man får inte glömma att solkrämens enda värdefulla komponent är dess solskyddsfaktor. En solskyddsfaktor förlänger tiden man kan vara i solen utan att bränna sig. Men solskydd är inte nödvändigt vilket man lätt kan få för sig. Det enda som verkligen är nödvändigt är att reglera soltiden. Något man enkelt göra genom att vara inomhus eller sätta sig i skuggan.

Faran med solen finns även om du inte bränner dig
Solskydd gör att du kan vara längre i solen utan att bränna dig. Och visst är det osunt att bränna sig i solen men att man inte blivit röd betyder inte att man har duckat för faran. En svensk studie visar att risken för att utveckla melanom (hudcancer) fortsätter öka, trots ökad användning av solkräm. Det finns inget konstaterat skydd mot melanom om man fortsätter vistas länge i solen trots användning av solkräm, oavsett SPF. Det kan snarare ge en falsk trygghetskänsla av att man är skyddad och därför vistas ute i starkt solljus extra länge.

 

Solskyddsmedel kan förhindra vårt upptag av D-vitamin
En professor vid Göteborgs universitet berättar att det är väldigt viktigt att både vuxna och barn får tillräckligt med D-vitamin och att det är bättre att få det av solen än via tillskott. Han menar också att man ska undvika solskydd när man vill producera D-vitamin. D-vitaminbrist kan länkas till ett flertal sjukdomar eftersom det påverkar både hormonsystem och immunförsvar, och är vanligare här på nordligare breddgrader än i länder med mer sol året om.

LÄS OCKSÅ; “Solen skyddar mot hjärt-kärlsjukdom och diabetes”

Det absolut säkraste sättet att sola
Mellan 5-30 minuter i solsken mitt på dagen rekommenderas för maximal bildning av D-vitamin. Det är viktigt att inte bränna sig och det tidsspannet ska anpassas för din hud. Fem minuter för mycket ljus hud som lätt blir röd och 30 minuter för den som lätt blir brun och aldrig bränner sig. Är du mörkhyad behövs en till två timmar i solen för att bilda tillräckligt med D-vitamin. Resterande tid då? Om du är ute längre än så medan solen lyser starkt är det bättre att skydda sig med tunna kläder och solhatt än med solkräm. Varför? För att vi inte är skyddade mot melanom när vi exponerar huden länge för solen, även om vi inte bränner oss.

Lagom sol är det vi behöver
När jag var liten på 1980-90-talet smorde man sig när man var på solsemester utomlands, eventuellt med låg solskyddsfaktor i början av sommaren i Sverige. Jag kan inte minnas att jag skulle ha med solkräm till skolan eller att jag någonsin brände mig under skoltid heller. Idag ska stora som små smörjas med SPF 30-50 så fort det är minsta risk för sol. Det får ju som konsekvens att huden förblir vit och inte skapar något eget skydd mot solens strålar, det är nämligen det som händer när vi blir bruna. Det innebär att vi bränner oss lättare om vi glömmer solskyddet vilket i sin tur ökar risken för hudcancer. En sund solbränna är nyttigt. Att bli röd är en naturlig indikation på att det är dags att sätta sig i skuggan som vi missar när vi har solskydd på oss.

LÄS OCKSÅ: Effektivt solskydd – från insidan

Var solklok, det är kemikalieklokt
Det är inte svårt att sola klokt, men kanske utmanar dig att bete dig lite annorlunda i solen. Undvik att vara länge i direkt solljus mellan 11.00-15.00.  Använd tunna täckande kläder och bredbrättad solhatt när du fått ditt D-vitamin för dagen. Häng på stranden på förmiddagen eller sena eftermiddagen istället för de hetaste timmarna. Förutom att det är en smartare och skönare solvana är det dessutom säkrare för barnen, som lättare drabbas av vätskebrist när det är väldigt varmt ute.

 

Therese Birath

Tips på solkläder
Farfarsskjortor är extra bra eftersom de ligger tätt intill nacken. Tunna byxor som är täckande utan att vara varma. Trekvartsbyxor eller lite längre kjol tillsammans med knästrumpor är ett bra alternativ för våra barn. Välj en solhatt som har vida brätten så att ansiktet och nacken skuggas ordentligt.  Naturmaterial som linne, silke, lyocell, viskos och modal är svala och sköna på sommaren, bomull är också ett bra alternativ.

LÄS OCKSÅ: Bara 8 av 45 solkrämer godkända i nytt test – hormonstörande ämnen i många

Undvik översolning
Om man måste vistas i solen och inte vill bränna sig finns det solkrämer som har bättre innehåll än andra, men viktigare än att fundera på om det finns giftfria solkrämer är att undvika översolning på grund av melanomrisken. Det gör du framför allt genom att endast exponera huden för starkt solljus en kort tid varje dag för att producera D-vitamin och pigment som ger ett naturligt skydd mot solen,

 

Therese Birath är kemist och arbetar med att vägleda kommuner och utbilda pedagoger om kemikalier
Texten finns i en längre version på kemikalieklok.nu

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

 

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

 

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov.