Kemisten: "Tiden i solen viktigare än solskydd" | Kurera.se

Kemisten: “Tiden i solen viktigare än solskydd”

Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Med sommar och sol kommer alltid frågan om solskydd. Visst finns det produkter som är bättre och sämre. Men det finns en fråga som är betydligt viktigare skriver Therese Birath i denna krönika och det är: ”Hur länge kan mitt barn vara i solen?”

Man får inte glömma att solkrämens enda värdefulla komponent är dess solskyddsfaktor. En solskyddsfaktor förlänger tiden man kan vara i solen utan att bränna sig. Men solskydd är inte nödvändigt vilket man lätt kan få för sig. Det enda som verkligen är nödvändigt är att reglera soltiden. Något man enkelt göra genom att vara inomhus eller sätta sig i skuggan.

Faran med solen finns även om du inte bränner dig
Solskydd gör att du kan vara längre i solen utan att bränna dig. Och visst är det osunt att bränna sig i solen men att man inte blivit röd betyder inte att man har duckat för faran. En svensk studie visar att risken för att utveckla melanom (hudcancer) fortsätter öka, trots ökad användning av solkräm. Det finns inget konstaterat skydd mot melanom om man fortsätter vistas länge i solen trots användning av solkräm, oavsett SPF. Det kan snarare ge en falsk trygghetskänsla av att man är skyddad och därför vistas ute i starkt solljus extra länge.

 

Solskyddsmedel kan förhindra vårt upptag av D-vitamin
En professor vid Göteborgs universitet berättar att det är väldigt viktigt att både vuxna och barn får tillräckligt med D-vitamin och att det är bättre att få det av solen än via tillskott. Han menar också att man ska undvika solskydd när man vill producera D-vitamin. D-vitaminbrist kan länkas till ett flertal sjukdomar eftersom det påverkar både hormonsystem och immunförsvar, och är vanligare här på nordligare breddgrader än i länder med mer sol året om.

LÄS OCKSÅ; “Solen skyddar mot hjärt-kärlsjukdom och diabetes”

Det absolut säkraste sättet att sola
Mellan 5-30 minuter i solsken mitt på dagen rekommenderas för maximal bildning av D-vitamin. Det är viktigt att inte bränna sig och det tidsspannet ska anpassas för din hud. Fem minuter för mycket ljus hud som lätt blir röd och 30 minuter för den som lätt blir brun och aldrig bränner sig. Är du mörkhyad behövs en till två timmar i solen för att bilda tillräckligt med D-vitamin. Resterande tid då? Om du är ute längre än så medan solen lyser starkt är det bättre att skydda sig med tunna kläder och solhatt än med solkräm. Varför? För att vi inte är skyddade mot melanom när vi exponerar huden länge för solen, även om vi inte bränner oss.

Lagom sol är det vi behöver
När jag var liten på 1980-90-talet smorde man sig när man var på solsemester utomlands, eventuellt med låg solskyddsfaktor i början av sommaren i Sverige. Jag kan inte minnas att jag skulle ha med solkräm till skolan eller att jag någonsin brände mig under skoltid heller. Idag ska stora som små smörjas med SPF 30-50 så fort det är minsta risk för sol. Det får ju som konsekvens att huden förblir vit och inte skapar något eget skydd mot solens strålar, det är nämligen det som händer när vi blir bruna. Det innebär att vi bränner oss lättare om vi glömmer solskyddet vilket i sin tur ökar risken för hudcancer. En sund solbränna är nyttigt. Att bli röd är en naturlig indikation på att det är dags att sätta sig i skuggan som vi missar när vi har solskydd på oss.

LÄS OCKSÅ: Effektivt solskydd – från insidan

Var solklok, det är kemikalieklokt
Det är inte svårt att sola klokt, men kanske utmanar dig att bete dig lite annorlunda i solen. Undvik att vara länge i direkt solljus mellan 11.00-15.00.  Använd tunna täckande kläder och bredbrättad solhatt när du fått ditt D-vitamin för dagen. Häng på stranden på förmiddagen eller sena eftermiddagen istället för de hetaste timmarna. Förutom att det är en smartare och skönare solvana är det dessutom säkrare för barnen, som lättare drabbas av vätskebrist när det är väldigt varmt ute.

 

Therese Birath

Tips på solkläder
Farfarsskjortor är extra bra eftersom de ligger tätt intill nacken. Tunna byxor som är täckande utan att vara varma. Trekvartsbyxor eller lite längre kjol tillsammans med knästrumpor är ett bra alternativ för våra barn. Välj en solhatt som har vida brätten så att ansiktet och nacken skuggas ordentligt.  Naturmaterial som linne, silke, lyocell, viskos och modal är svala och sköna på sommaren, bomull är också ett bra alternativ.

LÄS OCKSÅ: Bara 8 av 45 solkrämer godkända i nytt test – hormonstörande ämnen i många

Undvik översolning
Om man måste vistas i solen och inte vill bränna sig finns det solkrämer som har bättre innehåll än andra, men viktigare än att fundera på om det finns giftfria solkrämer är att undvika översolning på grund av melanomrisken. Det gör du framför allt genom att endast exponera huden för starkt solljus en kort tid varje dag för att producera D-vitamin och pigment som ger ett naturligt skydd mot solen,

 

Therese Birath är kemist och arbetar med att vägleda kommuner och utbilda pedagoger om kemikalier
Texten finns i en längre version på kemikalieklok.nu

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Fakta

Namn: Therese Birath
Yrke: Miljökemist utbildad vid JTH. Driver egna företaget Kemikalieklok. Håller utbildningar och workshops som bland annat "Giftfri förskola" och "En kemikalieklok framtid" för kommuner, länsstyrelser, och regioner.
Ålder:  33 år
Bor: Jönköping.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

 

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

 

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

 

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.

Mat prövas som medicin i unik amerikansk satsning

Kost

Med målsättningen att förbättra folkhälsan i fattiga områden och minska kostnaderna för sjukvård subventioneras nu frukt och grönt som broccoli och grapefrukt och förskrivs ihop med läkemedel som insulin och betablockerare på försök i vissa amerikanska delstater.

 

Fotspecialisten: “Många glömmer bort sina fötter”

Hälsa

Kalla fötter, ömma tår, portvinstå och hälsporre – talesätten och krämporna är många. Vi behöver måna om våra tassar, de ska bära oss länge och mycket kan orsaka problem med denna vår enda beröringsyta mot jorden. Podiatern Marie Edström berättar om våra vanligaste problem och vad vi kan göra för att undvika dem.

Det inre arbetet hjälper Helena att leva med HIV

Mental hälsa

Beskedet att hon smittats med HIV tog hårt på Helena Montelius som först kände djup skam men metoden The work som hon samtidigt höll på att utbilda sig inom erbjöd en väg ut ur mörkret. Idag är hon tack vare moderna mediciner både smitt- och symptomfri och arbetar nu med att hjälpa andra i liknande situation.

”Alkostoppet gjorde mig gladare”

Krönikan

När Ingela Hjulfors Berg återigen vaknade med dunkande huvudvärk för snart tre år sedan bestämde hon sig för ett alkostopp, ett beslut hon inte har ångrat. I sin krönika berättar hon om sin egen resa – och att hon nu vill peppa människor till att ta kortare och längre alkoholstopp.