Kemisten: “Tiden i solen viktigare än solskydd”

Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Med sommar och sol kommer alltid frågan om solskydd. Visst finns det produkter som är bättre och sämre. Men det finns en fråga som är betydligt viktigare skriver Therese Birath i denna krönika och det är: ”Hur länge kan mitt barn vara i solen?”

Man får inte glömma att solkrämens enda värdefulla komponent är dess solskyddsfaktor. En solskyddsfaktor förlänger tiden man kan vara i solen utan att bränna sig. Men solskydd är inte nödvändigt vilket man lätt kan få för sig. Det enda som verkligen är nödvändigt är att reglera soltiden. Något man enkelt göra genom att vara inomhus eller sätta sig i skuggan.

Faran med solen finns även om du inte bränner dig
Solskydd gör att du kan vara längre i solen utan att bränna dig. Och visst är det osunt att bränna sig i solen men att man inte blivit röd betyder inte att man har duckat för faran. En svensk studie visar att risken för att utveckla melanom (hudcancer) fortsätter öka, trots ökad användning av solkräm. Det finns inget konstaterat skydd mot melanom om man fortsätter vistas länge i solen trots användning av solkräm, oavsett SPF. Det kan snarare ge en falsk trygghetskänsla av att man är skyddad och därför vistas ute i starkt solljus extra länge.

 

Solskyddsmedel kan förhindra vårt upptag av D-vitamin
En professor vid Göteborgs universitet berättar att det är väldigt viktigt att både vuxna och barn får tillräckligt med D-vitamin och att det är bättre att få det av solen än via tillskott. Han menar också att man ska undvika solskydd när man vill producera D-vitamin. D-vitaminbrist kan länkas till ett flertal sjukdomar eftersom det påverkar både hormonsystem och immunförsvar, och är vanligare här på nordligare breddgrader än i länder med mer sol året om.

LÄS OCKSÅ; “Solen skyddar mot hjärt-kärlsjukdom och diabetes”

Det absolut säkraste sättet att sola
Mellan 5-30 minuter i solsken mitt på dagen rekommenderas för maximal bildning av D-vitamin. Det är viktigt att inte bränna sig och det tidsspannet ska anpassas för din hud. Fem minuter för mycket ljus hud som lätt blir röd och 30 minuter för den som lätt blir brun och aldrig bränner sig. Är du mörkhyad behövs en till två timmar i solen för att bilda tillräckligt med D-vitamin. Resterande tid då? Om du är ute längre än så medan solen lyser starkt är det bättre att skydda sig med tunna kläder och solhatt än med solkräm. Varför? För att vi inte är skyddade mot melanom när vi exponerar huden länge för solen, även om vi inte bränner oss.

Lagom sol är det vi behöver
När jag var liten på 1980-90-talet smorde man sig när man var på solsemester utomlands, eventuellt med låg solskyddsfaktor i början av sommaren i Sverige. Jag kan inte minnas att jag skulle ha med solkräm till skolan eller att jag någonsin brände mig under skoltid heller. Idag ska stora som små smörjas med SPF 30-50 så fort det är minsta risk för sol. Det får ju som konsekvens att huden förblir vit och inte skapar något eget skydd mot solens strålar, det är nämligen det som händer när vi blir bruna. Det innebär att vi bränner oss lättare om vi glömmer solskyddet vilket i sin tur ökar risken för hudcancer. En sund solbränna är nyttigt. Att bli röd är en naturlig indikation på att det är dags att sätta sig i skuggan som vi missar när vi har solskydd på oss.

LÄS OCKSÅ: Effektivt solskydd – från insidan

Var solklok, det är kemikalieklokt
Det är inte svårt att sola klokt, men kanske utmanar dig att bete dig lite annorlunda i solen. Undvik att vara länge i direkt solljus mellan 11.00-15.00.  Använd tunna täckande kläder och bredbrättad solhatt när du fått ditt D-vitamin för dagen. Häng på stranden på förmiddagen eller sena eftermiddagen istället för de hetaste timmarna. Förutom att det är en smartare och skönare solvana är det dessutom säkrare för barnen, som lättare drabbas av vätskebrist när det är väldigt varmt ute.

Therese Birath

Tips på solkläder
Farfarsskjortor är extra bra eftersom de ligger tätt intill nacken. Tunna byxor som är täckande utan att vara varma. Trekvartsbyxor eller lite längre kjol tillsammans med knästrumpor är ett bra alternativ för våra barn. Välj en solhatt som har vida brätten så att ansiktet och nacken skuggas ordentligt.  Naturmaterial som linne, silke, lyocell, viskos och modal är svala och sköna på sommaren, bomull är också ett bra alternativ.

LÄS OCKSÅ: Bara 8 av 45 solkrämer godkända i nytt test – hormonstörande ämnen i många

Undvik översolning
Om man måste vistas i solen och inte vill bränna sig finns det solkrämer som har bättre innehåll än andra, men viktigare än att fundera på om det finns giftfria solkrämer är att undvika översolning på grund av melanomrisken. Det gör du framför allt genom att endast exponera huden för starkt solljus en kort tid varje dag för att producera D-vitamin och pigment som ger ett naturligt skydd mot solen,

Therese Birath är kemist och arbetar med att vägleda kommuner och utbilda pedagoger om kemikalier
Texten finns i en längre version på kemikalieklok.nu

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så slapp Annika sina värmevallningar

50 +

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning, precis när hon trodde att klimakteriet passerat. En näringsterapeut som försåg henne med kosttillskott, och nu är besvären nästan helt borta.

Monika Björn kollage två bilder

Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Hälsa

Monika Björn är 48 år, PT, yogalärare och en entreprenör inom träning och utbildning. För två år sedan fick hon en rad otrevliga kroppsliga besvär samtidigt som den dagliga träningen gick trögt. Först förstod inte Monika att hon hamnat i klimakteriet. Bristen på upplysning fick henne att ta reda på hur hon kunde må bättre. Den samlade kunskapen om menopaus resulterade hon i boken "Stark genom klimakteriet".

Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Intervju

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan. Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå. "Det är ingen diet utan ett sätt att leva", säger de i en intervju med Kurera.

mjölkbil

Mejeri satsar på närproducerad kärlek

Eko/miljö

Kanske hade de tröttnat på program som "Gift vid första ögonkastet" och "Bonde söker fru"?  Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil för eget kärleksintresse?  Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie. Kanalen? Sociala medier givetvis.  Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås. 

barn i sjuksäng

Allt fler barn överlever cancer – men tuffa behandlingar ger många komplikationer

Gravid/barn

I genomsnitt ett av Sveriges 1,6 miljoner barn drabbas varje dag av cancer och sjukdomen är idag den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år. Men samtidigt som allt fler överlever är också medicinska komplikationer eller bestående men vanliga efter avslutad behandling – behandlingar som är alldeles för tuffa för många barn. Vid akut lymfatisk leukemi – den vanligaste cancerformen hos barn – klassas själva behandlingen som näst vanligaste dödsorsak.

Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Hud

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare. När huden blir torr blir den lättare känslig. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

agneta sjödin i kollage med hjärtbilder

Agneta Sjödin om sin kärlek till hjärtan

Intervju

Hon har alltid varit en teckensökare och när hjärtan plötsligt började att dyka upp längs hennes väg började hon att fotografera dem. Och skapade sedan olika kärleksfulla budskap till bilderna, så kallade positiva affirmationer. Nu vill hon inspirera fler till att göra detsamma. "Vi blir vad vi tänker. Genom att använda affirmationer kan vi successivt förändra våra tankar, känslor och uppfattningar", säger Agneta Sjödin, aktuell med nya boken ”100 affirmationer till hjärtat”.

TV-psykologen Fredric Bohm

TV-psykologen: ”Därför är du fortfarande singel”

Sex- och relationer

"Alla har någon att älska utom jag." Så har nog många av oss tänkt någon gång – men för vissa blir singelskapet av mer bestående art. Trots att man inget hellre vill än att få ingå i tvåsamhet. Andra försöker och försöker – men fortsätter att få sitt hjärta krossat. Varför är det så? undrade Kurera – och beslöt att ta experthjälp.  "Det vanligaste misstaget är förmodligen att man inte inser sitt värde", säger relationsexperten Fredric Bohm.

Vegetarisk pad thai

Vegetarisk pad thai

Recept

Du har antagligen provat och gillat den traditionella thailändska rätten pad thai, antingen på exotisk resa eller i thai-kiosken runt hörnet. Här är ett recept i till-tweakad form för att stötta din hälsa och förse dig med rätt sorts kolhydrater, bra fetter och mycket grönsaker. Gott, lätt – och nyttigt!

Kvinna och man gör ett lyft i dirty dancing style

Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Naturlig hälsa

Akne, PMS, infertilitet, PCOS, dåligt minne, oregelbunden mens, minskad sexlust, sömnbesvär – med mera. Visste du att samtliga av dessa åkommor kan bero på din hormonbalans – eller brist därpå? Kureras näringsexpert, naturläkaren Zarah Öberg, berättar mer om hur våra hormoner kan ställa till det för oss – och hur vi råder bot på problemet.

Liten pojke sitter i fönster och tittar ut

Epilepsiincidensen ökar – fler fungerande behandlingar krävs

Allmänt

Den andra måndagen i februari varje år uppmärksammas sjukdomen epilepsi runtom i världen i form av Världsepilepsidagen. Dagen är viktig för att sprida kunskap menar förespråkare. För trots att epilepsi är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i världen, och antalet drabbade globalt ökar, är den fortfarande på många sätt ett mysterium. 

Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Träning

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila. Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till. Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår. Här får du veta mer om varför.

Havtornsextraktet hjälpte Lenas muntorrhet

Hälsa

Lena Lidberg, 61 år, fick medicin för sin IBS-mage för tio år sedan. Läkemedlet lugnade magen men gav henne muntorrhet som biverkan. Då gick hon till Apoteket för att få lindring i munnen, men den medicinen gav henne magproblemen tillbaka. Ett havtornsextrakt löste muntorrheten och Lena har tagit kosttillskottet varje dag sedan hon fann det för tio år sedan.

Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Naturlig hälsa

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april. Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.  Det finns det däremot annat som gör. Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

“Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!”

Kurera debatt

Klimakteriet är en naturlig del av åldrandet Pyttsan! Varför skulle det vara det? Färre kvinnliga hormoner i kroppen som gör att både utsidan och insidan förändras. Var är det som är så naturligt med det frågar sig bloggaren Katharina Wallenborg, 53 som rekommenderar de som har besvär att ge östrogenet en chans – och helst det bioidentiska.

Ny forskning: PFAS överförs från mamma till foster under graviditeten

Gravid/barn

PFAS är en grupp kemikalier som använts sedan tidigt 1900-tal och finns överallt runtom oss. Bland annat i smink, teflonpannor och kläder. De bryts ner långsamt eller inte alls och stör kroppen på flertalet sätt. Men dessa hormonstörande ämnen går över från mamma till barn under graviditeten som ofta får lika höga halter som en vuxen. Det visar en ny studie från forskare vid Karolinska institutet, som menar att nya gränsvärden nu måste sättas utifrån vad foster klarar.

Man lyfter lekfullt upp kvinna på strand

Därför är kväveoxid nyckeln till ett bra sexliv

Hälsa

Stela kärl och kärlförträngningar kan ge sämre cirkulation. Kärlväggarna, vars uppgift är att producera kväveoxid, kan då ha fått beläggningar av fett och plack. Ett tydligt tecken på att kärlfunktionen blivit sämre är när män får potensproblem. Kurera träffade Stefan Arver, docent och överläkare på andrologmottagningen vid Karolinska sjukhuset, som förklarar hur man kan stärka kärlen och öka blodflödet.

skolmatsal

Färre cancerfall med högre kvalitet på skattefinansierad mat

Hälsa

De tre miljoner skattefinansierade måltider som serveras dagligen inom vård, omsorg och skola spelar flera viktiga roller när det gäller att förbättra folkhälsan – inte minst när det gäller att minska olika typer av livsstilsrelaterad cancer och hjälpa till vid rehabilitering. Det menar föreningen Frisk mat, som bland annat lutar sig mot en ny rapport från högt ansedda World Cancer Research Fund (WCRF).

tina utomhus

Tinas fötter är äntligen varma igen

Hälsa

När Tina Rose skulle sova var både fötter och händer iskalla. Trots att hon använde varma sockor när hon kröp ner under täcket var fötterna svåra att värma upp. Kalla händer och fötter beror ofta på cirkulationsproblem och Tina valde att testa ett extrakt från tempelträdens blad för att öka sin cirkulation.

ung kvinna i vinterlandskap blundar och andas

Andning – ett underskattat verktyg att hantera stress

Hälsa

Att andas. Sällan har väl något tagits lika för givet – eller ifrågasatts så lite. När det i själva verket borde vara precis tvärtom. För faktum är att denna tämligen lågmälda funktion i vår kropp är själva nyckeln till vårt nervsystem – och en viktig länk mellan kropp och sinne.

Erik Hörstadius

Erik Hörstadius: ”Så blir en tjockis en permanent-smalis”

Krönikan

"Hunger och energilöshet accepteras som bantarens nödvändiga följeslagare. Genom en stark viljeinsats förväntas man härda ut." När Erik Hörstadius vann "Biggest Loser VIP " 2018 gick han gick ner 35 kilo på mindre än fyra månader och sänkte sin metabola ålder från 70 till 40 år. I sin krönika beskriver han hur man genom ett fokusskifte kan kortsluta systemet – och gå ner i vikt utan att behöva plåga sig.

Morotskaksbollar

Morotskaksbollar

Raw food

Älskar du morotskaka? Tänkte väl det. Då kommer du att bli fullkomligt förälskad i de här bollarna. Förhållandevis nyttiga är de också. Ät och njut.

Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Träning

Funderat på att börja jogga men inte kommit till skott? Dags att tänka om. Att springa ger mängder av hälsofördelar – och blir efter en tid dessutom kul. Hävdar i alla fall löparna själva. "Ja, det stämmer. Ge det lite tid bara. Snart kommer du att längta efter nästa pass och den härliga känslan löpning ger", säger löpcoachen och maratonlöparen Camilla Rahm till Kurera.