Kemisten: “Tiden i solen viktigare än solskydd”

Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Med sommar och sol kommer alltid frågan om solskydd. Visst finns det produkter som är bättre och sämre. Men det finns en fråga som är betydligt viktigare skriver Therese Birath i denna krönika och det är: ”Hur länge kan mitt barn vara i solen?”

Man får inte glömma att solkrämens enda värdefulla komponent är dess solskyddsfaktor. En solskyddsfaktor förlänger tiden man kan vara i solen utan att bränna sig. Men solskydd är inte nödvändigt vilket man lätt kan få för sig. Det enda som verkligen är nödvändigt är att reglera soltiden. Något man enkelt göra genom att vara inomhus eller sätta sig i skuggan.

Faran med solen finns även om du inte bränner dig
Solskydd gör att du kan vara längre i solen utan att bränna dig. Och visst är det osunt att bränna sig i solen men att man inte blivit röd betyder inte att man har duckat för faran. En svensk studie visar att risken för att utveckla melanom (hudcancer) fortsätter öka, trots ökad användning av solkräm. Det finns inget konstaterat skydd mot melanom om man fortsätter vistas länge i solen trots användning av solkräm, oavsett SPF. Det kan snarare ge en falsk trygghetskänsla av att man är skyddad och därför vistas ute i starkt solljus extra länge.

 

Solskyddsmedel kan förhindra vårt upptag av D-vitamin
En professor vid Göteborgs universitet berättar att det är väldigt viktigt att både vuxna och barn får tillräckligt med D-vitamin och att det är bättre att få det av solen än via tillskott. Han menar också att man ska undvika solskydd när man vill producera D-vitamin. D-vitaminbrist kan länkas till ett flertal sjukdomar eftersom det påverkar både hormonsystem och immunförsvar, och är vanligare här på nordligare breddgrader än i länder med mer sol året om.

LÄS OCKSÅ; “Solen skyddar mot hjärt-kärlsjukdom och diabetes”

Det absolut säkraste sättet att sola
Mellan 5-30 minuter i solsken mitt på dagen rekommenderas för maximal bildning av D-vitamin. Det är viktigt att inte bränna sig och det tidsspannet ska anpassas för din hud. Fem minuter för mycket ljus hud som lätt blir röd och 30 minuter för den som lätt blir brun och aldrig bränner sig. Är du mörkhyad behövs en till två timmar i solen för att bilda tillräckligt med D-vitamin. Resterande tid då? Om du är ute längre än så medan solen lyser starkt är det bättre att skydda sig med tunna kläder och solhatt än med solkräm. Varför? För att vi inte är skyddade mot melanom när vi exponerar huden länge för solen, även om vi inte bränner oss.

Lagom sol är det vi behöver
När jag var liten på 1980-90-talet smorde man sig när man var på solsemester utomlands, eventuellt med låg solskyddsfaktor i början av sommaren i Sverige. Jag kan inte minnas att jag skulle ha med solkräm till skolan eller att jag någonsin brände mig under skoltid heller. Idag ska stora som små smörjas med SPF 30-50 så fort det är minsta risk för sol. Det får ju som konsekvens att huden förblir vit och inte skapar något eget skydd mot solens strålar, det är nämligen det som händer när vi blir bruna. Det innebär att vi bränner oss lättare om vi glömmer solskyddet vilket i sin tur ökar risken för hudcancer. En sund solbränna är nyttigt. Att bli röd är en naturlig indikation på att det är dags att sätta sig i skuggan som vi missar när vi har solskydd på oss.

LÄS OCKSÅ: Effektivt solskydd – från insidan

Var solklok, det är kemikalieklokt
Det är inte svårt att sola klokt, men kanske utmanar dig att bete dig lite annorlunda i solen. Undvik att vara länge i direkt solljus mellan 11.00-15.00.  Använd tunna täckande kläder och bredbrättad solhatt när du fått ditt D-vitamin för dagen. Häng på stranden på förmiddagen eller sena eftermiddagen istället för de hetaste timmarna. Förutom att det är en smartare och skönare solvana är det dessutom säkrare för barnen, som lättare drabbas av vätskebrist när det är väldigt varmt ute.

Therese Birath

Tips på solkläder
Farfarsskjortor är extra bra eftersom de ligger tätt intill nacken. Tunna byxor som är täckande utan att vara varma. Trekvartsbyxor eller lite längre kjol tillsammans med knästrumpor är ett bra alternativ för våra barn. Välj en solhatt som har vida brätten så att ansiktet och nacken skuggas ordentligt.  Naturmaterial som linne, silke, lyocell, viskos och modal är svala och sköna på sommaren, bomull är också ett bra alternativ.

LÄS OCKSÅ: Bara 8 av 45 solkrämer godkända i nytt test – hormonstörande ämnen i många

Undvik översolning
Om man måste vistas i solen och inte vill bränna sig finns det solkrämer som har bättre innehåll än andra, men viktigare än att fundera på om det finns giftfria solkrämer är att undvika översolning på grund av melanomrisken. Det gör du framför allt genom att endast exponera huden för starkt solljus en kort tid varje dag för att producera D-vitamin och pigment som ger ett naturligt skydd mot solen,

Therese Birath är kemist och arbetar med att vägleda kommuner och utbilda pedagoger om kemikalier
Texten finns i en längre version på kemikalieklok.nu

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.