Kemisten: “Tiden i solen viktigare än solskydd”

Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Med sommar och sol kommer alltid frågan om solskydd. Visst finns det produkter som är bättre och sämre. Men det finns en fråga som är betydligt viktigare skriver Therese Birath i denna krönika och det är: ”Hur länge kan mitt barn vara i solen?”

Man får inte glömma att solkrämens enda värdefulla komponent är dess solskyddsfaktor. En solskyddsfaktor förlänger tiden man kan vara i solen utan att bränna sig. Men solskydd är inte nödvändigt vilket man lätt kan få för sig. Det enda som verkligen är nödvändigt är att reglera soltiden. Något man enkelt göra genom att vara inomhus eller sätta sig i skuggan.

Faran med solen finns även om du inte bränner dig
Solskydd gör att du kan vara längre i solen utan att bränna dig. Och visst är det osunt att bränna sig i solen men att man inte blivit röd betyder inte att man har duckat för faran. En svensk studie visar att risken för att utveckla melanom (hudcancer) fortsätter öka, trots ökad användning av solkräm. Det finns inget konstaterat skydd mot melanom om man fortsätter vistas länge i solen trots användning av solkräm, oavsett SPF. Det kan snarare ge en falsk trygghetskänsla av att man är skyddad och därför vistas ute i starkt solljus extra länge.

 

Solskyddsmedel kan förhindra vårt upptag av D-vitamin
En professor vid Göteborgs universitet berättar att det är väldigt viktigt att både vuxna och barn får tillräckligt med D-vitamin och att det är bättre att få det av solen än via tillskott. Han menar också att man ska undvika solskydd när man vill producera D-vitamin. D-vitaminbrist kan länkas till ett flertal sjukdomar eftersom det påverkar både hormonsystem och immunförsvar, och är vanligare här på nordligare breddgrader än i länder med mer sol året om.

LÄS OCKSÅ; “Solen skyddar mot hjärt-kärlsjukdom och diabetes”

Det absolut säkraste sättet att sola
Mellan 5-30 minuter i solsken mitt på dagen rekommenderas för maximal bildning av D-vitamin. Det är viktigt att inte bränna sig och det tidsspannet ska anpassas för din hud. Fem minuter för mycket ljus hud som lätt blir röd och 30 minuter för den som lätt blir brun och aldrig bränner sig. Är du mörkhyad behövs en till två timmar i solen för att bilda tillräckligt med D-vitamin. Resterande tid då? Om du är ute längre än så medan solen lyser starkt är det bättre att skydda sig med tunna kläder och solhatt än med solkräm. Varför? För att vi inte är skyddade mot melanom när vi exponerar huden länge för solen, även om vi inte bränner oss.

Lagom sol är det vi behöver
När jag var liten på 1980-90-talet smorde man sig när man var på solsemester utomlands, eventuellt med låg solskyddsfaktor i början av sommaren i Sverige. Jag kan inte minnas att jag skulle ha med solkräm till skolan eller att jag någonsin brände mig under skoltid heller. Idag ska stora som små smörjas med SPF 30-50 så fort det är minsta risk för sol. Det får ju som konsekvens att huden förblir vit och inte skapar något eget skydd mot solens strålar, det är nämligen det som händer när vi blir bruna. Det innebär att vi bränner oss lättare om vi glömmer solskyddet vilket i sin tur ökar risken för hudcancer. En sund solbränna är nyttigt. Att bli röd är en naturlig indikation på att det är dags att sätta sig i skuggan som vi missar när vi har solskydd på oss.

LÄS OCKSÅ: Effektivt solskydd – från insidan

Var solklok, det är kemikalieklokt
Det är inte svårt att sola klokt, men kanske utmanar dig att bete dig lite annorlunda i solen. Undvik att vara länge i direkt solljus mellan 11.00-15.00.  Använd tunna täckande kläder och bredbrättad solhatt när du fått ditt D-vitamin för dagen. Häng på stranden på förmiddagen eller sena eftermiddagen istället för de hetaste timmarna. Förutom att det är en smartare och skönare solvana är det dessutom säkrare för barnen, som lättare drabbas av vätskebrist när det är väldigt varmt ute.

Therese Birath

Tips på solkläder
Farfarsskjortor är extra bra eftersom de ligger tätt intill nacken. Tunna byxor som är täckande utan att vara varma. Trekvartsbyxor eller lite längre kjol tillsammans med knästrumpor är ett bra alternativ för våra barn. Välj en solhatt som har vida brätten så att ansiktet och nacken skuggas ordentligt.  Naturmaterial som linne, silke, lyocell, viskos och modal är svala och sköna på sommaren, bomull är också ett bra alternativ.

LÄS OCKSÅ: Bara 8 av 45 solkrämer godkända i nytt test – hormonstörande ämnen i många

Undvik översolning
Om man måste vistas i solen och inte vill bränna sig finns det solkrämer som har bättre innehåll än andra, men viktigare än att fundera på om det finns giftfria solkrämer är att undvika översolning på grund av melanomrisken. Det gör du framför allt genom att endast exponera huden för starkt solljus en kort tid varje dag för att producera D-vitamin och pigment som ger ett naturligt skydd mot solen,

Therese Birath är kemist och arbetar med att vägleda kommuner och utbilda pedagoger om kemikalier
Texten finns i en längre version på kemikalieklok.nu

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?